کرکسیون طرح معماری 4

DDDIQ

مدیر ارشد
طرح معماری 4

پیشنیاز : پس از ترم ششم

هدف :
با در نظر گرفتن جامعیت معماری و بین رشته ای و چند بعدی بودن آن , هدف این طرح , تلاش برای تالیف نظامهای عملکردی , سازه ای , تاسیساتی در قالب یک طرح منسجم معماری است.

موضوع :
برای این طرح موضوعاتی می توانند مناسب باشند که نظام عملکردی خاص و پیچیده آنها مداقه در عوامل متنوع و تاثر گذار بر طراحی , اعم از پیچیدگی های عملکردی , شرایط خاص محیطی , ضوابط و محدودیت های خاص , تنوع خواسته های برنامه , مسائل فنی ساخت و ... را ایجاب نماید . در این ارتباط می توان به موضوعاتی نظیر بیمارستان کوچک , فرودگاه کوچک , موزه , تاسیسات بندری , اسایشگاه معلولین و ... اشاره نمود
برا اینکه پاسخگویی دقیق به پیچیدگی های طرح تا مقیاس 1/100 امکان پذیر باشد بهتر است زیر بنای آن بیشتر از 6000 متر مربع در نظر گرفته نشود.

روش ارائه:
در این پروژه علاوه بر فرایند خلاقه ذهن که در بوجود آوردن ایده کلی طرح و بیان معماری نقش محوری بازی میکند , مطالعه دقیق و نظام مند ضوابط , محدودیت ها و شرایط خاص برنامه پروژه و نیز محیط و بستر قرار گیری آن گریز ناپذیر است.
این طرح باید در نهایت به تلفییق و تالیف درستی از نظام های مختلف بوجود آورنده بنا مثل سازه و ایستایی , سازمان عملکردی , نظام تاسیسات و تنظیم شرایط محیطی و نیز نظم معنایی معماری دست یابد

______________

این تاپیک تنها مخصوص آموزش و کرکسیون طرح معماری4 در طول روند طراحی و طرح های شما می باشد لطفا به منظور درخواست های کلی به سوالات و درخواست ها مراجعه کنید
موضوعاتی نظیر بیمارستان کوچک , فرودگاه کوچک , موزه , تاسیسات بندری , اسایشگاه معلولین و ... اشاره نمود





فهرست تاپیک های پیشنهادی برای مطالعه
ضوابط و نمونه های طراحی فرودگاه
ضوابط و نمونه های طراحی:موزه و گالری
ضوابط و معیارهای طراحی:بیمارستان ها و مراکز درمانی
ضوابط ونمونه های طراحی:فضایی برای سالمندان
و......

لازم به ذکر است در بعضی دانشگاه ها ممکن است در طرح های مختلف , ترتیب موضوعات ارائه شده کاملا با هم یکسان نباشد , لطفا سوالات خود را هماهنگ با موضوعات این تاپیک ارسال بفرمائید
 
آخرین ویرایش:

