کتابخانه ها Libraries

وضعیت
موضوع بسته شده است.

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه مرکزی دنور


a3193da9f744508278b55342b9cabd86_L.jpg

شاخصه های معماری مایکل گریوز از آن زمان که به عنوانی یکی از پنج معمار نیویورکی به شهرت رسید تا به امروز تفاوت چندانی نکرده است.سبک معماری وی همچنان ریشه در گرایشات پست مدرنیستی و استعاره های تاریخی به معماری کلاسیک دارد.


هرچند که امروزه افراط در استعاره های طنز آمیز در آثار او کمتر به چشم می خورد اما به هرحال هر کجا که اثری از وی به اجرا در آمده است نظر عابرین به رنگ ها و فرم های مختلف و بعضا بیش از حد متفاوت در این آثار جلب می گردد. در بسیاری از بناهای وی برج ها، گنبدها، ریتم بازشوها، ستون ها و همچنین احجام استوانه ای شکل به کاررفته اند.

مایکل گریوز متولد ۱۹۳۴ ایندیاناپولیس آمریکا (مرکز ایالت ایندیانا) و دانش آموخته دانشگاه هاروارد و دانشگاه سینسینتی است. دانشگاه سینسینتی یکی از دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا بوده و در اوهایو واقع است. دانشگاهی عمومی و تحقیقاتی در سینسیناتی اوهایو می‌باشد که وابسته به سیستم آموزشی ایالت اوهایو است.

مایکل گریوز طراح کتابخانه مرکزی دنور با زیربنایی معادل 50 هزار متر مربع هشتمین کتابخانه ایالت متحده از لحاظ متراژ زیربنای ساختمان می باشد. شاخصه این بنا حجمی مدور است که از توده اصلی جدا شده و در محوطه نفوذ کرده است. در طرح این بنا نیز همچون سایر آثار گریوز تقارنی نسبی در جداره ها و دیواره هایی قطور در پلان به چشم میخورند، همچنین از سنگ و دیگر مصالح رنگی و صلب به عنوان پوششی بر سازه بتنی استفاده شده است.

12.jpg




یکی از شاخصه های بنا استوانه ای قطور و بلند است که بر فراز آن مکعبی با سقفی چوبی و پایه هایی تیره رنگ و شاخص در نما قرار گرفته است. این قسمت که تالاری برای مطالعه در خصوص تاریخ غرب را در خود جای داده است در داخل نیز با سازه ای چوبی کاملا مشخص می باشد.

5.jpg

توده اصلی کتابخانه که فضاهای مطالعه و آرشیوها را در خود جای داده ساختمانی مکعبی و شش طبقه است که در مرکز طرح قرار گرفته و با رنگ قرمز از سایر قسمت های بنا قابل تشخیص می باشد.

8.jpg

قسمتی از ساختمان به کتابخانه کودکان اختصاص یافته است.این بخش یکی از موفق ترین قسمت های کتابخانه است که بسیار مورد توجه شهروندان قرار گرفته است. در ضمن برخی از تجهیزات و جزئیات توسط گریوز طراحی شده اند.




1.jpg


2.jpg




3.jpg

4.jpg




11.jpg

13.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه مرکزی فونیکس

کتابخانه مرکزی فونیکس

کتابخانه مرکزی فونیکس

957f68251a4c401eb034febbf0fc418f_L.jpg

آثار ویلیام برودر را در سبکی از معماری می توان طبقه بندی نمود که مختص معماران جنوب غربی ایالات متحده آمریکا و همخوان با شرایط جغرافیایی و طبیعت خاص این منطقه می باشد. نیاز به گسترش فعالیت های فرهنگی و ایجاد بستری در جهت تعاملات اجتماعی در شهر فونیکس در نیمه دهه نود میلادی پس از آن که شهر به مدت یک دهه به یکی از پرشتاب ترین شهرهای آمریکا در جهت رشد و توسعه تبدیل گشته بود، پر رنگ گردید.
یکی از موفق ترین کارهای این دوره کتابخانه مرکزی فونیکس است که از لحاظ عملکردی با نیازهای موجود و از لحاظ اقلیمی با شرایط خاص ایالت آریزونا نظیر تابش شدید آفتاب و دمای 50 درجه تابستان کاملا تطابق دارد. شاخصه برجسته این بنا تنوع نورگیری های افقی و عمودی است که در سطوح نما جهت کنترل تابش مستقیم خورشید نصب شده اند.

10.jpg

کتابخانه در پنج طبقه سامان دهی شده است که طبقه همکف شامل فعالیت های عمومی نظیر تجاری، سالن تئاتر و کافه است. تاثیرگذارترین فضای داخلی مجموعه فضای مطالعه در طبقه پنجم با مساحت چشم گیر چهار هزار متر مربع است که به دلیل چشم اندازش معمار از آن بعنوان اتاق شهر نام برده است.

در مرکز بنا آتریومی عظیم قرار دارد که ارتباط عمودی اصلی بنا در آن قرار گرفته است و ویلیام برودر از آن بعنوان دره کریستال نام برده است. سیستم شبکه ستون ها به نحوی است که امکان گسترش پروژه در آینده می باشد.برودر طبقه همکف را به مرکز تجاری کوچکی تشبیه کرده است که نیازهای فرهنگی روزمره مردم عادی را برآورده می کند. طبقه دوم کتابهای مرجع، رایانه های در دسترس عموم و اسناد دولتی و طبقه سوم شامل دفاتر مدیریت و خدمات پشتیبانی سایر فضاهای غیر عمومی است.در طبقه چهارم کلکسیون های خاص و امکانات سخنرانی جانمایی شده است. تابش خورشید از شمال شرقی و شمال غربی توسط پارچه های سفید رنگ که همانند بادبان بر روی بدنه شمالی نصب شده و جلوه های متفاوت در این نما را ایجاد می کنند کنترل می شود. در جبهه شمالی نیز سایبان های آلومینیومی قرار دارند که حرکت آنها توسط برنامه های کامپیوتری کنترل شده و زوایای آنها متناسب با مسیر تابش خورشید تغییر می کنند.



8.jpg

1.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه شهر هاگ

کتابخانه شهر هاگ

[h=2]کتابخانه شهر هاگ[/h]
ad50363b9b3c0e7cd5049a5778e00aff_L.jpg

طرح کتابخانه شهر هاگ هلند، اثر ریچارد مه یر پیوندی مناسبی با شهر و همچنین طراحی بنایی همچون تندیسی سپید و بیادماندنی است. بنایی که بزرگترین ساختمان فرهنگی این شهر محسوب می شود که در حداقل زمان ممکن در حدود یک سال اجرا گردید.

این بنا که امروزه توسط مردم کاخ یخی شهرت یافته به سبب ارتفاع و وسعت زیاد و همچنین رنگ سفید یکدستی که از ویژگی های کارهای مه یر است، عنصری شاخص در شهر محسوب می شود. این ساختمان چندمنظوره شامل کتابخانه عمومی و مرکزی شهر،تالار شهر، سالن کنسرت و آمفی تئاتر و تعداد زیادی دفاتر اداری است. همچنین پروژه شامل تعدادی واحد اقامتی استیجاری در طبقات بالا و ردیفی از واحدهای تجاری در طبقه همکف می باشد که به خوبی جداره های شهری بنا را فعال ساخته است.همچنین نظام توده و فضا در این بنا در عین پویایی و تخلخل در جهت تعریف جداره های شهری و تقاطع مجاور سایت طراحی شده اند.
یکی دیگر از نشانه های پیوند میان شهر و بنا، وجود آتریوم عظیم در دل بنا می باشد که ارتفاع آن 47 متر بوده و وسیع ترین آتریوم سرپوشیده در اروپا محسوب می شود. ابعاد وسیع و تنوع کاربری ها در پیرامون آتریوم آن را به فضای شهری تبدیل کرده است.در ضمن نورطبیعی را هم به داخل بنا هدایت می کند.در کف آتریوم فضاهای نشیمن و مکث و تعاملات اجتماعی رخ می دهد.استفاده از نور طبیعی در این ساختمان برگرفته از تاثیری است که معمار از بازی آفتاب و ابر در این شهر الهام گرفته که به گفته او همانند یک نقاشی زیباست.
برای ارتباط طبقات از آسانسورهایی مستقل و پل هایی معلق در آتریوم استفاده شده که همگی از جنس استیل می باشند که با رنگ سفید پوشانده شده اند که حس سبکی و شکوه را در این حجم بزرگ القا می کند. بدلیل غیبت رنگ در این بنا فضای داخلی بسیار ساده و نورانی می باشند و به گفته مه یر این مردم که با حضورشان رنگ را به داخل بنا می آورند.


1.jpg




2.jpg

3.jpg



5.jpg

6.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه مرکزی ونکوور

کتابخانه مرکزی ونکوور

کتابخانه مرکزی ونکوور

21615ff211c60b43d866a2b2bca320da_L.jpg

کتابخانه مرکزی ونکوور یکی از بزرگترین پروژه های فرهنگی در پایتخت کانادا به شمار می آید که در سال 1995 افتتاح گردید. ایده و تصمیم ساخت این بنا پس از نظرسنجی عمومی از شهروندان در نوامبر 1990 در دستور کار مسوولان قرارگرفت.

بدین ترتیب مسابقه ای برای انتخاب طرح بنا برگزار گردید که در آن تنها از سه دفتر معماری بسیار معتبر دعوت به همکاری شده بود. انتخاب نهائی ترکیبی از نظر هیئت داوران و رای عموم مردم به طرح های پیشنهادی بود و از این میان طرح ارائه شده توسط دفتر معماری موشه سفدی توانست بیش از دیگر آثار نظر عموم را به خود جلب کند. یکی از دلایل موفقیت سفدی را می توان سابقه درخشان او در طراحی فضاهای فرهنگی نظیر موزه، گالری ملی و تالار شهر در کانادا دانست.یکی دیگر از نقاط قوت طرح، گنجاندن برج اداری 21 طبقه ای در پروژه بود که به دولت فدرال تعلق داشت و همچنین عملکردهای دیگری مثل واحدهای تجاری، رستوران ها و پارکینگ عمومی و فضای سبزی که بر فراز بام کتابخانه طراحی شد و دید بسیار مناسبی به مناظر شهر داشت.

1.jpg

اکنون بالغ بر دو میلیون کتاب و محصولات فرهنگی در اینجا نگهداری می شود. هسته مرکزی کتابخانه در مرکز بنا واقع شده است، این هسته مرکزی مکعب مستطیلی 9 طبقه شامل قفسه های کتاب و بخش های خدماتی می باشد که دو دیواره منحنی شکل با اندکی فاصله آن را احاطه کرده و مکعب را در فرمی بیضی شکل پنهان می کنند. این دیواره ها در حقیقت فضای مطالعه را در خود جای داده اند که دسترسی به آنها به واسطه پل های فلزی میسر گردیده است.دیواره دوم با فاصله بیشتری نیمی از بنا را احاطه نموده و فضاهایی نظیر فروشگاه، کافی شاپ و رستوران ها را در خود جای داده است.


