کارشناسی | برداشت از بناهای تاریخی

ارشیتکت86

عضو جدید
برداشت از بناهای تاریخی

تعداد واحد : 3 واحد
نوع واحد : کارگاهی
پیش نیاز : مقدمات طراحی معماری 2

هدف:
1- مواجه مستقیم با آثار و مصادیق معماری اسلامی ایران و در نتیجه ادراک و لمس مستقیم این معماری و کیفیات فضاهای آن
2- تمرین در جهت برداشت دقیق و ارائه کامل یک اثر معماری پیچیده


موضوع:
در این تمرین یک بنای تاریخی به طور کامل و به دقت تمام توسط دانشجویان برداشت و ارائه می شود. این برداشت باید با تمام جزئیات صورت گرفته و ارائه به وسایل مختلف به کاملترین صورت ممکن انجام گیرد. این تمرین شامل بخش های زیر است:

1- برداشت :
- تهیه نقشه های دقیق از بنا و مشتمل بر تهیه پلان ها , مقاطع , تصاویر سه بعدی ( پرسپکتیو) و به روش نقشه برداری دستی ( رولوه)
- عکس برداری از کل تا جز بنا به نحوی که مجموعه عکسها بتواند ساختمان را به صورت کامل معرفی نماید
- تهیه طرح هایی با دست آزاد از نقاط مهم بنا در صورت لزوم
- تحقیق راجع به تاریخچه بنا و سیر تحول و تغییرات آن
- تهیه متن توصیفی مختصری درباره معماری بنا

2 - ارائه
- نقشه ها باید با جزئیات کامل و با مقیاس بزرگ ارائه شود
- بعضی از تصاویر و نقشه های تهیه شده بخصوص نماها می تواند به صورت رنگی و با سایه ارائه شود
- یک مدل سه بعدی ( ماکت) با مقیاس مناسب از نمای بنا یا قسمتی از آن تهیه شود

روش ارائه :
- دانشجویان در گروه های کوچک می توانند در این تمرین شرکت کنند
- کیفیت ارائه کار باید در سطح بسیار خوبی باشد چرا که کسب مهارت در ارائه یک بنای پیچیده با جزئیات بسیار یکی از اهداف این درس است
- مدرس در طول نیمسال جابجا توجه دانشجویا را به نکاتی جلب کند که می تواند در فهم و ادراک بهتر آنها از کیفیات و خصوصیات معماری اسلامی موثر افتد

استاد در این درس باید با مصادیق معماری اسلامی ایران و خصوصیات و جزئیات آن آشنا باشد تا بتوااند دانشجویان را در این زمینه راهنمایی نماید . اوهمچنین باید مراحل مختلف کار را تنظیم و به دقت اجرا نماید
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ارشیتکت86

عضو جدید
مطالعات تاريخي و فرهنگي
الف- تاريخچه‌ي بنا
ب- نحوه‌ي شکل گيري بنا
ج- منشاء و سير تحول
د- تاريخ ساخت، سازندگان و مالکيت فعلي بنا
ه- محيط و ابنيه‌ي پيرامون
و- رويدادهاي ويژه در رابطه با بنا و شکل‌گيري آن
ز- موقعيت بنا در نقشه‌هاي قديمي و فعلي شيراز (استفاده از عکس هوايي و...)
------------------------------
بررسي‌هاي معماري
الف- برداشت پلان، نما، مقاطع، پرسپکتيو و...
ب- تيپ‌بندي فضاهاي مختلف ساختمان
ج- بررسي اندازه‌ها و تناسبات
د- نحوه‌ي ارتباطات در فضاها
ه- بررسي عملکرد بنا در دوره‌هاي مختلف
و- فضاهاي تغيير يافته
ز- تعريف و شناسايي عناصر پلان
ح- تيپ‌بندي درها و پنجره‌ها
------------------------------
نما
الف- ارتفاعات داخلي
ب- ديد پنجره‌ها به داخل و خارج
ج- نظم در نما، تقارن و ريتم،....
د- تشخيص محروهاي نما و رابطه‌ي آن‌ها با هم
ه- تناسبات نما
و- عناصر مشخص در نما
ز- جنسيت مصالح نما
ح- ارايه‌ي برداشت شخصي
------------------------------
تزيينات
الف- داخلي:
شومينه، سقف، تاقچه و ستون، درها و پنجره‌ها، رنگ، نورگيرها، عناصر خاص بنا
ب- خارجي:
ازاره‌‌ها،‌ستون‌ها، سرستون‌ها و پايه‌ ستون‌ها، طره، نرده، مشبک‌ها، سردر، در و پنجره‌ها، کاشيکاري، آجر‌کاري، گچکاري، ...
------------------------------
سازه
الف- مصالح و خصوصاً ملات‌ها در پي و جداره‌ها
ب- نحوه‌ي چيدن مصالح
ج- ايستايي ساختمان
د- پوشش‌ها
ه- سازه‌ي پله‌ها
------------------------------
محوطه سازي
الف- موقعيت بنا در سايت
ب- راه‌هاي ورود به بنا
ج- ديد از درون ساختمان
د- ديد از سطح زمين
ه- محور بندي‌ها
و- درختکاري و فضاي سبز
ز- منبع و سيرکولاسيون آب در بنا
ح- شيوه‌ي آبياري
ط- معبر مجاور
ي- عملکرد محوطه از قديم تاکنون

------------------------------
جزييات خاص
الف- نحوه‌ي سرمايش و گرمايش در ينا
ب- بادگير
ج- سرداب و زير زمين
د- مسايل تاسيساتي
------------------------------
مراعات نظم
شامل کرکسيون و هماهنگي با استاد مربوطه در حداقل 8 جلسه کرکسيون در طول ترم با فواصل مناسب،
حضور در کلاس‌ها و سمينارهاي مربوطه،
در صورت عدم مراعات اين نکات، به صلاحديد استاد مربوطه نمرات مربوط به موارد فوق لحاظ نمي‌گردد.

------------------------------
معرفي کتاب
(جهت اطلاعات بيشتر و براي امتحان پايان ترم)
1. ”دوازده درس مرمت“
نوشته: مهندس محب علي- دكتر مرادي
وزارت مسكن و شهرسازي
چاپ انتشارات علمي و فرهنگي

2. ”مطالعه و شناخت بناها و محوطه‌هاي تاريخي“
نوشته سعيد فلاح‌فر
چاپ انتشارات آزاده
تلفن انتشارات:
66414374
66415753

3. ”نقش عجب“
پديدآور مركز اسناد ميراث فرهنگي- انتشارات سازمان ميراث فرهنگي كل كشور
(جهت نحوه‌ي ارايه‌ي نقشه‌ها)

4. Architectural Composition
by Rob Krier , Pub: Rizzoli, Newyork
(جهت آشنايي با نحوه‌ي ارايه‌ي دتايل‌هاي معماري
 

lady -memar

عضو جدید
رولوه و برداشت

رولوه و برداشت

رولوه وبرداشت
Map the current situation

تعریف برداشت یا رولوه
با توجه به این موضوع که بناها و بافت های تاریخی نقش بسزایی در تعیین هویت یک ملت دارند . بنابراین شناخت و حفاظت این میراث ، اهمیت ویژه ای دارد . شناخت بنا در تمام ابعاد کالبدی و کاربردی را ، برداشت می نمایند . در برداشت ، یک جسم 3 بعدی را به تعدادی نقشه دوبعدی که شامل پلان ها ، نماها و مقاطع و جزئیات می باشند ، تبدیل می شود .