setare.tanha

عضو جدید
طراحی ترمینال سکوی سواره و پیاده را به داخل ساختمان بردم و از از طبقه دوم که مخل فروش بلیط است voidهای زیادی قرار دادم که اتوبوس ها و سالن انتظار دیده میشود كانسپت و ايده اوليه؛ استفاده از اصل تضاد ( سكوت و حركت): 1- حركت: مسافر- بار- اتوبوس و ذهن كه حركتش از لحظه‌ي تصميم به سفر آغاز مي‌شود. 2- سكوت ( سكوت و سكون سالن انتظار) در اين طراحي مي‌خواستم سكوت و سكون را با حركت‌هاي همزماني بشكنم و بلعكس در اوج حركت و هياهو به سكوت و تفكر تشويق كنم. دايره: نماد حركت= ( تطبيق فرم با عملكرد)!منحني: نرم و سياليت رسيدن از حركت به سكون)! و در نهايت خط كه به تعادل يكنواختي و سكون مي‌رسد كه گاهي تلفيق اينها عكس اين مفاهيم را مي‌رساند. متدولوژي طرح؛ I) فرمي متنوع و درعين‌حال منسجم ( درعين تحرك، نرمي و سياليت تؤام با پيوستگي تداوم و يكپارچگي باشد. II) با توجه به ابعاد و اندازه و استانداردهاي اتوبوس‌های مسافربري و شعاع گردشي و فاصله‌هاي مجاز، فرم منحني بهترين راه‌حل است. پس؛ ...... هندسه اصلي و غالب در طراحي پروژه؛ منحني و ....... اصل كلي طراحي؛ سيال بودن و شفافيت طراحي سايت: استفاده از سبك نقاشي كوبيسم و همچنين توجه به خطوط منحني فرم طراحي سردر، شبيه‌سازي افراد با استفاده از تجمع مكعب‌ها خطوط نقشه جغرافيايي؛ توليد پنجره‌هايي با فرم نامنظم و شكستن فرم كلي منحني و ايجاد شفافيت بيشتر که براي نشان دادن نقشه انتزاعي از شهرها و استان‌ در نقشه جغرافيايي و اما ایده ها و کانسپتهای مرحله دوم : دراين فضاي انتزاعي مسيرها را طوري طراحي كردم كه زمان و مكان گم شودو يا با هم همرنگ شوند يعني راه و راهوند با هم تلفيق مي‌شوند.درواقع هزار راه و هزار فضا و هزار انديشه وجود دارد. هرجايي مي‌تواند فضا و يا راه باشدانتخاب با خود شخص است و درعين‌حال كه شناخت وجود دارد در اين پروژه ذهن، سكوت، سكون و حركت، راه و فضا همه باهم تلفيق شده و انتخاب به‌عهده تصميم‌گيرنده است كه شروع و پايانش را چگونه انتخاب كند. حتي مي تواند ماكت يك فيلم، يك شهر و ..... باشه. مثل شهربازي كه همه چيز در كنار هم جمع شده؛ انتخاب با شمااست. بيشتر مردم به‌خاطر هيجان سوار ترن مي‌شوند ولي وقتي شروع به حركت مي‌كند آنها وحشت مي‌كنند و درخواست مي كنند تا ماشين بايستد. آنها چه انتظاري دارند. وقتي ماجراجويي را انتخاب مي‌كنند. آيا نبايد خودشان را براي همه‌ي راه آماده كنند؟ يا فكر مي‌كنند انتخاب عاقلانه اين است كه از بالا و پايين رفتن‌ها پيشگيري كنند و تمام زمانشان را بر روي يك چرخ‌و فلك روي نقطه‌ها بچرخند.درحال حاضر من اينجا هستم، زيرا ( من سرنوشت را انتخاب كردم. ترن هوايي زندگي من است. زندگي يك بازي سريع و سرگيجه‌آور است. زندگي پريدن با پا راشوت است؛ شانس‌هاي مختلفي دارد، به زمين افتادن و دوباره برخواستن؛ خواستن تا رسيدن به قله‌ي خودت و احساس عصباني و ناراضي‌بودن وقتي به آن نمي‌رسي. اگر باور كنيم آن شيارها سرنوشت ما هستند و خدا مسئول ماشين‌ها است، آن‌وقت آن كابوس به هيجان تبديل خواهد شد به چيزي كه واقعاً است. يك ترن هوايي، يك اسباب ‌بازي امن و قابل اطمينان كه در آخر توقف خواهد كرد، اما تا زماني كه سفر طول مي‌كشد من بايد به مناظر اطراف و صداي جيغ‌ها كه هيجان‌انگيز هستند توجه كنم. براي قاب‌ها متريال متفاوت با ساير قسمت‌هاي بنا ( يعني سازه مسي) استفاده شده كه ايده‌ي اصلي اين كار قرار دادن بنا در ميان سايه‌روشن‌هاي موجود در سطح مس كه هم تصوير درختان و دشت كه در همسايگي وجود دارد را درون خود منعكس مي‌كند كه ساختمان را با محيط اطرافش پيوند مي دهد و هم « انعكاس ساختمان در قاب خود باعث مي‌شود كه اين ساختمان به سبك نقاشي كوبيسم چند بعدي به‌نظر ‌رسد.

01 copy.jpgUntitled-2 copy.jpg

04.jpg05.jpg

01 final.jpg01.jpg

03 final.jpg03.jpg

03.jpg

خوب عکسای طرح 4 ام تموم شد
بزرگترین ایرادی که به چشم میاد پله های ورودیشه که طرحش این نبود اما 3dmax کارم این طوری در آورده و چون دیگه وقتی نبود تا دوباره رندر بگیره ناچار همین رندرهارو تو شیت قرار دادم
منتظر نقد شما هستم
:)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ممنون دوست عزیز که کارهات رو گذاشتی و اجازه نقد دادی.
خیلی کار عالی بود.
بعد از دیدن عکس ها و خوندن کامل تو ضیحات نظرم رو میگم
 

setare.tanha

عضو جدید
ممنون دوست عزیز که کارهات رو گذاشتی و اجازه نقد دادی.
خیلی کار عالی بود.
بعد از دیدن عکس ها و خوندن کامل تو ضیحات نظرم رو میگم
ممنون دوست عزیز از وقتی که میزاری.دوستان منتظر نقد هاتون هستم
 

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مبانی نظری و ایده ها ت خوب بود. بهت تبریک میگم. نکته مثبت کارت اینه که به دید انسانی توجه شده تو کار و یه حجم مجسمه مانند رو نساختی و بعد بیای حالا فضا ها رو توش جا بدی.شفافیت کار هم نکته مثبت کارت هست. پله هم که با یه شبی تند دراومده که البته توضیح دادی. شیت اول کار هم که اون اسکیس رو گذاشتی از نکات مثبت کارت هست. موفق باشی
 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طرح 4
موضوع:
مجتمع ورزشی.
ابعاد زمین:
225در160 متر
تا اینجا که اومدم مهمترین ایتم سازه و پوشش دهنه های سالن ها بود.
میخواستم سایتشو ببینید و در راستای اصلاحش نظر بدین.