7.jpg

در این فاصله فضای وسیعی که از جذاب ترین فضاهای عمومی بنا می باشد با سقفی شفاف قرار گرفته و ارتباط بصری مناسبی بین این فضا و فضاهای مطالعه کتابخانه وجود دارد. قرار گیری فرم بیضوی توده در سایت مستطیلی شکل موجب شده است تا فضاهای باز شهری و عمومی میان بنا و شهر قرار گیرند؛ فضاهایی که با گذشت زمان به یکی از پویاترین فضاهای شهری ونکوور تبدیل شده اند.

8.jpg

9.jpg

1.jpg

4.jpg

6.jpg

3.jpg

5.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه ملی فرانسه

کتابخانه ملی فرانسه

کتابخانه ملی فرانسه

f14a855e71266fce000280ce97ff2b84_L.jpg

کتابخانه ملی فرانسه که اکنون یکی از نمادهای ملی این کشور محسوب می شود آخرین و مهم ترین پروژه ملی فرانسوا میتران، رئیس جمهور معاصر فرانسه است.

تاریخچه تاسیس این بنا به سال 1368 میلادی بازمی گردد؛ در آن زمان شارل پنجم کتابخانه ای را با بیش از هزار نسخه خطی در یکی از تالارهای اصلی ساختمان لوور دایر کرد.و چند بنای دیگر هم به همین نحو ساخته شد. پس از مدتی دولت فرانسه تصمیم گرفت بنای جدیدی را در قالب مسابقه بین المللی انتخاب کند. در این مسابقه معماران بزرگ دنیا شرکت کردند و جالب آن که در این بین، کار معمار جوان؛ دومینیک پرو، به عنوان طرح برگزیده انتخاب گردید. و پس از چند سال در سال 1997 درهای کتابخانه به روی عموم گشوده شد. مهم ترین شاخصه بنا در این مقیاس تراس وسیعی است که همچون نمادی بی واسطه با فضای شهری در پیوند بوده و از یکسو امکان دید به بزرگراه، رودخانه و بافت شهری جدید پیرامون را ممکن می سازد و از سویی بر باغ سبز واقع در مرکز پروژه اشراف دارد.

این حیاط مرکزی که همچون پارکی در مقیاس شهر تعریف شده است دیگر شاخصه مهم بناست. دید به آن از سالن های مطالعه واقع در گرداگرد حیاط و قدم زدن در آن خستگی را از مراجعین کتابخانه برطرف می سازد. محصوریت این باغ که توسط جداره های آن به خوبی تعریف شده است، با چهار برج اصلی کتابخانه که در چهار گوشه مستطیل سایت با ارتفاعی معادل 80 متر قرار گرفته اند، تکمیل می شود. هر کدام از این برج ها شبیه کتابی عظیم و گشوده است که شامل 6 طبقه؛ اداری، انبار و تجهیزات می باشند.تمامی جداره ها از شیشه پوشیده شده اند اما دید و تابش مستقیم به داخل ندارند.
در این کتابخانه که زیربنایی به وسعت 290 هزار متر مربع دارد؛ غیر از مراجعین موقت و مخاطبین کنفرانس ها و تالارها، برای 2600 نفر فضای مطالعه تعبیه شده است. به دلیل وسعت زیاد بنا و دوربودن برج ها از هم، کتاب ها از طریق سیستم اتوماتیک به نام داک، به نقاط مختلف بنا منتقل می شوند.در این سیستم کتاب در خواستی در جعبه ای قرار گرفته و از طریق واگن کوچکی که روی شبکه ای از ریل ها حرکت می کند به قسمت مورد نظر می رسد. بدین ترتیب زمانی حدود 4 تا 5 دقیقه طول خواهد کشید تا کتاب به دست مراجعه کننده برسد.طرح این بنا سرآغاز موفقیت های دومینیک پرو شد، طرحی دقیق و سنجیده و با وقار که توانست آن را به نمادی برای کشور فرانسه تبدیل کند.

5.jpg

کتابخانه ملی فرانسه

15.jpg

16.jpg

کتابخانه ملی فرانسه

2.jpg

5.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه سن آنتونیو

کتابخانه سن آنتونیو

668fe285e7b87ea59a0ba9aff307fa0b_L.jpg

از آنجا که به طور کلی معماری"ریکاردو لگورتا" و فرزند وی" ویکتور لگورتا" بیشتر ساختمان محور است تا زمینه گرا،کتابخانه عمومی سن آنتونیو ایالت تگزاس نیز همچون سایر آثار آنها پیوند ضعیفی از لحاظ رنگ و فرم با بستر و زمینه خود داشته و بیشتر سعی دارد تا به عنوان عنصری شاخص در مقیاس شهر شناخته شود تا ساختمانی ساده که بدون توجه به آن نیز می توان از مقابلش عبور نمود.

به همین دلیل برخی از منتقدین معماری و شهروندان از این بنا به عنوان عنصری ناهمخوان در منطقه یاد نموده اند. با وجود تمامی انتقاداتی که به طور کلی در خصوص تکراری بودن معماری لگورتا و به طور خاص پیرامون این ساختمان مطرح است، نمی توان منکر موفقیت این بنا در جلب توجه عموم ساکنین منطقه و شهروندان به این ساختار متفاوت و همچنین آمار بسیار بالای مراجعین این کتابخانه شد. در این بنا تمامی خصیصه های معماری لگورتا نظیر بازی نور و سایه، ترکیب رنگ های شاد و گرم با رنگ های سورمه ای و آبی، اغراق و تاکید در ریتم بازشوها، استفاده از آب و کمی طنز-شادمانی در معماری- به چشم میخورد.

33.jpg

کتابخانه سن آنتونیو

طرح لگورتا به دلیل معرفی کیفیت های فضایی متنوع و جدید و سعی در ارتباط میان بنا و مخاطب برگزیده و ساخته شد. یکی از مهم ترین ویژگی های این طرح، تعریف فضاهای باز مجموعه به عنوان فضای مطالعه روباز است. در طبقه همکف بنا، عملکرد هایی مثل گالری،نمایشگاه، فروشگاه، بخشی از سالن مطالعه عمومی قرار گرفته است. فضاهایی مثل سالن مطالعه محققین و آرشیو کتب تخصصی در طبقات بالاتر قرار گرفته اند. بر خلاف رنگ قرمز که جداره های بیرونی بنا را تشکیل داده اند، در داخل آتریوم عظیمی به رنگ زرد توجه مخاطبین را به خود جلب می کند.

8.jpg

ساختار فضایی پلان به نحوی است که در سه طبقه اول بنا، حداکثر استفاده از زمین شده است که این امر به ایجاد بستری وسیع برای بنا و همچنین تعریف مناسب جداره های شهری انجامیده است.همچنین نحوه پلکانی ترکیب احجام به خلق تراس- بام های وسیع و همچنین فضاهای نیمه باز و نیمه بسته با کیفیات فضایی متنوع انجامیده است.

10.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]کتابخانه عمومی[/h]


دفتر معماری "بولس – ویلسون" در سال 1980 توسط جولیا بولس آلمانی و پیتر ویلسون استرالیایی در لندن تاسیس گردید. سرآغاز موفقیت های این دفتر را می توان کسب رتبه اول در مسابقه طراحی کتابخانه شهر مونستر آلمان دانست. این کتابخانه با زیربنای معادل ده هزار مترمربع اولین بنای عمومی طراحی شده توسط این دفتر بود.


هرچند اجرای آن شش سال به طول انجامید ولی به مدت 10 سال پیاپی از سوی شهروندان به عنوان بهترین کتابخانه آلمان انتخاب گردید و به طور متوسط روزانه 2700 نفر از این کتابخانه استفاده می کنند. مهم ترین عامل موفقیت طرح را می توان توجه به پیچیدگی ها و خصوصیات ویژه سایت پروژه دانست. این بنا در مرکز بافت تاریخی و با قدمت شهر قرارگرفته است و اکثر بناهای پیرامون آن متعلق به دوره های گوتیک ، باروک، قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم می باشند که غالبا پس از جنگ جهانی بازسازی شده اند. به طور کلی پیداست که فرم بنا برآمده از نیازهای عملکردی و اقتضائات بستر و سایت آن می باشد.




توده کتابخانه که از لحاظ رنگ مصالح و ارتفاع بنا با سایر توده های مجاور همخوان است توسط پیاده راهی به دو نیمه تقسیم شده است و توده ها توسط پلی بر فراز این مسیر و پیوستگی در زیرزمین به هم راه دارند. یکی از دو بنای حاصل فرمی مستطیل شکل دارد و بنای دیگر فرمی نیم دایره. بدین ترتیب فضاهای خدماتی، مخزن بسته و فضاهایی که با مخاطبین ارتباط کمتری دارد در حجم نیم دایره قرار گرفته اند. همچنین سان های مطالعه که نیاز بیشتری به سکوت دارند در این بنا قرار گرفته اند. از سوی دیگر در بنای مستطیلی فضاهایی مثل، کافی شاپ، سالن مطالعه روزنامه،سالن اجتماعات، تئاتر و ... قرارگرفته است. بنایی که معماران از آن به اسم سوپر مارکت اطلاعات یاد می کنند. بخش های مرتبط با کودکان هم در زیرزمین قرارگفتند تا از هر دو بنا قابل دسترسی باشند. در طراحی هر دوبنا از پوشش هایی از لایه های چوبی فشرده استفاده شده است تا کنترل نور بهتر صورت بگیرد.همچنین جهت حفظ آرامش و تمرکز علاوه بر کنترل صوت، دید به بیرون نیز توسط نورگیرهای عایق محدود می شود.این بنا ظرفیت نگهداری 250 هزار جلد کتاب، چهارصد عنوان مجله و بیش از بیست هزار فیلم و نوار صوتی را دارد.




















منبع : سایت کلبه هنر
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه آکادمی فلیپس




در خصوص ذات و ماهیت معماری لویی کان بهترین تفسیر از آن دیوید رینهرت همکار وی است؛ او می گوید طراحی هر بنایی برای لویی کان همسان با طراحی یک معبد مذهبی است، موسسه زیست شناسی سالک همانند معبدی برای علم، ساختمان های دولتی داکا معابدی برای آموختن و کتابخانه آکادمی فلیپس معبدی برای آموختن.


