پوستم خشک است، چرا؟

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پوستم خشک است، چرا؟



خشکي پوست يک بيماري واحد نيست؛ بلکه واژه ‌اي است که به طور کلي، به پوستي اطلاق مي‌ شود که در لمس و معاينه، خشن و خشک است و نمايي کدر و پوشيده از پوسته‌ هاي ظريف و گاهي ترک‌‌ خورده دارد. عوامل و بيماري ‌هاي متعددي هستند که مي ‌توانند موجب بروز پوست خشک شوند....
شايد تغييرات فصلي و آمدن پاييز و زمستان به شيوع بيشترخشكي پوست منجر شود ولي مهم ‌ترين عامل ايجاد خشکي پوست، بالا رفتن سن است. اين مشكل با افزايش سن بيشتر مي ‌شود چون اختلالات جزيي ‌اي که در ساختمان و عملکرد پوست در افراد مسن ايجاد مي ‌شود و همچنين کاهش ميزان آب لايه‌ هاي سطحي پوست موجب مي ‌شود تقريبا تمام افراد مسن به‌ طور طبيعي با اين مشکل مواجه شوند و اين خشكي در قسمت قدامي ساق ‌پاهاي شان به خوبي قابل رويت است. گاهي اين خشکي همراه با خارش شديد است و البته اين حالت به خوبي به مرطوب ‌کننده ‌ها جواب مي ‌دهد.
خشكي پوست هم مانند هرعلامت يا بيماري ديگري مي تواند در اثر يک عامل يا چند عامل به وجود بيايد. بايد عامل اصلي به ‌وجود آورنده را شناخت و درمان مناسبي براي آن تجويز کرد.
اصل كلي براي درمان خشکي پوست عبارت است از مشخص کردن عامل اصلي ايجادکننده خشکي پوست و حذف آن. يعني امکان دارد شما دچار اختلالي در غدد دروني بدن باشيد، مانند کم ‌کاري تيروييد، تا اين عامل تشخيص داده نشود درمان اصلي صورت نمي ‌گيرد.چون مشکل تيروييد مي ‌تواند با خشکي پوست و ريزش موها و تورم پوست همراه باشد. در اين موارد علاوه بر استفاده از مرطوب ‌کننده‌ها، با تصحيح عملکرد غده تيروييد از طريق تجويز داروهاي مخصوص، درمان خواهيد شد. گاهي امکان دارد به بيماري کبدي و کليوي دچار باشيد. کساني که به نارسايي مزمن کليه مبتلا هستند يا دياليز مي ‌شوند، ممکن است همراه با خشکي پوست دچار خارش شديد هم باشند. در اين افراد پزشک با استفاده از نوردرماني خارش را کم مي ‌کند. حتي‌ امکان دارد به دليل استفاده از استخرهاي آب‌ گرم همراه با کلر که يک ترکيب خشک ‌کننده است پوست شما خشن و خشک شده باشد. در اين مورد توصيه مي ‌کنم پس از استخر، با‌‌‌ آب ‌ولرم دوش بگيريد و بدن را با مواد پاک ‌کننده ملايم بشوييد و سپس با حوله خشک کرده و ظرف 3 يا 4 دقيقه پس از خشک کردن پوست از ترکيبات مرطوب کننده استفاده کنيد. بايد به ‌طور متوسط 2 يا 3 بار در روز پوست خود را با مرطوب ‌کننده‌ ها نرم کنيد.
اصل بعدي درمان تنظيم ميزان رطوبت محل کار يا منزل است و اين که دقت کنيد هرگز هنگام شست‌ وشو از ترکيبات پاک‌ کننده قوي استفاده نکنيد و در مورد نوع صابون يا شامپوي خود با پزشک تان مشورت کنيد.

درمان خشکي پوست
در اين قسمت توصيه هاي غذايي و گياهان دارويي موثر را دردرمان خشکي پوست براي شما بيان مي کنيم.
* بهترين دارو براي لب هاي خشک و ترک خورده، مخلوط شير و چند قطره گلاب و آب ليموترش است که بهتر است هر شب قبل از خوابيدن اين محلول را به لب هاي خود بماليد.
بعد از تميز کردن پوست خود، آن را مرطوب کنيد تا خشک نشود. يک محلول مرطوب کننده يا روغن مخصوص صورت استفاده کنيد که داراي مواد مغذي و طبيعي باشد. هرگز از کرم هاي جامد استفاده نکنيد.
* از دستگاه بخور يا سماور يا يک ظرف آب روي شوفاژ براي مرطوب کردن هواي اتاق به خصوص در زمستان استفاده کنيد. اين کار باعث مي شود پوست آب کمتري از دست بدهد.
* در محيط هاي خيلي گرم قرار نگيريد. از تغييرات ناگهاني دما خودداري کنيد. پوست خود را از تماس با باد و نور خورشيد هم محافظت کنيد. به ياد داشته باشيد که پوست در اثر خشک شدن بسيار آسيب پذير و حساس مي شود.
* در هواي سرد زمستاني که باد هم مي وزد، حتماً يک کرم مرطوب کننده به صورت خود بماليد، زيرا سرما باعث تبخير آب از پوست مي شود. باد هم سرعت تبخير را افزايش مي دهد.
* در شب براي شستن کرم، يک تميز کننده روغني استفاده کنيد در اين مورد کِِرِم بچه مناسب تر است.
* حداقل نيم ساعت قبل از خوابيدن، کرم مخصوص شب بماليد. اگر بعد از زدن کرم فوراً بخوابيد، پوست نازک اطراف چشم هاي شما متورم خواهد شد.
يک بار در هفته براي روشن شدن پوست، از ماسک مخصوص صورت استفاده کنيد.
براي تهيه اين ماسک :
يک قاشق مربا خوري خاک رس سبز رنگ و يک قاشق مرباخوري عسل را مخلوط کنيد. اين مخلوط را به صورت خود بماليد ولي مواظب باشيد اطراف چشم ها نماليد. ??دقيقه صبر کنيد و سپس با آب ولرم صورت خود را بشوييد. در حالي که پوست صورت کمي مرطوب است، يک مايع نرم کننده يا روغن طبيعي مخصوص به صورت خود بماليد.
* وقتي پوست ترک برمي دارد، مصرف آب و اسيدهاي چرب ضروري را افزايش دهيد. هميشه پوست خود را چرب کنيد و از تماس با مواد مضر محافظت کنيد.
* براي از بين بردن خشکي پوست انگشتان دست، کرم گل هميشه بهار و ويتامين E را استفاده کنيد. موقع خواب اين مخلوط را به پوست دست خود بماليد و تمام شب دستکش هاي نايلوني بپوشيد تا کرم به جايي ماليده نشود.
* هرگز سيگار نکشيد. سيگار به دلايل مختلفي براي پوست مضر است. نيکوتين موجود در سيگار رگ هاي خوني و از جمله مويرگ هاي تغذيه کننده پوست را تنگ مي کند. در نتيجه خون کمتري به پوست مي رسد و پوست دچار کمبود اکسيژن و مواد مغذي مي شود که براي سلامتي پوست مضر است. همچنين پوست را خشک و زبر و سخت مي کنند.
* از صابون هاي تند و کرم هاي پاک کننده مواد آرايشي استفاده نکنيد، زيرا اين کرم ها داراي روغن هاي هيدروژنه هستند. اين روغن ها باعث مي شوند راديکال هاي آزاد به پوست آسيب زده و باعث خشکي و چين و چروک آن شوند. براي پاک کردن پوست خود، از روغن زيتون و روغن بادام استفاده کنيد. به آرامي روغن را به پوست خود بماليد، سپس با آب گرم آن را بشوييد و با يک پارچه نرم، پوست خود را خشک کنيد.
* هنگام حمام کردن از آب خيلي داغ استفاده نکنيد. تا جايي که امکان دارد جلوي آفتاب قرار نگيريد. نور خورشيد باعث خرابي بيشتر پوست مي شود. تابش مستقيم نور خورشيد به پوست خشک باعث خشکي، چين و چروک، جوش و حتي تاول مي شود.
* اگر مجبوريد جلوي آفتاب باشيد، هميشه به صورت و قسمت هايي از پوست خود که در معرض تابش آفتاب هستند، يک ضد آفتاب مناسب بماليد.
گردآوري: معصومه آيت اللهي- کارشناس تبيان

منابع:
دکتر حسن صيرفي متخصص پوست و مو- هفته نامه سلامت
صنايع نيوز
 

Similar threads

بالا