3D View 37.jpg3D View 39.jpg

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ارزیابی نقش درس طرح معماری4 در توان حرفه ای دانش آموختگان معماری دانشگاه یزد

ارزیابی نقش درس طرح معماری4 در توان حرفه ای دانش آموختگان معماری دانشگاه یزد

نویسندگان
مهندس فرهاد شریعت راد؛ مهندس حسین مهدوی پور*

چکیده
نزدیک به یک دهه از آموزش دروس طرح معماری دورة کارشناسی در دانشکده های معماری کشور می گذرد و سهم عمده ای در تربیت توانایی های طراحی دانش آموختگان این رشته، بر عهدة این دروس گذاشته شده است؛ بنابراین ارزیابی نقش تک تک این دروس در تربیت معماران حرفه ای، همواره حائز اهمیت می باشد. در این مقاله -در گام نخست-، درس طرح معماری4 مورد بررسی واقع شده است، چرا که این طرح جزء اولین تمرین های جدی طراحی دانشجو قبل از فراغت وی از تحصیل محسوب می شود. پرسش اصلی مقاله این است که با توجه به نیاز های واقعی جامعه و گذشت سال ها از آموزش این دروس در دانشکدة معماری یزد آیا دروس طراحی معماری (و در اینجا طرح معماری4) در توان حرفه ای دانش آموختگان معماری نقش داشته است؟ و بررسی کمی و کیفی تأثیر این درس در آیندة حرفه ای دانش آموختگان، هدف مقاله می باشد. در این نوشتار، ضمن بررسی تعریف سرفصل دروس معماری از درس طرح4، اطلاعات حاصل از پرسشنامه هایی که در اختیار دانش آموختگان قرار گرفته بود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در پایان با توجه به قیاس اهداف سرفصل و نتایج حاصل از پرسشنامه ها به بیان راه حلهای کلی در محدوده فرضیه تحقیق پرداخته شده است.

کلیدواژگان
توان حرفه ای؛ حرفه ای شدن؛ دانش آموختة معماری؛ سرفصل دروس معماری؛ طراحی؛ طرح معماری4

______________________________________
اصل مقاله (462 K)
 

O . P . O . S

عضو جدید
درخواست راهنمایی فضاهای فرودگاه

درخواست راهنمایی فضاهای فرودگاه

سلام ....
کسی طرح فرودگاه داشته؟ فضاها رو چه جوری باید تو پلان بچینم؟ خیلیییی کمکک
 

DDDIQ

مدیر ارشد
سلام ....
کسی طرح فرودگاه داشته؟ فضاها رو چه جوری باید تو پلان بچینم؟ خیلیییی کمکک


سلام دوست خوبم
این تاپیک در مورد اطلاعات مرتبط با موضوع شماست[ضوابط ونمونه های طراحی] فرودگاه
'
و برای نمونه های موردی

http://www.topboxdesign.com/category/urban-design/airports/
http://www.archdaily.com/search/?q=airport&x=11&y=12

شما از کل به جز طراحی میکنین ؟
برای شروع طراحی مانند هر موضوع دیگری ابتدا مطالعات خودتون رو تکمیل کنین و نمونه های موردی بیشتری ببینید

یک حجم کلی و انعطاف پذیر برای خودتون در نظر بگیرید و طراحی کنین حالا همزمان با طراحی حجم کلی دیاگرام روابط و فضاهای خودتون رو طراحی کنین و با شناختی که از سیرکولاسیون و روابط فضاهاتون دارین از ابتدا ساک دستی خودتون رو بردارین و وارد فرودگاهتون بشین !!


به فرودگاه میرین و ماشینتون رو در پارکینگ پارک میکنین و یا اگر همراه وسیله ی دیگری اومدین در محل پیاده شدن جلوی فرودگاه پیاده مشین ....
حجمی که در ذهنتون از فرودگاه طراحی شده رو میبینین و یه خرده از حجم خودتون لذت ببرین !!!
:D
از در ورودی که داخل میشین ممکنه یک گیت ورودی هم در این ابتدای کار در نظر گرفته باشین از این بازرسی رد میشین ! وارد یک سالن بزرگ میشین ! یه نگاه به تابلو های فرودگاه میندازین و پرواز خودتون رو مشخص میکنین ! یا از اطلاعات فرودگاه که در همون نزدیکی هست میپرسین !! و اگر خوراک و وسیله دیگری نیاز دارین از فروشگاه های داخل سالن تهیه میکنین ! هنوز به پروازتون مونده!! یه خرده داخل سالن میشینین !!! یه پلکان هم اون طرف هست که برای طبقه دوم هست ! ممکنه به بخش اداری فرودگاه میره !!!
بعد از این پروازتون رو بر حسب داخلی یا خارجی بودن مشخص میکنین و به سمت سالن مربوط به پروازتون میرین !! و تو این قسمت آدم هایی میبینین که توی سالن استقبال منتظر و یا در حال بدرقه نزدیکانشون هستن!! خب توی صف می ایستین و بارهای خودتون رو تحویل میدین و روی نقاله میذارن!!! و ممکنه مکانی در نظر گرفته باشین که بعد از اینجا وسایلتون به گیت دیگری برای بازرسی و فرستادن به هواپیما آماده بشه !!

