کامپوزيت

moderntextile

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان
به نظر ميرسه که با توجه به اهميت کامپوزيت در جهان و کاربرد وسيع الياف طبيعي و مصنوعي در صنعت کامپوزيت خودرروسازي ساختمان سازي و .... ميشه يه تاپيک فعال و بسيار مفيد را با اين عنوان آغاز کرد. :w10:
نظر دوستان چيه؟
 

moderntextile

عضو جدید
امروزه الياف طبيعي جايگزين بسيار مناسبي براي الياف شيشه در صنعت کامپوزيت است. از جمله مي توان به صنعت خودروسازي اشاره کرد که در سال 1994 شرکت مرسدس بنز المان ماشين بنز رده E خود را با کامپوزيت الياف طبيعي در پانل درب خودرو روانه بازار کرد و از ان زمان شرکتهاي الماني به دنبال استفاده از الياف طبيعي در ساخت کامپوزيتها شدند به نحوي که شرکت دايملر کراسلر امروزه سرمايه گذاري عظيمي در کشورهاي بنگلادش هند و ... جائيکه الياف جوت و شاهدانه توليد مي کنند کرده است. لازم به ذکر است که ا مروزه کشور برزيل خودرو خود را با پوشش الياف موز ساخته است و کشور امريکا از الياف پر مرغ در ساخت کامپوزيتها استفاده مي کند.:w10:
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
باتشکر از مهندس کمالی عزیز.خیلی تاپیک جالبیه.فقط باید یک چیز رو مد نظر قرار داد.موادها و پلیمری ها هم کامپوزیت ها رو دارن.بنابراین باید سعی بشه مطالبمون بیشتر در زمینه نساجی باشه.با اجازه من یه مقدمه بذارم.:gol:

كامپوزيت​
کامپوزيتها (مواد چند سازه ای يا کاهگل های عصر جديد ) رده ای از مواد پيشرفته هستند که در آنها از ترکيب موادساده به منظور ايجاد موادی جديد با خواص مکانيکی و فيزيکی برتر استفاده شده است.اجزای تشکيل دهنده ويژگی خود را حفظ کرده در يکديگر حل نشده و با هم ممزوج نمی شوند. درمهندسی مواد اين اصطلاح معمولاً به موادی گفته می‌شود که يک فاز زمينه (ماتريکس) و يک تقويت کننده (پرکننده) تشکيل شده باشند.​
مواد کامپوزيتی مواد مهندسی ای هستند که از دو يا چند جزء تشکيل شده اند به گونه ای که اين مواد مجزا و در مقياس ماکروسکوپی قابل تشخيص هستند. کامپوزيت از دو قسمت اصلی ماتريکس و تقويت کننده تشکيل شده است. ماتريکس با احاطه کردن تقويت کننده آن را در محل نسبی خودش نگه می دارد. تقويت کننده موجب بهبود خواص مکانيکی ساختار ميگردد. به طور کلی تقويت کننده مي تواند به صورت فيبرهای کوتاه و يا بلند و پيوسته باشد.​
تعريف ASM : به ترکيب ماکروسکوپی دو يا چند ماده ي مجزا که سطح مشترک مشخصی بين آنها وجود داشته باشد، کامپوزيت گفته می‌شود.​
استفاده از اين مواد در طول تاريخ نيز مرسوم بوده است مانند آجرهای گلی که در ساخت آنها از تقويت کننده کاه استفاده می شده است .هنگامی که اين دو باهم مخلوط بشوند در نهايت آجرپخته بدست می آيد که بسيار ماندگار تر و مقاوم تر از هر دو ماده اوليه يعنی گل وکاه است.
تقسيم بندی مواد کامپوزيت:​
کامپوزيتهای زمينه سراميکی ( cmc )​
کامپوزيتهای زمينه فلزی ( mmc)
کامپوزيتهای زمينه پليمری ( cmc )​
رايجترين دسته ،کامپوزيت های زمينه پليمری هستند که بيش از 90 درصد مصرف جهانی کامپوزيت را به خود اختصاص داده اند. فايبرگلاس‌ها يا الياف شيشه متداولترين الياف مصرفی کامپوزيت‌ها در دنيا و ايران است فايبرگلاس يک کامپوزيت با زمينه ي پليمری است که توسط فيبرهای شیشه تقويت شده است.​
دسته‌بندی کامپوزيت‌ها از لحاظ نوع تقويت کننده​
FRC (کامپوزيت‌های تقويت شده با فيبر)​
PRC (کامپوزيت‌های تقويت شده توسط ذرات)​
پليمرهاي تقويت شده يا كامپوزيت‌هاي پليمري، به دليل ويژگي‌هاي خاص مانند استحكام بالا، سبكي، مقاومت عالي در برابر عوامل خوردگي و نيز عدم جذب امواج الكترومغناطيس، كاربردهاي فراواني در صنايع شيميايي، خودرو، ساختمان و هوافضا پيدا كرده‌اند.​
کامپوزيت‌های سبز(کامپوزيت‌های تجزيه‌پذير زيستی)​
در اينگونه کامپوزيت‌ها، فاز زمينه و تقويت کننده، از موادی که در طبيعت تجزيه می‌شوند،‌ساخته می‌شوند. در کامپوزيت‌های سبز، معمولاً فاز زمينه از پليمرهای سنتزی قابل جذب بيولوژيکی و تقويت کننده‌ها از فيبرهای گياهی ساخته می‌شوند.​
نقاط قوت کامپوزيتها:
- وزن کم اين مواد در عين بالا بودن نسبت مقاومت به وزن آنها(حتی تا 15 برابر برخی از فولادها)
- مقاومت بالا نسبت به خوردگی
- وجود روش های مختلف ساخت و امکان توليد اشکال پيچيده و متنوع​
- خواص عايق حرارتي خوب​
- خصوصيات خستگي عالي نسبت به فلزات
موارد کاربرد کامپوزيت:
1)صنعت هوا-فضا: ساخت بدنه هواپيما ،ساخت پره های توربين بادی ، پره های هلی کوپتروپوشش رادار هواپيما.
2)صنعت نفت وگاز: به منظور ترميم و تقويت سازه های فرسوده و ترميم لوله های فرسوده نفت و گاز ،عايق توربين (کامپوزيت ها با توجه به ساختار شبکه ای و طولی ای که دارند گرما را فقط در جهت طولی منتقل می کنند و نه عرضی بنابر اين به عنوان عايق گرما برای ديواره توربين ها مناسب می باشند.​
3)صنايع دريايی: ساخت بدنه کشتی و تاسيسات فرا ساحلی.
4)صنعت ساختمان: پوشش کف -نما-سقف و برج های خنک کننده.
5)صنعت خودرو سازی: ساخت خودره ای سبک و در نتيجه کم مصرف تر.
مصرف سرانه مواد کامپوزيتی در کشور :
مصرف سرانه مواد کامپوزيتی در کشور يک دهم سرانه مصرف در کشورهای پيشرفته است و سالانه بيش از 6 ميليون تن مواد کامپوزيتی به ارزش 145 ميليارد دلار در صنايع مختلف جهان مصرف می‌شود

منبع: [FONT=&quot]1-[/FONT][FONT=&quot]www.iranpolymerinstitute.org[/FONT]
 
آخرین ویرایش:

moderntextile

عضو جدید
ممنون خانم مهندس شروع خوبي بود
سعي کنيم که به فرمايش شما مربوط به نساجي باشه که هدف هم همينه و يه کم تخصصي تر در باره موضوع بحث کنيم.
 

moderntextile

عضو جدید
كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي در صنايع ساختمان و خودرو
عدم امكان بازيافت و قيمت بالا، همواره به عنوان دو معضل عمده گسترش كامپوزيت‌هاي پليمري در دنيا مطرح بوده است. اما امروزه استفاده از الياف طبيعي در ساخت كامپوزيت‌ها نويدبخش افق روشني براي صنعت كامپوزيت است. اين الياف به راحتي به چرخه طبيعت برمي‌گردند و از قيمت بسيار پايين‌تري برخوردار هستند. متن زير به معرفي مزاياي كاربرد اين نوع الياف در صنايع ساختمان و خودرو مي‌پردازد:
معضلات كامپوزيت‌هاي الياف شيشه

كامپوزيت‌ها در حقيقت تركيبي از الياف تقويت‌كننده با يك رزين پليمري به شمار مي‌آيند
.
يك قطعه كامپوزيتي ساخته‌شده از جنس الياف شيشه پس از اتمام عمر خود در طبيعت باقي مي‌ماند و مانند مواد آلي، نمي‌تواند توسط باكتري‌ها تجزيه شود. اين مشكل حتي با سوزاندن قطعه كامپوزيتي به قوت خود باقي است؛ چراكه سوزاندن تنها قسمت پليمري قطعه را به طبيعت برگشت مي‌دهد و الياف شيشه در حين حرارت ديدن همچنان بدون تغيير باقي مي‌مانند. حتي اگر بخواهيم اين الياف را مجدداً مورد استفاده قرار دهيم، خواهيم ديد كه بعد از چند بار بازيافت كردن، الياف مقاومت مكانيكي خود را از دست مي‌دهند و به صورت ضايعات بلااستفاده در خواهند آمد.
از سويي الياف شيشه نسبت به آهن معمولي گرانتر است و همين عامل قيمت بالا باعث شده است كه در بسياري موارد، استفاده از آهن به‌صرفه‌تر از الياف شيشه (فايبرگلاس) باشد. علاوه بر آهن، آلومينيوم نيز به دلايل قابليت‌هاي بالايي كه در فرايندهاي شكل‌دهي از خود نشان مي‌دهد و همچنين مقاومت در برابر خوردگي، از رقباي كامپوزيت‌ها محسوب مي‌شود.
اين دو معضل باعث كند شدن ميزان استفاده از كامپوزيت‌ها در صنايع ساختمان و خودرو گرديده است.

كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي
براي مقابله با اين دو نقيصه، فعاليت‌هاي گسترده‌اي جهت استفاده از الياف طبيعي همچون كنف و چتايي در ساخت قطعات كامپوزيتي صورت گرفته است. اين فعاليت‌ها طي دهه گذشته به نحو چشمگيري افزايش يافته است و از سوي كشورهاي مختلف توسعه يافته و در حال توسعه همچون آمريكا، هند و غيره دنبال مي‌شود.
الياف طبيعي بسيار سبك بوده و فوق‌العاده ارزانتر از الياف شيشه هستند. اين الياف خواص مكانيكي بسيار خوبي از خود نشان مي‌دهند و به سادگي در انواع فرايندهاي شكل‌دهي كامپوزيت‌ها از قبيل پالتروژن يا قالب‌گيري فشاري قابل استفاده هستند. برخلاف آنچه كه از الياف طبيعي انتظار مي‌رود سرعت اشتعال كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي بسيار پايين‌تر از حد تصور است.
اين الياف از نظر مقاومت و قيمت، حد واسط پلاستيك‌ها و كامپوزيت‌هاي الياف شيشه (فايبرگلاس) محسوب مي‌گردند. بنابراين در ساخت قطعات تزئيني و ساير مواردي كه نيازمند مقاومت فوق‌العاده نيست (اصطلاحاً سازه‌هاي غيرباربر) رقباي مناسبي براي پلاستيك‌ها، فايبرگلاس و حتي چوب و آهن به شمار مي‌آيند. در مقام مقايسه نيز كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي نسبت به بهترين پلاستيك‌‌ها تا سي درصد مقاوم‌تر هستند.
مجموع اين عوامل باعث گرديده است كه صنايع ساختمان و خودرو به عنوان بزرگترين صنايع مصرف‌كننده كامپوزيت‌ها، استقبال مناسبي از كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي بنمايند.

صنعت خودرو
كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي مورد استفاده در خودروسازي را مي‌توان به دو دسته تقسيم‌بندي نمود:
1- نخست آنهايي كه صرفاً در ساخت قطعات تزئيني به كار مي‌روند و نياز به مقاومت چندان بالايي ندارند.
2- دسته ديگر آنهايي كه كاربرد نيمه باربر دارند و لازم است تا مقاومت مكانيكي نسبتاً بالايي از خود نشان دهند
.
دسته اول بيشتر در ساخت قطعات داخل اتاق خودرو همچون رودري، طاقچه عقب و داشبورد كاربرد دارند. دسته دوم در ساخت پوشش سقف و صندوق عقب مورد استفاده قرار مي‌گيرند و لازم است تا در برابر ضربه و بار اعمالي استحكام لازم را داشته باشند.
كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي مصرفي در قطعات خودروها علاوه بر داشتن حداقل خواص مكانيكي، از رفتار شكست بسيار خوبي برخوردار هستند. اين كامپوزيت‌ها به صورت غيرناگهاني و تدريجي مي‌شكنند و همچنين در حين تصادفات، كمتر لبه‌هاي تيز و برنده كه سرنشين خودرو را زخمي كند توليد مي‌كنند.
اين كامپوزيت‌ها به طور خلاصه نسبت به مواد متداول از خواصي مناسب زير برخوردارند:
1) سطح نهايي بسيار صاف و نرمي دارند.
2) ظاهر آنها بسيار بهتر از پلاستيك‌هاي ارزان‌قيمت است.
3) ازنظر حرارتي در برابر شعله بسيار مقاوم‌تر از پلاستيك‌ها هستند.
4) جاذب اصوات بيروني هستند.
5) به مرور زمان تغيير شكل نمي‌دهند.
6) نسبت به تغييرات جوي همچون رطوبت مقاوم هستند.
7) هزينه پاييني دارند.

صنعت ساختمان


صنعت ساختمان يكي از بزرگترين بازارهاي كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي به شمار مي‌آيد. استفاده از كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي به عنوان جانشين‌هاي مناسب چوب و آهن در ساخت‌وساز به شدت در حال گسترش است. در ساخت پارتيشن‌ها، سقف‌هاي كاذب، حصارها نرده‌ها، كف‌ها و نماي ديوارها به خوبي مي‌توان از اين نوع كامپوزيت‌ها استفاده كرد. در كشورهاي آسيايي ساخت كيوسك‌ها، خانه‌هاي پيش‌ساخته، خوابگاه‌ها، سايبان‌ها و پناهگاه‌ها به كمك اين كامپوزيت‌ها مورد استقبال فراوان واقع شده است
.
اين كامپوزيت‌ها در مقايسه با فايبرگلاس و آهن بسيار ارزانتر بوده و بسيار سبك‌تر است. كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي مصرف‌شده در ساختمان را با انواع فرايندهاي شكل‌دهي مي‌توان به سهولت توليد نمود. اين الياف به راحتي مي‌توانند به صورت پروفيل‌هاي پالتروژني كه در ساخت قاب‌ها به كار مي‌روند شكل داده شوند. همچنين پانل‌هاي توليدشده به روش تزريق رزين مي‌توانند به عنوان جانشين‌هاي مناسبي براي فيبرهاي چوبي و صفحات MDF مطرح شوند. به كمك فرايند پرس گرم نيز مي‌توان تخته‌هاي بسيار نازك با ضخامت‌هاي گوناگون را تهيه نمود كه در ساخت روكش‌هاي تزئيني كاربرد دارد. سطوح اين كامپوزيت‌ها نيز مشابه چوب بوده و به كمك يك لايه جلادهنده براقي ويژه‌اي پيدا مي‌كنند.
امروزه استفاده از كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي به عنوان روكش‌هاي تزئيني شكيل در بسياري از كشورها دنبال مي‌شود. در جدول زير يك مقايسه تطبيقي بين كامپوزيت الياف شيشه و كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي متداول آورده شده است
:

