کلافگی و راه های روبرو شدن با آن

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آيا تا بحال شده که در زندگي سر در گم شويد و ندانيد که در برابر مشکلات و فشارهاي روزمره چکار بايد کرد. آيا شده که از خود بپرسيد چه اتفاقي براي من افتاده است و بخاطر موضوعي که براي شما اتفاق افتاده و يا ذهن شما را بخود مشغول کرده نتوانيد تصميم گيري کنيد. اگر اين طور است از شما دعوت ميکنيم که مقاله زير را مطالعه نمائيد.


دستگاه عصبي انسان مجموعه اي است محدود که در هر ثانيه 100 ميليون پيام جداگانه از حواس مختلف را به مغر ارسال ميدارد و بهمين دليل است گاهي اوقات ما نميتوانيم به تمامي اين پيامها پاسخگو باشيم. ريشه هاي عصبي ما گستره متغييري مابين 2500 تا 10000 سانتيمتر در ثانيه دارند که حداقل سرعت آنها 90 کيلومتر و حد اکثر آن 360 کياومتر در ساعت ميباشد. با چنين مجموعه اي و راههاي ذکر شده در پائين ما قادر هستيم که با مشکلات رودرو شويم و بر آنها فائق آئيم.



تامل کنيد

دکتر ريچار استاک ميگويد انسانيت ما بستگي دارد به توانائي ما در فکر کردن و گفتگو کردن با يکديگر به طرق مختلف. فکر کردن عاملي است که ميتواند مارا در مشکلات رهنمون گردد و پاسخ هاي ممکن را به ما معرفي دارد.



گفتگو کنيد

با ديگران گفتگو کنيد و از ايشان کمک بگيريد همانطور که مثل فارسي ميگويد يک دست صدا ندارد. حرف زدن نوازش ايجاد ميکند و از طريق آن ميتوان مسائل و موضوعات را تجزيه وتحليل نمود و به نتيجه رسيد.



افکار خود را ليست کنيد

ما ميتوانيم افکارگيج کننده خود را عينيت بيشتري ببخشيم و آنها را ليست کنيم تا بتوانيم آنها را سبک و سنگين کنيم و بدين ترتيب با ليست کردن آن ميتوان نقاط مثبت و منفي آنرا در نظر گرفت و در انتها تصميم گيري بهتري نمود. شما همچنين مي توانيد با تکيه با بر روشهاي پنجگانه رديابي با مشکلات و بخش هايي که شما را نگران و يا کلافه مي کنند روبرو گرديد و در رابطه با آنها تصميم گيري کنيد. مراحل پنجگانه رديابي از اين قبيل مي باشند.

ابتدا، از خود بپرسيد چرا من ناراحت و نگران هستم؟

دوم، به سبب اين مشکل کدام بخش از وجود من جريحه دار شده است؟

سوم، بهترين کلمه براي توصيف اين نگراني و يا ناراحتي چيست؟

چهارم، در اين اواخر چه اتفاقي باعث بروز اين احساس در وجود من شد؟

پنجم، در دفعه بعد چه کاري مي توانم بکنم که متوقف کننده اين وضعيت گردد؟



تصميم هاي بزرگ بگيريد

تصميم هاي بزرگ بگيريد تا در موضوعات روزانه و کوچک احتياج به تکرار مکرارت نداشته باشيد. تصميم گيري موضوعي است که وقت زيادي از ما ميگيرد و احتياج به صرف انرژي زيادي دارد. بدين شکل ما احتياج نداريم که هر روز براي موضوعات مختلف که قبلا در مورد آن تفکر کرده ايم مجددا تصميم بگيريم.



به متخصص مراجعه کنيد

ما به متخصص مراجعه ميکنيم نه چون او از ما بهتر است بلکه چون او اطلاعات لازم را ما را نزد خود دارد. همانطور که يک صفل در دوران کورکي احتياج به فردي دارد که او را راهنمايي کند بزرگسالان نيز احتياج بنوبه خود احتياج به افرادي دارند که بتواند آنها را در زندگي راهنمايي کند. بعبارت ديگر مراجعه به متخصص نشانه ضعف نيست بلکه نشانه حکمت و درايت فرد است که براي پيدا کردن مشکل خود به نزد مشاور ميرود.



عدم قطعيت را بپذيرد

ما ميتوانيم سردرگمي را بطرق مختلف کاهش دهيم اما نميتوانيم مدعي شويم که همه چيز را ميدانيم و بر همه چيز غالب هستيم و اين بخشي از حقيقت زندگي است.





 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
afsoon6282 راه های خودشناسی از دیدگاه روانشناسی خودشناسی 3
B 6 راه کاهش استرس خودشناسی 0

Similar threads

بالا