بار خودتون رو تحویل میدین و خودتون هم به مکانی برای بازرسی بدنی و مدارکتون هدایت میشین و بعد از این مرحله وارد سالن انتظار پرواز میشین ! و با عبور از یک تونل سرپوشیده و پلکان ممکنه وارد هواپیما بشین و یا هدایت بشین به یک اتوبوس برای رساندن شما به پای هواپیما ...


همه اینها داخل حجم کلی که در ذهن خودتون طراحی کردین اتفاق می افته !! و اگر نیاز به فضای بیشتری دارین اون فضای کلی درون ذهن شما تغییر میکنه !
 

O . P . O . S

عضو جدید
سلام دوست خوبم
این تاپیک در مورد اطلاعات مرتبط با موضوع شماست[ضوابط ونمونه های طراحی] فرودگاه
'
و برای نمونه های موردی

http://www.topboxdesign.com/category/urban-design/airports/
http://www.archdaily.com/search/?q=airport&x=11&y=12

شما از کل به جز طراحی میکنین ؟
برای شروع طراحی مانند هر موضوع دیگری ابتدا مطالعات خودتون رو تکمیل کنین و نمونه های موردی بیشتری ببینید

یک حجم کلی و انعطاف پذیر برای خودتون در نظر بگیرید و طراحی کنین حالا همزمان با طراحی حجم کلی دیاگرام روابط و فضاهای خودتون رو طراحی کنین و با شناختی که از سیرکولاسیون و روابط فضاهاتون دارین از ابتدا ساک دستی خودتون رو بردارین و وارد فرودگاهتون بشین !!


به فرودگاه میرین و ماشینتون رو در پارکینگ پارک میکنین و یا اگر همراه وسیله ی دیگری اومدین در محل پیاده شدن جلوی فرودگاه پیاده مشین ....
حجمی که در ذهنتون از فرودگاه طراحی شده رو میبینین و یه خرده از حجم خودتون لذت ببرین !!!
:D
از در ورودی که داخل میشین ممکنه یک گیت ورودی هم در این ابتدای کار در نظر گرفته باشین از این بازرسی رد میشین ! وارد یک سالن بزرگ میشین ! یه نگاه به تابلو های فرودگاه میندازین و پرواز خودتون رو مشخص میکنین ! یا از اطلاعات فرودگاه که در همون نزدیکی هست میپرسین !! و اگر خوراک و وسیله دیگری نیاز دارین از فروشگاه های داخل سالن تهیه میکنین ! هنوز به پروازتون مونده!! یه خرده داخل سالن میشینین !!! یه پلکان هم اون طرف هست که برای طبقه دوم هست ! ممکنه به بخش اداری فرودگاه میره !!!
بعد از این پروازتون رو بر حسب داخلی یا خارجی بودن مشخص میکنین و به سمت سالن مربوط به پروازتون میرین !! و تو این قسمت آدم هایی میبینین که توی سالن استقبال منتظر و یا در حال بدرقه نزدیکانشون هستن!! خب توی صف می ایستین و بارهای خودتون رو تحویل میدین و روی نقاله میذارن!!! و ممکنه مکانی در نظر گرفته باشین که بعد از اینجا وسایلتون به گیت دیگری برای بازرسی و فرستادن به هواپیما آماده بشه !!

بار خودتون رو تحویل میدین و خودتون هم به مکانی برای بازرسی بدنی و مدارکتون هدایت میشین و بعد از این مرحله وارد سالن انتظار پرواز میشین ! و با عبور از یک تونل سرپوشیده و پلکان ممکنه وارد هواپیما بشین و یا هدایت بشین به یک اتوبوس برای رساندن شما به پای هواپیما ...


همه اینها داخل حجم کلی که در ذهن خودتون طراحی کردین اتفاق می افته !! و اگر نیاز به فضای بیشتری دارین اون فضای کلی درون ذهن شما تغییر میکنه !
مرسی.نمونه های خارجی دیدم توضیحات هم زیاد خوندم ....ولی به یک پلان با تمام جزییات نیاز دارم تا ترتیب قرار گیری فضاها و نحوه ارتباطشون برام جا بیفته.خیلی گیج شدم.شما چنین پلانی ندارین؟
 

DDDIQ

مدیر ارشد
مرسی.نمونه های خارجی دیدم توضیحات هم زیاد خوندم ....ولی به یک پلان با تمام جزییات نیاز دارم تا ترتیب قرار گیری فضاها و نحوه ارتباطشون برام جا بیفته.خیلی گیج شدم.شما چنین پلانی ندارین؟


فکر میکنم این نمودار مسیرهای حرکت در فرودگاه براتون مفید هست ..


