چرا خرید ویندوزفون اشتباه است؟

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
چند هفته پیش آمار فروش لومیاهای مایکروسافت در سال 2015 منتشر شد. طبق آمار میزان فروش نسبت به سال 2014 کاهشی بیش از 50% داشته است!


اگر وقت و حوصله ی خواندن تمام متن را ندارید، به طور خلاصه باید بگویم مشکل اساسی ویندوزفون کمبود برنامه است! این مشکل در ایران به دلیل تحریم­های داخلی و خارجی، نمود بیشتری پیدا می­کند.


در گوشه و کنار و سایتهای مختلف وقتی پای صحبت­های طرفداران ویندوزفون بنشینید با گفته­های زیر مواجه می­ شوید:
-
سیستم عامل سبک و روانی است. با حداقل پردازنده و رم، سرعتی در حد میان رده ­های اندروید دارد. در ادامه می­ گویند در اندروید با نصب تعدادی برنامه، سرعت گوشی کم می­شود (و حتی ممکن است هنگ هم کند)؛ ولی ویندزوفون چنین نیست.
-
این صحبت­ها درست است و برکسی پوشیده نیست که ویندوزفون سیستم عامل سبک­تری نسبت به اندروید است و میزان هماهنگی نرم­ افزار با سخت ­افزار و در نتیجه بازده و عملکرد دستگاه بهتر از اندروید است.
-
از دیگر صحبتهایی که طرفداران ویندوزفون می­ گویند، امنیت این سیستم عامل در برابر اندروید و ios است. همچنین بحث محدودیت­های کمتر ویندوزفون در برابر ios هم مطرح است.

من تمامی این نکته ­ها را قبول دارم اما اگر از زاویه­ ای دیگر به موضوع نگاه کنیم چه نتیجه­ ای برداشت می ­شود؟


با ما همراه باشید تا متوجه شوید چرا ویندوزفون بعد از سالها هنوز هم شکست خورده است.


قبل از اینکه به طور کامل به شرح موضوع بپردازم، لازم است با کم و کاستی­های ویندوزفون آشنا شویم:


1- کمبود برنامه:
همانطور که گفتم مشکل اساسی ویندوزفون کمبود برنامه است؛ به طوریکه دارندگان آن از این مسئله رنج می­ برند. برنامه نویسان و توسعه­ دهندگان ترجیح می­ دهند وقت و هزینه خود را به جای آنکه صرف ویندوزفون با حدقل سود کنند، صرف اندروید و ios که سود بیشتری دارد، بکنند. در نتیجه برنامه ­نویس ترجیح می­دهد با جای ویندوزفون، وقت و انرژی خود را صرف توسعه یک برنامه یا بازی دیگر اندرویدی یا ios کند.

2- انتشار دیر هنگام برنامه ­ها:
بازیها و برنامه­ های جدید، یا به صورت همزمان برای اندروید و ios منتشر می­شوند یا با اختلاف چند هفته­ ای نسبت به یگدیگر. در حالیکه اگر سازنده برنامه تصمیم بگیرد برای ویندزوفون هم آن را منتشر کند، نیاز به صبر 3 الی 12 ماهه دارید. برای مثال مجموعه بازی­های پرندگان خشمگین (Angry birds) و آسفالت 8 با تأخیر چندین ماهه برای ویندوزفون منتشر شدند، یا می­توان به بازی محبوب Clash of clans اشاره کرد که بعد از حدود 2 سال هنوز برای ویندزوفون منتشر نشده است.

3- رابط­ کاربری سیستم عامل:
رابط ­کاربری ویندوزفون بسیار ساده طراحی شده است. در صفحه خانگی یا Home فقط می­توانید اندازه و چینش کاشی­ها (آیکونها) را تغییر دهید. در صفحه Lock screen و صفحه Home می­توانید عکس پشت زمینه را عوض کنید و نهایتاً اطلاعات نمایشی صفحه Lock screen را تغییر دهید. به جز این موارد و چند مورد جزئی دیگر، شما هیچ­گونه تغییرات دیگری نمی ­توانید در رابط­ کاربری اعمال کنید تا مطابق سلیقه شما شود. در حالیکه در اندروید حتی با نصب لانچر می­توانید منوی دستگاه را به کل تغییر دهید.
در یک خط باید بگویم که حتی اشخاصی که رابط­ های کاربری ساده و بی زرق و برق را می ­پسندند، پس از مدتی از سادگی بیش از حد ویندزوفون خسته می­شوند.

4- رابط­ کاربری و محیط گرافیکی برنامه ­ها:
حتماً با برنامه­ های اجتماعی مثل وایبر و تلگرام و واتس ­اپ و... آشنایی دارید. پویایی و طراوت رابط­ کاربری برنامه­ های ذکر شده برای ویندوزفون، همانند خود سیستم عامل بسیار ساده و دل زننده است. حتی از نظر امکانات هم ممکن است امکاناتی کمتر از نسخه­ های اندروید و ios داشته باشند. برای مثال تا چندی پیش در برنامه واتس­ اپ ویندوزفون امکان ارسال فایل صوتی و تماس صوتی وجود نداشت.

5- آپدیت­های دیرهنگام برنامه ­ها:
در اندروید و ios برای برنامه­ های مختلف مرتباً آپدیت­های امنیتی، آپدیت­های امکانات جدید و رفع باگهای گزارش شده، ارائه می­شود. اما برای ویندوزفون معمولاً باید هفته­ ها صبر کنید تا آپدیت به شما هم برسد.
[SUB]· [/SUB]توجه کنید که منظور برنامه­ های سایر سازندگان است، و نه برنامه­ های خودِ مایکروسافت.
برای مثال می­توان به برنامه محبوب Instagram اشاره کرد. این برنامه با ارائه امکانات بیشتر برای اندروید و ios ، سعی در بیشتر شدن محبوبیتش دارد؛ اما نسخه ویندوزفونی آن ماه­های طولانیست که در نسخه­ی بتا مانده است و هیچ آپدیتی هم دریافت نکرده است.

6- بد قولی­های مایکروسافت:
حدود 1 سال است که در انتظار آپدیت نسخه­ی 10 ویندزوفون هستیم. اگر به گذشته برگردیم، تقریباً 2 سال پیش بود که مایکروسافت اعلام کرد تمامی موبایلهایی که آپدیت نسخه­ ی 8.1 را دریافت کرده­اند، آپدیت 10 را هم دریافت می­کند. پس از گذشت مدتی اعلام کرد موبایلهایی که حافظه داخلی کمتر از 8 گیگابایت دارند، نسخه 10 را دریافت نمی­کنند و این موجب ناراحتی عده­ای از کاربران از جمله دارندگان لومیا 530 و... شد. چند هفته بعد هم اعلام کرد مدلهایی که از رم 512 بهره می­برند، تمام امکانات نسخه­ ی 10 را دریافت نمی­کنند. در حالیکه در ابتدا گفته شده بود تمامی گوشیهای نسخه­ ی 8.1 ، آپدیت 10 را دریافت می­کنند.

7- عدم وجود نرم­ افزارهای رایگان vpn و proxy:
به دلیل تحریم­های بین ­المللی (و داخلی) به تعدادی از برنامه ­ها دسترسی نداریم. تصور کنید در یک برنامه یا بازی نیاز دارید به حساب فیس بوکتان لاگین شوید. در این مواقع یا باید قید برنامه مورد نظر را بزنید یا مبلغی را برای خرید نرم­ افزارهای گذر از تحریم هزینه کنید؛ اما در سایر سیستم عاملها می­توانید این نرم­ افزارها را رایگان نصب کنید.

8- عدم وجود برنامه ضبط تماس به صورت رایگان:
بعضی از افراد مایلند مکالماتشان را به صورت فایل ضبط شده داشته باشند. متأسفانه در فروشگاه برنامه­ های ویندوزفون هیچ برنامه رایگانی برای این منظور وجود ندارد.

مشکلات برنامه­ ای ویندوزفون به همین جا ختم نمی ­شود و جهت کوتاه شدن مطلب از گفتن آنها صرف نظر می­کنم.