الياف نارگيل الياف چتايي الياف كنف الياف شيشه
وزن مخصوص (g/cm3) 25/1 46/1 48/1 55/2
استحكام كششي(MPA) 220 800-400 900-550 2400
جذب رطوبت كامپوزيت نهايي (%) 11 17-12 12 7
قيمت (/kg $) 5/0 –25/0 35/0 8/1-6/0 3/1
 

moderntextile

عضو جدید
تجربه چند كشور در استفاده از كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي
امروزه استفاده از كامپوزيت­هاي الياف طبيعي در صنعت ساختمان و صنعت خودرو مورد توجه بسياري از كشورهاي توسعه­يافته و در حال توسعه قرار گرفته است. اين الياف به راحتي به چرخه طبيعت بر مي‌گردند و از قيمت بسيار پايين‌تري برخوردار هستند. متن زير به معرفي تجربه چند كشور از جمله ايران در بهره‌گيري از كامپوزيت‌هاي طبيعي مي‌پردازد:
هندوستان

طي دهه گذشته، كشور هند گام‌هاي بلندي را در تدوين و گسترش دانش فني استفاده از كامپوزيت‌هاي
الياف طبيعي برداشته است. اين كشور تحقيقات فراواني جهت توليد يك محصول بادوام و ارزان‌قيمت جهت پاسخگويي به نياز اقشار كم‌درآمد جامعه خود انجام داده است. اين كشور از منابع غني الياف طبيعي برخوردار است و با توجه به مشكل مسكن و جمعيت، فعاليت‌هاي خود را در راستاي كاربرد كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي در صنعت ساختمان متمركز كرده است.

اين كشور پروژه‌هاي بزرگي را جهت توليد پروفيل‌هاي پالتروژني از الياف طبيعي، تهيه تخته‌هاي كامپوزيتي و پانل‌هاي ساختماني از جنس الياف كنف، درب‌هاي كامپوزيتي ساخته شده از الياف چتايي و قاب‌ها و پنجره‌هاي ساختماني از جنس الياف نارگيل، در دست اجرا دارد. البته محصولات توليدشده منحصراً در صنعت ساختمان اين كشور مصرف نمي‌شود و حجم بالايي از اين محصولات در ساخت قطارها و واگن‌هاي خط آهن مورد استفاده قرار گرفته است.

بنابر اظهارات هيئت ارزيابي و پيش‌بيني تكنولوژي هند (TIFAC)، با روي آوردن به سمت الياف طبيعي علاوه بر حفظ منابع ارزشمند چوب اين كشور، زمينه حضور هند در بازارهاي بين‌المللي نيز فراهم شده است.

اين كشور جهت صدور تكنولوژي كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي به كشورهاي آفريقايي و آسياي جنوبي شرقي كه از ذخاير الياف طبيعي فراواني برخوردارند، برنامه‌هاي بلندمدتي را در دستور كار خود قرار داده است. كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي امروزه در هند به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند و به دليل قيمت مناسب و خواص مطلوبشان به عنوان رقباي قدرتمند محصولات چوبي مطرح شده‌اند.

بنابر گزارش هيات مذكور، گام بعدي اين كشور گسترش تكنولوژي كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي از عرصه ساختمان به عرصه‌هاي ديگر از قبيل راه آهن، كشتيراني، خودروسازي و غيره است.


اروپا و آمريكا

در سال‌هاي اخير استفاده از الياف طبيعي در ساخت كامپوزيت‌ها در اروپا و آمريكا به شدت مورد توجه قرار
گرفته است. علاوه بر الياف طبيعي، گزارشاتي مبني بر استفاده از رزين‌هاي طبيعي در ساخت تراكتورهاي شركت ژان‌دي ‌ير نيز وجود دارد كه بيانگر توجه صنعت كامپوزيت اروپا به استفاده از منابع طبيعي و سازگار با محيط زيست مي‌باشد.

خودروسازان اروپا و آمريكا طي سال‌هاي اخير اتومبيل‌هايي را كه در آنها از كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي استفاده شده است به بازار عرضه كرده‌اند. طي گزارشي شركت‌هاي بزرگي همچون جانسون، فيندلي و ويزيدوم از كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي در خودروهاي سال 2001 خود بهره جسته‌اند. قطعات كامپوزيتي مورد استفاده اين شركت‌ها توسط يكي از شركت‌هاي واقع در ايالت ايندياناي آمريكا تهيه مي‌شود و به روش قالب‌گيري پرس گرم شكل مي‌گيرند.

شركت دايملر كرايسلر نيز به تازگي به سمت استفاده از يك نوع كامپوزيت الياف طبيعي كه در آفريقاي جنوبي توليد مي‌شود روي آورده است. اين شركت در ساخت قفسه‌هاي عقبي داخل خودروهاي سواري مرسدس ردهC از اين نوع كامپوزيت‌ها كمك گرفته است. اين شركت همچنين تمايل دارد از اين كامپوزيت‌ها در ساخت كاروان‌هاي مسافرتي خود نيز استفاده كند.

شركت مشهور جنرال موتورز نيز يكي از شركت‌هايي است كه استفاده از الياف طبيعي را در دستور كار خود قرار داده اشت. علاوه بر چندين مدل كاميون، در بدنه خودروهاي مشهور اين كمپاني نيز قطعاتي از جنس كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي را مي‌توان مشاهده نمود.

به غير از اين غول‌هاي بزرگ خودروسازي، شركت‌هاي كوچك‌تر خودروساز نيز از الياف طبيعي به عنوان پركننده‌هاي قطعات پليمري خودرو بهره فراواني مي‌گيرند. در اين قبيل قطعات درصد استفاده از الياف طبيعي بسيار كمتر است.

به نظر مي‌رسد كه الياف طبيعي بازار رو به رشدي دارند و برخي از دست اندركاران صنايع خودروسازي نرخ رشد اين كامپوزيت‌ها طي سال‌هاي آينده را تا 30 درصد نيز پيش‌بيني كرده‌اند
.


