چرا توسل؟‌ مگر نفرمود: «ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ»

آقا سید

مدیر بازنشسته
معنای توسل این نیست که کسی پیغام ما را برساند، بلکه به کارگیری بهترین راه‌کارها و وسایل برای رسیدن به هدف است و البته که خداوند متعال سمیع، بصیر و علیم است. اساساً خدایی که سمیع، بصیر و علیم نباشد، خدا نیست و اگر خدا سمیع نباشد، نه تنها سخن شما، بلکه سخن واسطه را هم نمی‌شنود. اما همین خداوند علیم، حکیم، سمیع و بصیر، در نظام خلقت و هدایت تکوینی و تشریعی خلق خود، واسطه‌های بسیاری قرار داده است:

«اللَّهُ يَصْطَفي‏ مِنَ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً وَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ سَميعٌ بَصيرٌ» (الحج - 75)
ترجمه: خداوند، رسولانى را از میان فرشتگان و مردم بر مى‏گزيند. به راستى كه خدا شنوا و بينا است.

الف – پیش از این در همین سایت مطالب گوناگونی در مورد مباحثی چون: توکل، توسل و شفاعت مطرح و درج شده است که به عنوان نمونه پیشنهاد می‌گردد حتماً صفحات (1) و (2) و (3) حتماً مطالعه شود. ‏

ب – ارتباط «عبد یا بنده» با «معبود یا رب»،‌ فقط منحصر به حرف زدن و چیزی خواستن نیست که بگوییم: مگر خودش نمی‌شنود؟‍! اگر چه حرف زدن و چیز خواستن نیز بدون واسطه صورت نمی‌پذیرد.

دقت شود کسانی که این گونه شبهات را مطرح می‌کنند، در صدد هستند تا کلاً ارتباط میان انسان و خدا را قطع کنند. چرا که اگر نفی هرگونه واسطه را بپذیریم، سپس خواهند گفت: «حرف و سخن و طلب» خود نوعی واسطه هستند، مگر خداوند خودش علیم نیست و خواسته‌های ما را نمی‌داند؟!

ج – اولین ارتباط میان بنده و مولایش، اخذ رحمت و نعمات بی‌کران اوست. از رحمت و نعمت وجود گرفته تا رزق، هدایت، غفران ... و فلاح ابدی. که خداوند هیچ کدام از این موارد را بدون واسطه اعطا ننموده است که تداوم آن بدون واسطه صورت پذیرد.

خداوند متعال انسان را به واسطه آب و خاک خلق نمود، و سپس به واسطه‌ی دمیدن روح به او حیات بخشید، به واسطه جمیع خلقتش روزی‌اش داد و به واسطه انبیاء، اوصیا، اولیاء و کتاب هدایتشان نموده و می‌نماید. تنها چیزی که بدون واسطه خلق شده است، صادر اول و نور اول، یعنی وجود مقدس حضرت خاتم الانبیاء، محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله می‌باشد. چنان چه می‌فرماید: «اول ما خلق الله نوری» - اول چیزی که خداوند آفرید، نور [وجود] من بود. از آن پس هر چه آفریده شده و می‌شود و هر چه از رحمت و نعمت اعطا می‌گردد، همه به واسطه آن نور و انوار مقدس معصومین علیهم السلام می‌باشد. چنان چه فرمود:

«وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ» (الانبیاء - 107)
ترجمه: و ما تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاده‏ايم‏.

هدایت، تعلیم علم و حکمت نیز به واسطه‌ی نبی، رسول، کتاب و اوصیاء، اولیاء، مؤمنین و ... صورت می‌پذیرد:

« كَما أَرْسَلْنا فيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» (151)
ترجمه: همانطور كه رسولى در ميانه شما فرستادم تا آيات ما را بر شما بخواند و تزكيه‏تان كند و كتاب و حكمتتان بياموزد و بشما ياد دهد آنچه را كه هرگز خودتان نمى‏دانستيد.

و سایر نعمات و روزی‌ها نیز از ناحیه‌ی پروردگار عالم، به واسطه‌ی اسباب و علل به بندگان می‌رسد:

«وَ ظَلَّلْنا عَلَيْكُمُ الْغَمامَ وَ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوى‏ كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ وَ ما ظَلَمُونا وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُون‏» (البقره – 57)
ترجمه: و ابر را سايبان شما كرديم و ترنجبين و مرغ بريان براى شما فرستاديم و گفتيم از چيزهاى پاكيزه كه روزيتان كرده‏ايم بخوريد، و اين نياكان شما بما ستم نكردند بلكه بخودشان ستم مى‏كردند

حال این انسان که می‌داند عالم، عالم اسباب است و حتی برای نوشیدن یک جرعه آب یا خوردن یک لقمه نان به صدها هزار اسباب متوسل می‌شود، می‌خواهد هر گونه ارتباطش با مبدأ آفرینش بدون اسباب باشد! مگر طی مسیر آمدن بدون بدون اسباب و وسایل بوده است که طی مسیر بودن و بازگشتن بدون اسباب و وسایل باشد؟!

ھ– نکته‌ی بعد آن که باید دقت نمود تا عبادت و بندگی خداوند متعال چگونه است؟ آیا آن گونه که «من» می‌گویم، یا آن گونه که «او» می‌فرماید؟ کدام یک بندگی است؟ ابلیس بندگی را از طریق اطاعت نفس و خواسته‌های خویش می‌پسندید و مؤمنین از طریق اطاعت اوامر الهی. پس عبادت و حتی خواستن از طریق اطاعت فرمان او محقق می‌گردد. حال آیا او فرمان داده است که مرا بی‌واسطه بخوانید و رحمت و نعمت بی‌کرانم را بی‌واسطه اخذ کنید؟! یا فرمان داده است که به واسطه‌هایی که من برای هدایت شما قرار داده‌ام، مانند: کتاب، رسول، اولیاء، نماز، جهاد، علم و ...، متوسل شوید تا در مسیر حق و صراط مستقیم حرکت نموده و به من نزدیک‌تر گردید؟

«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (المائده - 35)
ترجمه: هان اى كسانى كه در زمره مؤمنين در آمده‏ايد، از خدا پروا داشته باشيد، و در جستجوى وسيله‏اى براى نزديك شدن به ساحتش- كه همان عبوديت و به دنبالش علم و عمل است - برآئيد و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار گردید.

«وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ» (البقره - 45)
ترجمه: از صبر و نماز كمك بجوئيد و آن بسى سنگين است مگر براى خشوع پيشگان‏.

«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً» (النساء - 64)
ترجمه: و ما هيچ رسولى نفرستاديم، مگر براى اين كه مردم او را به خاطر اينكه از طرف ما است اطاعت كنند، و اگر نامبردگان بعد از آن خلاف‏كاری‌ها- يعنى تحاكم نزد طاغوت و اعراض از رسول و سوگند دروغ- از در توبه نزد تو آمده بودند، و از خدا طلب آمرزش كرده بودند، و رسول برايشان طلب مغفرت كرده بود مى‏ديدند كه خدا توبه پذير و مهربان است‏.

چنان چه خود می‌فرماید: رسول برای اطاعت ارسال شده است و اطاعت خدا در گرو اطاعت رسول است و حتی استغفار به شرط توسط به ایشان حتماً مقبول واقع می‌گردد.
تابناک
 

بانوی ایرانی

عضو جدید
همش عالی بود اما برای اونایی که حوصله ی خودندن ندارن چند تا تیکه ازش رو گلچین می کنم:

معنای توسل این نیست که کسی پیغام ما را برساند، بلکه به کارگیری بهترین راه‌کارها و وسایل برای رسیدن به هدف است و البته که خداوند متعال سمیع، بصیر و علیم است. اساساً خدایی که سمیع، بصیر و علیم نباشد، خدا نیست و اگر خدا سمیع نباشد، نه تنها سخن شما، بلکه سخن واسطه را هم نمی‌شنود. اما همین خداوند علیم، حکیم، سمیع و بصیر، در نظام خلقت و هدایت تکوینی و تشریعی خلق خود، واسطه‌های بسیاری قرار داده است:

«اللَّهُ يَصْطَفي‏ مِنَ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً وَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ سَميعٌ بَصيرٌ» (الحج - 75)
ترجمه: خداوند، رسولانى را از میان فرشتگان و مردم بر مى‏گزيند. به راستى كه خدا شنوا و بينا است.
 

بانوی ایرانی

عضو جدید
دقت شود کسانی که این گونه شبهات را مطرح می‌کنند، در صدد هستند تا کلاً ارتباط میان انسان و خدا را قطع کنند. چرا که اگر نفی هرگونه واسطه را بپذیریم، سپس خواهند گفت: «حرف و سخن و طلب» خود نوعی واسطه هستند، مگر خداوند خودش علیم نیست و خواسته‌های ما را نمی‌داند؟!

:gol:
 

بانوی ایرانی

عضو جدید
ھ– نکته‌ی بعد آن که باید دقت نمود تا عبادت و بندگی خداوند متعال چگونه است؟ آیا آن گونه که «من» می‌گویم، یا آن گونه که «او» می‌فرماید؟ کدام یک بندگی است؟ ابلیس بندگی را از طریق اطاعت نفس و خواسته‌های خویش می‌پسندید و مؤمنین از طریق اطاعت اوامر الهی. پس عبادت و حتی خواستن از طریق اطاعت فرمان او محقق می‌گردد. حال آیا او فرمان داده است که مرا بی‌واسطه بخوانید و رحمت و نعمت بی‌کرانم را بی‌واسطه اخذ کنید؟! یا فرمان داده است که به واسطه‌هایی که من برای هدایت شما قرار داده‌ام، مانند: کتاب، رسول، اولیاء، نماز، جهاد، علم و ...، متوسل شوید تا در مسیر حق و صراط مستقیم حرکت نموده و به من نزدیک‌تر گردید؟

«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (المائده - 35)
ترجمه: هان اى كسانى كه در زمره مؤمنين در آمده‏ايد، از خدا پروا داشته باشيد، و در جستجوى وسيله‏اى براى نزديك شدن به ساحتش- كه همان عبوديت و به دنبالش علم و عمل است - برآئيد و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار گردید.

«وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ» (البقره - 45)
ترجمه: از صبر و نماز كمك بجوئيد و آن بسى سنگين است مگر براى خشوع پيشگان‏.

«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً» (النساء - 64)
ترجمه: و ما هيچ رسولى نفرستاديم، مگر براى اين كه مردم او را به خاطر اينكه از طرف ما است اطاعت كنند، و اگر نامبردگان بعد از آن خلاف‏كاری‌ها- يعنى تحاكم نزد طاغوت و اعراض از رسول و سوگند دروغ- از در توبه نزد تو آمده بودند، و از خدا طلب آمرزش كرده بودند، و رسول برايشان طلب مغفرت كرده بود مى‏ديدند كه خدا توبه پذير و مهربان است‏.

چنان چه خود می‌فرماید: رسول برای اطاعت ارسال شده است و اطاعت خدا در گرو اطاعت رسول است و حتی استغفار به شرط توسط به ایشان حتماً مقبول واقع می‌گردد.



ممنون آقا سید. واقعا مفید بود. ببخشید دخالت کردم.
 

Savant

کاربر بیش فعال
دوست عزیز اینهایی که ذکر کردی کاملا بدیهی است مثل اینکه شما گرفتار یک مشکل مالی میشوی و به دوستت پناه میبری برای رفع مشکل یا از یک فرد مومن میخواهید برای شفای بیماری برایتان دعا کند یا طلب مغفرت کند اما شما یک آیه برای من بیاور که خداوند فرموده باشد به مردگان متوسل شوید !
کسی که به برزخ میرود ارتباطش با دنیا قطع میشود و فقط و فقط به اذن الهی برای انجام دادن ماموریتهایی خاص قادر به بازگشت است مثلا در خواب یا حتی بیداری.
 

Nastaran.abc

عضو جدید
شما یک آیه برای من بیاور که خداوند فرموده باشد به مردگان متوسل شوید !

بسم الله الرحمن الرحیم.

شما به دو نکته اشاره دارید:

1 . مردگان :


a = امامان شیعه همه شهید شده‌اند (جز موعود "عج" که زنده اند)
b = شهدا زنده اند

[ «
الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» (آل عمران/ 169)

ترجمه : هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏اند مرده مپندار بلكه زنده‏اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند
]
c = امامان (ع) زنده اند.
a , b => c

2. شرط حیات در توسل:

همان آیه «و ابتغوا الیه الوسیلة» که در پست اول آمده، عام است. یعنی نگفته که حتما باید در زمان زندگی فرد باشد

در هیچ کدام از آیات قرآن، اشاره ای به شرط حیات برای کسی که به او متوسل می شویم نشده که اگر هم شده بود، امامان (ع) زنده اند و در این گروه می گنجیدند.
 

Nastaran.abc

عضو جدید
منابع اسلام، فقط به آیات قرآن محدود نمی‌شود بلکه روایات نیز جزء منابع معرفتی دین هستند.

قال أبو المؤيد الخوارزمي إن النبي ص دعا أسامة بن زيد و أبا أيوب الأنصاري و عمر بن الخطاب و غلاما أسود فحفروا قبرها فلما بلغوا لحدها حفره رسول الله ص بيده و أخرج ترابه بيده و لما فرغ اضطجع فيه ثم قال الله الذي يحيي و يميت و هو حي لا يموت اغفر لأمي فاطمة بنت أسد و لقنها حجتها و وسع عليها مدخلها بحق نبيك محمد و الأنبياء الذين من قبلي فإنك أرحم الراحمين (کشف الغمة، ج1، ص64)


خلاصه ترجمه:

ابو الموید خوارزمی به نقل از پیامبر (ص) گوید که ایشان در هنگام دفن فاطمه بنت اسد چنین فرمودند:

ای خدایی که زنده می‌کند و می‌میراند در حالی که خود زنده است و [هیچ‌گاه] نمی‌میرد؛ مادرم فاطمه بنت اسد را بیامرز ... و به حق پیامبرت محمد و انبیای پیش از من، قبر را بر او گشاده گردان. (دچار فشار قبر نکن) چرا که تو ارحم الراحمینی.

پس خود پیامبر (ص) نیز به مردگان توسل می‌کرد.

همچنین روایات و ادعیه فراوان دیگر از امامان (ع) وجود دارد که از نظر موضوعی شبیه این مورد است.

به امید ظهور ...



.
 

Savant

کاربر بیش فعال
بسم الله الرحمن الرحیم.

شما به دو نکته اشاره دارید:

1 . مردگان :


a = امامان شیعه همه شهید شده‌اند (جز موعود "عج" که زنده اند)
b = شهدا زنده اند

[ «
الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» (آل عمران/ 169)

ترجمه : هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏اند مرده مپندار بلكه زنده‏اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند
]
c = امامان (ع) زنده اند.
a , b => c

2. شرط حیات در توسل:

همان آیه «و ابتغوا الیه الوسیلة» که در پست اول آمده، عام است. یعنی نگفته که حتما باید در زمان زندگی فرد باشد

در هیچ کدام از آیات قرآن، اشاره ای به شرط حیات برای کسی که به او متوسل می شویم نشده که اگر هم شده بود، امامان (ع) زنده اند و در این گروه می گنجیدند.

امامان شیعه همه شهید شده اند ؛ پیامبر اسلام چه ؟ آیا توسل به امامان جایز است و به پیامبر جایز نیست ؟ دختر خانم این آیه برای ارج نهادن به شهیدان است نه اثبات توسل به مردگان ! حالا خوبه به صورت ریاضی هم برام ثابت کردی !

در دو آیه از وسیله اسم برده شده که بررسی میکنیم :

در ادامه این آیه وسیله نزدیکی به خدا را بیان میکند : " وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ " . بله جهاد وسیله نزدیکی به خدا در این آیه است و اعمال دیگر در آیات دیگر مانند نماز و روزه و حج و زکات و .....چرا تمام آیه را نمیخوانید ؟ فکر میکنم معنی آیه کاملا واضح است ! اگر همه آن را بخوانیم.
لابد فردا میگن خدا گفته به نماز نزدیک نشوید ! و انتم سکاری رو فراموش میکنند !

اگر بخواهیم دقیقتر آیه را بررسی کنیم خداوند میفرماید " وابتغوا " یعنی وسیله را بجویید نه اینکه آن را به فریاد بخوانید ! اگر اینطور بود میفرمود " ادعوا "

حالا یک سوال از شما : آیا ارواح امامان و صالحان را میتوان جستجو کرد و به دست آورد ؟ یعنی میتوان آن را به دست آورد همان طور که خدا میفرماید " وابتغوا " ؟

و یک روایت از نهج البلاغه :

«إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللهِ سُبْحَانَهُ: الاِْیمَانُ بِهِ وَبِرَسُولِهِ، وَالْجِهادُ فِی سَبِیلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الاِْسْلاَمِ، وَكَلِمَةُ الاِْخْلاَصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ، وَإِقَامُ الْصَّلاَةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ، وَإِیتَاهُ الزَّكَاةِ فَإِنَّهَا فَرِیضَةٌ وَاجِبَةٌ، وَصَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَاب، وَحَجُّ الْبَیْتِ وَاعْتَِمارُهُ، وَصِلَةُ الرَّحِمِ... وَصَدَقَةُ السِّرِّ...، وَصَدَقَةُ الْعَلاَنِیَةِ... وَصَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ».
«برترین وسیله تقرب به سوی خداوند بی آلایش و برتر برای متوسلین، ایمان به او و رسولش، جهاد در راهش، برپاداشتن نماز، دادن زکات، روزه ماه رمضان، حج و عمره خانه خدا، صله رحم، صدقهدادن به صورت پنهان، صدقهدادن به صورت آشکار، و انجام دیگر کارهای نیک و شایسته است».
نهج البلاغه، شرح فیض الإسلام، خطبة 109.