دلایل نیاز به برداشت یا رولوه
1- با این کار ، می توان بافت ها و محل های تاریخی را شناسایی نمود تا بتوان تصمیمات لازم را بطور منطقی درباره آنها اعمال نمود .
2- با برداشت بناهای تاریخی می توان ، بناهایی را که که در بافتهای فرسوده هستند و دارای ارزش هنری بوده را شناسایی و جهت مرمت آنها اقدام نمود .
3- با این کار می توان ، بناهای تاریخی را با جزئیات در معرض آموزش به دانشجویان و استفاده اساتید قرارداد .
4- از طریق برداشت می توان به نقشه های پلان ، نما ، برش ها و پلان معکوس ، جزئیات سازه ای و تزئینات و حتی الحاقات و تغییرات در بناها پی برد.
5- به وسیله برداشت وضع موجود یک بنا می توان از آسیب ها ، تغییرات و عوارضی مانند نشست ، رطوبت ، سرسفتی و عوارض دیگر آنها آگاهی یافت .

آشنایی با ابزار برداشت
وسایل قابل استفاده در برداشت از یک بنای تاریخی ، شامل دو دسته هستند :
1- وسایل ابتدایی و ساده
2- وسایل پیچیده فنی و مخصوص برداشت
دسته اول شامل متر، شاقول ، خط کش ، شلنگ تراز ، شمشه و ریسمان و تراز می باشد و دسته دوم شامل دوربین عکاسی ، فیلبرداری ، مترهای لیزری و دوربین های نقشه برداری است . در اینجا باید خاطرنشان شد که ، در بیشتر مواقع در برداشتها از ابزارهای ساده و ابتدایی استفاده می گردد.
قبل از شروع بحث برداشت از یک سایت یا بنای تاریخی باید اطلاعاتی را آموزش دید و آن عبارت است از :
الف – ترازیابی
تعیین نمودن اختلاف ارتفاع دو نقطه را ، ترازیابی می نامند که این کار با وسایل متعددی قابل انجام است :
1- ترازیابی با شمشه و تراز بنایی
معمولا در این روش، با یک بار اندازه گیری ، طول بیش از 4 متر را نمی توان ترازیابی نمود . در این روش ابتدا یک سر شمشه را در نقطه بالاتر شیب قرارداده و سپس تراز را روی شمشه قرار می دهند و سر دیگر شمشه را آنقدر بالا و پایین می کنند تا شمشه کاملا تراز شود ، آنگاه فاصله عمودی سر دیگر شمشه را تا نقطه پایین تر اندازه گیری می کنند . عدد بدست آمده از این کار ، اختلاف اختلاف نقطه ابتدا و انتها می باشد .
اگر طول مورد بررسی زیادتر از شمشه مورد استفاده بود ، اینکار را در دفعات مختلف بصورتی که در تصویر نمایش داده شده ، انجام داده و اختلاف نقاط ابتدا و انتهای هر بار شمشه گذاری را با یکدیگر جمع نموده تا اختلاف نقطه ابتدایی تا انتهایی شمشه ها ، حاصل شود.
1- ترازیابی با شلنگ تراز
شلنگ تراز بنایی ، شلنگی شفاف است که از آب پرشده است . نکته مهم این روش آن است که شلنگ پر آب باید فاقد هرگونه حبابی در داخل خود باشد . از شلنگ تراز بیشتر برای نصب ازاره و کف ریزیها در بنایی استفاده می شود . کار با شلنگ تراز بنایی همانگونه که در تصویر مشخص است انجام می گردد ، یعنی ابتدا شلنگ آب را روی نقطه [FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]A قرارداده و بصورت عمودی بالا و پایین می کنند تا فاصله [FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]AA'[/FONT] یک عدد روند شود ، سپس فاصله آب را روی نقطه [FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]B[/FONT] تا [FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]B'[/FONT] اندازه گیری می نمایند . اختلاف [FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]AA'[/FONT] با [FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]BB'[/FONT] مقدار شیب محل مورد نظر می باشد .[/FONT]


ب – اندازه گیری فاصله ها
1- اندازه گیری با گردونه ثابت
در این روش با استفاده از فاصله یابهای دایره ای شکل ، و تعداد دوری که بین دو نقطه زده می شود ، می توان فاصله را بدست آورد . دقت این روش 80000/1 است .
2- اندازه گیری با قدم زدن
قبل از اینکه فردی بتواند با قدم زدن فاصله بین دو نقطه را بدست آورد ، باید ابتدا چند بار فاصله قدم زدن خود را در شرایط تقریبا یکسانی برداشته و میانگین آنها را بگیرد . بدین ترتیب اندازه قدم شخص مشخص می گردد . سپس بین دو نقطه ، که معمولا در این روش فاصله های زیاد مد نظر است ، قدم زده و تعداد را در اندازه هر قدم ضرب کرده تا فاصله بین دو نقطه حاصل شود .
3- اندازه گیری با متر پارچه ای
از متر پارچه ای در فاصله های کوتاه استفاده می شود که دقتی تا 1000/1 دارد . در این روش گرما و سرمای محیط روی اندازه گیری ها بسیار تاثیر گذار است .
4- اندازه گیری با متر فلزی
این روش اندازه گیری یکی از متداولترین روشها است . دقت متر فلزی معمولا 500/1 است . در اندازه گیری با متر فلزی باید به دو نکته اصلی توجه نمود ؛ اولا در هنگام مترکشی ،در متر فلزی هیچ قوس و تابی نباید وجود داشته باشد و ثانیا متر باید کاملا کشیده و صاف گرفته شود . در اینصورت برخی مواقع دقت اندازه گیری تا 150/1 بالا می رود .
5- اندازه گیری با میله اندازه
این میله اندازه که برخی موارد به صورت زنجیره های اندازه گیری نیز مورد استفاده قرار می گیرد ، معمولا یکی از واحدهای 20 یا 50 سانتی متری هستند و فاصله نقاط را از روی تکرار این واحد بدست می آورند .
6- اندازه گیری با دستگاه اسپکتورا
دقت این اندازه گیری بسیار بالا (درحد میلیمتر) می باشد . در این روش یک نقطه از نقاط فاصله را به عنوان مبنا قرار داده و اشعه ای را به طرف نقطه دیگر می فرستند . بعد از بازگشت اشعه از نقطه دوم ، اندازه مورد نظر ثبت می شود .
7- اندازه گیری با متر لیزری
مترهای لیزری دستگاههایی هستند که بوسیله لیزر فاصله بین دو نقطه را اندازه گیری می نمایند . اندازه گیری در این روش به این صورت است که ابتدا دستگاه متر لیزری را در یکی از نقاط فاصله (ابتدا یا انتها) قرارداده و سپس به طرف نقطه دوم لیزر تابیده می شود و دستگاه بصورت دیجیتالی فاصله را ثبت می نماید ، یعنی فاصله نقطه مبدا تا نقطه مقصد . دقت این دستگاه بالاتر از 1 میلیمتر است .
8- اندازه گیری با فتوگرامتری
در این روش ، از دو نقطه متفاوت دو عکس از یک بنا تهیه می شود و عکسهای گرفته شده توسط دستگاه خاصی بررسی شده و اطلاعات مورد نیاز ارائه می شود . در فتوگرامتری اصل و مبنای آن ، دید انسان است . اصول هندسی این روش بر پایه اصول هندسی پرسپکتیو می باشد . این روش دقیقترین روش برداشت و اندازه گیری از بناهای تاریخی است .
9- اندازه گیری با برخی امکانات اینترنتی
در این روش ، بطور مثال می توان از امکانات موتور جستجوی گوگل استفاده کرده و اندازه ای را در مقیاس بزرگ مثل یک بافت تاریخی ، محله یا شهری را انجام داد .
البته باید تذکر داده شود که روشهای دیگری نیز در اندازه گیری وجود دارد که معمولا از دستگاههای پیچیده ای استفاده شده و در کشور ما کمتر متداول می باشد .