ايران

در ايران نيز به تازگي تلاش‌هايي جهت به‌كارگيري كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي در صنايع خودرو و ساختمان گزارش مي‌شود.

در محور ساختمان، پژوهشگاه پليمر ايران به انجام مطالعات و تحقيقاتي در زمينه توليد نوارهاي تزئيني از جنس الياف طبيعي توسط فرايند پالتروژن اقدام نموده است. اين نوارها به كمك الياف طبيعي كنف و رزين پلي‌استر ساخته مي‌شوند و در ساخت نماهاي داخلي بنا قابل استفاده هستند. همچنين پروفيل‌هاي ديگري نيز به اين روش توليد شده‌اند كه مي‌تواند موارد كاربرد خاص خود را در بازار بيابد. به غير از اين طرح تحقيقاتي، مورد ديگري از به كارگيري كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي در صنعت ساختمان كشور گزارش نشده است.

در محور خودرو فعاليت‌هاي انجام شده پررنگ‌تر است. در حال حاضر در ايران براي ساخت قطعات تزئيني خودرو عموماً از كامپوزيت‌هاي پرشده با آرد چوب و يا فيبرهاي تهيه شده از تركيب رزين و تراشه‌هاي چوب كمك مي‌گيرند. كامپوزيت‌هاي پر شده با آرد چوب در حقيقت تركيبي از يك رزين گرمانرم همچون پلي‌پروپيلن با آرد چوب بازيافت شده است كه به نسبت حجمي مناسب با هم آميخته شده‌اند. بر طبق بعضي از گزارشات، مواد اوليه لازم براي توليد اين قطعات از خارج مرزها وارد مي‌شود و ارزبري بسيار زيادي دارد
.

كشور ما در حال حاضر از منابع غني الياف طبيعي همچون كنف برخوردار است. گسترش تكنولوژي كامپوزيت‌هاي طبيعي از سوي كشورهاي در حال توسعه همچون هند و تايلند مي‌تواند به عنوان الگويي براي بخش‌هاي تحقيقاتي داخلي در غنيمت شمردن فرصت‌هاي موجود در عرصه توليد مواد جديد محسوب شود.
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
از اونجایی که چرم در حال حاضر در طبقه بندی زیر گروه نساجی دسته بندی میشه من از چرم شروع کنم.:D
پایان نامه من در مورد درست کردن یه کامپوزیت بود.کامپوزیتی که ماتریس اون PVC بود و الیاف اون پودر چرم طبیعی.در حقیقت این روش برای افزودن خصوصیات خوبیه که چرم طبیعی داره.چون همون طور که می دونید تا حالا به طور کامل نشده برای چرم جایگزین مناسبی بیاد.از طرف دیگه در پروسه تولید کالای چرمی ضایعات زیادی تولید می شود که به کارگیری دوباره اونها به شدت موجب سود کارخان ها میشه.بنابراین با این پروژه هم خصوصیات چرم مصنوعی بهتر شد و استحکامش به شدت زیاد شد و از طرف دیگه پروسه تولید ارزانتر شد و مهم تر این که ضایعات چرم به صورت پودر دوباره به کار گرفته شد!(چرم را نمی توان حل کرد بنابراین به صورت پودر مصرف شد)
 

moderntextile

عضو جدید
خوب انگار این تاپیک کاملا خاک خورده پس خاکروبی می کنیم و دوباره شروع می کنیم
 

moderntextile

عضو جدید
طراحان شهری همواره بر استفاده از پرده و کرکره به منظور جلوگیری از نور خورشید و در عین حال فراهم آوردن تهویه و حریم خصوصی برای ساختمان ها تأکید داشته اند. اخیراً یک گروه از معماران تایلندی، شیوه سنتی و بومی تری را برای انجام این کار یافته اند. فراوانی موز در تایلند استفاده از الیاف محکم آن را به عنوان مصالح ساختمانی در این کشور ممکن ساخته است.

در سال 2008 از گروه معماری Architectkidd خواسته شد تا یک نمای معماری برای یک ساختمان مسکونی در بانکوک طراحی کنند. این گروه بر مصالح و الیاف طبیعی متمرکز شدند. آنها تصمیم گرفتند نمای بیرونی ساختمان را با نوع خاصی از گیاه موز بپوشانند که از استحکام خوبی برخوردار است. به همین منظور اعضای گروه به مناطق اطراف بانکوک رفته و روش های سنتی کاشت و پردازش گیاهانی که در بافت سبد، حصیر و دیگر مصارف خانگی کاربرد داشتند را فراگرفتند. آنها پس از انجام تحقیقات، تصمیم به استفاده از روش بافت دولایه گرفتند. بافت دولایه از استحکام کافی برای کاربرد معماری و ظاهر زیبا به عنوان سایه بان برخوردار بود. سپس فیبرهای موز به شکلهای مختلف و به تعداد صفحات مورد نیاز، یافته شده و در نمای خارجی ساختمان نصب شد. نتیجه یک نمای دست ساز کاملاً زیبا، طبیعی و بومی است که با طراحی مدرن ساختمان ادغام شده همچنین موجب خنک نگه داشتن ساختمان می شود.


