کاربرد نور افشان های پیروتکنیکی

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
کاربرد نور افشان های پیروتکنیکی برای مقابله با موشک های رد گیر حرارتی

موشک های ردگیر تشعشع حرارتی، از جمله تهدیدهای موثر علیه هواپیماها وبالگردهای نظامی هستند. برای مقابله با چنین تهدیدهایی، نور افشان های مولد طیف مادون قرمز، توسعه یافته اند. امروزه نور افشان های پیروتکنیکی فریبگر، رایج ترین روش مقابلۀ غیر عامل برای فریب موشکهای ردگیر حرارتی به شمار می آیند. علّت رواج و کاربرد وسیع این نوع تکنولوژی را می توان ناشی از سهولت به کارگیری اجزاء ساده و ارزان آن دانست که می توانند با قابلیت اطمینان بالا در شرایط محیطی مختلف عمل کنند.
موشک های ردگیر تشعشع حرارتی مادون قرمز از جمله تهدیدهای جدی برای هواپیماها، بالگردها و کشتی های نظامی و غیرنظامی هستند. بررسی های انجام شده بر روی داده های یک دوره 25 ساله مربوط به سالهای 1973-1997 ، نشان می دهد که بیش از 51 درصد از 1434 هواپیمای منهدم شده نظامی، به علت اصابت مشک های حرارتی مادون قرمز ساقط شده اند. در دو دهه اخیر، عامل سقوط بیش از هفتاد درصد هواپیماها که در ارتفاع کم ویا هنگام نشستن و برخاستن مورد اصابت قرار گرفته اند موشک های حرارتی نظیر موشک های دوش پرتاب بوده اند. گزارش های منتشره از حملات موشکی در افغانستان و یوگسلاوی سابق نشان می دهد که سیستم های دفاع هوایی دوش پرتاب نظیر موشک های حرارتی استینگر، استرلا و ایگلا، از جمله موثرترین سلاح های شکارکننده هواپیماها و بالگردهایی بوده اند که در ارتفاع پایین پرواز می کرده اند.
توسعه موشک های حرارتی در طی جنگ جهانی دوم در آلمان شروع شد. بعد از جنگ با برنامه سایدوایندر، توسعه این تکنولوژی تقویت شد و همزمان با کشورهای غربی، توسعه موشک های ضد هواپیما در روسیه نیز شروع شد. امروزه موشک روسی AA-12 و موشک آلمانی IRIS-T از جمله پیچیده ترین موشک های هوا به هوا هستند. تقریبا بیش از 500000 موشک دوش پرتاب، در دنیا وجود دارد. به دلیل قابلیت های بسیار زیاد موشک های دوش پرتاب، ارتش های بیش از 40 کشور و گروه های شبه نظامی، این نوع سلاح را در اختیار دارند.
فراوان ترین و شناخته شده ترین نوع موشک های دوش پرتاب، موشک های روسی استرلا ( سام7 و سام14) ایگلا (سام16 و سام18) و موشک آمریکایی استینگر می باشد. به موازات توسعه موشک های فوق، روش هایی نیز برای مقابله با این نوع تهدیدات ابداع و به کار گرفته شده است. نسل اول موشک ها به سادگی فریب خورده و منحرف می شوند ولی در مدل های جدید موشک های حرارتی، از حسگرهای پیشرفته و تصویری استفاده شده است که به سادگی فریب نمی خورند.
جستجوگر حرارتی موشک های ایگلا که از موشک های نسل دوم به شمار می روند به گونه ای طراحی شده است که می تواند هواپیمای واقعی را از فریبگرها تشخیص دهد. موشک استینگر نیز قابلیت مشابه موشک ایگلا دارد. مدل های اخیر موشک استینگر می تواند هم زمان طیف های مادون قرمز و ماوراء بنفش هدف هوایی را دریافت کرده و بدون اینکه فریب بخورد، با سرعت 2.2 ماخ با هدف درگیر شود.
اگرچه با توسعه نسل دوم و سوم و چهارم ردگیرهای پیشرفته، موشک های نسل جدید دیگر به راحتی فریب نمی خورند ولی از آنجا که تعداد زیادی موشک های نسل اول در دنیا وجود دارد که با قیمت ارزان در بازار سیاه در اختیار گروه های شبه نظامی و حتی آماتور قرار دارد، موشک های نسل اول نیز هنوز یک تهدید جدی به شمار می روند و بنابراین روش های مقابله با آن ها اهمیت دارد.