پایان بخش اول


نویسنده: محمد جعفری (Major Geologist)
 
آخرین ویرایش:

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
بخش دوم

بخش دوم

حالا که با عمده مشکلات ویندوزفون آشنا شدید، می­توانیم به بررسی 3 موردی که در ابتدا مطرح شد، یعنی سرعت بالا و روان بودن دستگاه، امنیت، محدودیت­های کمتر در برابر ios بپردازیم:

- سرعت بالا و روان بودن دستگاه:
تا الآن دیگر می ­دانید که برای ویندوزفون برنامه بسیار کم است و طبیعیست که هرچه برنامه کمتر نصب باشد، سرعت آن دستگاه (حتی بدون در نظر گرفتن سیستم عامل) بالاتر است. در ضمن سیستم عامل اندروید از ورژن 5 به بعد به طرز چشم­گیری سبک و روان شده و نسبت به نسخه­ های قدیمی­ تر فضای کمتری از رم را اشغال می­ کند.
نکته دیگری که گفتنش خالی از لطف نیست این است که در مواردی که بودجه شخص خریدار محدود است، به او پیشنهاد خرید ویندوزفون می­ دهند. اما در دنیای امروز به دلیل موقعیت­های شغلی، درسی، خانوادگی و... نیاز به اینترنت و برنامه­ های مرتبط پیدا می­ کنید و با خرید دستگاه ویندوزفون در نهایت مجبور به تعویض دستگاه و تقبل هزینه اضافه می­ شوید.

-
امنیت:
اندروید به دلیل متن باز بودن به راحتی قابلیت نصب برنامه­ های مختلف از منابع مختلف، تغییرات بخشهای مختلف نرم­ افزاری، تغییرات فرکانس cpu ، کنترل از راه دور دستگاه و... را دارد که در صورت بی احتیاطی کاربر منجر به هک شدن دستگاهش توسط افراد دیگر می­ شود؛ در حالیکه ویندوزفون به دلیل متن باز نبودن کمتر دچار هک می­شود. اما این نکته را هم در نظر بگیرید که هکر و توسعه دهندگان نرم­ افزارها و بدافزارهای جاسوسی و خراب کار، همانند دیگر برنامه نویسان ترجیح می­ دهند وقت خود را صرف تعداد اندک دستگاه­های ویندوزفونی نکنند. اگر شرایط به نحوی بود که تعداد دستگاه­های ویندوزفونی مقدار قابل توجهی بود و در پی آن وسوسه افراد سودجو برای نفوذ به دستگاه­ها بالا می­رفت، مطمئناً درصد ضریب امنیت این سیستم عامل کمتر از مقدار فعلی بود. در اندروید با رعایت نکات ایمنی می­ توانید موبایلتان را در معرض برنامه­ های آلوده قرار ندهید.

-
ویندوزفون در برابر ios:
به دلیل سیاست­های شرکت اپل محدودیت­های نرم­ افزاری (و گاهی سخت افزاری) بیشتری نسبت به ویندوزفون وجود دارد. اما باید این را هم در نظر بگیرید که تعداد برنامه ­های ios بسیار بیشتر از ویندوزفون است. می­خواهم بگویم وقتی برنامه­ های زیادی برای نصب کردن نداشته باشید، چه فرقی می­کند موبایلتان محدودیت کمتری داشته باشد. در عمل کاربرد ios از ویندوزفون بیشتر است.


در پایان لازم است تنها برتری نسبی که در دستگاه­های لومیا نسبت به اندروید مشاهده کرده ­ام را بگویم. دوربین و نرم ­افزار اکثر دستگاه­های لومیا کیفیت و امکانات بسیار بالایی دارند.


جمع بندی:
ویندوزفون به عنوان گوشی دوم و کسب تجربه و صرف هزینه اندک می تواند گزینه خوبی باشد.

مزایا
معایب
هماهنگی بالای سخت­ افزار و نرم­ افزار با یکدیگر کمبود برنامه
امنیت بالا (نسبی) ارائه آپدیتهای دیر به دیر
سرعت بالا و روان بودن دستگاه (نسبی) امکانات کم نسبت به رقبا
دوربین­های معمولاً با کیفیت در مدل­های لومیا رابط کاربری ساده و خسته کننده

پایان

نویسنده: محمد جعفری (Major Geologist)

در تهیه، نگارش و ویرایش این مطلب چندین ساعت وقت صرف شده است. لذا هرگونه کپی برداری با ذکر نام نویسنده مجاز است.
 
آخرین ویرایش:

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
تصاویری از رابط کاربری و محیط نسخه 8.1

تصاویری از رابط کاربری و محیط نسخه 8.1



wp_ss_20160316_0003.jpg
 

پیوست ها

  • wp_ss_20160316_0004.jpg
    wp_ss_20160316_0004.jpg
    6.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا