کشت سلول‌های بنیادی ناحیه لیمبوس با بهره‌گیری از مخاط دهان

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران

کد خبر: 94031809956
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹



مدیر مرکز سلول‌ درمانی پژوهشگاه رویان با بیان این که در گذشته یکی از راههای درمان بیماران، پیوند قرنیه به همراه پیوند حلقه لیمبوسی از دیگر چشم سالم بود، اظهار کرد: کشت سلول‌های بنیادی ناحیه لیمبوس بر روی مخاط دهان ایده جدیدی برای درمان پیوند قرنیه است چرا که در گذشته اگر هر دو چشم فاقد حلقه لیمبوسی بودند امکان پیوند قرنیه وجود نداشت.
دکتر ناصر اقدمی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه سلول‌های بنیادی قرنیه در ناحیه لیمبوس مسوول حفظ تمامیت اپی تلیوم قرنیه و هم چنین ترمیم اپی تلیوم قرنیه در جراحات و حالات طبیعی هستند، افزود: زمانی که سلول‌های بنیادی لیمبوسی فاقد عملکرد یا در عملکرد صحیح خود دچار نقص می‌شوند، سطح قرنیه توسط سلول‌های مشتق از بافت ملتحمه از جمله سلول‌های جامی شکل پوشیده می‌شود.
وی در ادامه افزود: افزایش نفوذ عروق خونی به ناحیه قرنیه و التهاب متعاقب آن در نهایت منجر به بیماری نقص سلول‌های لیمبال می‌ شود که در دید بیمار به شدت کاهش پیدا می‌کند.
اقدمی یادآور شد: در این روش ابتدا یک بیوپسی از مخاط دهان تهیه شده و شرایط کشت در آزمایشگاه را فراهم می کنیم و پس از کشت به چشم بیمار پیوند زده می‌شود.
مدیر مرکز سلول‌ درمانی پژوهشگاه رویان اظهار کرد: این نوع روش پیوند در فاز انسانی است و نتایج حاصل از این مطالعه در صورت عدم رد پیوند چشم افراد بین 6 ماه تا یک سال آینده اعلام می‌شود.
 

Similar threads

بالا