برداشت یا رولوه
برداشتها به دو روش مختلف انجام می شود :
1- برداشت با وسایل نقشه برداری
2- برداشت به روش سنتی
در این مبحث فقط به موارد برداشت به روش سنتی پرداخته می شود .
برداشتهای سنتی در دو مورد استفاده می گردند :
الف – برداشت از یک سایت یا زمین
ب – برداشت از یک بنا
الف – برداشت از یک سایت یا زمین
در این روش دو حالت عمده مد نظر است ، که بطور کلی به آن پرداخته می شود . یکی اینکه برداشت از یک سطح افقی است یا اینکه این برداشت از یک سطح شیبدار صورت می گیرد .
- برداشت از یک سایت یا سطح افقی
زمینهایی که شیب بسیار کمی داشته (کمتر از 2 درصد) باشند ، زمینهای افقی نامند . وسایل مورد نیاز برای اندازه گیری بیشتر متر یا میله اندازه گیری است . در این مورد به چند روش ، اندازه گیری انجام می شود :
1- برداشت با یک خط هادی
2- برداشت با دو یا چند خط هادی
3- برداشت با مثلث بندی
- برداشت از یک سطح شیبدار
این سطح شیبدار می تواند شیب یکنواخت ویا شیب ناهموار داشته باشد .
در هر صورت ابزار این برداشت عبارتند از : شاقول ، تراز ، شمشه و ...



ب – برداشت از یک بنا
اولین گام برای برداشت یک بنای تاریخی ، شناسایی آن بنا می باشد . این موضوع مهمترین بحث این طرح درسی می باشد . بعد از شناسایی بنا مراحل زیر باید به صورت پیاپی انجام پذیرد .
1- تهیه کروکی از بنا
در این مبحث ، از اینجا باید شروع نمود که اسکیس چیست ؟ طرحهای اولیه ای که معماران به تصویر می کشند را اسکیس گویند . این طرحها ساده ترین راه نشان دادن اولیه تجسم فکری است . تقویت توانایی و بکارگیری خلاقانه اسکیس ، از مقدمات هنر معماری محسوب شده و از این طریق به مهارت در طراحی دست آزاد بر روی کاغذ رسیده و به خلق فضا می توان پرداخت . ابزار کار برای طراحی همان نقطه ، خط، هاشور و غیره می باشد که کروکی یا برداشت دقیقی حاصل می شود .
برای تهیه کروکی ، شمایی کلی یا جزئی از پلان ، نما ، برش و همچنین جزئیات را به کمک چشم و با اندازه و تناسبات نسبتا دقیقی را روی کاغذ ترسیم می کنند .



۲-اندازه گیری بنا
روشهایی که در اندازه گیری بنا بکار می روند عبارتند از :
الف – حرکت در فضای بسته
ب – استفاده از خطوط هادی
ج – مثلث بندی
د – اندازه گیری زوایا
الف – حرکت در فضای بسته
ابتدا یک نقطه را بعنوان مبداء مشخص نموده و از آنجا حرکت را آغاز می نمایند . در طول پیمایش یک مسیر در فضای بسته ، تمام جزئیات قابل رویت را اندازه گیری کرده تا آنکه مجددا به نقطه مبداء برسید . در انتهای این کار برای امتحان از صحت اندازه گیری ، یک طول و عرض کلی و همچنین قطرهای فضا را اندازه گیری می نمایند . ضمنا بدست آوردن زوایا از اهمیت خاصی برخوردار است .



ب – استفاده از خطوط هادی ( کمکی)
در این روش یک خط بلند که بتواند بیشتر اضلاع و زوایا را پوشش داده و در نزدیکی آنها باشد ، ترسیم می گردد . این خط دو نقطه را با اندازه ای ثابت به یکدیگر وصل می کند . در مرحله بعد خط مورد نظر را به قسمتهای مساوی تقسیم و علامتگذاری می نمایند . در این روش باید به خاطر داشته باشید ، در صورتی که از دو خط هادی استفاده می کنید باید این دو خط حدالامکان برهم عمود یا با هم زاویه 45 درجه بسازند و اگر از 3 یا 4 خط هادی استفاده می نمایید ، باید این خطوط با هم شکلی مربع یا مثلث ایجاد کنند .



ج – مثلث بندی
برای تعیین دقیقتر نقاط تشکیل دهنده یک بنا در برداشت ، از مثلث بندی استفاده می گردد . در این روش تمام سایت یا فضای بنا به مثلث هایی تقسیم می شود . همچنین خطی را به عنوان مبداء یا خط پایه انتخاب می نمایند . این خط باید ثابت و عضوی اصلی در بنا باشد ، مانند خط لبه حوض یا خط لبه پله ای که به فضا محاط باشد . روی این خط نقاطی را مشخص نموده ، مانند B و A که فاصله شان از یکدیگر مشخص است . سپس برای ترسیم نقطه C ، احتیاج است که فاصله A تا C و فاصله B تا C را داشته باشید که بصورت خط مستقیمی اندازه گیری نموده اید . برای بدست آوردن نقطه C از نقطه A به شعاع AC دایره ای رسم نموده و سپس از نقطه B به فاصله BC نیز دایره ای دیگر رسم می نمایید . بدین روش نقطه C بدست آمده که از وصل نمودن آنها به یکدیگر مثلثی حاصل می گردد . البته هر یک از این اضلاع یا نقاط می توانند با مثلث دیگری که در فضای مورد بحث قرار دارند ، مشترک باشد . باید خاطر نشان شد که در یک بنا یا سایت هرچه تعداد مثلث بندی هال بیشتر باشد ، ترسیم حاصله برداشتی دقیق تر است .



 

lady -memar

عضو جدید
د- اندازه گیری زوایا
در برداشت یک زاویه دو حالت مفروض است ، یا اینکه می خواهند از قائمه بودن یک زاویه مطمئن شوند و یا زاویه ای غیر قائم را ترسیم نمایند .
برای اینکه از قائمه بودن زاویه ای مطمئن شد ، می توان از قانون 3، 4، 5 استفاده کنیم . بطور مثال می خواهید از قائمه بودن دو دیوار یک اطاق مطمئن شوید ، ابتدا کنج اطاق را نقطه A قرارداده و بر روی یکی از دیوارها AB را به 3 واحد جدا می کنید ، سپس از همان نقطه A بر روی دیوار دیگر AC را به 4 واحد ، اندازه گیری می کنید . حال اگر BC ، 5 واحد باشد این دو دیوار بر هم عمود هستند یا بعبارتی زاویه بین آنها قائمه یا 90 درجه است .





حال برای ترسیم زاویه ای غیر قائم باید چه کرد ؟ کنج دیگری از همان اطاق را که غیر قائم است را در نظر بگیرید . روی هر کدام از دیوارها یک واحد جدا کرده و علامتگذاری می کنید . ( یعنی AB=1 و AC=1 ) حال فاصله بین نقطه B و C را اندازه گیری می نمایید . مثلث بدست آمده را با روشی که در مثلث بندی توضیح داده شد ، ترسیم می نمایید که بدین ترتیب زاویه حاصل می شود .
در این روش هرچه آن یک واحد AB و AC را بزرگتر بگیریم ، دقت زاویه ترسیمی بیشتر می شود .
حال کمی دقیقتر و جزئی تر به مسئله برداشت و رولوه می پردازیم و در بخشهای مختلف مورد بررسی قرار می دهیم . این بخشها عبارتند از :
۱- برداشت و رولوه از پلان موقعیت
۲- برداشت و رولوه از پلان اصلی بنا
۳- برداشت و رولوه از پلان پشت بام
۴- برداشت و رولوه از پلان کف فرش
۵- برداشت و رولوه از پلان معکوس
۶- برداشت و رولوه از نمای بنا
۷- برداشت و رولوه گنبد و قوس

- برداشت و رولوه از پلان موقعیت
یکی از موارد برداشت ، کشیدن کروکی از موقعیت بنا در شهر منطقه و محله است . ضرورت و نیاز پلان موقعیت بیشتر به دلیل مشخص شدن صورت گرافیکی و ترسیمی بنا در محل و آشنایی با گذرهای اطراف آن است .

- برداشت و رولوه پلان اصلی بنا
پلان یعنی برشی افقی از دو سوم ارتفاع بنا (دیوار) تا کف آن و مشاهده کردن بنا از بالا به سطح برش خورده . البته باید خاطر نشان شد که این قانون کلی پلان ، در تمامی بناها صادق نمی باشد . ممکن است در بعضی بناها بعلت حساسیت بالای اثر و تزئینات فراوان آن ، مجبور به کشیدن پلان از چند برش متفاوت از یک ارتفاع لازم باشد .
- برداشت و رولوه از پلان پشت بام
برداشت و رولوه پلان پشت بام در بناهای تاریخی از اهمیت زیادی برخوردارست . چون ممکن است المانهای بسیاری مانند : بادگیر ، گنبد ، کلمبو ، خرپشته ، نورگیر ، اختلاف سطح و غیره در آن وجود داشته باشد و همچنین پلان پشت بام تا حد زیادی قرارگیری فضاها را در کنار یکدیگر نشان می دهد که ممکن است از داخل بنا قابل لمس و درک نباشد .
- برداشت و رولوه از پلان کف فرش
باید توجه داشت که خصوصا در هنر و معماری ایران اشکال هندسی ، دارای مفاهیم و بیانهای مختلفی که گویای درک انسان از جهان است ، می باشد . بطور مثال دایره نماد وحدث ، مثلث نماد دشمنی و .. است .
از تکرار اشکال هندسی منظم و نا منظم در کنار یکدیگر یک بافت به وجود می آید . حتی ممکن است همین معنی را با برخورد خطوط یا موازی بودنشان با یکدیگر تعریف شود . در بافتها و شبکه ها عواملی مهم تاثیر گذارند :
1- شکل و فرم
2- ابعاد و اندازه
3- موقعیت قرارگیری
شبکه های هندسی در بناهای تاریخی بیشتر به صورت تکرار مربع و مستطیل در کنار یکدیگر به صورت موازی یا درهم می باشد ، که حالتی خنثی و آرامش دهنده ایجاد می نماید . بیشتر معابر در زمان قدیم خاکی بوده اند ، در اماکن مهم قلوه فرش یا آجرفرش و حتی ترکیب هردو آنها استفاده می شده و عمدتا در داخل بناها از آجر فرش 20*20 یا 24*24 استفاده می شده است . کف سازی بناهای تاریخی از دو اصل مهم تبعیت می نماید : 1- برداشتی الهام گونه از پلان معکوس بنا 2- الهام گرفتن از هندسه کل فضا .
- برداشت و رولوه از پلان معکوس
در بناهای تاریخی خصوصا در ایران ، معماری و تزئینات زیبا در سقف از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است . اگر این المان ویژه سقفی را از بناهای تاریخی حذف کنید ، جذابیت و زیبایی و اهمیت خود را از دست می دهند . به همین دلیل برداشت و رولوه پلان سقف از اهمیت بسزایی برخوردار است .
برای برداشت از سقف ابتدا باید سازه سقف ، تشخیص دهید و سپس پوشش کاذب آن مشخص کرد . بعد از این مرحله برای اتمام کار ، باید به کمک اصول و روابط هندسی ، بر روی پلان اصلی بنا ، جزئیات سقف بصورت خط چین مشخص گردد .
- برداشت و رولوه از نمای بنا
اولین گام برای برداشت از نما ، تصمیم گیری صحیح درباره روش برداشت است . ابتدا کروکی نمای بنا را روی صفحه می کشند . باید در این کار به جزئیات ، تو رفتگی و اختلاف سطح ها بسیار اهمیت داد . در این برداشت ، بافت و رنگ نیز از اهمیت زیادی برخوردار است . در برداشت و رولوه از نما به چند نکته مهم باید توجه کرد :
1- نشان دادن اختلاف سطح های عمده ، توسط کد گذاری (با استفاده از یکی از روشهای ترازیابی)
2- هر نقطه در نماجهت برداشت ، نیازمند یک کد ارتفاعی و یک کد افقی می باشد .
3- برداشت از نمای خارجی فقط از دو روش عکاسی یا اندازه گیری با متر انجام می شود .
- برداشت و رولوه از گنبد و قوس
1- برداشت گنبد در نما
2- برداشت گنبد در برش
و
1- برداشت قوس در نما
2- برداشت قوس در برش
در این بخش ، این چهار موضوع مورد بررسی کلی قرار می گیرد :
- برداشت از گنبد در نما
برای برآورد تقریبی ارتفاع گنبد ، از روش تشابه تالس استفاده می گردد .
این روش زمانی استفاده می شود که نتوان به نوک گنبد دسترسی پیدا کرد .
روش دیگر ، روش عکسبرداری دیجیتالی بر روی نقطه ای از خط فرضی موازی با نمای بنا است .
- برداشت از گنبد در برش
در برداشت از نمای داخلی از گنبد که همان برش است از دو روش دیجیتالی و دستی استفاده می شود . روش دیجیتالی مانند همان روش عکسبرداری نما است .در روش دستی باید ابتدا کروکی را کشیده و سپس تمام جزئیات را اندازه گیری نمود . تفاوت برداشت از نما و برش در ارتفاع و تناسبات انسانی است .
برای برداشت گنبد در برش ابتدا قطر گنبد را روی زمین ترسیم می نمائید سپس وسط قطر را یافته و از لبه بیرونی که روی محیط دایره است به سمت مرکز و به فواصل مساوی تقسیم می نمایید . از نقاط بدست آمده به طرف گنبد اشعه ای با دستگاههایی مانند متر لیزری می تابانید و اندازه گیری کامل می شود . دقت کنید هر چه فواصل مساوی تقسیم کننده کوتاه تر باشد ، کمان برداشت شده جهت ترسیم گنبد دقیقتر است . اگر دستگاهی مثل متر لیزری در دسترس نیست ، می توان از بادکنک پر از گازی که نخی به آن بسته شده استفاده نمود و بطرف نقطه متناظر هر کدام از نقطه ها فرستاد و سپس نخ بادکنک البته با احتساب اندازه بادکنک را اندازه گیری نمود و ترسیم کرد .
- برداشت قوس در نما
ابتدا یک خط کمکی (هادی) در پای قوس کشیده و آن را به نقاط مشخص و مساوی تقسیم می نمایید . سپس فاصله آن نقاط را تا نقاط متناظر آنها روی قوس ، اندازه گیری می نمایید . اطلاعاتی که از قوس های مختلف دارید همراه با اطلاعات بدست آمده از اندازه گیری را با هم تطبیق داده ، قوس را ترسیم می کنید .
اگر امکان اندازه گیری در پای قوس نباشد ، از فضای بالایی قوس استفاده می شود . مانند چیزی که در تصویر می بینید .
در برداشت از قوسهای بزرگ می توان از دستگاههای پرتاب اشعه استفاده نمود .
- برداشت قوس در برش
برای برداشت قوس در نمای داخلی و برش ، ابتدا پایه قوس (پاکار) را شناسایی و اندازه گیری می کنید . اگر امکان اندازه گیری نبود با رج شماری آجرها اندازه تقریبی را بدست می آورید . خط دهانه قوس را روی زمین تصویر می نمایید و مانند مراحل قبلی تقسیم بندی صورت گرفته و اندازه گیری می نمایید . در نهایت این نقاط بدست آمده که از دو کد افقی و عمودی ترسیم شده است ، را به هم متصل نموده تا قوس ترسیم شود .
 

