کرکسیون طرح معماری 5

DDDIQ

مدیر ارشد
طرح معماری 5

پیشنیاز : طرح معماری 2

هدف:
حصول آگاهیهای لازم در راستای طراحی مجموعه های مسکونی در مقیاس خرد و کلان با در نظر گرفتن عوامل موثر مانند شرایط محیطی / اقلیمی , شرایط اجتماعی / فرهنگی , و ویژگیهای اقتصادی.


موضوع :
طراحی یک مجتمع مسکونی در حدود چهل واحد با تراکمی متوسط یا زیاد به طوری که مجموعه ای از پیچیدگی کافی برای طراحی برخوردار باشد . نوع برخورد با موضوع باید حتی المقدور مسائل عام مجموعه های مسکونی را مورد بررسی و طراحی قرار دهد. طرح معماری 5 به موضوعات زیر خواهد پرداخت :

1- طراحی واحد ها به صورت الگوهای اصلی و فرعی واحدهای مسکن , به طوری که این الگوها قابلیت تغییر و تکامل برای انطباق بر شرایط و موقعیت های متفاوت را در مجموعه داشته باشند. ضمنا این الگو ها لازم است نیازهای ساکنین را بر آورده سازند و همچنین قابلیت بالا بردن کیفیت معماری مجموعه در مقیاس کلان را داشته باشند.
2-تعیین و طراحی نوع سازماندهی مجموعه (سازماندهی گروهی , خطی , شعاعی و..) مبنی بر اهداف برنامه و با توجه به اصول و روشهای درست و متناسب با موقعیت و ویژگی های سایت . طراحی واحدها و گروه های ساختمانی می بایست هماهنگ صورت پذیر.
3- طراحی فضاهای جمعی در قالب عرصه های نیمه خصوصی , نیمه عمومی و عمومی , به طوری که مستقلا از ترکیب فضاهای مسکونی مجتمع مورد طراحی قرار گیرند
4- توجه به سیمای مجموعه بطوریکه مجموعه در یک نظام سلسه مراتبی کالبدی , در ارتباط با بافت و سیمای اطراف دیده شده باشد.
5- توجه به کیفیت بصری و ادراکی مانند, انتظام فضایی , وحدت , تنوع , تناسبات , مقیاس , تعادل , توازن وضوح خوانایی و جنبه هویتی .

توصیه ها:
در این طرح لازم است عوامل زیر مورد دقت و توجه قرار گیرند
-عوامل محیطی اقلیمی ؛ طراحی در جهت تنظیم شرایط محیطی در مقیاس واحدها و مجموعه مسکونی
- ارتباط بصری و ادراکی با طبیعت و محیط , به طوری که هر واحد امکان برقراری هر چه مستقیم و نزدیک تر را با عناصط و مطاهر طبیعت داشته باشد.
- تعیین و تفکیک مناسب عرصه های اجتماعی , شامل عرصه های خصوصی , نیمه خصوصی و عمومی منطبق بر رفتارهای اجتماعی , فرهنگی و مذهبی خانوار و جامعه مورد طراحی ( توجه به حوزه های رفتاری در مقیاس فرد , خانواده و همسایگی )
- رعایت مقیاس ارائه از 1/500 در مورد سایت و اطراف آن , تا مقیاس 1/100 در طرح واحد های مسکونی

روش:
1- مدرس کارگاه می بایست با اجرتی سمینارها و مباحث نظری , ضمن توجه دادن دانشجویان بر محتوای دروسی چون شناخت و تحلیل فضاهای شهری , تنظیم شرایط محیطی و انسان , طبیعت , معماری , اقدام به جمع بندی و تکمیل مبانی نظری ارائه شده در آنها نماید .
2- مدرس می تواند در طول انجام پروژه به ارائه چند اسکیس یا طرح اجمالی با موضوع مولفه های مهم به مساله مسکن بپردازد ( برای مثال موضوعاتی مانند طرح اقلیمی مسکن , طراحی حوزه های رفتاری و تفکیک عرصه ها , طراحی ترکیب حجمی و سازماندهی کالبدی مجموعه های مسکونی و نظایر آن ).



_____________________

این تاپیک تنها مخصوص آموزش و کرکسیون طرح معماری 5 در طول روند طراحی و طرح های شما می باشد لطفا به منظور درخواست های کلی به سوالات و درخواست ها مراجعه کنید


فهرست تاپیک های پیشنهادی برای مطالعه
 

Aylin2

عضو جدید
:)

:)

کارت قشنگه ... آفرین... منم این ترم تازه مجتمع مسکونی دارم... استاد ها چسبیدن به concept! خیلی سخته از چیزی ایده گرفتن... :)
 

kourosh2

عضو جدید
تبريك كارت خوب شده ساده و پيوسته من هم اين ترم طرح 5 دارم
ضوابط طرح
زمين 6 هكتار
مجتمع مسكوني آپارتماني 4 الي 6 طبقه
در حد يك محله در قالب 300 واحد ( يعني يك واحد همسايگي )
20%يك خوابه حداكثر 80 متر مربع
60%دو خوابه حداكثر 115
20%سه خوابه حداكثر 150
كليه بلوكها ميبايست به صورت همجوار طراحي شوند
 