بلوارهای ریسمانی در شیکاگو

در پایان قرن نوزدهم طراحی در شیکاگو ارایه شد که به موجب آن هفت بوستان عمده را با شبکه ای از بلوارهای حدود 42 کیلومتری به هم مرتبط می ساخت. براساس این طرح، بلوارها و بوستان ها گرداگرد شهر را فرا گرفتند تا به اصطلاح یک گردنبند سبز زمردی ایجاد کنند. آن طرح تا حد زیادی موفق بود و هنوز هم امروزه با استفاده از تصاویر ماهواره ای قابل رویت است.
در ژانویه 2011 گروه معماری Mas Studio همایش جدیدی را برگزار کرد که طراحان را به چالش وامی داشت تا گردنبند سبز زمردی و سیستم بلوارها را مجدداً مورد ارزیابی قرار دهند. در این همایش از شرکت کنندگان خواسته شد با توجه به مقیاس های شهری، چارچوبی را برای کل سیستم بلوارها پیشنهاد دهند و عوامل تاثیرگذار بر کاربران احتمالی را در مقیاس کوچکتر مشخص کرده و راه حل هایی در این خصوص ارایه دهند. در این رقابت پیشنهادهای متعددی از جمله کشاورزی پایدار شهری خطوط تراموای دایره ای منظره سازی و مزارع انرژی تجدیدپذیر ارایه شد. گروه معماری DoUC بر پر کردن گردنبند سبز زمردی شیکاگو، با چارچوبی از تیرها، ستون ها ریسمان ها و وزنه ها معطوف شد.
اگر هدف این است که مردم به بلوارها روی بیاورند، انتظار انجام چه نوع فعالیت هایی را در آنجا دارند؟ اولین اقدام گروه معماری DoUC این بود که این فضاهای بدون استفاده را به یک فضای کارآمد تبدیل کند و در نبود چیزی برای انجام دادن، بتواند هر نوع فعالیتی را که مردم به آن نیاز دارند در اختیارشان بگذارد. اما آیا این شیوه درست است؟ پویش منظره خیابان ها توسط گوگل تا کنون زمین های بازی، زمین های ورزشی، نیمکت ها و میزهایی که کاملاً خالی اند را نشان داده است. موقعی که تسهیلات برنامه ریزی شده مورد استفاده قرار میگیرند، پویایی و نشاط خاصی را به فضا می بخشد اما موقعی که این تسهیلات خالی و بدون استفاده باقی می مانند، سرد و بی روح به نظر می رسد و تنها تصاویری از تخصیص نادرست سرمایه هستند. چرا باید بلوارها را با تسهیلات برنامه ریزی شده پر کنیم. درحالی که تنها بخش کوچکی از آن ممکن است در یک زمان مشخص مورد استفاده قرار گیرد؟ این نبود برنامه ریزی ما را به قلب یک مفهوم طراحی سوق میدهد که خود سرشار از نبود قطعیت است. چه می شد اگر مردم می توانستند خودشان نوع زیر ساختهایی را که مایلند در بلوارها مورد استفاده قرار بگیرد انتخاب کنند؟ چه می شد اگر یک سیستم ذخیره وجود می داشت تا تسهیلاتی که مورد استفاده قرار نمیگیرند کنار گذاشته میشدند و بلوارها تمیز و مرتب می شدند؟ چه میشد اگر این سیستم از چشم انداز خاصی برخوردار می بود و مردم را جذب این مکان ها میکرد؟
نظریه بلوارهای ریسمانی، تلاش میکند تا با ایجاد یک چارچوب فیزیکی، تسهیلاتی را با قابلیت جابجایی در آن جای دهد به گونه ای که این تسهیلات آزادانه بتوانند مورد استفاده قرار بگیرند و از دسترس افرادی که در بلوارها پرسه می زنند دور باشند. هر یک از این بلوارهای ریسمانی با استفاده از خطوط هندسی مختلف و از طریق ریسمان های فانتزی و جذاب طراحی شده اند که می توانند فضای سرگرمی و تفریحی منحصر به فردی را برای عابران و بازدیدکنندگان به ارمغان آورند. در طرح بلوارهای ریسمانی ستون ها، تیرها، قرقره ها، ریسمان ها و وزنه ها با همکاری هم تسهیلاتی مانند صندلی، نیمکت، تجهیزات زمین بازی، میز پیک نیک، میزهای شطرنج، میز پینگ پنگ و هر آنچه مورد نظر است را سه متر بالاتر از بلوار نگه میدارند تا زمانی که کاربر آنها را پایین بیاورد. این دقیقاً مشابه ورود به بازار یا نمایشگاه کالاهای سنتی است؛ جایی که کالاها از سقف آویزان شده اند.
زمانی که هیچ فعالیتی انجام نمیگیرد، مسیر صافی پر از ریسمان با وزنه های مختلف برای ایجاد تعادل در آیلند میانی این بلوارها بوجود می آید در صورت انجام چندین فعالیت به طور همزمان، تسهیلات و اشیاء مختلف با کمک ریسمان ها بر روی زمین پدیدار و چشم انداز رو به آسمان صاف و روشن می شود. به این ترتیب، تئوری بلوارهای ریسمانی با ادغام یک سیستم ذخیره سازی که با فضای محدود بلوار همخوانی دارد، یک روش مجازی برای مقابله با عدم برنامه ریزی ارایه می دهد.
 

moderntextile

عضو جدید
کامپوزیت های الیاف گیاهی
کتان ، سیسال ، کنف هندی و نارگیل که به راحتی در دسترسند و بهای نسبتا ً کمی دارند ، مهم ترین منابع تهیه الیاف گیاهی هستند . در اروپا هنوز هم مهم ترین نوع الیاف گیاهی از نظر تجاری ، الیاف کتان است . اگرچه زمانی محصولات جانبی صنعت نساجی – به علت ارزانی – به کار گرفته می شدند اما امروزه الیاف گیاهی از گیاهانی تهیه می شوند که به طور ویژه به این منظور کشت می شوند . درسالهای اخیر کشت کنف در اروپا دوباره احیا شده است . کنف نقطه تسلیم بالاتری دارد و نسبت به کتان الیاف قوی تری تولید می کند ، اما از آنجایی که هنوز به قدر کافی پیشرفت نداشته است الیاف کتان همچنان مهمترین نوع الیاف باقی مانده است .

