چگونگی نصب ویستا و لینوکس در کنار هم

mortazavi

عضو جدید
كساني است كه دوست دارند لينوكس را در كنار ويستا استفاده كنند. تا كنون بارها از چگونه نصب كردن لينوكس در كنار ويندوز صحبت كرديم. اين بار مي‌خواهيم به طور عملي و با در نظر گرفتن شرايط مختلف و بدون هيچ‌گونه دردسري به شما بگوييم كه چگونه هم ويستا و‌ هم لينوكس داشته باشيد. در اين آموزش نيازي به پاك كردن يك پارتيشن يا فرمت كردن هاردديسك نداريد و در همان وضعيتي كه هاردديسك شما قرار دارد، سيستم‌عامل جديد را نصب خواهيد كرد. توزيع لينوكس استفاده شده در اين مقاله ا‌وبونتو نسخه 04/7 است. البته نسخه 10/7 اوبونتو نيز منتشر شده است. ولي فكر كرديم چون ممكن است هنوز كاربران زيادي به اين نسخه دسترسي پيدا نكرده باشند، نسخه 04/7 را انتخاب كرديم. انتخاب توزيع اوبونتو نيز از آن جهت است كه كار با آن ساده‌تر است. شما مي‌توانيد به راحتي هر توزيع ديگري را جايگزين اوبونتو كنيد و از اين آموزش استفاده نماييد. اگر مي‌خواهيد ويندوز ويستا يا اوبونتو را روي كامپيوتري نصب كنيد كه تا كنون از آن استفاده كرده‌ايد، سه حالت قابل تصور است: ويندوز اكس‌پي روي آن نصب باشد، ويستا روي آن نصب باشد و نهايتاً لينوكس را نصب كرده‌ايد. اگر ويندوز اكس‌پي روي هاردديسك نصب است، مي‌توانيد ويندوز ويستا يا اوبونتو را انتخاب و نصب كنيد. مراحل نصب اين دو به همان صورت است كه در شماره‌هاي 47 و 49 آموزش داديم. پس فرض ما اين است كه اكنون ويندوز ويستا يا اوبونتو روي هاردديسك نصب است و مي‌خواهيم ديگري را كنار آن نصب نماييم.​




نصب اوبونتو (ويستا نصب شده است)

روي هاردديسك ويندوز ويستا نصب است و تمام پارتيشن‌ها تحت اين ويندوز و فرمت شده هستند. مي‌خواهيم لينوكس اوبونتو را بدون تغيير دادن وضعيت پارتيشن‌ها يا پاك كردن آن‌ها و انتقال اطلاعات، نصب كنيم. مراحل كار به صورت زير است:

u وارد ويندوز ويستا شويد و ابزار Disk Management را از مسير My Computer>Manage اجرا كنيد.


v روي پارتيشني كه ويندوز ويستا نصب شده است راست كليك كنيد و گزينه Shrink Volume را انتخاب كنيد. توجه كنيد كه اين پارتيشن حداقل بايد پنج گيگابايت خالي باشد كه بتوان از آن يك پارتيشن جديد تفكيك كرد.



w اكنون مي‌خواهيم عمليات Shrink يا كوچك كردن پارتيشن و ساخت يك پارتيشن جديد را انجام دهيم. در پنجره ابزار Shrink اندازه كل پارتيشن و اندازه فضاي خالي روي اين پارتيشن مشخص شده است. مي‌توانيد از گزينه سوم اندازه پارتيشن جديد را تعريف كنيد.

توجه كنيد كه اين اندازه (حداقل پنج گيگابايت) نبايد از كل فضاي خالي پارتيشني كه ويندوز ويستا روي آن نصب شده است، بيشتر باشد. پس از تعريف اندازه پارتيشن جديد، دكمه Shrink را كليك كنيد.



x نهايتاً بايد يك پارتيشن جديد همانند شكل زير ساخته باشيد. در اين مرحله پارتيشن اوليه را Primary تعريف كنيد. همان‌طور كه مي‌بينيد پارتيشن جديد بدون فرمتي ساختيم و به پارتيشن‌هاي ديگر هاردديسك كاري نداريم.


y اكنون ديسك نصب اوبونتو را درون درايو نوري قرار دهيد و كامپيوتر را ريستارت و شروع به نصب اوبونتو نماييد (راهنماي كامل نصب اوبونتو در شماره 49 چاپ شده است). فقط به اين نكته توجه داشته باشيد كه بايد پارتيشن جديد ساخته شده را براي نصب لينوكس انتخاب كنيد.

z وقتي كه اوبونتو نصب شد، كامپيوتر ريستارت مي‌شود و منوي بوت Grub نمايش داده مي‌شود. به طور پيش‌فرض Grub ويندوز ويستا را شناخته است و يك گزينه زير عنوان "Other operating systems" به نام "Windows Vista/Longhorn loader" ساخته است و آن را به عنوان گزينه پيش‌فرض براي اجرا انتخاب كرده است.


{ اگر مي‌خواهيد لينوكس به طور پيش‌فرض اجرا شود و گزينه اجراي ويستا را دستي انتخاب كنيد، فايل menu.lst را از مسير boot/grub/ در يك ويرايشگر متن باز كنيد و مقدار vaule را از چهار به صفر تغيير دهيد.


نصب ويستا (اوبونتو نصب شده است)

روي هاردديسك لينوكس اوبونتو نصب شده است و تمام هاردديسك به فرمت پارتيشن‌هاي لينوكس است. مراحل كار براي نصب ويستا به صورت زير است:

u اوبونتو يك ابزار مديريت پارتيشن به نام GParted دارد.
اين ابزار را از مسير زير اجرا كنيد:
Administration>GNOME Partition Editor>System
اگر از توزيع لينوكسي غير از اوبونتو استفاده مي‌كنيد و روي آن يك ابزار مديريت پارتيشن نداريد، مي‌توانيد از ديسك زنده اوبونتو استفاده كنيد. اين ديسك را در درايو نوري قرار دهيد و كامپيوتر را ريستارت كنيد. وقتي اوبونتو كاملاً اجرا شد، از مسير گفته شده GParted را اجرا كنيد.



v وقتي GParted اجرا شد، پارتيشن اصلي لينوكس يا همان پارتيشن ريشه (/)‌ را انتخاب كنيد و روي آن راست كليك و گزينه Resize/Move را انتخاب كنيد.


w مي‌خواهيم از فضاي خالي پارتيشن ريشه يك پارتيشن براي نصب ويستا انتخاب كنيم. براي نصب ويستا حداقل به ده گيگابايت فضاي خالي نياز داريد. پس بايد اين پارتيشن حداقل ده گيگابايت فضاي خالي داشته باشد. در غير اين صورت بايد به سراغ پارتيشن‌هاي ديگر مانند home/ برويد.

فضاي مورد نياز خودتان را تعريف كنيد و كليد Apply را كليك كنيد. اكنون بايد پارتيشن جديدي روي هاردديسك ساخته شده باشد. نگران فرمت اين پارتيشن نباشيد، چون در هنگام نصب ويستا فرمت‌بندي مي‌شود.



x دوباره پارتيشن ريشه را انتخاب كنيد و روي آن راست كليك و گزينه Manage Flags را انتخاب كنيد. مي‌بينيد كه فلگ boot تيك‌دار است. بدين معني كه تنها پارتيشن بوت سيستم، اين پارتيشن است. تيك اين فلگ را برداريد و Close كنيد.



y دي‌وي‌دي نصب ويستا را درون درايونوري قرار دهيد و كامپيوتر را ريستارت كنيد و شروع به نصب ويستا نماييد (راهنماي كامل و تصويري نصب ويستا در شماره 47 نشريه عصرشبكه چاپ شده است).

z در مرحله انتخاب پارتيشن، پارتيشني كه ساخته‌ايد را انتخاب كنيد و مراحل نصب ويستا را ادامه دهيد تا ويستا نصب و اجرا شود.


{ اگر متوجه شده باشيد، با نصب ويستا برنامه بوت اوبونتو از بين رفت. چون ويستا روي سكتورهاي MBR هاردديسك دستورات و برنامه بوت خودش را نوشته است و در نتيجه منوي بوت لينوكس يا Grub از بين مي‌رود. اكنون ويستا و اوبونتو روي سيستم نصب هستند. فقط بايد Grub را تعمير كنيم و مجدداً آن را فعال نماييم. فراموش نكنيد كه برنامه بوت لينوكس مي‌تواند ويندوز را بشناسد و مديريت كند. ولي برعكس آن مقدور نيست.

ديسك زنده اوبونتو را در درايو نوري قرار دهيد و پس از اجرا، از مسير Applications>Accessories>Terminal ترمينال خط فرمان را اجرا نماييد.



| در ترمينال خط فرمان دستور sudo grub را اجرا كنيد تا برنامه مديريت بوت اوبونتو اجرا شود. سپس دستور find/boot/grub/stage1 را براي يافتن محل نصب گراب اجرا كنيد. جواب اين دستور عبارت (hd0.0) يا عبارتي مانند آن است. اين عبارت يعني پارتيشن صفر روي هاردديسك اول محل نصب مجدد گراب را مي‌گويد.

} به ترتيب دستورهاي (‌root (hd0.0 و (‌setup (hd0.0 را اجرا كنيد. اين دستورها گراب را مجدداً روي سكتور MBR نصب مي‌كنند.
~ كامپيوتر را ريستارت كنيد و وارد ويستا شويد. تا اين مرحله هنوز خبري از برنامه بوت لينوكس نيست! در اين مرحله به برنامه EasyBCD نياز خواهيد داشت. اين برنامه مي‌تواند برنامه بوت ويستا را مديريت كند. اين برنامه را از آدرس www.neosmart.net دانلود و پس از آن نصب كنيد.

uu از ابزارهاي سمت چپ برنامه EasyBCD گزينه Add/Remove و پس از آن برگه Linux/BSD را انتخاب كنيد. نوع برنامه بوت را Grub و نام آن را Ubuntu انتخاب كنيد. در گزينه بعدي پارتيشن نصب لينوكس را انتخاب كنيد.


vu سپس دكمه Add Entry را كليك كنيد و پس از آن Save و از برنامه خارج شويد و كامپيوتر را ريستارت كنيد.
wu اكنون بايد برنامه بوت ويندوز را با دو گزينه Microsoft Windows Vista و Ubuntu ببينيد. انتخاب هر يك شما را وارد آن سيستم‌عامل مي‌كند.



همان‌طور كه ديديد در اين روش بدون دستكاري پارتيشن‌هاي هاردديسك به‌طور دستي و يا پاك كردن اطلا‌عات يك پارتيشن و فرمت مجدد آن و يا حتي سيستم‌عامل نصب شده روي هاردديسك، توانستيم ويستا را روي لينوكس و لينوكس را روي ويستا نصب كنيم. روش‌هاي ديگري نيز براي نصب اين دو سيستم‌عامل در كنار هم وجود دارد. انتخاب هر روش بستگي به شرايط سيستم شما و مهارتتان دارد.






منبع:http://www.shabakeh-mag.com/asreshabakeh/Show.aspx?n=1003483
 

Similar threads

بالا