پیشگیری از عوارض جراحی قلب با چسب ساخته شده از جفت

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 93051506828
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱



محققان آمریکایی با استفاده از جفت جنین انسان، چسب پزشکی تولید کرده‌اند که به پیشگیری از عوارض ناشی از عمل‌های جراحی قلب کمک می‌کند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حدود 40 درصد از بیماران تحت عمل جراحی بای‌پس عروق کرونر یا جراحی قلب باز در خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارند که احتمالا در اثر التهاب پس از عمل ایجاد می‌شود.
فیبریلاسیون دهلیزی زمانی ایجاد می‌شود که پیام‌های اشتباهی برای ضربان‌ساز قلب ارسال شده و تپش قلب سریع‌تر و نامنظم‌تر می‌شود؛ در نتیجه توانایی پمپاژ خون کاهش و خطر بروز سکته قلبی بطور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

داروهایی مانند بتا بلاکر می‌تواند تا حدودی مشکل فیبریلاسیون دهلیزی را کنترل کند، اما با عوارضی مانند تهوع و استفراغ، خستگی، حساسیت به نور و نارسایی قلبی همراه است.
اما چسب جدید که توسط محققان موسسه Amnio Technology تولید شده است، می‌تواند از بروز التهاب ناشی از عمل جراحی قلب پیشگیری کند.
این چسب از لایه داخلی جفت که وظیفه انتقال خون و مواد مغذی به جنین درون رحم را دارد، ساخته می‌شود؛ این لایه داخلی، غشای آمنیوتیک نامیده می‌شود که حاوی فاکتورهای رشد با ویژگی‌های ضد التهابی و توسعه عروق خونی جدید است.
جفت اهدایی در آزمایشگاه، پاکسازی و استریل می‌شود تا خطر پس زدن در بدن کاهش پیدا کند؛ سپس به اندازه دلخواه برش زده شده و در انتهای عمل جراحی بر روی غشاء خارجی دور قلب یا پریکاردویم قرار داده می‌شود.
آزمایش عملکرد این چسب بر روی حیوانات، کاهش التهاب پس از عمل را نشان می‌دهد؛ طی ماه جاری میلادی آزمایش بالینی این چسب بر روی 50 بیمار که قرار است تحت عمل جراحی بای‌پس عروق کرونر قرار گیرند، در دانشگاه آریزونا انجام خواهد شد.
 

Similar threads

بالا