suro0sh

عضو جدید
دانلود آموزش برداشت ار بناهای تاریخی

دانلود آموزش برداشت ار بناهای تاریخی

سلام به همگی دوستان عزیز، یک فایل pdf که انواع رولوه و مراحلش رو با تصاویر و پلان ها به صورت کامل آموزش میده ، آپلود میکنم تو سایت ، امیدوارم به دردتون بخوره :gol:

منبع : کتاب برداشت از بناهای تاریخی نوشته امیر علی خلیلیان بروجنی


آقای مدیر محترم سایت ، جان هرکی دوست داری این مشکل آپلود رو حلش کنید، بک فایل 1 مگابایتی 15 دقیقه با اینترنت پرسرعت وقت میبره تا توی سرور باشگاه آپلود بشه !!! :surprised: :( :mad:
کی پس این مشکل حل میشه ؟:(
 

پیوست ها

  • roloveh.pdf
    1.3 مگایابت · بازدیدها: 27

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
نحوه ارایه دس برداشت از بناهای تاریخی

نحوه ارایه دس برداشت از بناهای تاریخی

میخواستم مطلبی راجع به این موضوع بزارم که در پستای قبلی دیدم دوست عزیزی این کارو قبلا انجامم دادان

دوستان اگه بخوایی کار اصولی رو تو این درس ارائه بدید خوبه که این روندها رو پیش بگیرید...و در غیر این صورت باید با توجه به خواسته استادتون این کارو انجام بدید.

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/293352-نحوه-ارائه-پروژه-مرمت
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفی سایت راجع به نحوه برداشت از بنای تاریخی و ارائه پروژه

معرفی سایت راجع به نحوه برداشت از بنای تاریخی و ارائه پروژه

لطفا انصاف رو رعایت کنید و کپی برداری نفرمایید و ایده بگیرید.خیلی ممنون:gol:

موضوع:
خانه ی رحمت (rahmat house)

برداشتی از خانه ی رحمت واقع در خیابان قاآنی شیراز

نگارنده : صدیقه زارعی

منبع:
http://khaneyerahmat.persianblog.ir/
 

aminvood1

عضو جدید
کاربر ممتاز
طباطبایی

طباطبایی

وای خدی من ما که این ترم بدبخت شدیم.داریم خانه ی طباطبایی های کاشانو برداشت میکنیم حالام استادمون نقشه های سه بعدیشو ازمون میخواد نمیدونم چه گلی بگیرم به سرم.

سلام! خیلی عجیبه کار اساتیدی که موافقت می کنن با برداشت بناهایی مثل طباطبایی ها و ... این بناها برای بازدید و بررسی گروهی تو درسایی مثل معماری اسلامی خیلی خوبن،اما برداشتشون چندان معنی نداره! دقیق ترین مدارکشون موجوده! هر سالم گروه های زیادی از دانشجو ها میرن برای برداشتشون! ای کاش وقت درس برداشت و انرژی بچه ها صرف بناهایی بشه که کمتر شناخته شدن،عروس خونه های کاشان رو دنیا می شناسه! فایل سه بعدی طباطبایی ها هم خواستنش توی برداشت چندان صحیح به نظر نمی رسه! تلف کردن وقت و انرژی بچه هاس به نظرم! شایدم نظر و دیدگاه مدرستون خیلی قدرتمند و بلند نظرانه اس و من نمی فهمم!