کتابخانه ای که در ایالت نیوهمپشر کشور آمریکا واقع شده است. علاوه بر خلوص حجمی و نحوه استقرا بنا در سایت، سلسله مراتب دسترسی به فضای اصلی کتابخانه موید این ادعاست، ورودی بنا هم تراز با سطح زمین است و مخاطب به فضایی با سقفی کوتاه وارد می شود بی آنکه تصوری از ساختار فضایی بنا را متصور شود. آنگاه دو پلکان منحنی شکل بتنی وی را به طبقه بالا راهنمایی می کنند، آنجا که شخصی خود را در آتریومی عظیم می یابد که تمامی اضلاع آن را قفسه های کتاب پوشانده است و نور طبیعی از سقف به درون و جداره های آتریوم می تابد.

دایره هایی عظیم در دیواره های بتنی چشم هر ببیننده را متحیر می کند و صلابت و استواری بنا در نگاه نخست در ک می شود.کان برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب، ارتفاع آتریوم را حدود 16متر و با عرض حدود 10 متر انتخاب کرده است، اندازه هایی که در معماری یونان باستان به عنوان نسبت های ایده آل به کار رفته اند. در نورگیر سقف آتریوم سازه ای بتنی مرکب از یک مربع و قطرهای آن به چشم می خورد که علاوه بر نقش سازه ای، جهت تاکید بر اهمیت و نقش فضایی، در ابعاد و عمق اجزا آن اغراق شده است. بدین ترتیب ساختار فضایی بنا را می توان با دقت در ساختار سازه بنا درک نمود.

کتابخانه از سه مربع فضایی تشکیل شده است، نخست مربع بیرونی که پوسته ای آجری دارد و تمامی فضاهای مطالعه را در خود جای داده است، دوم مربعی بتنی که تمامی قفسه های کتابخانه در آن قرار دارد و سوم مربعی تهی که همان آتریوم مرکزی است.همانطور که در تصاویر دیده می شود مصالح آجر سرخ رنگ به درون فضای نخست نفوذ کرده و حال و هوای بخش مطالعه را گرم و صمیمی می سازد. فضاهای نگهدارنده قفسه ها و میزهای مطالعه گرداگرد آتریوم قرار گرفته است. ساختار بتنی این فضا وزن بسیار سنگینی 250 هزار جلد کتاب را می تواند تحمل کند و قرارگیری آن به نحوی است که فضاهای مطالعه را از هیاهوی آتریوم دور ساخته و مخزن را از تابش مستقیم آفتاب مصون می سازد.






















منبع :سایت کلبه ی هنر
 
آخرین ویرایش:

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

کتابخانه




از عهد باستان تا کنون کتابخانه ها به عنوان نمادها و شاخصه های رشد فرهنگی و علمی اقوام و کشورها محسوب شده اند و این امر در ایران زمین نیز همواره مورد توجه حاکمان، دانشمندان و عموم مردم بوده است. متاسفانه از آن جایی که در سال های اخیر آمار میزان مطالعه مردم ایران پایین آمده است، لازم است به دنبال علل این بحران و برطرف کردن نیاز های اقشار مختلف باشیم.


شاید در کنار مسائل متعددی اجتماعی ، سیاسی، تخصیص بودجه در این امور، مساله ای حائز اهمیت باشد، معماری کتابخانه ها باشد و لازم است که نقدی در این زمینه هم انجام شود. یقینا معماری کتابخانه نقشی موثر در میزان جذب مخاطب به این عملکرد فرهنگی دارد.ناکار آمدی عملکردی، در کنار یکنواختی و عدم پویایی در چنین فضاهایی نهایتا به کاهش تمایل عموم مردم به حضور در کتابخانه ها می انجامد.

پیداست که آشنایی با تاریخچه معماری کتابخانه و بررسی نمونه های جدید و موفق درسراسر دنیا، نقشی هرچند اندک در بهبود وضع موجود داشته باشد. در دهه های گذشته تغییراتی اساسی در فرهنگ مطالعه کشورهای مختلف بوجود آمده است که ناشی از ریشه ها و پیشینه های فرهنگی هر ملیتی می باشد. یکی از علت های کاهش مطالعه، اینترنت و کتابخانه های دیجیتال است و مخصوصا در کشورهای غربی مطالعه آنلاین آرام آرام به صورت رفتاری اجتماعی نهادینه شده و مخاطبین زیادی را به سمت خود جذب کرده است. با وجود تمامی این تغییرات، پیداست که امروزه، توجه به معماری کتابخانه پیش از پیش لازم توجه و دقت است تا جایی که می بینیم کتابخانه هایی نظیر کتابخانه ملی فرانسه،کتابخانه عمومی سیاتل و کتابخانه سلطنتی دانمارک به نماد و شاخصه ای شناخته شده برای شهرها و حتی کشورهای بستر خود تبدیل شده و عموم مردم آنها را به عنوان بخشی از هویت شهرهای خود پذیرفته اند. بدین ترتیب با ورود معماران تراز اول نظیر رم کولهاس، هرزوگ و دمورن و زاها حدید به مسابقات طراحی کتابخانه و ارائه دیدگاه ها جدید و متفاوت ، عملا معماری کتابخانه به دوران جدیدی وارد شده است؛ دورانی که در آن علاوه بر بهبود عملکردی فضاهای کتابخانه، سیمای کالبدی کتابخانه ها به عنوان عاملی تاثیرگذار در جلب مخاطب و ارتقا فرهنگ کتابخوانی در نزد عموم ، بیش از پیش به رسمیت شناخته شده است.

طراحی معماری همواره در گرو شناخت مناسب از نیازهای عملکردی، ویژگی ها و مقیاس موضوع طرح می باشد. در خصوص طراحی بنایی نظیر کتابخانه که انواع بیشماری از آن تعریف شده است، آگاهی از تنوع نیازهای عملکردی و مقیاس پروژه امری ضروری است. کتابخانه ها از لحاظ نوع مخاطب و موضوعات کتب به انواع مختلفی دسته بندی می شوند.صرف نظر از کتابخانه های تخصصی ، کتابخانه های عمومی مهمترین و پرمخاطب ترین انواع آن می باشند؛ کتابخانه های ملی در مقیاس کشور، کتابخانه های مرکزی در مقیاس کلان شهرها و کتابخانه های محلی در مقیاس منطقه و محله. و یقینا توجه بیشتر به اهمیت کتابخانه های کوچک محلی و تاثیر آنها بر روحیه ساکنین محلات لازم توجه است.پس لازم است به تمامی نیازهای مخاطبین کتابخانه ها توجه شود و سعی در پیداکردن راه حل های مناسبی در این زمینه کرد. از بین آنچه که تاکنون ساخته شده است، می توان گفت؛ کتابخانه مرکزی سیاتل اثر رم کولهاس را می توان نقطه عطفی در تاریخچه معماری کتابخانه انتخاب کرد. تقریبا همزمان با ساخت کتابخانه سیاتل، کتابخانه دیگری توسط هرزوگ و دمورن برای دانشگاه BTU طراحی و اجرا گردید که به خوبی نمایانگر تحولات اساسی ذکر شده در عصر جدید کتابخانه می باشد.

چکیده از کلام ؛ نیما طالبیان-مهدی آتشی- سیما نبی زاد

منبع :سایت کلبه ی هنر
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]کتابخانه ی لی یوان[/h]


کتابخانه ی لی یوان (LiYuan) در سال 2011 و توسط دفتر Li Xiaodong، در زمینی به مساحت 175 متر مربع، در شهر پکن چین طراحی شد.


این پروژه در روستای کوچک Huairou در حومه ی شهر پکن اجرا شده و تا زندگی شهری کمتر از 2 ساعت فاصله دارد. طراحی این کتابخانه از یک سو، در کنار محیط مطالعه ی آرامی که فراهم ساخته، یک شکل مدرنیته را به روستا افزوده، از سوی دیگر، معماری این بنا به گونه ای است که، موجب افزایش درک محیط طبیعی اطراف می شود.

در واقع به جای اضافه کردن یک ساختمان به سبک جدید در وسط روستا، طراحان سایت این کتابخانه را در اطراف کوه های این روستا و به صورتی که مشاهده می نمائید، انتخاب کردند. این ساختمان با محیط پیرامونش و با استفاده از انتخاب صحیح و به جای متریال ها و موقعیت قرار گیری حجم ها به خوبی هماهنگ شده است.

محیط داخلی این کتابخانه نیز دارای شخصیتی پر محتوا می باشد، که با استفاده از ایجاد یکسری پله و جابجایی های کوچک سطوح به وجود آمده است. همچنین این ساختمان به گونه طراحی شده که از تمام نور روز بهره ببرد و بتواند این نور را با استفاده از میله هایی چوبی در کتابخانه پخش نماید.




















منبع :سایت کلبه ی هنر
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه ی جدید شهر اشتوتگارت




این کتابخانه توسط گروه معماران Yi در شهر اشتوتگارت طراحی شده است. نکته ی جالب اینکه تنها پس از گذشت 2 روز از افتتاح این کتابخانه بود که از دید اقلب بازدید کنندگان زیباترین کتابخانه ی جهان شناخته شد.

تمرکز اصلی بر روی آتریوم بزرگ این بنا می باشد. پالت رنگ های مورد استفاده در این کتابخانه از رنگ های خنثی می باشد که باعث شده کتاب های این مجموعه جلوه ی جذاب تری داشته باشد. این کتابخانه کاملا روشن به نظر می رسد هر چند هیچ نور مستقیمی در آن بکار گرفته نشده است.

























منبع :سایت کلبه ی هنر
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]کتابخانه شهرداری دورتمند[/h]


ماریو بوتا معمار مشهور سوئیسی امروزه به عنوان یکی از باسابقه ترین و پرافتخار ترین نمایندگان معماری عصر پست مدرن شناخته می شود. به عقیده بوتا محدودیت برای معمار همواره و درتمامی پروژه ها وجود خواهد داشت و این طراح است که می بایست از آنها به عنوان پتانسیل و نکاتی مثبت در طراحی استفاده کند.


از این رو ضوابط شهری و قوانین دست و پاگیر طراحی در شهر دورتمند آلمان را می بایست در زمره همان محدودیت هایی به شمار آورد که در نهایت منجر به خلق یکی از برجسته ترین آثار بوتا گردید. او در سال ۱۹۵۸ به عنوان کار آموز با مهندسانی چون Luigi Camenisch و Tita Carloni کار کرد. تحصیلات خود را در سال ۱۹۶۱-۱۹۶۴ در « Liceo Artistico »میلان و تا ۱۹۶۸ در « l'Istituto Universitario di Architettura » ونیز ادامه داد و همزمان در ساله ۱۹۶۵ در آتلیهCorbusier به کار پرداخت. در سال ۱۹۷۰ اولین دفتر مهندسی‌ خود را در راه اندازی کرد.در سال ۱۹۷۸ عضو فدراسیون مهندسان سوئیس شد و پس از آن در سالهای ۱۹۸۲-۱۹۸۷ عضو کمیسیون فدرال هنرهای زیبا بود. آثار او الهام گرفته از اثر Le Corbusier،]،[Carlo Scarpa] و [[Louis Kahn]] است. ماریو بتا پس از ساختن آثاری متعدد در کشور سوئیس کم کم به کشورهای خارجی‌ راه پیدا کرد و به یک معمار بین‌المللی تبدیل شد.