سحرصابری2

عضو جدید
موضوع:مجتمع مسکونی (200-300 واحدی)
استاد یه چند تا سوال ازمون کردن و جواباش رو ازمون میخوان...
1.مطالعات خاص سازه ای و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی؟؟؟((((رو این سوال خیلی خیلی تاکید داشتن )))میگفتن سازه ی یه ساختمان که از چند طبقه بالاتر بره دیگه معمولی نیست و داکت ها و آسانسورها به چه صورت خواهد بود؟چه تعداد؟به چه ظرفیتی؟
2.موضوع سرمایشی و گرمایشی این نوع ساختمان ها چطور خواهد بود؟
 
آخرین ویرایش:

ana137

عضو جدید
سلام.من این ترم طرح 5 دارم.
استاده گفته چشم انداز،اهداف،راهبرد و راهکار خودتونو واسه نظام های:
1نظام بصری
2نظام توده و فضا و زیست محیطی
3نظام حرکت و دسترسی
4نظام فعالیت های مکمل
5نظام ارتباطات و مفاصل و کیفیت های مرز های بیرونی


تروخدا هرکی میتونه کمک کنه.اگه نمونه کار دارید برام بذارید.
jingoolr@gmail.com
 

S_arch

عضو جدید
در مورد طرح 5 من تاپیک دیگه ای پیدا نمیکنم. میشه منو راهنمایی کنین؟
 

Arezoya

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان. تو طراحی برج مسکونی،استادم برا حل پلان برج یه سری ارقام و اعداد داده بهمون که مثلا از 120 تا 150 سه خوابه طراحی کنین و یا مثلا از 70 تا 90 یه خوابه...مساحت یه واحدم که به فرض میشه 122 متر مربع، خب مسلما بنا بر طبق درخواست استادم باید این 122 متر مربع رو سه خوابه طراحی کنم. وقتی طراحی می کنم و برای اتاق خواب تقریبا 12 متر مربع فضا میذارم با بقیه فضاها، کلا برای پذیرایی و نشیمن و آشپزخونه یه چیزی در حدود 45 تا 50 متر مربع فضا میمونه...و استادم میگه که کوچیکه.البته خودم کلی تو اینترنت پلان پیدا کردم که میبینم مثه حل پلان من فضاها در حد نرمال طراحی شدن. کلا سرتون رو درد نیارم می خوام بدونم برا سه خوابه چقدر فضا برای پذیرایی بدم؟یا مثلا برای یه خوابه پذیرایی چقدر میشه؟یا آیا نیاز هستش برای واحد یه خوابم یه دونه سرویس نزدیک در ورودی بذارم و یه دونه هم برای اتاق خواب؟........بچه ها بی نهایت ممنون میشم اگه لطف کنین و راهنماییم کنین:gol::gol:
 

kourosh2

عضو جدید
سلام يادش به خير انگار ديروز طرح 5 داشتم بگدريم
1-ببين دوست عزيز به نظرم خودت رو خيلي درگير پلان ها نكن چون واقعا حجم و كانسپت براي اساتيد مهم تر است
2-اگر فا داشتي حتما براي واخدهاي يك خوابه هم دوتاسرويس درنظربگير
3-معمولا معمولا متراژ 122متر مابين 2 و3 خوابه قرار ميگيره و بشدت به نوع فضايي كه در اختيار داري ربط داره يعني متيوني 2خواب هم طراي كني ولي اگه اصرار داري ميتوني يكي از خواب ها رو 10 متر مربعي بگيري
 

Arezoya

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستتون درد نکنه:gol::gol:...از دیروز منتظرم یکی لطف کنه و راهنماییم کنه:cry:..........مرسی:smile:
 

raha pania

کاربر بیش فعال
سرزندگی

سرزندگی

سلام دوستان ،ما این ترم طرح شهرک کوجک(مجموعه) مسکونی داریم ،حالا استاد گفتند ماکت کانسپت بسازیم ،کانسپت من سرزندگیه ،یجوری که نمیخواستم مجموعه مسکونی یه جا واسه خواب در شب باشه و در روز مثل یه شهر مرده باشه ،اما واقعا به ذهنم نمیرسه که واسه کانسپت چی بساززم ،مسیله اینکه گفتند حتما بسازیم ....:(:cry::(
 

ladi

عضو جدید
سلام دوستان ،ما این ترم طرح شهرک کوجک(مجموعه) مسکونی داریم ،حالا استاد گفتند ماکت کانسپت بسازیم ،کانسپت من سرزندگیه ،یجوری که نمیخواستم مجموعه مسکونی یه جا واسه خواب در شب باشه و در روز مثل یه شهر مرده باشه ،اما واقعا به ذهنم نمیرسه که واسه کانسپت چی بساززم ،مسیله اینکه گفتند حتما بسازیم ....:(:cry::(
خب شما نیاز داری به فضاسازی.
فضاسازی با حجم و نور و رنگ و طبیعت خلق میشه. یکم سخت هست ولی لا ینحل نیست.
 
بالا