چهــل چشـــمه ی کـــــوثر [احادیث ]

yareza2006

عضو جدید
چشمه


1

حضرت فاطمه "س" می فرماید : رسول خدا "ص" فرمود: هرکس انگشتری عقیق در دست خود کند ، پیوسته در حال خیر و سلامت خواهد بود.

2

حضرت فاطمه "س" می فرماید:: خداوند زکات را پاک کننده ی نفس و افزون کننده ی روزی قرار داد.

3

حضرت فاطمه "س" می فرماید : روزه دار چه بهره ای می برد از روزه ای که زبان ، گوش ، چشم ، و اعضای بدن را حفظ نکند؟

4

حضرت فاطمه "س" می فرماید: نزد پیامبر "ص" رفتم و از او خدمتکاری درخواست کردم ، ان حضرت فرمود : آیا می خواهی تو را به امر بهتری راهنمایی کنیم. آنگاه که در بستر جای گرفتی 33 مرتبه تسبیح " سبحان الله " ، 33 مرتبه تحمید " الحمدالله" ، 34 مرتبه تکبیر " الله اکبر" بگو که این تو را از آنچه درخواست کردی بهتراست. دخترم! آیا از آنچه به تو آموختم راضی شدی؟پاسخم داد: بلی ، خشنودم.

5

حضرت فاطمه "س" می فرماید: خداوند روزه را برای استقرار و تثبیت اخلاص قرار داد.

6

حضرت فاطمه "س" می فرماید: از پدرم در باره ی افراد بی اعتنا به نماز پرسیدم.فرمود : مردان و زنانی که نماز خود را بی اهمیت تلقی کنند، خداوند آن ها را به پانزده گرفتاری و مکافات مبتلا می سازد که شش کیفر آن در دنیاست: خیر و برکت از عمر آنان می رود ، روزی و دارایی انان بی برکت می گردد.نورانیت و زیبایی چهره ، که نشانه ی صالحین است ، از آنها گرفته می شود.از اعمال خیر خود پاداشی نخواهند داشت.دعای آنان مستجاب نمی گردد و چنین افرادی مشمول دعای خیر افراد صالح نیز واقع نمی شوند.

7

حضرت فاطمه "س" می فرماید:خداوند امر به معروف را برای مصلحت عمومی و اصلاح جامعه واجب کرد.

8

حضرت فاطمه "س" می فرماید:پیامبر "ص" پس از بیان این سخنان به نماز ایستادند. من صبر کردم تا آن حضرت از خواندن نماز فارغ شد. به آن حضرت عرض کرد.ای رسول خدا! مرا به چار چیز امر نمودی که توان انجامش را در خود نمی بینم! رسول خدا تبسمی کرد و فرمود : چون سوره ی اخلاص را سه مرتبه قرائت کنی گو اینکه ختم قران نمودی و چون بر من و انبیاء پیشین درود فرستی ، ما در روز جزا شفیع تو خواهیم بود و چون برای مومنان درخواست آمرزش نمایی ، آن ها از تو خشنود می شوند و چون بگویی " سبحان الله و الحمدالله ولا الهالا الله و الله اکبر " حج تمتع و عمره بجا آورده ای.

9

حضرت فاطمه "س" می فرماید:خداوند نماز را برای دور کردن شما از تکبر و خودپرستی قرار داد.

10

حضرت فاطمه "س" می فرماید:خداوند جهاد را موجب عزت اسلام و صبر و شکیبائی را وسیله ی اجرو پاداش قرار داد.

11

حضرت فاطمه "س" می فرماید:پدرم فرمود : شرورترین افراد امتم ، کسانی هستند که شب را در حالی که غرق نعمت های الهی هستند صبح می کنند ، خوراکی های گوناگون می خورند و لباس های رنگارنگ می پوشند و سخنان درشت و بی مایه می گویند.