بنای کتابخانه شهرداری دورتمند او؛ از دو بخش اصلی با شخصیت هایی متفاوت تشکیل شده است، توده اصلی ساختمانی کشیده و خطی است که خود به دو بخش پنج و شش طبقه قابل تفکیک است. سازه این بنا از بتن آرمه و پوشش نمای آن از سنگ های طبیعی قرمز رنگ می باشد. در نمای اصلی ردیفی یکنواخت از پنجره های مستطیل شکل و باریک با عمق زیاد قرار دارد. استفاده از فرم های خالص، مصالح صلب، گشودگی های منظم و ساختار متقارن از جمله مشخصه های اصلی آثار بوتا قلمداد می گردد. محل شکست ارتفاعی توده اصلی نقطه اتصال پلی است که بنا را به بخش دوم کتابخانه یعنی فضاهای مطالعه و قفسه های عمومی متصل می سازد.البته هر دوبنا در زیرزمین به هم متصل هستند اما به لحاظ بصری کاملا مستقل به نظر می رسند. نکته قابل توجه تضاد ساختاری و هندسی این دو بخش است که کاملا مشهود است. ورودی اصلی بنا در محل اتصال دو بخش اصلی و در فضای حدفاصل این دو حجم قرار دارد.محلی که وجود پل ارتباطی بر فراز آن این فضا را شاخص و دعوت کننده ساخته است.















منبع :سایت کلبه ی هنر
 

baran270

عضو جدید
کاربر ممتاز
کتابخانه جدید دانشگاه آبردین ؛ دفتر معماران هامر اشمیت لاسن


در 24 سپتامبر 2012 ، ملكه اليزابت دوم بريتانيا كتابخانه دانشگاه آبردين را به صورت رسمي در اسكاتلند افتتاح كرد. طراحي اين ساختمان را معماران هامر اشميت لاسن در مسابقه اي در سال 2005 به دست آورده اند ؛ اين ساختمان جايگزين كتابخانه سابق اين دانشگاه شده است كه بنام " ملكه مادر " از سال 1965 فعاليت مي كرده است.​
اين كتابخانه 15،500 متر مربعي ، فراهم كننده ي محيطي آموزشي براي يادگيري و تحقيقات قرن 21 براي دانشجويان ، كاركنان ، بازديدكنندگان و عموم مردم است و نمونه ي موكدي از تاثيرات معماري است. از زمان آغاز به كار اين ساختمان در سپتامبر 2011 ، آمار بدست آمده نشان دهنده افزايش قابل توجهي در استفاده از كتابخانه مي باشد و در همين سال اول ، بيش از هفتصد هزار بازديد كننده به اين ساختمان وارد شده اند.​
مورتون اشميت، يكي از شركاي اين دفتر معماري مي گويد : " كاربري هاي اضافه شده به ساختمان جديد كتابخانه آبردين مانند فضاي ملاقات و مركز فرهنگي براي دانشجويان به اندازه ساختمان دانشگاه است. نورهاي لرزان نماي ساختمان در طول روز و درخشندگي ملايمشان در طول شب ، نقطه عطفي ست در نماي شهر آبردين ؛ همچون يك چراغ دريايي. " وي اضافه مي كند :‌" افزايش تعداد بازديدكنندگان نشان مي دهد كه ساختمان جديد بر روي رفتارهاي روزمره دانشجويان تاثير گذاشته است. دانشجويان براي مطالعه به كتابخانه مي آيند و بخشي از انجمن اجتماعي دانشگاه مي شوند ." يكي از موارد مورد تاكيد رقابت طراحي اين كتابخانه ، ايجاد فضايي با شكوه براي مطالعه و تحقيق بوده است ؛ در حاليكه بتواند مكاني براي ملاقاتهاي اجتماعي دانشجويان باشد.​
كريس بنكز ، مدير كتابخانه مي گويد : " اين ساختمان يك بيان جسورانه و مثبت از دانشگاه است ؛ در حاليكه به شما كارتان را يادآوري مي كند ، حس دعوت كنندگي را نيز ايجاد مي كند. من عاشق اين هستم كه دانشگاهيان ، كتابخانه را باعث افتخار خود مي دانند و دوستانشان از دانشگاههاي ديگر و اعضاي خانواده خود را به اينجا مي آورند. من هم خوشحالم از اينكه اين ساختمان جديد در جذب دانشجويان موفق بوده است و فضاهايي را براي نشستهاي اجتماعي و رسمي فراهم مي كند و براي اولين بار به ما اجازه مي دهد تا مجموعه هاي مهم خود را به نمايش بگذاريم ."​
[FONT=&quot]دانشگاه آبردين در سال 1495 تاسيس شده است و كتابخانه دانشگاه يكي از بزرگترين مجموعه هاي كتاب جهان است كه برخي از آنها متعلق به قرن سيزدهم ميلادي مي باشند. معماري بناي جديد كتابخانه با ايجاد يك محيط پيشزفته ي آموزشي با استفاده از آخرين تكنولوژي هاي روز دنيا به ارزش مجموعه باشكوه اين كتابخانه كه بالغ بر يك ميليون جلد كتاب است ، مي افزايد.[/FONT]
[FONT=&quot]قلب اين ساختمان را آتريومي حلزوني شكل مي دهد كه هشت طبقه آنرا به هم متصل مي كند و به عنوان يك پيچ پويا با نماي صريح و صاف بيرون در تضاد است . علاوه بر اين ، با بالاترين استانداردهاي معماري پايدار طراحي شده است كه هزينه هاي نگهداري و انرژي را به حداقل مي رساند. نماي آن متشكل از الگويي نامنظم از پنلهاي عايق با كارايي بالا مي باشد كه علاوه بر اجازه عبور نور خورشيد ، نمايي از شهر بزرگ آبردين را نيز نمايش مي دهد.[/FONT]
[FONT=&quot]در مراسم افتتاحيه ، ساختمان جديد كتابخانه دانشگاه آبردين ؛ به تقدير از نگرش ، بلند همتي و رهبري مدير سابق دانشگاه به نام " كتابخانه سِر دانكن رايس " رسميت گرفت.
دفتر معماران اشميت هامر لاسن داراي يك سابقه ي طولاني مدت در طراحي كتابخانه است ؛ از دانشگاه و كتابخانه تا كتابخانه هاي عمومي و در حال حاضر ، سه كتابخانه در دست ساخت دارد : بزرگترين كتابخانه عمومي در اسكانديناوي كه در آرهوس دانمارك كه ساخت آن تا سال 2014 به اتمام مي رسد و دو كتابخانه ي ديگر در شهرهاي ادمونتون و هاليفكس در كانادا.[/FONT]
[FONT=&quot]شناخته شده ترين كتابخانه ساخته شده توسط اين دفتر ، الحاقيات كتابخانه سلطنتي كپنهاگ در دانمارك است.[/FONT]
[FONT=&quot]اين دفتر از سال 2006 در لندن مشغول به كار شده است و طراحي محيط آموزشي مشهور كالج شهر وست مينستر در لندن را انجام داده است كه ماه مي امسال گشايش مي يابد.

[/FONT]






















[FONT=&quot] [/FONT]
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]کتابخانه سلطنتی دانمارک[/h]


الماس سیاه نام ساختمانی پوشیده از سنگ گرانیت سیاه و شیشه هایی تیره رنگ در حاشیه ساحل شهر کپهناک آلمان است. این بنای عظیم کتابخانه ای است که در سال 1999 به ساختمان قدیمی کتابخانه سلطنتی آلمان الحاق گردیده و امروزه به عنوان یکی از جذابترین شاخصه های شهری پایتخت به شمار می رود.


بنای جدید در سال 1993 و در مسابقه ای توسط یکی از معتبرترین دفاتر معماری بومی (Schmidt,Hammer&Lassen)طراحی گردید. در این طرح علاوه بر بازسازی بنای موجود به زیربنای 7 هزارمتر مربع، بنایی جدید با زیربنای 21 هزار متر مربع احداث گردید.

معماری بنای جدید در مجاورت ساختمان قدیم که در سال 1906 میلادی طراحی شده است بسیار متفاوت و در عین حال تاثیرگذار به نظر می رسد. ساختمانی سنگین و سیاه رنگ که دیواره های آن در تمامی جداره ها مایل بوده و کنج های تیز و نماهای صیقلی آن موجب شده است تا لقب الماس سیاه را به خود اختصاص دهد. در مرکز این بنای هفت طبقه که توسط سه پل به ساختمان قدیمی متصل شده است آتریومی عظیم به ارتفاع 24 مترمربع قرار دارد که شاخصه اصلی طرح می باشد. جداره های این آتریوم موجی شکل از شیشه و کفپوش های طبقات از جنس چوب بوده و درخشش آتریوم بسیار تاثیرگذار است.

دیواره شیشه ای عظیمی در مقابل این آتریوم رو به آبهای دریا وجود دارد که در روز منظری مناسب به بیرون بنا داشته و در شب هنگام نیز موجب درخشندگی بنا در ساحل و بندرگاه می گردد. در جداره های این آتریوم فضاهای جانبی کتابخانه که بسیار متنوع نیز می باشند مکان یابی شده اند.در جداره های آتریوم فضاهای تجاری، گالری های نمایش، رستوران و کافه ها قرار گرفته اند.در طبقات بالاتر بنا سالن های مطالعه عمومی با ارتفاع سقفی حدود شش طبقه و چندین نیم طبقه داخلی قرار گرفته اند که روشنایی آنها هم از بازشوهای کوچک رو به دریا و هم از جداره های رو به دریا آتریوم می باشد. بخشی از قسمت اداری، اتاق های جلسات و سالن های مطالعه کوچک در بنایی به اسم ماهی با فرم ارگانیک و متناسب به خطوط بندرگاه قرار دارد.این ساختمان نیمه مستقل با ارتفاع دوطبقه و رنگی روشن در مجاورت ساختمان اصلی و در امتداد ساحل گسترده شده است.


























منبع: سایت کلبه ی هنر
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]کتابخانه دانشگاه BTU[/h]


همانگونه که تاریخچه معماری موزه را می توان به قبل و بعد از طراحی موزه گوگنهایم فرانک گری تفکیک نمود، معماری کتابخانه نیز توسط دوبنای شاخص وارد مرحله جدیدی گردید؛ شاهکاری از رم کولهاس و بنایی حیرت انگیز از دفتر معماری"هرزوگ و دمورن" در سال 1994 مسابقه ای برای طراحی کتابخانه دانشکده تکنولوژی براندنبرگ در شهر کتبوس آلمان برگزار گردید که این شرگت برندگان آن بودند.