علاوه برالیاف ، زمینه نیز اثر بسزایی بر ویژگیهای یک ترکیب دارد . برای تولید قطعات داخلی خودرو و مواد عایق ساز و ضربه گیر ، پلیمرهای گرما سختی هم چون رزین فنلیک به همراه کتان یا الیاف مشابه به کارگرفته می شوند . موادی که با چسب های گرما سخت متداول هم چون اپوکسی یا رزین فنلیک تولید می شوند ، شرایط کاربردهای پیشرفته تر را نیز برآورده می سازند . این مواد ویژگی های مکانیکی – به ویژه استحکام و سفتی – لازم برای چنین کاربردهایی را با هزینه قابل قبولی فراهم می کنند .

در مقایسه با ترکیب های پایه پلیمری گرما نرم هم چون پلی پروپلین ، ترکیب های گرما سخت پایداری حرارتی عالی و جذب آب کمتری دارند . با این حال انتظار می رود تمایل به استفاده از مواد قابل بازیافت منجر به جایگزینی رزین های گرما سخت با پلیمرهای گرما نرم شود . از نظر زیست محیطی ، جایگزینی الیاف سنتزی با الیاف طبیعی و کاهش اثرات مخرب مواد سنتزی بر طبیعت ، در مراحل اولیه است . فشارهای موجود برای کاهش انتشار گازهای آلاینده ای که منجر به اثر گلخانه ای می شوند هم چون CO2 و افزایش آگاهی مردم از محدودیت منابع فسیلی انرژی ، عوامل اصلی گسترش مواد نوینی هستند . نمونه ای از پلیمرهای مشتق شده از مواد خام تجدید پذیر پلی آمید 11 ( PA11 ( است . این پلیمر – با پایه روغن کرچک – ویژگیهای منحصر به فردی دارد که آن را به ویژه برای ساخت لوله های انعطاف پذیر سیستم ترمز یا سیستم سوخت رسانی خودرو مناسب می سازد . اما موادی که تاکنون ساخته شده اند ( به عنوان مثال از نشاسته ، سلولز و شکر ) شرایط و نیازهای کاربردهای خودرویی را برآورده نمی سازند .

کامپوزیت های طبیعی ، جدای از روش های شناخته شده ای همانند دفن زباله ، سوزاندن و بازیافت آن ، راه جدیدی برای حل مشکل زباله های صنعتی فراهم می کنند که تجزیه بیولوژیکی است . نمونه هایی از این مواد هم اکنون در صنایع دیگر به کار می روند و تحت بررسی هستند ولی برای کاربردهای خودرویی ، هنوز با ویژگی ها و بهای قابل قبولی در دسترس نیستند .

روش های ساخت
بی شک مهم ترین فن آوری در این زمینه ، قالب گیری فشاری است . نسخه های گوناگون این فرآیند که جزئیاتی متفاوت – با توجه به شرکت ارایه کننده آن – دارند ، برای ساخت قطعه از الیاف طبیعی مناسبند . تفاوت عمده این روش ها باهم ، نحوه ترکیب الیاف و پلیمر و قالب گیری آنهاست . در بعضی از فرآیندها یک پلیمر از پیش ذوب شده به کار گرفته می شود ( فن آوری اکسپرس ) . برخی از آنها از الیاف پلیمری استفاده می کنند که قبل از فرآیند قالب گیری با الیاف گیاهی به صورت یک مت هیبریدی ترکیب می شوند و در دیگر روش ها ، پودر پلیمر قبل از قالب گیری با مت الیاف گیاهی ترکیب می شوند . از آنجا که تقریبا ً در تمام روش ها مت الیاف به کار گرفته می شود ، تهیه مت از الیاف ، نکته کلیدی این فن آوری است .

ویژگی ها
ویژگی های کامپوزیت های الیاف گیاهی به طور مستقیم به نوع الیاف وابسته است . علاوه برآن ، نوع زمینه ، درصد نسبی الیاف و زمینه و روش های ساخت نیز اثر قابل توجهی بر ویژگی ها دارند . تفاوت های موجود در رفتار تغییر شکل این مواد قابل توجه است . بعضی از ترکیبات الیاف کتان ، از نظر سفتی با الیاف شیشه معمولی قابل مقایسه اند . در فرآیند توسعه این محصول ، NMT اصلاح شده و در نهایت از نظر کارایی به GMT نزدیک شد . با این وجود ، محصول نهایی تحت شرایط ویژه ساخته شده و تفاوت های اساسی بین NMT و GMT به ویژه از نظر رفتار ضربه ای همچنان باقی مانده است .