ببین این تصویر به دردت می خوره؟
http://s3.picofile.com/file/7401910856/tabatabai.jpg
پلان ها و مقاطع اش هم موجوده اگر خواستی،با دو صفحه گزارش کوتاه
منتها نتونستم روی سرور سایت آپلود کنم
 

پیوست ها

  • taba1.jpg
    taba1.jpg
    39.5 کیلوبایت · بازدیدها: 1
  • taba3.jpg
    taba3.jpg
    22.8 کیلوبایت · بازدیدها: 1

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصفهان، نجف آباد، قلعه سفید - خانه ی محمّدی - توسّلی، فرهادی، اسلامی راد - 2-89-1388

اصفهان، نجف آباد، قلعه سفید - خانه ی محمّدی - توسّلی، فرهادی، اسلامی راد - 2-89-1388


[h=2]اصفهان، نجف آباد، قلعه سفید - خانه ی محمّدی - توسّلی، فرهادی، اسلامی راد - 2-89-1388[/h]آقای مجید توسّلی ورودی معماری مهر ۸۷ کار نهایی پروژه ی درس برداشت از بناهای تاریخی گروه خود را -که نیمسال دوم ۸۹-۸۸ زیر نظر مهندس سلطانی انجام شده است- در سایت شخصی خود ارائه کرده است.
ضمن قدردانی از ایشان، پس از کسب اجازه تصاویر را در سایت این درس می آوریم:
تصاویر را در صفحه ی اصلی ببینید.
تصاویر را در گالری گروه معماری دانشگاه علم و فرهنگ ببینید


منبع:http://iranroleve.blogfa.com/post-58.aspx.
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروژه برداشت از بناهای تاریخی-جهت ایده-

پروژه برداشت از بناهای تاریخی-جهت ایده-

این برداشت در شهرستان خنج در بقعه شیخ شعیب صورت گرفته.که شامل عکس ها،پلان ،پلان معکوس،نما داخلی،نما بیرونی ،سایت پلان و برش میباشد.به شیت بندی این پروژه توجه کنید که حتی در کادر این شیت از مصالح استفاده شده در بنا طراحی شده








منبع:http://iran-architect.com/?p=1001
 

DDDIQ

مدیر ارشد
برداشت از بناهای تاریخی

برداشت از بناهای تاریخی

برداشت از بناهای تاریخی

تعداد واحد : 3 واحد
نوع واحد : کارگاهی
پیش نیاز : مقدمات طراحی معماری 2

هدف:
1- مواجه مستقیم با آثار و مصادیق معماری اسلامی ایران و در نتیجه ادراک و لمس مستقیم این معماری و کیفیات فضاهای آن
2- تمرین در جهت برداشت دقیق و ارائه کامل یک اثر معماری پیچیده


موضوع:
در این تمرین یک بنای تاریخی به طور کامل و به دقت تمام توسط دانشجویان برداشت و ارائه می شود. این برداشت باید با تمام جزئیات صورت گرفته و ارائه به وسایل مختلف به کاملترین صورت ممکن انجام گیرد. این تمرین شامل بخش های زیر است:

1- برداشت :
- تهیه نقشه های دقیق از بنا و مشتمل بر تهیه پلان ها , مقاطع , تصاویر سه بعدی ( پرسپکتیو) و به روش نقشه برداری دستی ( رولوه)
- عکس برداری از کل تا جز بنا به نحوی که مجموعه عکسها بتواند ساختمان را به صورت کامل معرفی نماید
- تهیه طرح هایی با دست آزاد از نقاط مهم بنا در صورت لزوم
- تحقیق راجع به تاریخچه بنا و سیر تحول و تغییرات آن
- تهیه متن توصیفی مختصری درباره معماری بنا

2 - ارائه
- نقشه ها باید با جزئیات کامل و با مقیاس بزرگ ارائه شود
- بعضی از تصاویر و نقشه های تهیه شده بخصوص نماها می تواند به صورت رنگی و با سایه ارائه شود
- یک مدل سه بعدی ( ماکت) با مقیاس مناسب از نمای بنا یا قسمتی از آن تهیه شود

روش ارائه :
- دانشجویان در گروه های کوچک می توانند در این تمرین شرکت کنند
- کیفیت ارائه کار باید در سطح بسیار خوبی باشد چرا که کسب مهارت در ارائه یک بنای پیچیده با جزئیات بسیار یکی از اهداف این درس است
- مدرس در طول نیمسال جابجا توجه دانشجویا را به نکاتی جلب کند که می تواند در فهم و ادراک بهتر آنها از کیفیات و خصوصیات معماری اسلامی موثر افتد

استاد در این درس باید با مصادیق معماری اسلامی ایران و خصوصیات و جزئیات آن آشنا باشد تا بتوااند دانشجویان را در این زمینه راهنمایی نماید . اوهمچنین باید مراحل مختلف کار را تنظیم و به دقت اجرا نماید
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پروژه برداشت مقبره شیخ زاهد گیلانی

پروژه برداشت مقبره شیخ زاهد گیلانی

مقدمه
بقعه شیخ زاهد گیلانیبنایی در روستای شیخانور در ۳ کیلومتر لاهیجان در استان گیلان است که بنا بر برخی منابع آن را مدفن شیخ تاج‌الدین ابراهیم ملقب بهشیخ زاهد گیلانیاز عرفا و دراویش بزرگ و از استادانشیخ صفی‌الدین اردبیلیدانسته اند. وجه تسمیه نام این روستا نیز به همین سبب است و از نزدیکی و تشکیل روستا در کنار آرامگاه شیخ زاهد بدین نام معروف شده است.
این بقعه یکی از بهترین نمود های هنر معماری در گیلان است و علی رغم ساخت آن توسط کسانی که از منطقه دیگری آمده اند (شیروان)، هماهنگی اجزا و نوع ساخت بنا نشانگر آشنایی به اقلیم خاص گیلان است. همچنین مشارکت معماران و هنرمندان بومی نیز در آن به چشم می خورد.این بنا دارای یک گنبد هشت ترک فیروزه‌ای بوده و در میان مزارع برنج و چای و جنگل احاطه شده است و از مقاصد گردشگری استان گیلان است.این بنا متعلق بهقرن نهم قمریبوده و دارای شماره ثبت ملی ۸۲۴ ازسازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور است.
دریافت فایل: http://0up.ir/do.php?filename=13802860228011.rar
 

Sina SB

عضو جدید
دوستان کسی میدونه برداشت از نما ها به چه صورته ؟ روش هاش رو بگه لطفا ...
 

Mohandes salman

عضو جدید

Mohandes salman

عضو جدید
سلام دوستان میشه روش ترازیابی با ترازلیزری رو توضیح بدید؟
لطفا زود جواب بدید عجله دارم:redface:



ترازيابي دقيق با استفاده از دوربين هاي ترازياب ويژه از جمله متداول ترين روشها در اجراي طرحهاي عمراني و توسعه کشور مي باشد اجراي پروژه هايي نظير تهيه پروفيل هاي طولي مسير رودخانه ها راهها خطوط انتقال نيرو و 000 نيازمند کار ترازيابي مي باشند علاوه بر اين از اين روش در اجراي شبکه هاي ترازيابي سراسري کشوري و ايجاد نقاط پايه (کنترل زميني ) براي تبديل عکسهاي هوايي و ماهواره اي به نقشه استفاده مي گردد با وجود دقت بسيار بالاي روش ترازيابي سنتي اجراي اين روش بسيار زمان بر و پر هزينه بوده و تاکنون روش جايگزيني نيز براي نقشه برداران متصور نبوده است و هنوز هم بعد از گذشت ساليان اين عمليات در كشور ما و تنها توسط سازمان نقشه برداري كشور صورت مي پذيرد.

تراز يابي چيست:
مقصود از ترازيابي يا نيولمان Leveling تعيين اختلاف ارتفاع بين دو يا چندين نقطه (نسبت به هم يا نسبت به يك سطح مبناي معين)است كه با استفاده از دستگاههاي مختلف و با روشهاي گوناگون صورت مي گيرد.منظور از ارتفاع نقطه اي مثل A فاصله قائم اين نقطه از سطح ارتفاعي مبداء(ژئوئيد )است.به مجموعه نقاطي كه ارتفاع آنها يكسان باشد سطح تراز مي گويند.فاصله بين دو سطح تراز يا همپتانسيل تعيين كننده اختلاف ارتفاع بين نقاط واقع بر روي ان دو سطح است.چون اندازه گيري ارتفاع هر نقطه از سطح مبنا ميسر نيست لذا در نقشه برداري موقعيت هر نقطه را از نظر ارتفاعي نسبت به نقطه مشخص ديگري كه ارتفاع آن نسبت به مبدا ء معلوم است تعيين مي كنند و يا انكه ارتفاع را به طور نسبي (با مبداء فرضي ) معين مي كنند.

انواع تراز يابي:
عمليات ارتفاعي از نظر دقت به صورت زير طبقه بندي مي گردد.
1-تراز يابي بسيار دقيق
2-تراز يابي دقيق درجه يك
3-تراز يابي دقيق درجه دو
4-تراز يابي درجه سه(معمولي)
5-تراز يابي درجه چهارم

ترازيابي دقيق:
اين عمليات كه داراي دقت زيادي است براي كارهاي اجرايي دقيق انجام مي شود بطور مثال كاربرد ترازيابي دقيق را مي توان در صنعت و مكانيك ( جاگذاري و نصب دستگاههايي مانند توربين ، ژنراتور و … ) همچنين در صنعت و ساير مواردي كه نياز به ترازيابي دقيق و تعيين ارتفاع دقيق دارد استفاده مي شود.
به سبب دقت زيادي كه در ترازيابي مورد نظر است ، دقت ابزار و وسائلي كه در اين كار استفاده مي شود نيز بايد از نظر مشاهده و برداشت بالا باشد. بنابراين با توجه به دقتي كه احتياج داريم روشهاي مشاهده بايد به نحوي باشد كه خطاها و عوامل موثر در بوجود آمدن آنها را در مشاهدات حذف و يا به حداقل برسانيم كه اين روشها مي تواند به نحوي محاسباتي و يا عملياتي باشد. مثلاً خطاي كليماسيون دستگاه را مي توان با مساوي گرفتن فاصله شاخصهاي عقب و جلو تا دوربين حذف كرد. در ترازيابي دقيق قرائت مستقيم 0.1 ميليمتر و دقتي كه ما حدث مي زنيم 0.01 ميليمتر مي باشد.

وسايل مورد نياز جهت عمليات ترازيابي دقيق:

دوربين N3
شاخص دو لبة انوار داراي تراز و پايه هاي مخصوص آن ( مير دو لبه )
سكل ( دو عدد )
متر براي متر كشي
دفترچه ترازيابي دقيق
چكش
چتر آفتابي
ميخ فولادي
ريسمان (جهت سهولت كار )

ترازياب مكانيكي N3 ويلد:
دوربين N3 كه دقيقترين ترازياب مكانيكي است و دوربينهاي ديجيتالي هم به سختي به دقت آن مي رسند ، داراي ميكرومتر مي باشد كه براي ترازيابي سه رقم ( عدد صحيح ) بر روي مير و سه رقم بر روي ميكرومتر قرائت مي شود كه رقم سوم بر روي مير توسط عامل حدس زده مي شود.

شاخص دو لبة انوار ( مير دو لبه ):
اين شاخصها داراي دو لبه مي باشند ، به لبه اي كه اعداد كوچكتر روي آن نوشته شده است اصطلاحاً لبة كوتاه مي گوييم و به لبه اي كه اعداد بزرگتر روي آن نوشته شده است لبة بلند گوييم.
ثابت ميرهاي انوار ، عبارت است از اختلاف قرائت لبة بلند با قرائت لبة كوتاه كه برابر با 301.550 مي باشد ; يعني در شرايط ايده آل اختلاف قرائت لبة بلند با لبة كوتاه بايد برابر 301.550 باشد كه اين عدد به اندازة ±0.030 قابل تغيير است يعني اختلافهاي Δ بين 301.520 تا 301.580 قابل قبول مي باشند.
قبل از قرار دادن مير بر روي سكل مخصوص بايد حتماً حلقة مخصوص موجود براي هر مير را به انتهاي آن بست و سپس مير را درون حلقه قرار داد. ميرها به پايه بسته شده و به وسيلة پايه ها و تراز موجود بر روي مير ، پس از قرار گرفتن بر روي سكل تراز مي شوند.

چتر صحرائي:
جهت استفاده از دوربين ترازياب حتماً تراز يابي دقيق بايد 10 دقيقه قبل از شروع به قرائت در بيرون از كيس خود قرار بگيرد تا درجه حرارت تك تك قطعات آن با محيط اطرف يكسان شود هنگامي كه ترازيابي در زير آفتاب انجام گيرد حتماً بايد از چتر استفاده نمود و دوربين را به طور كامل در زير سايه چتر قرار دهيم در غير اين صورت در مشاهدات ما خطا بوجود خواهد آمد. در هنگام حركت نيز دوربين بايد در زير چتر صحرايي قرار داشته باشد و در اين حالت بايد دوربين را جهت استقرار در نقطه جديد حركت داد ،در كل دوربين به هيچ وجه نبايد در زير آفتاب قرار گيرد.

برگ محاسبه ( مشاهدات ترازيابي دقيق ):
براي نوشتن و محاسبةمشاهدات ترازيابي دقيق از فرم مخصوص مشاهدات استفاده مي شود كه از هر سري مشاهدات دو نسخه (دو برگ) موجود است كه محاسبات بر روي نسخة دوم توسط قرائت كننده در دفتر كار انجام مي گيرد.