هرچند که طرح اولیه آنها تغییرات بسیاری نمود اما سرانجام طرح نامتعارف این بنا که اجرای آن چهار سال به طول انجامید، تقریبا همزمان با کتابخانه معروف سیاتل اثر رم کولهاس افتتاح گردید. هرچند فرم ظاهری بنا فرمی آمیب گونه، سیال و حتی تصادفی به نظر می رسد اما رسیدن به فرم نهایی این ساختمان با ارتفاع 32 متر، پس از مطالعات، ساخت ماکتهای آزمایشی، بررسی سکانسهای حرکتی ممکن در داخل و خارج بنا و در یک کلام؛ با وسواس بسیار زیاد و معمول در دفتر معماری هرزوگ و دمورن حاصل شده است. در آثار این دفتر، مصالح و گرافیک از یکدیگر قابل تفکیک نیستند و یکی لازمه دیگری می باشد. جداره های این بنا که بیشتر به تندیسی عظیم در فضای سبز دانشگاه شبیه است، باشیشه مات که حروف الفبا به چندین زبان مختلف بر روی آن تایپوگرافی شده و به بافتی نامتعارف استحاله یافته، پوشیده شده است.


این بنا از تمامی زوایا در معرض دید بوده و در نتیجه تمامی نماهای آن، نمای اصلی می باشند. از این رو با کاستن اهمیت تعریف ورودی و طراحی آن به صورت شکافی کوچک در بنا، تصویر ذهنی بیننده از پشت و روی ساختمان تغییر کرده و جداره های حجم به صورتی هم ارزش درک می شوند. سیالیت بنا در مقطع و نحوه چیدمان طبقات بر روی هم نیز حفظ شده است.


در اینجا معماران متوجه تفاوتهای عملکردی و کیفیت فضایی میان دوگونه متفاوت این عملکرد یعنی کتابخانه دانشگاه وکتابخانه عمومی بوده و ساختمان را کاملا هماهنگ با نیازهای دانشجویان طراحی کردند. سالن های مطالعه در ابعاد و ارتفاع های مختلف طراحی شده و به خوبی از نور کنترل شده طبیعی بهره می برند.



به طور کلی برخلاف جداره خارجی که تکرنگ می باشد، رنگ در داخل بنا به طور مبالغه آمیزی زیاد و البته هدفمند استفاده شده است. رنگ های تند بنفش، آبی ، صورتی، قرمز و زرد در تمامی عناصر فضای داخلی نظیر ستون، کف ، دیوار، قفسه و نرده ها دیده می شود.تنها سالن های مطالعه برای حفظ تمرکز مخاطبین خاکستری و سفید باقی مانده است.
































منبع :سایت کلبه ی هنر
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بزرگترین و زیباترین کتابخانه های تاریخی جهان




کتابخانه های تاریخی شگفت انگیز دنیا
این کتابخانه ها همگی بین قرنهای ۱۸ام تا ۲۰ ام میلادی ساخته شده اند و جالبترین, باورنکردنی ترین و زیباترین کتابخانه های جهان هستند!


Rijksmuseum Reading Room, Amsterdam (اتاق مطالعه Rijksmuseum) در آمستردام هلند




(اتاق مطالعه Rijksmuseum)
این کتابخانه بزرگترین موزه عمومی تاریخ هنر در هلند است. تاسیس: ۱۸۰۰ میلادی


Trinity College Library, Dublin, Ireland (کتابخانه کالج ترینیتی – ایرلند)





(کتابخانه کالج ترینیتی – ایرلند)
قدیمیترین کتابخانه ایرلند – ساخته شده بین سالهای ۱۷۱۲ تا ۱۷۳۲

Canadian Library of Parliament (کتابخانه کانادایی پارلمان)




(کتابخانه کانادایی پارلمان)
ساخته شده در سال ۱۸۷۶


Strahov Monastery Library (کتابخانه صومعه Strahov – پراگ)



(کتابخانه صومعه Strahov – پراگ)
این کتابخانه قسمتی از صومعه ای تاریخی در پراگ است. در این کتابخانه میتوان نسخه های پرسی کتابهای نایابی را پیدا کرد.


Suzzallo Library at the University of Washington (کتابخانه سوزالو در دانشگاه واشنگتن)



(کتابخانه سوزالو در دانشگاه واشنگتن)
این کتابخانه در سال ۱۹۲۶ در دانشگاه واشنگتن آمریکا ساخته شده است.


Admont Abbey Library, Austria (کتابخانه ادمونت ابی اتریش)



(کتابخانه ادمونت ابی اتریش)
بزرگترین کتابخانه رهبانی در جهان که در ادمونت اتریش واقع شده است. این کتابخانه در سال ۱۷۷۶ ساخته شده است. البته صومعه ای که این کتابخانه در کنارش ساخته شده در سال ۱۰۷۴ ساخته شده بود که به دلیل آتشسوزی سال ۱۸۶۵ از بین رفت اما خوشبختانه کتابخانه آسیبی ندید.

Real Gabinete Portugues de Leitura, Rio de Janeiro (کتابخانه رویال گبینت – ریو دو ژانیرو)



(کتابخانه رویال گبینت – ریو دو ژانیرو)
در این کتابخانه بیش از ۳۵۰,۰۰۰ جلد کتاب موجود است. این کتابخانه چهارطبقه ای در سال ۱۸۳۷ ساخته شده است.

منبع :سیویلتکت




 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه اسکندریه (Alexandria) در مصر


مکان: El Shatby اسکندریه مصر
ساخت: ۱۹۹۸
معمار: Snohetta/Hamza Consortium

این ساختمان فراتر از یک کتابخانه بوده و دارای ۳ موزه – یک افلاکنما – ۷ مرکز تحقیق آکادمیک – ۹ نمایشگاه دائمی و همچنین محل قرارگیری تعداد زیادی از موسسات مربوطه است.
این مجموعه بیش از ۸۰۰۰۰۰ بازدیدکننده در سال دارد.









منبع :سیویلتکت


 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه ژاپنی




پتاسیل محیط یک کتابخانه برای تبدیل شدن به یک مرکز اجتماعی بسیار فرارتر از آنچه که شما در ذهن دارید می باشد . چرا که کتاب خوانی امروزی محدود به یک قفسه کتاب و یک میز و صندلی برای مطالعه محدود نمی باشد.خواندن کتاب با ipad و ارزان بودن کتاب های دیجیتال جذب نسل امروزی را به کتابخانه ها را دشوار کرده است . به همین دلیل گروه ِDIA این بار فضایی را با استفاده از اصول معماری فولدینگ طراحی نموده اند که کارایی فراتر از کتابخانه داشته باشد . این طراح یک مرکز علمی ،اجتماعی، ارتباطی، می باشد چرا که فضا یک فضای مینیمالسیت نیست بلکه وجه نظر کارکردی اجتماعی دارد .




























منبع :freeclup.com
 
آخرین ویرایش:

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]کتابخانه مرکزی سیاتل[/h]


بسیاری از بناها نظیر برج ها موزه ها و آسمان خراش ها به عنوان شاخصه های معماری شهرهای مختلف شناخته شده اند اما تنها یک کتابخانه به عنوان نمادی بین المللی برای یک شهر محسوب می شود؛ کتابخانه مرکزی شهر سیاتل در ایالات متحده آمریکا.

رم کولهاس معمار هلندی این بناست. کولهاس متولد سال ۱۹۴۴ رتردام هلند است. بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۶ در اندونزی مقیم بود و سپس به عنوان خبرنگار و فیلم نامه نویس در آمستردام ساکن شد. پس از آن به لندن رفت و به تحصیل معماری در مدرسه AA پرداخت. در سال ۱۹۷۲ با کسب بورس تحصیلی عازم ایالات متحده شد و در آنجا اقامت گزید. در آمریکا شیفته نیویورک شد و با چاپ کتاب نیویورک هذیانی (به انگلیسی: Delirious Newyork)‏ در سال ۱۹۹۸ به زودی مشهور گشت. حدود بیست سال بعد کولهاس با کتاب کوچک، متوسط، بزرگ، خیلی بزرگ (به انگلیسی: S.M.L.XL)‏ نشان داد که ایدهٔ اصلی مدرنیسم با معماری و شهرسازی مدرن در تضاد است و برای حل مسائل امروز باید با توجه به واقعیت که وی آن را «رئالیسم نو» می نامد، روح اصلی مدرنیته را احیاء کرد. کولهاس از معمارانی ست که در زمان پی ریزی تفکرات مکتب فولدینگ شروع به کار و فعالیت حرفه‌ای خود کرد. شفافیت بصری، استفاده از سطوح شیشه‌ای بزرگ و به کارگیری فرم‌های خالص از ویژگی‌های کارهای اولیه او (نظیر خانهٔ دو دوست) است که بیشتر تحت تاثیر آثار میس وندرروهه قرار دارد.

و در مورد کتابخانه سیاتل؛ هرچند که این کتابخانه دارای گنجینه ای از کتاب های ارزشمند، سیستمهای تکنولوژیک بسیار پیشرفته و بسیاری محاسن دیگر است، اما شهرت آن تنها و تنها نتیجه نبوغ رم کولهاس و معماری وصف ناپذیر بنا می باشد. ظاهر متفاوت این بنا با آنچه در پیرامون آن به چشم میخورد هرگز دلیلی بر عدم توجه به بستر و زمینه طرح نمی باشد، چرا که شیوه پاسخگویی به نیازهای سایت در نظر کولهاس چیزی فراتر از همخوانی مصالح، رنگ و ارتفاع ساختمان با همجواری هاست. دریک کلام می توان گفت، که در این بنا، عملکرد به درون توده ای از پیش طراحی شده تزریق نشده و فرم بنا برآمده از تمامی نیازهای عملکردی درون و بیرون آن است.

پوسته دولایه ای که مهمترین شاخصه فرم نیز محسوب می شود شبکه ای لوزی شکل از جنس فولاد و شیشه است که بنا را کاملا پوشانده و نه تنها سبب حداکثر استفاده از نور طبیعی و کاهش اتلاف انرژی در تمامی طبقات می شود بلکه نقشی سازه ای داشته و موجب کاهش تعداد ستون ها در داخل پلان و انتقال بار به جداره ساختمان نیز شده است. کل بنا یک بلوک شهری کامل را به خود اختصاص داده و به دلیل تفاوت سطح ارتفاع خیابان های دوسمت ساختمان، دو ورودی مجزا در طبقات اول و سوم در دو سوی بنا طراحی شده اند.

قفسه ها و مخازن کتاب در چهار طبقه میانی ساختمان در آرایشی مارپیچی نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند که شماره بندی آنها از عدد (000) آغاز و به (999) ختم می شود. استفاده از رنگ های جذاب در پلکان و راهروهای ارتباطی تصاویری به یادماندنی از فضاهای داخلی را در ذهن عموم ثبت می کند.

