چگونه می‌توان كودكان را به كتابخوانی عادت داد؟

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
خواندن برای کودک باید از سالهای نخستین تولد، آغاز شود، زیرا در سالهای كودكی، کنجکاوی برای شنیدن و درک مطالب زیاد است. نکته دیگر، تکرار مطالب به‌طور منظم است. خواندن روزانه
(حتی چند بار در روز) و مخصوصاً در زمانهای فراغت و یا هنگام خواب برای کودکان موجب خواهد شد که مطالب یا داستانهایی که تکرار می‌شوند، اثر مضاعفی در جذب و علاقه‌مند شدن آنها به خواندن داشته باشد. با تکرار مطالب، معنی داستان کاملاً مفهوم خواهد شد ضمن اینکه متوجه می‌شوند، هر داستان دارای آغاز، ماجرا و پایانی است و در این میان با جمله‌بندی و کلمات سئوالی و تعجبی هم آشنا می‌شوند.

سعی کنید با تهیه کتابهایی که بیشتر مورد علاقه فرزندتان است در او انگیزه درونی ایجاد کنید؛ برای مثال کتابهایی که تصویره+ای جذاب ویژه کودکان دارند، و یا موزیکال هستند. به یاد داشته باشید انگیزه‌های درونی قویتر از انگیزه‌های بیرونی، مانند جایزه دادن یا برقراری مسابقه و ... هستند. همچنین می‌توانید فرزندتان را با خود به کتابخانه ببرید. مطمئناً تنوع کتابها و محیط مناسب کتابخانه در او کشش درونی ایجاد می‌کند و چه بسا کودک تقاضای عضو شدن در کتابخانه را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

اگر کودک علاقه دارد که ماجراهای بازی‌های خود با دوستان و یا اتفاقاتی را كه برای او رخ داده مانند پیدا کردن پرنده‌ای در پارک را برای شما بازگو کند، او را تشویق کنید و گفته‌هایش را یادداشت نمایید. با این روش، او متوجه می‌شود که چگونه کلمات درشکلگیری یک داستان مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی می‌توانید به همراه او کتابی درست کنید. برای این كار عکسهای مورد علاقه او، تصویرهای جالب، مجله‌ها، گلها و حیواناتی را که از نشریه‌ها و یا حتی تکه‌های پارچه بریده‌اید در دفترچه زیبایی بچسبانید. خواهید دید علاقه او به کتاب، دو چندان خواهد شد.

نکته دیگری که به کودک انگیزه کتاب خواندن و کتاب خریدن می‌دهد، تخصیص یک قفسه از کتابخانه منزل به اوست، به این ترتیب علاوه بر شاد کردن و احترام گذاشتن به فرزندتان، اهمیتی را که به کتاب خواندن او می‌دهید نیز خاطرنشان می‌کنید. همچنین می‌توانید در مناسبتهای مختلف کتاب و حتی کارت عضویت کتابخانه و یا اشتراک مجله‌های مخصوص سنش را به او هدیه دهید.

یادمان باشد كه کتاب مناسب کودک، کتابی است که والدین هم از خواندن آن لذت می‌برند. با این حال، هنگام انتخاب کتاب برای فرزندانمان، باید به سلیقه و علاقه آنها، بیشترین توجه را نشان دهیم.

 

Similar threads

بالا