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=179978&d=1384621842

____________________

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=179979&d=1384621846





http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=179980&d=1384622012
نمونه از جريان مسافر خروجي


برای کیفیت بالاتر فایل ضمیمه را دانلود کنید
 

پیوست ها

  • 1111.jpg
    1111.jpg
    18.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 2222222222222.jpg
    2222222222222.jpg
    14.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 333333.jpg
    333333.jpg
    20 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 66666666666666.zip
    616.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

O . P . O . S

عضو جدید
ممنون DDDIQ بابت راهنمایی های مفیدت.
یه سوال برام پیش اومده.ترانزیت مسافران خروجی و ورودی هردو باید بالاتر از همکف باشن پس حتما یکیش میشه طبقه اول یکیش هم طبقه دوم که دوتاش دقیقا رو سر هم قرار میگیرن .درسته؟....حالا وقتی مسافران خروجی از چک این و... در همکف رد میشن ومیخوان برن بالا از پله هایی رد میشن که مسافرین ورودی از پله هایی نزدیک همون پله ها میان پایین برای نحویل بار و وارد شدن به لابی.درسته؟....پس انگار ورودی ها و خروجی ها پایین پله ها در یه فضای مشترک قرار میگیرن.این مشکل ایجاد نمکنه؟به علاوه تحویل بار خروجی ها و ورودی ها کنار هم میشه اشکالی نداره؟
 

DDDIQ

مدیر ارشد
ممنون DDDIQ بابت راهنمایی های مفیدت.
یه سوال برام پیش اومده.ترانزیت مسافران خروجی و ورودی هردو باید بالاتر از همکف باشن پس حتما یکیش میشه طبقه اول یکیش هم طبقه دوم که دوتاش دقیقا رو سر هم قرار میگیرن .درسته؟....حالا وقتی مسافران خروجی از چک این و... در همکف رد میشن ومیخوان برن بالا از پله هایی رد میشن که مسافرین ورودی از پله هایی نزدیک همون پله ها میان پایین برای نحویل بار و وارد شدن به لابی.درسته؟....پس انگار ورودی ها و خروجی ها پایین پله ها در یه فضای مشترک قرار میگیرن.این مشکل ایجاد نمکنه؟به علاوه تحویل بار خروجی ها و ورودی ها کنار هم میشه اشکالی نداره؟

سلام خانم مهندس
مسافران
برای فرودگاه خودتون لزومی نداره که یک محل ورودی خروجی قرار بدین ؛
شما میتونین مسیر ها رو از هم تفکیک کنین و برای پروازهای خروجی و سوار شدن به هواپیما هم میتوانید تونل قرار بدین که مستقیما از سالن انتظار مسافرین از طریق تونل وارد هواپیما بشن
و همینطور مسافرینی که از هواپیما پیاده میشن هم میتونن بستگی به فاصله هواپیما و نوع طراحیتون داره که با اتوبوس ( انتقال دهنده ) و یا از طریق تونل دیگری از مسیر دیگری وارد فرودگاه بشن ( اگر مسافران پروازهای خارجی باشن مدارک و پاسپورت هم چک میشه )
____
تحویل بار
و البته محل تحویل بار مسافران با دریافت وسایلشون فرق میکنه ,
شما در هنگام تحویل بار وسایلتون وزن میشه و برچسب میخوره و روی نقاله قرار میدن و به سمت هواپیما و جدا از شما یه مسیر دیگه رو طی میکنه و بارگیری میشه ممکنه توی این مسیر دوباره وسایلتون بازرسی بشه ...
و برای دریافت وسایل مسافران ورودی هم وسایلشون در محل دیگری توی یه سالن مجزا از سالن انتظار پرواز (یعنی دو مسیر متفاوت ) وسایل روی یک نقاله گردان قرار میگیره (که یه طرفش خارج از سالن هست و وسایل رو از بیرون روی اون قرار میدن ) و مسافران دور اون قرار میگرن و وسایلشون رو خودشون بر میدارن ...

____
در کل دو مسیر و سالن طراحی کنین سالن پروازهای خروجی که سالن انتظار پرواز مسافرین داره و سالن پروازهای ورودی که سالن استقبال و دریافت بار داره و مسیرها رو شما طراحی خواهید کرد ولی برای پیاده شدن از هواپیما معمولا مستقیما به همکف برای دریافت بار و خروج هدایت میشن ...
 