سر برگ:
سر برگ اوراق ترازيابي بايد كاملاً پر شود يعني نوع عمليات ( رفت يا برگشت ) ، شمارة دفتر ، شماره صفحه ، صفحة مسلسل ، نام منطقه عملياتي ، وضعيت هوا ، تاريخ و ساعت انجام عمليات و همچنين نوع و شمارة دوربين و شمارة ميرها ، ايستگاه مبدا و مقصد ، دماي شروع و پايان كار و وضعيت خورشيد و باد بايد نوشته شود.
در مورد وضعيت خورشيد و باد بايد با توجه به گراف خورشيد و باد عدد مربوط به اين قسمت را پر كنيم (كه در قسمت محاسبات با توجه به اين عدد تصحيحاتي اعمال خواهد گرديد ).

خطا ها در ترازيابي دقيق:
خطاهاي مختلفي بر سر راه ترازيابي دقيق وجود دارد كه اكثراً خطاي دستگاهي مي باشد و مي توان از آن جمله به موارد زير اشاره نمود:

خطاي انكسار
خطاي نشست قائم مير ها و ترازياب
خطاي كليماسيون دستگاه
خطاي قائم نبودن مير ها
خطاي درجه بندي مير و …

كنترل ابزار ترازيابي دقيق:
كنترل تراز مير هاي انوار: وسايل مورد نياز جهت آزمايش دوربين جهت كنترل خطاي قائم نبودن مير ها (خطاي تراز ميرهاي انوار):

دوربين تئودوليت (2 دستگاه)
سه پايه(دو عدد)
مير انوار ( كه براي ترازيابي دقيق استفاده مي گردد و يا قرار است تراز آنها كنترل شوند)
متر
ميخ فولادي
چكش
آچارهاي مخصوص

نحوه كنترل:
جهت انجام عمليات ترازيابي ، قبل از هر اقدامي حتماً بايد تجهيزات مربوطه كنترل گردد.يكي از اين كنترل ها ، كنترل كردن ترازهاي تعبيه شده بر روي ميرهاي مورد استفاده در اين عمليات است.

كنترل تراز بودن مير (انوار):
براي كنترل تراز هر يك از ميرها ابتدا توسط يك دوربين تئودوليت و متر دو امتداد عمود بر هم پيدا مي كنيم ( حتي الامكان به صورتي كه تشكيل يك مثلث متساوي الاضلاع را بدهند).
پس از پياده كردن دو امتداد عمود بر هم از دو دوربين تئودوليت موجود يكي را در انتهاي يك امتداد و ديگري را در انتهاي امتداد ديگر قرار مي دهيم و به طور كامل اين دو دوربين را به طور دقيق در نقطه انتهاي هر يك از امتدادهاي پياده شده استقرار مي دهيم.
در مرحله بعدي مير انواري كه قرار است تراز آن كنترل گردد در محل تقاطع دو امتدا پياده شده بايد قرار داده شود اين استقرار به اين نحو بايد انجام پذيرد كه ابتدا سكل را بر روي نقطه تقاطع قرار مي دهيم و سپس مير انوار را بر روي آن به نحوي سوار مي كنيم كه دو ميله نگهدارنده مير هر يك در راستاي هر كدام از امتدادهاي پياده شده مورد نظر قرار گيرد پس از انجام اين عمل مير را تراز مي كنيم.
پس از تراز كردن ميرها عاملي كه در پشت يكي از اين دوربين ها قرار دارد تار قائم دوربين مورد نظر را به گوشه انتهاي ميري كه در محل تقاطع قرار دارد و تراز شده نشانه روي مي كند (به طور دقيق بر لبه كناري مير نشانه روي مي كند) ، سپس تلسكوپ تئودوليت مورد نظر را حول محور افقي(ثانويه) دوربين به آرامي و روبه سمت بالا حركت مي دهد و كنترل ميكند تا ، تار قائم دقيقاً بر روي لبه كناري مير مورد نظر حركت كند اگر تارقائم در حركت رو به بالا بروي لبه حركت نكرد ، بايد عاملي كه در پشت دوربين قرار دارد به عامل ديگري كه در كنار مير ايستاده علامت دهد و عاملي كه در كنار مير قرار دارد با استفاده از گيره نگهدارنده اي كه عمود بر امتداد استقرار دوربين است به ميزاني جا به جا كند كه عامل مستقر در پشت دوربين علامتي مبني بر قرار داشتن تار قائم دوربين بر لبه ميردر كل طول جابه جاي تلسكوپي دوربين قرار داشته باشد.
اين عمليات را عيناً براي امتداد ديگر نيز انجام مي دهيم. اين پروسه تا زماني كه لبه هاي انتخاب شده دو طرف مير مورد نظر بر روي تار قائم تلسكوپ هر دو دربين بدون انحراف (از تارها) مشاهده شود.
در اين زمان اگر حباب مير مورد نظر از حلقه مياني خارج شده باشد نشانگر اين است كه تراز مير ما كاليبره نيست در اين حالت براي كاليبره كردن تراز با استفاده از آچارهاي مخصوص پيچ هاي تراز مورد نظر را به نحوي تغيير مي دهيم كه حباب دقيقاً در وسط تراز قرار گيرد.





















 

saharnaz73

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی ممنونم ولی شاید من لفظ رو اشتباه به کار بردم (اسم دستگاه رو دقیق نمیدونم)منظور من یه تراز یاب هست که بدون دوربین و با نور(لیزر)کار میکنه:redface:
 

رجایی اشکان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

در بالا تصویر دو نوع ازانواع ترازیاب لیزری نشان داده شده که فقط برندشون فرق داره کارکردشونم خیلی ساده هست یک نقطه را بعنوان صفر |صفرمیگیریم و ترازیاب رو طوری قرار میدیم که نور لیزر در راستای خط یا نقطه معیارمون باشه خصوصیاتش هم به شرح زیر میباشد:
برد 300 m ، دقت 0.1 mm/m± ، ضد ضربه ، ضد آب ، قابلیت کارکرد در شرایط سخت ، قابلیت تغیر زاویه افقی±5 ، 60 ساعت مدت زمان کار کرد باطری ،8 مدل پردازش نور لیزر، پرتابل، کاربرد آسان.
ملحقات:
Receiver ( گیرنده امواج لیزری) ضدآب وضد ضربه، ریموت کنترل ، سه پایه ، ژالن ،کیف حمل، نشانگر، قاب اتصال به دیوار، عینک.
کاربردها :
- ترازیابی سطوح تا شعاع 300m .
- پیاده سازی و انجام تصحیحات پی و فونداسیون با دقت 0/1mm .
- ایده آل جهت کار در تونلهای مترو و... .
- تعیین آکس ستونها .
- . آرماتور بندی فونداسیون.
- انجام کارهای فلزی و نجاری ( نصب و برش ).
- رابیتس بندی سقفها .
- استادکار جهت دیوار چینی ، کاشی کاری و ...
- کلیه عملیات لوله کشی و برق کاری ( اجرا از روی نقشه با دقت بالا ).
- ایده آل جهت کار در تونل.
 

Similar threads

بالا