از اینها بگذریم به یک آیه دیگر میرسیم که در آن از وسیله اسم برده :

«قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُمْ مِنْ دُونِهِ فَلا يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنْكُمْ وَلا تَحْوِيلاً * أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُوراً»(اسراء: 56- 57).

میخواهید معنیش رو بذارم یا خودتون در قرآن تدبر کردید و چیزهایی از این آیه دستگیرتون شده ؟

"(اى محمد) بگو بخوانيد به جز الله آنانى را که گمان ميکنيد (کاره اى هستند) پس نمى توانند ضررى را از شما دفع کنند نه حال شما را عوض کنند، آنانيکه شما مى خوانيد آنها خود شان دنبال وسيله ميگردند هر کدام که مقرب تر باشد [بيشتر دنبال وسيله اند] آنها خود شان اميدوار به رحمت رب هستند و از عذا ب رب مى ترسند. "

اینجا گفته خودشان دنبال وسیله میگردند پس حتما منظورش انسانها است نه بتان !

معلوم میشود که محمد ( ص ) و امامان شما و هر فرد صالحی همگی دنبال وسیله بودند برای رستگاری غیر از اینه ؟!

آیه به این واضحی در قرآن است به آن توجه نمیکنید میرید سراغ نصف یک آیه که هیچ ربطی به قضیه نداره . البته خطابم به شما نیست نسترن خانوم منظورم اون خائنان به دینه !


هر که منظور خود از غیر خدا می طلبد / او گدایی است که حاجت ز گدا می طلبد
زهر است عطای خلق هر چند که دوا باشد / حاجت زکه می خواهی آنجا که خدا باشد؟
 
آخرین ویرایش:

mezak

کاربر فعال
ایاک نعبد و ایاک نستعین
فک کنم همین آیه کافی باشه...
 

آقا سید

مدیر بازنشسته
دوست عزیز اینهایی که ذکر کردی کاملا بدیهی است مثل اینکه شما گرفتار یک مشکل مالی میشوی و به دوستت پناه میبری برای رفع مشکل یا از یک فرد مومن میخواهید برای شفای بیماری برایتان دعا کند یا طلب مغفرت کند اما شما یک آیه برای من بیاور که خداوند فرموده باشد به مردگان متوسل شوید !
کسی که به برزخ میرود ارتباطش با دنیا قطع میشود و فقط و فقط به اذن الهی برای انجام دادن ماموریتهایی خاص قادر به بازگشت است مثلا در خواب یا حتی بیداری.
سلام دوست من ،
مطالبی که گذاشتی رو خوندم ،
برداشتم این بود که شما با نفس توسل مشکل نداری ، بلکه با روش اون مشکل داری ،
یعنی مردگان رو نمیشه وسیله ای برای تقرب الهی قرار داد ، چون هیچ ارتباطی با این عالم ندارند ،
برداشتم تا اینجا درست بوده ، یا چیز دیگه ای هم هست ؟
 

Savant

کاربر بیش فعال
واضح عرض کردم . مردگان وسیله نیستند . وسیله همانا نماز و روزه و حج و زکات و جهاد و دیگر اعمال صالحه ذکر شده در قرآن است .
 

آقا سید

مدیر بازنشسته
واضح عرض کردم . مردگان وسیله نیستند . وسیله همانا نماز و روزه و حج و زکات و جهاد و دیگر اعمال صالحه ذکر شده در قرآن است .
این تفکر و نگاه تو به دین برام خیلی آشناست ،
قبل از اینکه پاسخی بهت بدم ، دوست دارم بدونم طرف مقابلم کیه ،
آیا مسلمانی ؟
اگه مسلمانی احتمالا شیعه نیستی ،
لطف کن گرایشت رو بگو ، تا بر اساس اعتقادات تو صحبت کنیم ،
البته اگه علاقه مند به ادامه گفتگو هستی ...
 
آخرین ویرایش:
بالا