آخرین ویرایش:

O . P . O . S

عضو جدید
سلام خانم مهندس
مسافران
برای فرودگاه خودتون لزومی نداره که یک محل ورودی خروجی قرار بدین ؛
شما میتونین مسیر ها رو از هم تفکیک کنین و برای پروازهای خروجی و سوار شدن به هواپیما هم میتوانید تونل قرار بدین که مستقیما از سالن انتظار مسافرین از طریق تونل وارد هواپیما بشن
و همینطور مسافرینی که از هواپیما پیاده میشن هم میتونن بستگی به فاصله هواپیما و نوع طراحیتون داره که با اتوبوس ( انتقال دهنده ) و یا از طریق تونل دیگری از مسیر دیگری وارد فرودگاه بشن ( اگر مسافران پروازهای خارجی باشن مدارک و پاسپورت هم چک میشه )
____
تحویل بار
و البته محل تحویل بار مسافران با دریافت وسایلشون فرق میکنه ,
شما در هنگام تحویل بار وسایلتون وزن میشه و برچسب میخوره و روی نقاله قرار میدن و به سمت هواپیما و جدا از شما یه مسیر دیگه رو طی میکنه و بارگیری میشه ممکنه توی این مسیر دوباره وسایلتون بازرسی بشه ...
و برای دریافت وسایل مسافران ورودی هم وسایلشون در محل دیگری توی یه سالن مجزا از سالن انتظار پرواز (یعنی دو مسیر متفاوت ) وسایل روی یک نقاله گردان قرار میگیره (که یه طرفش خارج از سالن هست و وسایل رو از بیرون روی اون قرار میدن ) و مسافران دور اون قرار میگرن و وسایلشون رو خودشون بر میدارن ...

____
در کل دو مسیر و سالن طراحی کنین سالن پروازهای خروجی که سالن انتظار پرواز مسافرین داره و سالن پروازهای ورودی که سالن استقبال و دریافت بار داره و مسیرها رو شما طراحی خواهید کرد ولی برای پیاده شدن از هواپیما معمولا مستقیما به همکف برای دریافت بار و خروج هدایت میشن ...
این ترمینال فقط داخلیه.
استادمون گفتن انتقال مسافر به هواپیما وبلعکس باید ازطریق خرطومی ها باشه و هم برای مسافران خروجی و هم ورودی باید ترانزیت طراحی بشه.بخش استقبال هم داخل لابی ورودی قرار بگیره.به خاطر ارتفاع هواپیما حتما باید ترانزیت ها در طبقات بالا باشن.تحویل و دریافت بار هم که باید در همکف باشه وانبارها در زیرزمین.

ومشکل من اینه که توی سیرکولاسیون با این شرایط مسایلی مثل قرارگرفتن مسافران ورودی و خروجی در فضای مشترک پایین پله ها وکنار هم بودن تحویل بار مسافران خروجی و دریافت بار مسافران ورودی پیش میاد.
 

DDDIQ

مدیر ارشد
این ترمینال فقط داخلیه.
استادمون گفتن انتقال مسافر به هواپیما وبلعکس باید ازطریق خرطومی ها باشه و هم برای مسافران خروجی و هم ورودی باید ترانزیت طراحی بشه.بخش استقبال هم داخل لابی ورودی قرار بگیره.به خاطر ارتفاع هواپیما حتما باید ترانزیت ها در طبقات بالا باشن.تحویل و دریافت بار هم که باید در همکف باشه وانبارها در زیرزمین.

ومشکل من اینه که توی سیرکولاسیون با این شرایط مسایلی مثل قرارگرفتن مسافران ورودی و خروجی در فضای مشترک پایین پله ها وکنار هم بودن تحویل بار مسافران خروجی و دریافت بار مسافران ورودی پیش میاد.


بله درسته خانم مهندس این نوع طراحی و انتقال مسافر به هواپیما از طریق تونل و خرطومی طراحی های به روزی هست ...
ولی توجه داشته باشین باز هم تمام مسیرها و مکان ها از هم تفکیک میشن ! و ممکنه تنها ناحیه سالن پرواز یکی باشه که باز هم البته در این محل قسمت هایی رو تفکیک میکنین از هم ....

به صورت کلی تحویل و بازگرداندن وسایل مسافرین در طبقه همکف صورت میگیره چون بارگیری وسایل به هواپیما از همکف هست ! و هم اینکه وقتی وسایل از هواپیما خارج میشه به انبار نمیره! پس انبار هر کجا میخواد باشه !!! وسایل از هواپیما خارج میشه و به پشت سالن میاد و روی نقاله طبقه همکف قرار میگیره

به این دو پلان توجه بفرمائید
طبقه همکف فرودگاه کسانی که به سالن فرودگاه وارد میشن از یک گیت عبور میکنن و به سالن عمومی فرودگاه وارد میشن
حالا بر حسب پروازهای ورودی و خروجی دو سالن از این فضا تفکیک شده که مسافرین به این سالن ها وارد میشن در سمت چپ همانطور که ملاحظه میفرمائید مسافرین خروجی بار رو تحویل میدن روی یک نقاله قرار میگیره و به سمت هواپیما برای بارگیری میره و خود مسافرین به سمت بالا و ناحیه پرواز میرن ....
سمت راست مسافرین که وارد شدن از طبقه بالا و ناحیه پرواز اومدن به این طبقه همکف و وسایلشون از پشت سالن روی نقاله قرار میگیره و بر میدارن و از این سالن که تفکیک شده خارج میشن و به سالن عمومی که استقبال کنندگان منتظرشون هستن میرسن