روش های مقابله با موشک های حرارتی
روش ها و سیستم های متنوعی برای مقابله با موشک های حرارتی طراحی و به صورت محصولات کاربردی عرضه شده است. بخشی از این روش ها الکترونیکی و بخشی پیروتکنیکی می باشد. از جمله روش های الکترونیکی، " هدایت امواج مادون قرمز به سمت موشک " است. این تجهیزات در قسمت خارجی هواپیما یا بالگرد نصب می شوند و با ارسال انرژی مادون قرمز که شدیدتر از تشعشع حرارتی هواپیما است باعث می شوند جستجوگر موشک تصور کند که هواپیما از میدان دید خارج شده است و لذا سیگنال های تصحیح کننده به سیستم هدایت موشک ارسال می کند. فرمان های غلط، باعث انحراف موشک می شود.
روش های دیگری نیز وجود دارد که اساس آن استفاده از ترکیبات پیروتکنیکی است. در این روش نور افشان های فریب دهنده حسگرهای حرارتی، از هواپیما به بیرون پرتاب می شود. نور افشان های پیروتکنیکی، منبعی از نور درخشان مادون قرمز هستند و باعث می شوند که موشک های حرارتی فریب بخورند و به اشتباه به جای هواپیما به سمت نور افشان منحرف شوند.
نور افشان های پیروتکنیکی مولد مادون قرمز، به موازات ظهور موشک های پیشرفته، توسعه پیدا کردند. امروزه نور افشان های پیروتکنیکی فریب گر هنوز رایج ترین روش "مقابله غیرعامل" برای فریب موشک های حرارتی به شمار می آیند. علت رواج و کاربرد وسیع این نوع تکنولوژی را می توان ناشی از سهولت به کارگیری، اجزاء ساده و ارزان آن دانست که می توانند با قابلیت اطمینان بالا در شرایط محیطی مختلف عمل کنند. شرکت های تولید کننده این نوع تجهیزات نظیر والوپ و کوبهام در اروپا، کیلگور و ارمتک در آمریکا و ای ام آی در اسراییل دائماً در حال توسعه محصولات جدید خود می باشند. به گونه ای که امروزه تقریبا برای تمام انواع هواپیما شامل هواپیماهای ترابری سی-130 ، سی-17 ، ب-52 ، هواپیماهای جنگی اف-4 ، اف-8 ، اف-14 ، اف-15 ، اف-16 ، اف-18 ، اف-104 ، تورنادو، میراژ، جاگوار، هاریر، میگ-29 و انواع بالگردها نظیر آپاچی، شینوک و بلک هاوک، نور افشان های مناسب طراحی و تولید شده است.
نور افشان های پیروتکنیکی محدودیت هایی نیز دارند. از جمله نقاط ضعف نور افشان های پیروتکنیکی این است که هر نور افشان زمان احتراق کوتاهی دارد و در مواقعی که محدوده مانور هواپیما در منطقه پر خطر وسیع باشد یا مانند بالگرد سرعت آن کم باشد می بایست تعداد تعداد زیادی نورافشان استفاده شود. علاوه بر این، عمر مفید این ترکیبات به صورت مهمات، بیشتر از دو سال نیست.


محدوده طیفی مادون قرمز برای فریب موشک ها
محدوده توزیع شدت تشعشع یک هدف واقعی تا حد زیادی متفاوت با تشعشع اجسام سیاه است. مثلا در یک هدف هوایی نظیر هواپیمای جنگی، تشعشع مادون قرمز قسمت اگزوز در محدوده پهنای 2-2.5 میکرون و تشعشع گازها و بخارات خروجی اگزوز در محدوده پهنای باند 3-5 میکرون و تشعشعات مربوط به گرمای بدنه هواپیما در محدوده 8-14 میکرون می باشد. بنابراین هدفهای واقعی، گسیل دهنده های انتخابی هستند. به این معنی که برخلاف اجسام سیاه یا خاکستری در محدوده طول موجهای مختلف از قانون تشعشع پلانگ پیروی نمی نمایند. دمای قسمت اگزوز موتور جت هواپیما نوعا حدود T=900 – 1100 K می باشد. به طور کلی برای فریب موشک های حرارتی که مجهز به حسگرهای مادون قرمز هستند ترکیب پیروتکنیک می باید تشعشع کافی را در محدوده طول موج 3-5 میکرون و 8-14 میکرون تولید کند.





منبع:
فصلنامه تحقیق و توسعه مواد پر انرژی، شماره 6، بهار و تابستان 1387، ص 41
 
آخرین ویرایش:

mr.rohalamin

اخراجی موقت
حاضرم شرط ببندم شما تو وزارت دفاع و توی مرکز تحقیقات فضایی کار می کنید.
دوست عزیز اگه اشکال نداره خودمونی صحبت بکنید، آخه ما اینجا همه خودمونی و برادر هستیم.
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
حاضرم شرط ببندم شما تو وزارت دفاع و توی مرکز تحقیقات فضایی کار می کنید.
دوست عزیز اگه اشکال نداره خودمونی صحبت بکنید، آخه ما اینجا همه خودمونی و برادر هستیم.