این بنا یکی از موفق ترین ساختمان های عمومی در رعایت استانداردهای پایداری انرژی است. حداکثر استفاده از انرژی خورشیدی و آب باران از دیگر مصادیق موفقیت بنا در پایداری انرژی است.



















منبع :سایت کلبه ی هنر
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بزرگترین و زیباترین کتابخانه های تاریخی جهان

این کتابخانه ها همگی بین قرنهای ۱۸ام تا ۲۰ ام میلادی ساخته شده اند و جالبترین, باورنکردنی ترین و زیباترین کتابخانه های جهان هستند!

Iowa State Capitol Law Library (کتابخانه حقوق ساختمان کنگره آیووا)



(کتابخانه حقوق ساختمان کنگره آیووا)


Thomas Fisher Rare Book Library, University of Toronto (کتابخانه کتب نادر توماس فیشر – دانشگاه تورنتو)



(کتابخانه کتب نادر توماس فیشر – دانشگاه تورنتو)
این کتابخانه بزرگترین کتابخانه عمومی کتب نادر در کانادا است.


George Peabody Library, Baltimore (کتابخانه جورج پی بادی – بالتیمور)



(کتابخانه جورج پی بادی – بالتیمور)
این کتابخانه در سال ۱۸۷۸ افتتاح شد و دارای بیش از ۳۰۰ هزار جلد کتاب است که بیشتر آنها را کتب قدیمی نوشته شده بین قرنهای ۱۸ ام تا ۲۰ ام میلادی تشکیل داده اند.



Reading Room at the British Museum ( اتاق مطالعه در موزه بریتیش)



( اتاق مطالعه در موزه بریتیش)
این کتابخانه در قلب موزه بریتیش واقع شده است. ساخته شده در سال ۱۸۵۷ و یکی از شاهکارهای اواسط قرن ۱۹ ام نامیده شده است. قطر سقف گنبدی آن ۱۴۰ فوت است.



Abbey Library of St. Gallen, Switzerland (کتابخانه صومعه سنت گالن – سوئیس)



(کتابخانه صومعه سنت گالن – سوئیس)
این کتابخانه قدیمی ترین کتابخانه سوئیس و همچنین یکی از مهمترین کتابخانه های رهبانی در جهان است. ۲۱۰۰ نسخه خطی موجود در این کتابخانه مربوط به قرنهای ۸ ام تا ۱۵ ام میلادی میشوند. همچنین این کتابخانه دارای ۱۶۰ هزار جلد کتاب است.



Stockholm Public Library (کتابخانه عمومی استکهلم)



(کتابخانه عمومی استکهلم)
این کتابخانه در سال ۱۹۳۲ ساخته شد و یکی از مهمترین ساختمانهای استکهلم میباشد.

Handlingenkamer, Netherlands (کتابخانه Handlingenkamer هلند)



(کتابخانه Handlingenkamer هلند)

کتابخانه قدیمی مجلس نمایندگان هلند شامل جلدهای بیشماری از گزارشهای کلمه به کلمه از اقدامات مجلس است. سقف این کتابخانه از شیشه دودی ساخته شده است تا نور روز را ***** شده و کاهش یافته وارد کند. گفتنی است این نور در زمانی که ساختمان ساخته شده بود (قرن ۱۹ ام) لازم بود, به دلیل اینکه میخواستند از آوردن شمع و لوازم روشنایی دیگر آن زمان که ممکن بود باعث به آتش کشیدن کتابها میشد جلوگیری شود.

منبع :سیویلتکت



 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
کتابخانه لافونته

.
طراحان کاواموراKawamura ، گانجاوینGanjavianو گروه معماری نورNOR حلقه ای از قفسه های کتاب دورتادور سالن مطالعه این کتابفروشی بوجودآورده اند..کتابخانه لافونته در مرکز آموزشی رولکس،سانا در محوطه دانشگاه علم وصنعت سوئیس واقع شده است.این گروه معمار در پاسخ به ساختمان سانا که دارای سقف وکف مواجی ست و آتوریومی بیضی شکل در آن رخنه کرده ،قفسه های کتاب را هم به صورت کروی در آورده اند.محدوده ی هرکدام از قفسه ها دارای ابعاد و پیکر بندی های متفاوت بوده و دارای فضاهایی متحد المرکز برای نشستن است. میزهای سه پایه و پایه های کوچک مخصوص کتاب در اطراف این فروشگاه دیده می شوند.

مـنـــــــبـع : دیزاین
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]کتابخانه جومه فوستر[/h]



جوزپ لیناس متولد 1945 میلادی، از جمله معماران معاصر اسپانیاست که تاثیر زیادی بر شکل گیری و تعریف ویژگی های معماری پسامدرن در اسپانیا داشته است.

معماران این نسل هرچند به شهرتی بین المللی دست نیافتند اما الگویی مناسب برای نسل جوان معماران اسپانیا محسوب می شوند، الگوهایی که مهم ترین عامل موفقیت و تبدیل معماری اسپانیا به معماری پیشرو در اروپا هستند. لیناس در سال 1969 میلادی از دانشکده معماری بارسلونا فازغ التحصیل شده و مدت 19 سال در همان دانشگاه به تدریس پرداخت. ارتباط حرفه ای نزدیکی میان او و استادش "رافائل مونئو" دیگر معمار بنام اسپانیایی وجود دارد. امروزه هندسه ای بی قید و بند، آزاد و برگرفته از خطوط سایت شاخصه ای است که در اکثر آثار معاصر لیناس دیده می شود. این شاخصه به بهترین نحو در کتابخانه "جومه فوستر" بارسلونا ی اسپانیا نمایان شده است.



در این بنا هندسه نامتعارف در تمامی جزئیات نیز نفوذ کرده است. بام ها، بازشوها، ویدها، شکل پلان و حتی محوطه سازی بنا همگی از نافرمانی هندسی ساختار حجم پیروی می کنند. شکستگی های حجم و رنگ تند نارنجی سایه بان بنا آن را در منطقه شاخص نموده است. در تمامی بناهای فرهنگی لیناس، ارتباط ساختمان با بافت شهری موجود به خوبی حفظ شده و مکان یابی مناسب فضاهای متنوع در پلان از جمله عوامل استقبال عموم از این کتابخانه ها می باشد. فضاهای مطالعه در این کتابخانه از طریق ویدهایی که در کناره های پلان قرار گرفته اند، به خوبی از منظر کوهستان و نور طبیعی بهره برده اند که این فضا، ارتباط فضایی مناسبی با سایر فضاهای عمومی در طبقه همکف دارد.



جداره های بیرونی بنا به رنگ خاکستری و کرم بوده و در قسمت هایی از نما از چوب استفاده شده است. همچنین سایه بانی با پوششی دولایه از فلز روی و چوب برای تعریف ورودی، رو به فضای باز مجموعه طراحی شده که از شاخصه های فرمال بنا محسوب می شود. در داخل بنا قسمت هایی از ستون ها و جداره ها پوشیده از چوب بوده و سایر قسمت ها به رنگ سفید می باشد. صرف نظر از سایه بان و پیچیدگی فرم در بام ها، از لحاظ کاربرد مصالح، بافت و رنگ در داخل و خارج بنا تنوع زیادی به چشم نمی خورد اما موفقیت عملکردی، سرزندگی و پویایی فضاهای داخلی بیانگر دقت معمار در طراحی مقطع و سکانس های فضایی است.




























منبع :کلبه ی هنر
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه ی ملی اتریش

کتابخانه ی ملی اتریش

معماری به نام chris precht نقشه کتابخانه ملی اتریش را که در شهر وین قرار دارد طراحی کرده است. این کتابخانه در حاشیه یک پارک قرار دارد، این پروژه به شکل یک مارپیچ است و سالن نمایشگاه آن در زیرزمین واقع شده است.







میدان عمومی رو باز

بدنه ی این بنای زیبا با موزاییک های کریستالی نما شده است و این باعث می شود که روشنایی روز به داخل ساختمان وارد شود. این بنا مزاحمتی برای تردد عمومی در خیابان ها ایجاد نمی کند. روی بام هلالی شکل این امارت یک باغ زیبا احداث شده است. خیابانی برای تردد اضطراری اتومبیل ها در زیر این ساختمان قرار دارد که دسترسی کاربران را به ورودی بنا امکان پذیر می کند.







این بنا دارای امکانات فرهنگی از جمله یک سالن نمایشگاهی 1200 متر مربعی، یک سالن چند منظوره 600 متر مربعی، استودیوهای ابتکاری، رستوران و چند فروشگاه می باشد.






فضای داخلی







پلکان های مارپیچ مرکزی









نقشه پشت بام و سایت







نقشه طبقه/ level -2







نقشه طبقه/ level -1







نقشه طبقه/ level 0







نقشه طبقه/ level +1








www.persiangfx.com


 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساختمان راکس ,کتابخانه‌ای بزرگ

ساختمان راکس ,کتابخانه‌ای بزرگ





این طرحی بزرگ و تعجب‌برانگیز در کلمبیا است که توسط آرشیتکت شهیر یعنی جیانکارلو مازانتی اجرا شده است. مطمئناً این طرح تا مدت‌ها در نشریات بین‌المللی مورد بحث خواهد بود. این تضادی است که در نهایت به زیبایی خواهد انجامید. در فضایی سبز، کتاب‌خانه‌ای بزرگ در هشت طبقه احداث شده که نمای آن از سنگ طبیعی مشکی رنگ است. البته این ساختمان در تضاد با سایر بناهای موجود در منظقه دارد که همگی کم ارتفاع هستند. این ساختمان به نمادی برای منطقه تبدیل شده است.

این طرحی بزرگ و تعجب‌برانگیز در کلمبیا است که توسط آرشیتکت شهیر یعنی جیانکارلو مازانتی اجرا شده است. مطمئناً این طرح تا مدت‌ها در نشریات بین‌المللی مورد بحث خواهد بود. این تضادی است که در نهایت به زیبایی خواهد انجامید. در فضایی سبز، کتاب‌خانه‌ای بزرگ در هشت طبقه احداث شده که نمای آن از سنگ طبیعی مشکی رنگ است. البته این ساختمان در تضاد با سایر بناهای موجود در منظقه دارد که همگی کم ارتفاع هستند. این ساختمان به نمادی برای منطقه تبدیل شده است.





این امر نشان می‌دهد که چگونه این ساختمان جایگاه خود را در شهر پیدا کرده است یعنی در بالا یک تپة بزرگ. این چشم‌انداز ساختمان نیست که باعث اهمیت آن شده بلکه اهمیت این ساختمان در آن است که از هر نقطه‌ای قابل دیده شدن است.