و حالا در طبقه دوم
مسافرین خروجی از پله های سمت چپ بالا اومدن و به ناحیه پرواز رسیدن که مشترک هست
حالا بر حسب نوع طراحی شما در این ناحیه پرواز سالن انتظار هر پرواز تفکیک شده و مسافرین در این قسمت چک میشن ...
و از اون طرف مسافرینی که وارد میشن از مسیر دیگری وارد ناحیه پرواز میشن و به طبقه همکف میرن و وسایلشون رو دریافت میکنن

در کل شما ممکنه در ناحیه ای مثل ناحیه مشترک پرواز مسافرانتون یکسان باشن ولی با توجه به اینکه مسیر ها رو از هم تفکیک کردین مسافران ورودی و خروجی در طبقه همکف به دو سالن مجزا هدایت و تفکیک میشن














در پایان خیلی خوشحال خواهیم شد اگر بعد از طراحی تمایل داشتین چند اسکیس و یا قسمتی از شیت خودتون رو قرار بدین
ممنونم
___________________
در صورت مشاهده نشدن تصاویر میتوانید تصویر پلان و سکشن ها را در فایل ضمیمه دریافت کنید
 

پیوست ها

  • airport plan.zip
    2.2 مگایابت · بازدیدها: 0

O . P . O . S

عضو جدید
بله درسته خانم مهندس این نوع طراحی و انتقال مسافر به هواپیما از طریق تونل و خرطومی طراحی های به روزی هست ...ولی توجه داشته باشین باز هم تمام مسیرها و مکان ها از هم تفکیک میشن ! و ممکنه تنها ناحیه سالن پرواز یکی باشه که باز هم البته در این محل قسمت هایی رو تفکیک میکنین از هم ....به صورت کلی تحویل و بازگرداندن وسایل مسافرین در طبقه همکف صورت میگیره چون بارگیری وسایل به هواپیما از همکف هست ! و هم اینکه وقتی وسایل از هواپیما خارج میشه به انبار نمیره! پس انبار هر کجا میخواد باشه !!! وسایل از هواپیما خارج میشه و به پشت سالن میاد و روی نقاله طبقه همکف قرار میگیره به این دو پلان توجه بفرمائید طبقه همکف فرودگاه کسانی که به سالن فرودگاه وارد میشن از یک گیت عبور میکنن و به سالن عمومی فرودگاه وارد میشن حالا بر حسب پروازهای ورودی و خروجی دو سالن از این فضا تفکیک شده که مسافرین به این سالن ها وارد میشن در سمت چپ همانطور که ملاحظه میفرمائید مسافرین خروجی بار رو تحویل میدن روی یک نقاله قرار میگیره و به سمت هواپیما برای بارگیری میره و خود مسافرین به سمت بالا و ناحیه پرواز میرن ....سمت راست مسافرین که وارد شدن از طبقه بالا و ناحیه پرواز اومدن به این طبقه همکف و وسایلشون از پشت سالن روی نقاله قرار میگیره و بر میدارن و از این سالن که تفکیک شده خارج میشن و به سالن عمومی که استقبال کنندگان منتظرشون هستن میرسن و حالا در طبقه دوم مسافرین خروجی از پله های سمت چپ بالا اومدن و به ناحیه پرواز رسیدن که مشترک هست حالا بر حسب نوع طراحی شما در این ناحیه پرواز سالن انتظار هر پرواز تفکیک شده و مسافرین در این قسمت چک میشن ...و از اون طرف مسافرینی که وارد میشن از مسیر دیگری وارد ناحیه پرواز میشن و به طبقه همکف میرن و وسایلشون رو دریافت میکنندر کل شما ممکنه در ناحیه ای مثل ناحیه مشترک پرواز مسافرانتون یکسان باشن ولی با توجه به اینکه مسیر ها رو از هم تفکیک کردین مسافران ورودی و خروجی در طبقه همکف به دو سالن مجزا هدایت و تفکیک میشن در پایان خیلی خوشحال خواهیم شد اگر بعد از طراحی تمایل داشتین چند اسکیس و یا قسمتی از شیت خودتون رو قرار بدین ممنونم ___________________در صورت مشاهده نشدن تصاویر میتوانید تصویر پلان و سکشن ها را در فایل ضمیمه دریافت کنید
باشه حتما.شیت های نهایی رو اینجا قرارمیدم.ولی این ترم خیلی عقب افتادم.امیدوارم برسم.توضیحاتتون عالییی بود مخصوصا با پلان هایی که قرار دادین.ممنون.ببخشید...فقط یه سوال دیگه...منظورتون از ناحیه مشترک پرواز مسافران.همون سالن ترانزیته؟یعنی اشکالی نداره این سالن مشترک باشه؟
 