اگر تو وزارت دفاع کار پیدا شد ما رو هم خبر کن.
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
روند توسعه مواد پیروتکنیکی مورد استفاده در فریبگرها

اولین تلاش ها برای فریب موشک های حرارتی، پیشنهاد استفاده از ترکیب پیروتکنیک منیزیم-نیترات پتاسیم و اتصال دهنده لامیناک بود. این ترکیب به صورت محصول نظامی نیز عرضه شده است. از آنجا که ضریب نسبی گسیل تشعشع محصولات اصلی احتراق یعنی MgO در مقایسه با اجسام سیاه، کم و گسیل تشعشع کلی آن بسیار پایین بود. تلاش هایی انجام شد تا در این محدوده طیفی، گسیل تشعشعی افزایش یابد. از آنجا که کربن همانند یک جسم سیاه عمل می کند، سیستم های پیروتکنیک مولد گرما و کربن، مورد نظر قرار گرفتند. به دنبال ایده فوق، مشخص شد که ترکیبات پیروتکنیکی بر مبنای منیزیم و پلیمرهای فلوئوره MTV، خواص شیمی فیزیکی و حرارتی مورد نیاز را دارا هستند.
توسعه سیستم پیروتکنیکی MTV به اواسط دهه پنجاه میلادی، زمانی که تولید صنعتی تفلون شروع شد بر می گردد. در سال 1968 الرن به کاربرد ترکیب منیزیم و فلوئور کربن ها به عنوان ماده اصلی نور افشان های مولد پرتوهای مادون قرمز اشاره کرد.
این ترکیب، اولین بار به عنوان ماده مولد اشعۀ مادون قرمز به کار برده شد ولی بعدها در آتشزنه ها، مواد رسام، مواد ردیاب گلوله، موشک ها و به عنوان منبع نور مادون قرمز برای هدایت موشک های ضد تانک مورد استفاده قرار گرفت. ترکیب MTV از نظر شدت تشعشع ویژه در ناحیه مادون قرمز در مقایسه با دیگر پیروتکنیک های مولد مادون قرمز، هنوز بهترین کارایی را داراست. امروزه ترکیبات پیروتکنیکی MTV مواد اصلی به کار رفته در مشعل های فریبگر مادون قرمز هستند و در مقایسه با ترکیبات سنتی فلز / نیترات، در طول موج های کوتاه، متوسط و نزدیک به مادون قرمز، تشعشع نسبتا بهتری دارند. ترکیب پیروتکنیکی MTV از جمله مستعدترین و متنوع ترین ترکیباتی است که در صنایع نظامی و تجهیزات صنعتی به کار گرفته شده است. بررسی توزیع طیفی MTV نشان می دهد که محصولات احتراق MTV ، شامل MgF2 و کربن می باشد. حرارت تشکیل MgF2 باعث گرم شدن کربن تا دمای حدود 2200 می شود.
توان تشعشعی نسبی نور افشان های MTV در لحظات اول، معادل تشعشع موتور هواپیما است ولی به مرور زمان از شدت تشعشع کاسته می شود.
برای بالا بردن شدت تشعشع نورافشان های MTV و همچنین افزایش تاثیر آنها راه کارهای متعددی پیشنهاد شده است. توجه به نرخ سوزش جرمی و همچنین شدت ویژه ترکیب پیروتکنیکی کلید اصلی حل مساله بوده است. ساده ترین راه حل برای افزایش شدت تشعشع، به کار گیری نور افشان های بزرگ می باشد.
نورافشان های MTV نوعا به شکل شمش های مستطیل و یا استوانه ای با اندازه های مختلف ساخته می شوند. وزن شمش های نور افشان متناسب با نوع و مدل آنها بسیار متنوع است.
در عمل، برای افزایش قابلیت اثربخشی نورافشان، متناسب با اندازه هواپیما، همزمان چندین نورافشان پرتاب می شود. شلیک همزمان چندین نور افشان، احتمال فریب موشک های حرارتی را افزایش می دهد.
نورافشان های مدل MJU-7A/B حدود 380 گرم وزن دارند و ابعاد هر شمش، 25*52*205 میلی متر است. در مدل MJU-10/B ، اندازه شمش ها به 52*65*205 میلی متر و وزن آن به حدود یک کیلوگرم افزایش یافته است. این مدل نور افشان حاوی ترکیب MTV می باشد. نور افشان مدل MJU-10/B برای محافظت از هواپیماهای بزرگ C-17 و C-5 و F-15 طراحی شده است.
طراحان نور افشان ها علاوه بر توجه به اندازه نور افشان، به نسبت سطح به حجم و دانسیته ترکیب و همچنین استفاده از مواد افزودنی نیز توجه می کنند.
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
اگر تو وزارت دفاع کار پیدا شد ما رو هم خبر کن.
رفیق ناراحت نشی یه وقت؟!
فقط می خواستم یه حدس زده باشم.
راستی چرا مشخصات خودت رو کامل نمی کنی؟
یه چند تا پیغام هم فرستادم ولی جواب ندادی!

نکنه ما رو قابل نمی دونی؟
 

Skabirian

عضو جدید
دستت درد نکنه تا میتونی از اینجور تاپیکها بزن خیلی حال داد

اگه مطالب جالبی هم در مورد سیستم های فضایی و ماهواره ها پیدا کردی ما را بی نصیب نذار


التماس دعا
 
بالا