یکی از ویژگی های الیاف گیاهی ، توانایی آنها در جذب و حفظ رطوبت است . این ویژگی در ساخت تشک صندلی بسیار مطلوب است ولی در دیگر کاربردها باید از وقوع آن جلوگیری کرد . این امر دلیل اصلی محدودیت کاربرد الیاف گیاهی در بخش های بیرونی خودرو است .

با کنترل دقیق نسبت ترکیب اجزای کامپوزیت و بهینه سازی فرآیند ساخت می توان جذب آب آن را تا سطحی مشابه کامپوزیت های الیاف شیشه کاهش داد . این مسئله طیف گسترده ای از کاربردهای نوین را فراهم کرده و به کارگیری الیاف طبیعی در بخش های بیرونی خودرو را نیز امکان پذیر می سازد . در این کاربردها باید از تجزیه کنترل شده کامپوزیت به وسیله باکتری ها و قارچ ها نیز جلوگیری شود .

یکی از مشکلات عمده به کارگیری الیاف گیاهی ، متغیر بودن کیفیت آنهاست . عوامل مؤثر برکیفیت این الیاف عبارتند از جنس خاکی که گیاه در آن رشد می کند ، مقدار آبی که در حین رشد دریافت می کند ، سال کشت گیاه و از همه مهم تر روش تولید و فرآوری الیاف . یک روش برای حل این مشکل ، آمیختن الیاف به دست آمده از کشت های گوناگون برای ساخت قطعه است .

مسأله قابل توجه دیگر ، جلوگیری از متصاعد شدن بوی نامطبوع یا گرد و غبار ، از قطعات به کار گرفته شده در درون اتاق خودرو است . نشان داده شده است که به کارگیری الیاف گیاهی از روشهای استاندارد ، از این نظر مشکلی ایجاد نخواهد کرد . معمولا ً بهترین نتایج با به کارگیری الیاف گیاهی با کیفیت و رزین های گرما سخت متداول به دست می آیند . از نظر ایجاد گرد و غبار، این مواد اغلب بهتر از مواد سنتزی متداول هستند .

معمولا ً الیاف طبیعی را می توان تا دمای 230 درجه سانتی گراد فرآوری کرد . این امر به کارگیری آنها را با بعضی از پلیمرها یا روشهای ساختی که به دماهای بالاتر نیاز دارند ، مشکل می سازند . به نظر می رسد ، این مسأله اصلی ترین کاستی این الیاف برای جایگزینی الیاف شیشه است .

ملاحظات
دلیل اصلی به کارگیری الیاف گیاهی ( عایق سازی و ساخت آسترها با ضایعات کتان و قطعات خودرویی از الیاف چوب ) از گذشته تا کنون ، عمدتا ً بهای کم این محصولات بوده است . بهبود ویژگی ها ، این مواد را به عنوان موادی با کارایی هایی بسیار و گران بهاتر مطرح ساخت . امکان طراحی و ساخت قطعات سبک با الیاف گیاهی اثبات شده بود ( همانند صفحات تودری مرسدس بنز کلاس E ) ، اما از نظر امنیت جان سرنشینان خودرو ، لازم بود تا رفتار ضربه ای الیاف بلند کتان به جای الیاف کوتاه چوب مورد توجه قرار گیرد .

کاهش 15 درصدی وزن نسبت به مواد تقویت شده با الیاف شیشه را نمی توان نادیده گرفت . این امر مهم ترین عامل گسترش این کامپوزیت ها در آینده است . در بخش های تولید و مونتاژ کارخانه های ساخت کامپوزیت از الیاف شیشه ، که قطعات تحت عملیات پس از تولید ( برش ، سوراخکاری و اصلاح و ... ) قرار می گیرند ، کارگران به شدت از حساسیت های پوستی و بیماری های تنفسی ناشی از غبار این الیاف رنج می برند . به کارگیری الیاف گیاهی ، می تواند این مشکلات را حل کند .

در نهایت اینکه ، الیاف گیاهی از الیاف شیشه انعطاف پذیرترند و این مسأله باعث می شود در فرآیند بازیافت الیاف کم تر خرد شده و الیاف بلندتری به دست آید . در نتیجه ویژگی های مواد بازیافتی عالی است .

چشم انداز
گسترش کامپوزیت های الیاف طبیعی تازه آغاز شده است . گرچه جنبه های زیست محیطی به کارگیری این الیاف ، نخستین دلیل توجه به کاربردهای صنعتی این مواد بود ، کاربردهای آینده این الیاف بر پایه برتری ها و ویژگی های فنی آنها خواهد بود .

تلاش می شود کارایی این مواد افزایش یابد و فاصله آنها با مواد سنتزی بسیار کم تر شود . کشت الیاف برای اهداف صنعتی ، توسعه روش های آماده سازی الیاف را تداوم بخشیده و روش های نوین ساخت ، در آینده ویژگی های این الیاف را بیشتر بهبود خواهند داد . کارایی بالای الیاف گیاهی ، جایگزینی الیاف شیشه را در سطح مواد GMT برای محدوده گسترده ای از کاربردها ممکن می سازد . امکان به کارگیری این الیاف در قطعات بیرونی خودرو ، در آینده بسیار طرفدار خواهد داشت . برای بهره مندی کامل از برتری های این محصولات از نظر زیست محیطی ، باید مواد زمینه ای با پایه تجدید پذیر نیز ساخته شوند . علاوه برآن ، الگو گرفتن از اصول طراحی طبیعت ، نقش مهمی در کاربردهای صنعتی محصولات طبیعی ایفا کرده و علم بیونیک اهمیت خاصی پیدا خواهد کرد .
 
بالا