DDDIQ

مدیر ارشد
باشه حتما.شیت های نهایی رو اینجا قرارمیدم.ولی این ترم خیلی عقب افتادم.امیدوارم برسم.توضیحاتتون عالییی بود مخصوصا با پلان هایی که قرار دادین.ممنون.ببخشید...فقط یه سوال دیگه...منظورتون از ناحیه مشترک پرواز مسافران.همون سالن ترانزیته؟یعنی اشکالی نداره این سالن مشترک باشه؟

مطمئنم یک پروژه خوب ارائه خواهید داد خانم مهندس خوشحال میشیم که اگر تمایل داشتین ببینیم مراحل کارتون رو ...؛

در مورد سوالتون هم به پلان ها دقت بفرمائید روی این منطقه مشترک نوشته
arrival & departure
concourse area
airside
که محل تلاقی پروازهای ورودی و خروجی هست که میتواند مشترک باشه و نه هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه! چون همگی مسافر هستن و مسیر ها و دسترسی هاشون به طبقه پایین و هواپیما مشخص هست و دسترسی به سالن عمومی از دو طریق مجزا هست ...
و در این ناحیه مشترک به جز قسمت عمومی برای هر تونل و خرطومی که به هواپیما متصل هست یک قسمت انتظار مجزا و دفتر و گیت مجزا در نظر گرفته شده و بر ورود و خروج این قسمت نظارت صورت میگیره ....

در کل مسافرینی که از هواپیما خارج میشن از یکی از این تونل ها عبور میکنن و به این ناحیه مشترک میرسن! و روی تابلو مشخص کرده برای خروج از این پلکان برقی استفاده کنید( البته برای انتقال افراد با ناتوانی جسمی باید آسانسور مخصوص بگذارید در هر دو مسیر) و وقتی میرن سالن دریافت وسایلشون در پایین چمدان هاشون رو دریافت میکنن

از اون سمت هم پروازهای خروجی که در طبقه همکف وسایلشون رو تحویل میدن از طریق پلکان مجزا خودشون میان بالا و با توجه به بلیط خودشون به سمت سالن انتظار مجزا ( تونل تفکیک شده ) هدایت میشن ...

در کل اینکه توی این فضای مشترک در واقع مسیرها مشخص هست و همگی مسافر هستن ...
 

O . P . O . S

عضو جدید
راستی!! اسم این فرودگاه چی بود؟ jony ? برشش واضح نبود.سرچ کردم چیز دیگه ای ازش پیدا نشد.درست زدم؟jony?
 

بانوی باران

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان ....خسته نباشید ....

طرح 4 ما مجتمع ورزشی هستش ......کسی میتونه بهم کمک کنه و اندازه های ریز فضا ها رو بگه ......اصلآ نمیتونیم پیدا کنیم .....:(

فضاهامون شامل : استادیوم, سالن چند منظوره , سالن استخر, اقامتی ورزشکاران , رستوران و بوفه , فضاهای روباز ورزشی , کمپینگ , پیک نیک ......

و ریز فضاهامم :

1/ اقامتگاه:
اتاق خواب 4 نفره
پذیرایی 4 نفره
آشپزخانه در حد چایی و غذا گرم کردن
سرویس و حمام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سالن انتظار
پذیرش
استراحت
رستوران
سرویس
ادرای
قسمت تفریحی(فوتبال دستی-شطرنج-بیلیاردو ....)

2 / استخر :
بلیط
انتظار
تحویل کفش
رختکن
دوش
دوش آزاد
بوفه
استخر کودکان
استخر بزرگ و مسابقه
جکوزی
سونای خشک
سونای بخار
تاسیسات
اتاق ناجی
اتاق ماساژ
قسمت اداری - اتاق جلسات-سرپرست سالن - اتاق های هئیت شنا و شیرجه , واتر پلو و .....


3 / سالن چند منظوره :

رختکن و تعویض لباس بازیکنان
دوش بازیکنان و سرویس
کلاس آموزش یا ردو بدل اطلاعات در وسط نیمه
اتاق داوران
دوش داوران
اتاق پزشک
اندازه سالن چند منظوره
اندازه سالن فوتسال
قسمت اداری - اتاق هیئت فوتسال, والیبال, بسکبال - اتاق کنفرانس - مسئول سالن - سرویس- اتاق گزارشگران- اتاق فیلمبرداران-انباری - بایگانی - جایگاه ویزه - نمازخانه


و اینکه گفته رو سایت این فضاهای بالایی رو لکه گذاری کنین ..... براساس مزایا و معایبش و کدوم کجا باشه بهتره!!!! ...ولی من نمیتونم:confused:

تورو خدا کمک کنین .....استادمون خیلی بد قلقه :cry:
 
آخرین ویرایش:
بالا