12

حضرت حسین ابن علی "ع" از مادرش حضرت فاطمه "س" روایت کرده که رسول خدا "ص" می فرمود:از بخل سخت بپرهیزید ، زیرا بخل درختی است که در آتش روئیده و شاخه های آن در دنیا گسترده شده است . هر کس به شاخه ای این درخت اتشین آویزان شود ، در آتش سقوط می کند.

13

حضرت فاطمه "س" می فرماید:نزدیک ترین لحظه ی زن به پیشگاه الهی ، زمانی است که او در خانه ی خود باشد.

14

حضرت فاطمه "س" می فرماید:بهترین زنان کسانی هستند که مردان (نامحرم) را نبینند و مردان نیز آنان را نبینند.

15

حضرت فاطمه "س" می فرماید:بهترین شما کسانی هستند که رفتار نرمی دارند و نسبت به زنان بخشنده ترند.

16

حضرت فاطمه "س" می فرماید:خداوند وفای به نذر را موجب قرار گرفتن در معرض آمرزش قرار داد.

17

حضرت فاطمه "س" می فرماید:خداوند نیکی به پدر و مادر را باز دارنده ی غضب الهی قرار داد و صله ی رحم را موجب طول عمر و کثرت جمعیت قرار داد.

18

حضرت حسین ابن علی "ع" از مادرش حضرت فاطمه "س" روایت کرده که رسول خدا "ص" می فرمود:سخاوت را در پیش گیرید ، چون سخاوت درختی از درخت های بهشت است که شاخه های آن به دنیا کشیده شده است و هر کس شاخه ای از آن در دست گیرد ، او را به بهشت کشاند.

19

امام صادق "ع"می فرماید : فاطمه "س" برای بیان برخی مشکلات ، خدمت رسول خدا "ص"رفتند. آن حضرت لوحه ای را در اختیار فاطمه "س" گذاشت و فرمود" آن را بیاموز . در آن نوشته بود:
هرکس به خداوند و روز قیامت ایمان دارد، هرگــــز همسایه ی خود را نمی آزارد. هر کس به خداوند و روز قیامت عقیده دارد ، میهمان خویش را اکرام و احترام می کند . هر کس خداوند و روز قیامت را باور دارد ، سخن خیر و حق به زبان می آورد و گرنه سکوت می کند و لب از ناروا می بندد."
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

yareza2006

عضو جدید
20

حضرت فاطمه "س" می فرماید:خوشروئی در صورت مومن باعث رفتن او به بهشت می شود ، و خوشروئی در صورت دشمن موجب نجات او از عذاب آتش می گردد..

21

حضرت فاطمه "س" می فرماید:خداوند عدالت را برای تالیف و تنظیم قلوب قرار داده است.

22

حضرت فاطمه "س" می فرماید:خداوند متعال ثواب را بر طاعت بندگان قرار داد و عقاب را بر معصیت آنان و مکافات عمل را بر بندگان زیاد کرد تا از جزای عملشان بترسند و موجب رفتن آنان به بهشت گردد.

23

امام حسن عســـکری "ع"فرمود : دو زن که یکی معاند و دیگری مومن بود در یک مساله دینی اختلاف داشتند ، نزد حضرت فاطمه ی زهرا "س" رفتند. آن حضرت سخن مومن را که حق بود تائید کرد که موجب خرسندی فراوان وی شد.
حضرت فاطمه "س" به زن مومن فرمود : خرسندی فرشتگان آسمان برای این جهت بیشتر از خوشحالی توست. چنانچه ناراحتی و افسردگی شیطان برای شکست آن زن بیش از حتی اوست.

24

حضرت فاطمه "س" می فرماید:پیامبر به من فرمود : آیا خشنود نیستی که تو را به بهترین فرد امتم تزویج کردم. او که در اسلام پیشگام تر و در دانش آگاه تر و در بردباری از دیگران برتر است.

25

حضرت فاطمه "س" می فرماید: به خدا سوگند! اگر از رهبری حکومت که رسول خدا "ص" به علی سپرده بود ، دست بر نمی داشتند او رهبری را در دست می گرفت و به آسانی انان را هدایت می کرد. به گونه ای که نه جراحتی بر شتر خلافت وارد شود و نه اضطرابی بر کارش پیش آید و آنان را به سر چشمه ای زلال ، جوشان و پر آب می رساند . تشنگی را بر طرف می ساختند و در آب شناور می شدند . در های رحمت از زمین و آسمان به روی انان می گشود . اما چنین نکردند و به زودی خداوند آنان را به کیفر اعمالشان عذاب خواهد کرد.

26

حضرت فاطمه "س" می فرماید: شیعیان ما از بهترین افراد اهل بهشتند.

27

حضرت فاطمه "س" از امیر مومنان "ع"روایت کرده که رسول خدا "ص"فرمود: هرکس به یکی از فرزندان من خدمتی کند و پاداشی آن را نگرفته باشد من پاداش خدمت او را خواهم داد.

28

یزیدبن عبدالملک از جدش روایت می کند که او گفت: بر فاطمه " س" وارد شدم. او در سلام دادن پیشدستی کرد و فرمود : صبح تو چگونه است ؟ عرض کردم : در پی خیر و برکت هستم . فرمود : پدرم که در قید حیات بود به من فرمود : هر کس بر من و تو سه روز سلام و درود فرستد، خداوند بهشت را بر او واجب می سازد. گفتم : این زمان حیات رسول خدا "ص" و توست . فرمود : آری و پس از مرگ ما.

29

حضرت فاطمه "س" می فرماید:وای بر آنان ! چگونه رهبری را از پایگاه استوار رسالت و پایه های محکم نبوت نزول روح الامین و انسان آگاه بر امر دین و دنیا منحرف کردند؟!آگاه باشید که این همان زیان آشکار است. به چه دلیل اینان از ابوالحسن انتقام گرفتند ؟ به خدا سوگند ! نارضایتی از شمشیرش ، نترسی از کشته شدنش ، سختی و استواری اش ، جنگاوری و زخم های ناشی از شمشیرش و تنها خداجویی و نامش موجب شد که از او انتقام بگیرند.

30

حضرت فاطمه "س" می فرماید:پیامبر خدا "ص" فرمود : مثل امام ، مانند کعبه است که مردم باید اطراف آن را طواف کنند نه آن که کعبه دور مردم طواف کند.

31

زینب کبری "س" می گوید : مادرم فاطمه ی زهرا "س" از قول رسول خدا "ص" چنین می فرمود : آگاه باشید ، هر کس بر دوستی آل محمد از دنیا رود ، شهید است.

32

حضرت فاطمه "س" می فرماید:خداوند پیـــروی ما را مایه ی نظام و وفاق امت و امامت ما را مانع افتراق قرار داد.

33

حضرت فاطمه "س" می فرماید:خداوند ایمان را مایه ی پاکیزگی دلهایتان از شرک قرار داد.

34

حضرت فاطمه "س" می فرماید:هرکس خالصانه ترین عبادت خویش را به پیشگاه پروردگار عالم روانه گرداند ، خداوند متعال ، برترین خیر و صلاح خویش را بر او فرو می فرستد.

35

حضرت فاطمه "س" می فرماید:خداوند خاندان ما را در میان شما به خلافت گماشت و تاویل کتاب الله را به عهده ی ما گذاشت. سنت های آن آشکار است و ان چه در باره ی ماست پدیدار و بر هان ان روشن و از تاریکی به کنار . آوای ان در گوش، مایه ی آرام و قرار و پیرویش راه گشای روضه ی رحمت پروردگار و شنونده ی ان در دو جهان رستگار . دلیل های روشن الهی را در پرتو آیت های ان توان دید و تفسیر احکام واجب او را از زبان ان باید شنید. حرام های خدا را بیان دارنده ی ان است و حلال های او را رخصت دهنده . مستحبات را نماینده و شریعت را راه گشاینده ی این همه را با رسا ترین گوینده روشن ترین بیان رساننده.

