چرا ملا نصرالدین به وجود آمد ؟

Hamid MB

مدیر تالار زنگ تفریح
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام

ملا نصر الدين اولين بار در نشريه ‌اي به همين نام بوجود آمد توسط دو نفر انگليسي به نام رابرت وشلينگدر

سال 1208
كه اگر دقت كنيد در زمان اوج گرفتن بحث مشروطه بود و حدود 10 تا 12سال بعد فتواي ميرزاي شيرازي در تحريم تنباكو
معناي ملا يعني همان روحاني امروز ما يا به قولی فقاهت و...ونصرالدين هم معناي جداگانه‌اي ندارد معناي آن ياري دهنده دين است .

صورت فكاهي اون چيزي بيشتر از يك پوشش براي سياست هاي بريتانيا نيست

شاد و موفق باشید :gol:
 

سودابه.ك

عضو جدید
خیلی جالب بود....تا به حال به این مسئله فکر نکرده بودم که از کجا اومده...فکر میکردم یه شخصیت تو داستانای عامیانه مردو قدیم کوچه و بازار بوده
ممنون;)
 

baback

کاربر فعال
من سال پیش از نمایشگاه کتاب ، کتابی گرفتم که مجموعه ای از طنزها و لطایف ملانصرالدین در اون جمع آوری شده بود که انصافا به غایت زیبا هستند و بیان کننده معنا و مفهوم واقعی " طنز " .
این کتاب مقدمه ای داره که بی ربط به موضوع نیست به این شرح :

" ... در هر زمان و مکانی مردمانی بوده اند که به بذله گویی و مطایبه و گفتن لطایف و مزاح و طرفه گویی و بیان هزل و ظرافت و طنز و فکاهت و نغزگویی و ایراد نوادر مشهور بوده اند ، و مردم حکایت آنها را برای یکدیگر نقل میکرده اند ، بدون آنکه در صحت و سقم آن بحث کنند . مانند گل خوشبو و رنگی که مردم از تماشای آن لذت ببرند بدون این که بدانند چه کسی آن را کاشته و پرورش داده است و اصل آن از چه زمینی بوده است .
بعدا کلمات و حالات این افراد باب در ادبیات شده است .
بی شک ملانصرالدین نابغه طنز است . ریشخند کننده خندان و فیلسوف نکته دان . کسی که به هر مشکلی که برخورد میکند یک راه حلی برای آن پیدا میکند .

از نظر تاریخی هیچ شکی نیست که شخصی به نام ملانصرالدین بوده است ، و در هر دوره ای از تاریخ ملانصرالدین هایی دیگر هم بوده اند که به شهرت ملا نصرالدین اولی نمیرسیدند و مردم لطیفه آنها را هم به پای اولی گذاشته اند .
صدها حکایت و لطیفه به ملانصرالدین منصوب است و همیشه مردم برای خلاصی از جور و ستم حکام به ملانصرالدین پناه میبردند و از او کمک میخواستند ، ملانصرالدین هم با هزل و وعظ رفع شر از مردم میکرده است .
ملا شخصیت منفردی است که ما او را در هر زمان و مکانی ،در هر ده و شهر ، با کشاورز در کشتزارش، با حاکم ظالم در قصرش ، با مظلوم مقهور در مخفی گاهش ، با قاضی و دزد و غیره و غیره میبینیم .
ملانصرالدین فصل مشترک عقل های مردمان است در زمان های مختلف .گاه او را میبینی که صاحب هوش و ذکاوت و مدبر و چاره اندیش است ، و گاه احمقی که حتی بدیهیات اولیه را هم نمی داند ، و گاه بخیل و تنگ گیرنده و گاه کریم و سخی و گاه قاضی، بین مردم و گاه خود به قاضی میرود و ... با این اوصاف او مجموعه ای از اشخاص است نه یک تن . "
 

Similar threads

بالا