آلدو روسی در کتاب معروف خود به نام آرشیتکتی در شهر می‌گوید که استفاده از ستون‌های بلند به نمادی برای شهر رم تبدیل شد. این مفهومی کلان است که به نوعی شرایط گذشتة سلسله مراتبی در این شهر بوده است و در واقع جایگاه ویژة آن را نشان می‌دهد.
اما وقتی سال‌ها پیش از رم دیدن کردم، دریافتم که شبکة مترو و شبکة خیابان‌ها و بزرگراه‌ها چقدر باعث تفاوت این ساختار سلسله مراتبی شده‌اند. این تضادی است که شبکه‌های نوین حمل و نقل باعث شده‌اند.







جیانکارلو مازانتی با استفاده از فضای موجود، دیده شدن و ملموس بودن این ساختمان را تضمین کرده و آن را به روشی کاملاً پایدار عملی ساخته است. در رم، محورها باید ساختارهای قدیمی را قطع می‌کردند اما در این کتاب‌خانه، تلاش زیادی صورت گرفته تا ساختار طبیعی زمین دست نخورده باقی بماند.
به جای یک محور جاده‌ای، یک تله کابین شهر را به کتاب‌خانه متصل می‌کند. این ایده‌ای درخشان است. تله کابین بدون کم‌ترین سر و صدا از فضای بالای شهر عبور می‌کند و تنها به تعدادی ستون نیاز دارد. این یک روش پاک حمل و نقل است. البته مشکل مهم تله کابین نیز این است که تنها دو نقطه را به یکدیگر متصل می‌کند.




اکنون دیگر دستیابی به ساختمان‌هایی که در ارتفاعات ساخته شده‌اند به واسطة استفاده از تله کابین کار دشواری نیست.
این شبکة تله کابین ما را به یاد آنچه می‌اندازد که شهر دبی را از منطقة نخلستان جمیرا به هتل ترامپ متصل می‌کند و البته در آنجا از یک سیستم مونوریل نیز استفاده شده است.
این ایده که یک ساختمان بتواند به نمادی برای یک شهر تبدیل شود به ساختمان اپرای سیدنی بازمی‌گردد. این بنا در مرکز شهر قرار نداشت اما به راحتی از شهر قابل رؤیت و قابل دسترسی بود.




ساختمان راکس نیز همان ویژگی‌های سالن اپرای سیدنی را دارد. در حالی که سالن اپرای نزدیک به ساحل است و سر و صدای ناشی از رفت و آمد قایق‌ها به راحتی قابل شنیده شدن است، اما ساختمان کتاب‌خانة راکس در جایی قرار گرفته که فاقد چنین ایرادهایی است.
یک نمونة دیگر برج ژان نول است که برای شهر ویگو در اسپانیا طراحی شده است. این ساختمان نیز در یک منطقة سنگلاخی احداث شده است. آیا می‌توان به این آثار اشاره کرده اما ذکری از موزة گوگنهایم در مکزیک به میان نیاورد؟ این ساختمان دقیقاً شبیه به کتاب‌خانة راکس است.
معماران توجه خاصی به طراحی پنجره‌ها داشته‌اند. با قرار دادن آنها در سطح، در واقع معماران کاری کرده‌اند که پنجره‌ها از کف تا سقف باشند تا از دید بسیار خوبی برخوردار گردند. در بین پنجره‌ها از فلزات مختلفی در اندازه‌ها و حجم‌های گوناگون استفاده شده است.
استفاده از فلزات در بدنة ساختمان نیز مشهود است. سنگ‌های مورد استفاده یکسان نیستند بلکه دارای رنگ‌ها و خصوصیات گوناگونی هستند. الگوی رایج استفاده از قطعات نقره‌ای رنگ در بین سنگ‌های سیاه رنگ نما است با توجه به پنجره‌های بزرگ، زیبایی نمای ساختمان را دو چندان ساخته‌اند.
ضخامت نما امکان استفاده از ستون‌های فولادی را مهیا ساخته که باعث شده نما خود به یکی از ارکان اصلی سازه تبدیل شود. سازة این بنا به شکل مربع است و ما را به یاد مجسمة آزادی می‌اندازد.





منبع :http://www.memarinews.com
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه دانشگاه آزاد برلین

کتابخانه دانشگاه آزاد برلین







خلاقیت در معماری نورمن فاستر، در فرم یا عملکرد محدود نمی شود بلکه تمامی ابعاد کالبدی و غیر کالبدی ساختمان، از طراحی فرم گرفته تا تاثیرات فرهنگی، روانشناختی و محیط زیست، همگی از هوش و هنر این معمار باتجربه بهره می برند.

نورمن رابرت فاستر (۱ ژوئن، ۱۹۳۵-) معمار مشهور بریتانیایی است. سبک وی بیشتر حول روش‌های معماری پایدار و سبز می‌چرخد. شهرت او بیشتر به خاطر طرح گنبد مجلس ملی آلمان در برلین و بنای مشهور به «خیارشور» در لندن فراگیر شد. در خانوادهای کارگری در منچستر به دنیا آمد.در ۱۶ سالگی مدرسه را رها کرد و در عوض به خدمت در نیروی هوایی پادشاهی شتافت. او نهایتاً در ۱۹۶۵ از دانشگاه منچستر لیسانس معماری گرفت، و برای تحصیلات تکمیلی به آمریکا رفت، و از دانشگاه ییل مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفت. یکی از بهترین نمونه هایی که در آن نوآوری های فاستر موجب حیرت منتقدین و معماران نسل جوان شده است، ساختمان کتابخانه ای است در برلین آلمان که به مغز برلین،شهرت یافته و سیمای متفاوت آن امروزه به شاخصی فرهنگی برای پایتخت تبدیل شده است.



دانشگاه آزاد برلین به عنوان مهم ترین انسیتوی علمی شهر سمبل و محور گرایشات فکری نسل معاصر محسوب می شود و نقشی اساسی در شکل گیری و حیات طبقه رونشفکر برلین، پس از جنگ جهانی تاکنون داشته است. در طرح فاستر فضای مورد نیاز برای کتابخانه با حذف چندین ساختمان قدیمی و اتصال شش حیاط مرکزی به یکدیگر ایجاد شده است. فرم بنا که کروی شکل و شبیه به مغز انسان می باشد از دو سو به ساختمان های موجود متصل بوده و در حقیقت حاصل از پوسته ای است دولایه از جنس شیشه و فولاد که بر روی ساختمان پنج طبقه بتنی کشیده شده است. این پوسته با ساختاری مشبک به واسطه ارتفاع بلندش از خارج از دانشگاه می درخشد.



پوسته بنا علاوه بر کنترل تابش آفتاب و تامین نور مورد نیاز، گردش هوا و تهویه طبیعی بنا را نیز موجب می شود که بدین ترتیب در بیش از 60 درصد ایام سال نیازی به استفاده از تاسیسات مکانیکی وجود نخواهد داشت. همچنین برق مورد نیاز برای روشنایی فضاهای داخلی از طریق پانل های خورشیدی تامین شده و در طول روزهای بارانی نیز پوسته بنا قادر به تشدید نور موجود و تامین نوری یکدست و کافی برای فضاهای مطالعه می باشد. به این ترتیب تنها برای جایگاه قفسه های کتاب در مرکز پلان استفاده از نور مصنوعی ضرورت پیدا می کند. چنین رویکردهایی در طراحی بنا موجب گردید تا این بنا در فهرست پایدارترین بناهای عمومی از لحاظ کنترل مصرف انرژی قرار گیرد.



در این بنا جز برای جداسازی فضاهای بهداشتی و پلکان ها که در دو هسته مرکزی سازه، در مرکز پلان قرار گرفته اند هیچ دیواری به چشم نمی خورد، سقف ، جداره های آتریوم، ستون ها و قفسه ها تمامی به رنگ سفید بوده و آنچه بیش از هر چیز در فضاهای داخلی جلب توجه می کند تضاد موجود در ورودی بناست که در دوسمت پلان قرار گرفته و با رنگ نارنجی شاخص شده اند. متراژ کتابخانه در حدود 20 هزار متر مربع است و در آن 700 هزار جلد کتاب و 800 عنوان مجله و نشریه ادواری نگاهداری می شود


































منبع :کلبه ی هنر
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه عمومی دس موینس

کتابخانه عمومی دس موینس




دیوید چیپر فیلد، معمار برجسته بریتانیایی در سال 1984 میلادی، پس از کسب تجربیات فراوان از همکاری با نورمن فاستر و ریچارد راجرز، دفتر شخصی خود را در لندن تاسیس نمود.

در اکثر آثار دیوید چیپر فیلد که تاکنون جوایز بسیاری را برای وی به ارمغان آورده اند، گرایشی مدرنیستی و البته فلسفی به چشم می خورد. کتابخانه عمومی "دس موینس" در آمریکا یکی از مهم ترین آثار معاصر وی است که در آن توجه به جزئیات و مصالح بسیار جالب توجه می باشد. آنچه بیش از فرم در طراحی این کتابخانه حائز اهمیت است شکل پلان بنا می باشد، شکلی که از دستورات بافت مبتنی بر رعایت بافت شطرنجی شهر و تاکید بر گوشه های بلوک ها سرپیچی نموده و با تغییر الگوی غالب در مسیرهای حرکتی پیاده، همگان را به ورود به سایت و بازدید از بنایی فرهنگی فرا می خواند.
ساختمان، ظاهری آرام و باوقار داشته و جداره های رنگی و صیقلی آن نظر عابرین را به خود جلب می کند. در طرح توسعه و بازسازی بافت شهری که در آن کتابخانه و پارک نقشی محوری را برعهده دارند، عملکرد بنا توسط سایر عملکردهای پشتیبان در بافت تقویت شده است، ساختمان آمفی تئاتر شهر، پارکی وسیع و عمومی، رستوران ها و کافه ها همگی به شکل گیری هویتی فرهنگی و روحیه ای متفاوت در این بخش از شهر کمک می کنند.

فضای باز مجموعه که در آن فعالیت های فرهنگی و مطالعه در فضای باز ممکن می باشد، با پارک در هم آمیخته و این دو بلوک شهری را وحدت می بخشد. هر چند عدم پیروی از بافت موجود ساختمان را کمی نامتعارف ساخته اما صرفنظر از کالبد و فرم، کتابخانه به راستی متناسب با نیازهای غیرکالبدی بافت طراحی شده است. نکته قابل توجه پیروی شبکه ستون گذاری و حتی چیدمان قفسه ها منطبق بر بافت شطرنجی شهر است که این امر برای مراجعین دید و منظری آشنا از داخل بنا به بیرون را به همراه داشته و در تصویر ذهنی عموم تقابل ساختمان را با بافت تعدیل می کند. در این چیدمان دید به پارک از مسیرهای حرکتی داخل بنا ممکن می باشد.

این کتابخانه بر خلاف تصور سنتی از کتابخانه ها که آنها را صرفا محلی برای نگهداری کتاب و مطالعه می داند، ساختمانی فرهنگی و چند منظوره محسوب می شود، فضایی برای برخوردهای اجتماعی، تبادل اطلاعات و سرگرمی. جداره های نما که مهم ترین شاخصه بنا می باشد پوشیده از شبکه ای سه لایه از فولاد و شیشه با عرض 1.2 و ارتفاع 4 متر است که در بین دولایه شیشه، ورقه ای از مس قرار گرفته اند. دیواره های داخلی براساس عملکرد فضاها رنگ آمیزی شده اند؛ آبی برای دیواره های کافی شاپ و سالن اجتماعات در بال جنوبی بنا، سبز برای قسمت های اداری و خدماتی در بال غربی ساختمان، زرد برای سالن های بازی و مطالعه کودکان و مخزن ها در بال شرقی. بام بنا هماهنگ با محوطه ساختمان و پارک مجاور پوششی سبز دارد.





























منبع :کلبه ی هنر
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه دانشگاه هنر تاما

کتابخانه دانشگاه هنر تاما




استفاده از تکنولوژی در جهت بازسازی معمارانه الگوهای موجود در طبیعت و همچنین مشارکت سازه و المانهای آن در تعریف فضا و پیوند تفکیک ناپذیر سازه و معماری شاخصه آثار "تویو ایتو" است.

خلاقیت این معمار ژاپنی در تمامی بناهایی که در مقیاس های مختلف و عملکردهای متنوع در سرتاسر جهان طراحی نموده قابل مشاهده است. وی مایل است تا مرز میان سازه و معماری را تا جای امکان در آثارش کمرنگ سازد، به عنوان مثال می توان به طراحی ستون هایی از جنس استیل به فرم درخت های نامنظم و درهم بافته در بنای "مرکز رسانه ای سندای" اشاره کرد.کتابخانه دانشکده هنر تاما،واقع در توکیو ژاپن ازجمله آثار معاصر ایتو است که برخلاف اغلب آثار وی، در آن از پوسته های فلزی و هندسه پیچیده در نما اثری به چشم نمی خورد.




بنا به سادگی تمام از ترکیب بتن و شیشه حاصل شده و هرچند که ساختمان مقاوم در برابر زلزله های ویرانگر توکیو طراحی شده است اما ساختار ظاهری آن بسیار شکننده، ظریف و شفاف به نظر می رسد. در طراحی این کتابخانه ساختار سازه به نظر قابل تفکیک می نماید اما با کمی دقت می توان دریافت که خلق فضا تماما وابسته به شبکه نامنظمی از طاق هایی از استیل با پوششی بتنی است که با شعاع هایی متغیر درطول خطوطی منحنی قرار گرفته اند. این شبکه نامنظم که به حذف دیواره های داخلی انجامیده ارتباط بصری مناسبی میان دو دنیای بیرون و درون ساختمان برقرار نموده و بنا را با محوطه سرسبز دانشگاه پیوند می زند. ایده اولیه برای ساخت این کتابخانه طراحی فضایی غار مانند در زیرزمین بوده که به دلایل مختلف اجرای این ایده غیرممکن گردید. طرح نهائی نیز برگفته از همان ایده نخست، همانند غاری بر روی زمین است که توسط سازه ای شامل طاق های پیوسته و نامتعارف به وجود آمده است.



در بسیاری از آثار ایتو کاهش مصرف انرژی، پیوند و تعامل با طبیعت و ایجاد رابطه ای صمیمی میان بنا و محیط پیرامونی از جمله ایده های اصلی درطراحی به شمار می روند. در این کتابخانه فرم ارگانیک پلکانی که طبقات را به یکدیگر متصل می سازد هماهنگ با کل ساختار بنا بوده و بیشتر به تندیسی بتنی و زیبا در داخل بنا شباهت دارد.




تحلیل بنا:
نکته جالب توجه این کتابخانه که در پلان آن کاملا مشهود است؛ فضاهای داخلی این بناست. سیالیت بیش از حد و بدون مرز فضاها، به نحوی که در یک نگاه کل فضاها، به یک نگاه، دیده می شود و این طاق ها هستند که تنها جداکننده های این فضاهای داخلی اند، که در عین جدا سازی فضاها با عملکردهای مختلف، در حکم مبلمان داخلی وقفسه ها می باشند وحتی دید و دسترسی به دیگر فضاها را آسان می کنند و در ضمن هماهنگی کامل بیرون و درون فضا و وجود خود این طاق ها از جمله دلایل محکم شاهکار بودن این اثر تویو ایتو می باشند. و نکته جالب توجه دیگر، مقطع بسیار هوشمندانه بناست که می بینیم کاملا با شیب زمین کتابخانه هماهنگ شده وبنا در ادامه شیب زمین می باشد.































منبع :کلبه ی هنر
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتابخانه دانشگاه هنر

کتابخانه دانشگاه هنر




فوجیموتو معمار جوان ژاپنی در سال 1994 از دانشکده معماری توکیو فارغ التحصیل شد ودر سال 2000 دفتر شخصی خود را تاسیس نمود. خلاقیت وی با طراحی چندین بنای کوچک مسکونی آشکار گردید و ایده های وی به سرعت توانست توجه مجلات معماری را به خود جلب نموده و جوایز بسیاری را در مدت زمانی کوتاه از آن وی سازد.

در حالی که بسیاری از خانه های کوچک وی مورد تحسین منتقدین قرار گرفته بود در سال 2007 برای اولین بار در مسابقه طراحی بنایی عمومی شرکت کرد. در مسابقه طراحی ساختمان جدید کتابخانه دانشگاه هنر موساشینو توکیو ِ ژاپن که برخی دیگر از معماران صاحب نام ژاپنی نیز شرکت داشتند، کانسپت ارائه شده توسط فوجیموتو با عنوان "جنگل کتاب" توجه هیئت داوران را به خود جلب کرده و این معمار جوان به عنوان برنده مسابقه اعلام گردید. به گفته وی طرح اولیه تحت تاثیر کتابخانه دانشگاه تاما اثر تویو ایتو بوده است. این بنا نیز دوطبقه بوده و در ساختار فضایی ساده و روان آن پیوند با محیط و جلب توجه دانشجویان از اهداف اصلی طرح بوده است. نکته حائز اهمیت این طرح، ساختار اسپیرال مانند پلان است، به عقیده طراح، مخاطبین کتابخانه تمایل دارند تا در فضایی مملو از کتاب و اسناد خود را گم کرده و تا حد امکان زمان و مکان را فراموش کنند. شاخصه اصلی بنا دیواره هایی است که همچون قفسه های کتاب به نظر رسیده و به واسطه ارتفاع زیاد 9 متری از نقاط مختلف محوطه دانشگاه قابل دید می باشند. ورودی اصلی بنا نیز از میان یکی از شکاف های دیواره ای که به درون محوطه دانشگاه نفوذ کرده، تعریف گردیده است. این قفسه های خالی که تمامی جداره های داخلی کتابخانه را نیز پوشانده اند به تدریج و با افزوده شدن کتاب های جدید به مخزن کتابخانه مملوء از کتاب گردیده و نه تنها موجب پویایی و تغییر در جداره های بنا می شوند، بلکه به طور غیرمستقیم حکایت از سرعت رشد و افزوده شدن کتب جدید به مخزن کتابخانه دارند.



آنچه در داخل بنا بیش از هرچیز جلب توجه می کند، پیوستگی طبقات و فضاهای داخلی است. این کیفیت فضایی خاص به واسطه ویدهایی متنوع از لحاظ شکل و ابعاد و پل هایی کم عرض در ارتفاع بدست آمده که فضاهای داخلی را از یکنواختی خارج ساخته و موجب پویایی و سیالیت بخش های مختلف بنا گردیده است.





تحلیل بنا:
بزرگترین درسی که از این معمار جوان می توان گرفت، این است که نابرده رنج گنج میسر نمی شود*مزد آن گرفت جان برادر،که کار کرد. و اینکه معمار حتی اگه خیلی تجربه زیادی نداشته باشد، بازهم با سعی و تلاش می تواند کارهای بزرگی انجام دهد. و نکته قابل توجه در مورد قفسه های کتاب ها این است که برخلاف اکثر کتابخانه ها که براساس تخمین تعداد کتب و منابع موجود، تعداد قفسه ها تهیه می شوند، فوجیموتو با این حرکت اسپیرالی و قرار دادن تعداد زیادی قفسه خالی، امکان افزودن تعداد کتابهای بیشتر به کتابخانه را فراهم کرده و جالب اینجاست که مخاطبین هم براحتی می توانند این قضیه را درک کنند و به نظر می آید، این حرکت اوج این بناست.





































منبع :کلبه ی هنر
 

پروانه شیرازی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[FONT=&quot][/FONT] [h=1][FONT=&quot] زیبا ترین کتابخانه های دنیا [/FONT]...[/h]
[FONT=&quot] کتابخانه کالج ترینیتی در دانشگاه دوبلین[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]





کربی کتابخانه کالج لافایت، Easton، پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا.








کتابخانه کنگره در واشنگتن دی سی.​
[FONT=&quot]این کتابخانه ملی ایالات متحده و قدیمی ترین سازمان های فدرال در ایالات متحده آمریکا (1800) است. کتابخانه در سه ساختمان واقع شده است، بزرگترین کتابخانه در جهان در تعداد قفسه ها و تعداد کتاب ها (22.19 میلیون[/FONT]








کتابخانه ملی بلاروس در مینسک
[FONT=&quot]تاسیس شده در 15 سپتامبر 1922. شامل بزرگترین کتابخانه از نشریات این کشور و سومین مجموعه کتاب های روسی در خارج از قلمرو آن است. این ساختمان 22 طبقه، در ژانویه 2006 به پایان رسید. با ظرفیت 2000 خواننده و دارای یک سالن کنفرانس با ظرفیت 500 نفر است[/FONT]













کتابخانه صومعه سنت گال در سوئیس
[FONT=&quot]کتابخانه توسط[/FONT][FONT=&quot] Othmar سنت تاسیس شده ، بنیانگذار صومعه سنت گال. این قدیمی ترین کتابخانه در سوئیس و یکی از اولین و مهم ترین کتابخانه های مذهبی در جهان است. کتابخانه دارای 2100 نسخه خطی، قدمت از قرن
پانزدهم و قدیمی است. در این کتابخانه حدود 160.000 جلد کتاب وجود دارد[/FONT]












کتابخانه Geisel دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو. کتابخانه اصلی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو.








[FONT=&quot]
کتابخانه دانشگاه دلفت ، هلند جنوبی، هلند. ساخته شده در سال 1997 . سقف کتابخانه با چمن، که به عنوان مواد عایق طبیعی عمل می کند پوشانده شده است.[/FONT]









 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا