چرا گذر زمان، رفتار سرمایه‌گذاران را تغییر نمی‌دهد؟

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
نکات مدیریتی
چرا گذر زمان، رفتار سرمایه‌گذاران را تغییر نمی‌دهد؟

مترجم: شهلا زمانی اسکویی
منبع: AdvisorOne
هراس، نگراني و واكنش‌هايي كه در ميان مشتريان امروز شما رايج است، پيشينه‌اي تاريخي دارد.



به همان ميزان كه تصور شرایط بازار سهام قرن هفدهم براي سرمايه‌گذاران امروزي غيرممكن است، تصور شگفتي‌هاي تكنولوژي مدرن در بازار سهام امروز نيز براي سرمايه‌گذاران آن دوره غيرممكن بوده است.
ترزا كورزو، استاد سرمایه‌گذاری دانشگاه Pontifica Comillas مادريد مي‌گويد: «با وجود اینکه بازارها در طول زمان‌هاي مختلف تغييرات اساسي كرده، اما واقعیت این است که رفتار سرمايه‌گذاري به هيچ عنوان تغيير نكرده و متغير شدن اين رفتار در آينده هم غيرمحتمل است.»
كورزو که عضو یک گروه تحقیقاتی جدید در دانشگاه Pontifica Comillas است و فعاليت‌هاي خود را در زمينه رفتارهاي مالي متمركز كرده است، مبنای بحث و استدلال خود را يك تاجر اسپانيايي قرن هفدهم قرار داده است.
اين تاجر اسپانيايي كه خوزه دلا وگاس نام دارد، نویسنده کتاب «سردرگمي از ابهامات» است كه در سال 1688 به چاپ رسيد. بسياري افراد معتقدند كه اين كتاب، اولين نسخه چاپی است که فعالیت‌های بازار سهام و رفتار افرادی را که در این بازار شرکت داشتند، به تصویر کشیده است (خصوصا بازار سهام آمستردام در زماني كه نويسنده اين كتاب در آنجا زندگي مي‌كرد).اين كتاب، به مسائل گوناگون، از جمله چگونگي تاثير نوسانات بازار سهام بر تغييرات رفتار خريداران و فروشندگان و همچنين جنبه‌هاي سوداگرانه سهام تجارت و بازرگاني اشاره مي‌كند.خوزه دلا وگاس اين موارد را نه تنها به توانايي‌هاي منحصربه‌فرد و مختلف حاميان اين شيوه نسبت مي‌دهد، بلكه طيف وسيعي از تاثيرات خارجي را هم در آن دخیل مي‌داند.
كورزو و همكارانش، در نمايشگاه ویژه كتاب‌هاي مالي قدیمی در مورد بازار سهام مادريد، با اين كتاب آشنا شدند.
کورزو تصریح می‌کند: این کتاب رفتارهای مالی را در ذهن انسان ترسیم می‌کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا از این منظر، کتاب فوق را با دقت زیادی مطالعه کنیم که نه تنها تصاویر سرگرم‌کننده از سرمایه‌گذاران قرن هفدهم را در بردارد، بلکه رفتارهای مشابهی را که امروزه در حوزه رفتار مالی مورد مطالعه قرار گرفته را توصیف می‌کند.
به گفته كورزو، خوزه دلا وگاس در کتاب خود ویژگی‌هایی از سرمايه‌گذاران قرن 17 را توصیف کرده که امروزه هم در میان سرمایه‌گذاران شایع است؛ ویژگی‌هایی مانند اعتماد مفرط، حسرت، نفرت از ضرر کردن و تمایلات و انگیزه‌ طبیعی برای تبعیت از گروه.
اگرچه بازارهای فعال در آن دوره، بخش بسيار كوچكي از آن چيزي است كه امروزه به نام محل دادوستد می‌شناسیم؛ اما ويژگي‌هايی مانند تجارت بیش از حد، واكنش افراطي و تفریطی و اثرات وضعی را که دلا وگاس توصیف کرده، در بازارهای امروز هم می‌توان دید؛ بازارهایی که در آن سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند سهام پرسود خود را سریع‌تر بفروشند و سهامی را که احتمال ضرر دارد، همچنان نگه دارند.
كورزو مي‌گويد: اين كتاب به ما مي‌آموزد كه با پيشرفت علم و تكنولوژي، رفتارهای سرمایه‌گذاری تغييری نكرده است و همچنان به ثبات خود در اين زمينه ادامه مي‌دهد. دلیل این امر آن است که بشر همواره داراي همان غرایز اساسی است كه او را به سمت تصميم‌گيري‌هاي خود هدايت مي‌كند و زمان، كشور، محل، سن و جنسيت او در اين زمينه هيچ تاثيري ندارد و در آينده هم تغيير نخواهد كرد.
این همان چیزی است که باعث می‌شود امروزه رفتار مالی به عنوان يكي از مهم‌ترين مسائلي مطرح شود که در كانون توجه و مطالعه مشاوران مالی قرار گيرد.
كورزو اظهار می‌دارد: «با توجه به اينكه ذهن انسان از قرن 17 تاکنون تغییر نكرده و همچنين به نظر مي‌رسد كه در هدایت رفتار سرمايه‌گذاري غرایز یکسانی نقش دارند، بنابراین شناخت آن غريزه‌ها كه الگوهاي رفتاري مطلوب را به وجود مي‌آورد، مهم‌ترين مساله است. به همین دلیل قابل‌ پيش‌بيني بودن اين رفتارها، پیامدهای بسیاری براي سرمايه‌گذاري و بازارهاي مالی دارد.
اگرچه رفتار مالی در سال‌هاي اخير بسيار پرکشش بوده، اما كورزو معتقد است مفهوم نیروهای بازار كارآمد و همچنين منطق ذهن انسان است كه بسیار بيش از احساسات و تعصبات او، صنعت مالی را هدايت مي‌كند.
البته فقط احساسات و تمايلات سرمايه‌گذاران نيست كه آنها را هدايت مي‌كند، بلكه به گفته كورزو، بسياري از سرمايه‌گذاران تصمیم‌گیری‌های مالی خود را بر پایه شیوه‌های منطقی‌تر و مبتنی‌ بر اصول و قوانین اتخاذ می‌کنند.
او مي‌گويد: «با اين وجود، اگر تركيب خوبی از روش رفتاري و منطقي وجود داشته باشد، می‌توان درک بیشتری از بازارهای مالی به دست آورد.»
اگرچه مجموعه عظیمی از ابزارها و فن‌آوری‌ها در دسترس سرمایه‌گذاران امروزی قرار دارد تا در تصمیم‌گیری‌های بهتر و معقول‌تر مالی به آنها کمک کند، اما همواره اعتقاد انسان و واکنش‌های مشابه او در شرایط متفاوت، به ذهن او برمی‌گردد و در آینده نیز همین طور خواهد بود.
كورزو تصریح می‌کند: «آگاهي از اين موضوع كه ذهن و فكر انسان در رابطه با تصميم‌گيري‌هاي مالی تغيير زيادي نكرده و اين نوع تمایلات مشابه هستند که تصميم‌گيري‌هاي سرمايه‌گذاري را هدايت مي‌كنند، به مشاوران اقتصادي كمك مي‌كند به جاي اينكه به دنبال تغییر یا ناديده گرفتن این تمایلات باشند، در چارچوب همين رفتارها با مشتريان خود برخورد کرده و آنها را بپذیرند و روی آنها كار كنند.»
 
بالا