پژو 807
در نمایشگاه بین المللی خودرو امسال شاهد نمایش پژو 807 در غرفه ایران خودرو بودیم كه توجه بسیاری از هموطنان و علاقمندان به صنایع خودروسازی را به خود جلب نموده بود . قبل از پرداختن به این خودرو شاید بهتر باشد مقدمه ای از این كلاس خودرو كه به آن كلاس خودروهای چند منظوره ( MPV ) اطلاق میشود ، داشته باشیم .
در سال 1984 شركت خودروسازی كوچك Matra طرحی را به شركت Talbot ارائه نمود ، كه مدیران این شركت از قبول آن سر باز زدند ، چند وقت بعد شركت رنو همان طرح را با نام رنو اسپیس ( Espace ) به بازار ارائه نمود كه نسل كنونی آن هنوز هم جزء پر فروشترینMPV ها است و شركتTalbot نیز چند وقت بعد ورشكست گردید .MPV ها را باید از لحاظ كاربری ، خودروهای جادار و نسبتا لوكس دانست كه از لحاظ قابلیتهای رانندگی و حركتی قابل مقایسه با بسیاری از خودروهای سواری بوده و بر خلاف ظاهرشان ربطی به خودروهای باری كوچك ندارند .
عمده خریداران این نوع خودروها را خانواده های پر جمعیت با وضع اقتصادی مناسب و آژانسها و هتلها تشكیل میدهند . اولین نسل MPV پژو با نام 806 در اواسط دهه 90 به طور مشترك با لانچیا ، فیات و سیتروئن عرضه گردید . نسل جدید این خودرو با نام 807 امسال به بازار عرضه گشته كه ابعاد آن در طول و ارتفاع به ترتیب mm 273 و mm 38 افزایش یافته است . در این خودرو نیز مثل دیگر انواع MPV ، جای حمل وسائل نسبتا كم است و بنا به سفارش خریدار میتواند 7 یا 8 صندلی مجهز داشته باشند . مدل Pulmann پژو 807 كه بیشتر جنبه تشریفاتی دارد ، مجهز به 6 صندلی بسیار راحت و مجزا میباشد . حساسیت پژو در مورد ایمنی سرنشینان در بین خودروسازان زبانزد است .
در این مدل پر ظرفیت نیز مسئله ایمنی از اهمیت خاصی برخوردار بوده تا جائی كه به عقیده برخی كارشناسان ، پژو استانداردهای ایمنی این كلاس خودرو را از نو تدوین كرده است .
صندلی راننده و سرنشین جلو مجهز به ایربگ جلو و كناری میباشند و برای دفعه اول در جهان هر سه ردیف صندلی دارای ایربگی جانبی به طول كل اطاق میباشند که در هنگام تصادف از پهلو از برخورد سرنشینان با شیشه های کناری و ستونهای خودرو جلوگیری می کنند .
طراحی داخل كابین بیشتر معطوف به راحتی سرنشینان خصوصا آسایش كودكان است و بیش از 50 محفظه برای قرار دادن اشیاء كوچك و بزرگ در آن تعبیه شده است ، لازم به ذكر است كه برخی از آنها خنك شونده نیز میباشند . همچنین امكان سفارش تلویزیون و سیستم DVD نیز برای این خودرو وجود دارد .
صندلی راننده و سرنشین جلو مجهز به ایربگ جلو و كناری میباشند و برای دفعه اول در جهان هر سه ردیف صندلی دارای ایربگی جانبی به طول كل اطاق میباشند که در هنگام تصادف از پهلو از برخورد سرنشینان با شیشه های کناری و ستونهای خودرو جلوگیری می کنند .
طراحی داخل كابین بیشتر معطوف به راحتی سرنشینان خصوصا آسایش كودكان است و بیش از 50 محفظه برای قرار دادن اشیاء كوچك و بزرگ در آن تعبیه شده است ، لازم به ذكر است كه برخی از آنها خنك شونده نیز میباشند . همچنین امكان سفارش تلویزیون و سیستم DVD نیز برای این خودرو وجود دارد .
807 با چهار نوع موتور متفاوت چهار سیلندر و یک نوع موتور شش سیلندر بنزینی عرضه میگردد كه دو نوع آن بنزینی و دو نوع دیگر توربو دیزل میباشند . قبل از توضیح بیشتر یادآور می شویم كه بر خلاف كشور ما كه خودروهای سواری دیزل طرفدار چندانی ندارند ، در اروپا خودروهای دیزل خصوصا توربو دیزل به لحاظ صرفه اقتصادی و عملكرد مطلوبشان پر فروش تر از انواع بنزینی میباشند، خصوصا دركلاس خودروهای خانوادگی وMPV ها كه این نوع موتور با گشتاور تولیدی بالاتر خود نسبت به موتورهای بنزینی هم ردیف خود ، سهولت رانندگی بیشتری را برای راننده به ارمغان میاورد . .
مدل شش سیلندر پژو 807 تنها با گیربکس اتوماتیک با سیستم انطباق خودکار ( این نوع گیربکس قادر است که با تجزیه و تحلیل نحوه رانندگی راننده، در صورت نیاز دنده را برای افزایش شتاب دیرتر تعویض نماید و در حالت عادی با تعویض سریعتر دنده باعث صرفه جوئی در مصرف سوخت شود ، در ضمن مسائلی چون لغزندگی سطح جاده و شیب جاده و وزن خودرو را نیز مد نظر قرار می دهد ) قابل سفارش است ، حداکثر سرعت این مدل 205 کیلومتر در ساعت است که برای این کلاس خودرو بسیار درخور توجه است . موتور 22 لیتری بنزینی بسیار نرم و بی صدا بوده و قادر است پژو 807 را با سرعتی در حدود 196 كیلومتر در ساعت به حركت در آورد و در اكثر مواقع صدای آن از صدای برخورد باد با بدنه خودرو كمتر است . .
تهیه کننده: رضا لواسانی .