36

حضرت فاطمه "س" می فرماید:ای مردم ! بدانید که من فاطمه ام . پدرم محمد ص" است. کفتاری حساب شده و دارای آغاز و انجام می گویم. بیهوده و یاوه نمی گویم و کاری که می کنم درست است و ناروا نمی باشد. همانا پیامبری از میان خود شما به نزدتان آمد. آن چه شما را به رنج می انداخت بر گردن او بود. نسبت به شما خیلی تمایل داشت وبه مومنان مهربان و دلسوز بود. اگر او را می شناسید ، او را پدر من می یابیدنه پدر هیچ یک از زنانتان و برادر پسر عموی من می دانید نه برادر پسر عموی هیچ یک از مردانتان و چه شخصیت بسیار بزرگی است که انسان منسوب به او باشد ." درود خدا بر او و خاندانش باد."
رسالت خود را ابلاغ کرد و بیم و انذار خود را آشکار ساخت و از راه و روش مشرکان بدور بود. کمر آنان را شکست و حلقوم آنان را فشرد وبا حکمت و اندرز آنان را به پروردگار دعوت فرمود . بلت ها را شکست و گردن فرازان را سرکوب کرد.

37

حضرت فاطمه "س" می فرماید:پدرم رسول خدا "ص" در آن زمان که در بستر بیماری قرار داشت و اصحاب در حجره ی ایشان بودند ، فرمودند: ای مردم ! نزدیک است که به آسانی از این جهان رخت بربندم .آگاه باشید که در بین شما کتاب خدا و اهل بیتم را به یادگار می گذارم. آن گاه دست علی را گرفته و فرمود : علی "ع" با قرآن است و قرآن با علی. این دو از یک دیگر جدا نمی گردند تا بر سر حوض بر من وارد شوند. آن گاه است که از شما سوال می کنم که چگونه بعد از من با آن دو رفتار کردید؟

38

حضرت فاطمه "س" می فرماید:از پدرم رسول خدا شنیدم که فرمود : عالمان شیعه ی ما در روز قیامت در حالی محشور می شوند که به اندازه ی علم و دانش و تلاشی که برای ارشاد بندگان خدا داشتند بر قامتشان خلعت های کرامت و بزرگواری افکنده می شود تا آن جا که قامت هر یک از انان را هزاران هزار حله ی نورانی پوشاند و منادی پوردگارمان در آسمان ندا دهد : ای سرپرستان یتیمان آل محمد به هنگام جدایی آنان از پدرانشان " یعنی امامان "، آنان را سرپرستی کردید.اینان شاگردان و یتیمانی هستید که آنان را سرپرستی کردیدو بر آنان علوم خلعت های دنیا را پوشاندید.پس بر آنان به اندازه ی علوم دنیا خلعت بپوشانید. آن گاه فاطمه "س" به زنی که از او سوال کرده بود ، فرمود : یک رشته ی نخ این خلعت ها از آن چه خورشید بر ان می تابد هزاران هزار مرتبه برتر است و چه فضیلتی ! خلعت دنیا با تیرگی و ناصافی همراه است در حالی که اصلاً با هم قابل مقایسه نیستند.

39

اسماء بنت عمیس می گوید: حضرت زهرا "س" برای من روایت کرد که پیامبر خدا "ص" فرمود : مثل اهل بیت من بسان کشتی نوح است که هر کس بر آن سوار گردد نجات یافته است و هر کس از آن سر پیچی نماید در آتش پرتاب می گردد.

40

مردی همسر خود را نزد فاطمه "س" فرستاد و به او گفت : وضع مرا برای فاطمه " س" تشریح کن و بپرس آیا من از شیعیان آن ها هستم.وقتی آن زن ویزگی های همسر خود را شرح داد ، آن حضرت فرمود : به او بگو : اگر به دستورهای ما عمل می کنی و از ان چه منع کرده ایم پرهیز می نمایی ، از شیعیان ما هستی و اگر جز این است ، شیعه ی ما نخواهی بود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا