پلاریزاسیون

aliamirizarandi

عضو جدید
[h=1]پلاریزاسیون[/h]پلاریزاسیون[1] خصوصیت دسته‌ای از امواج خاص است که جهت گیری محور نوسان[2] آن‌ها را توصیف می‌کند.
امواج الکترومغناطیسی مانند نور و امواج جاذبه‌ای از خود پلاریزاسیون نشان می‌دهند اما امواج صوتی بر خلاف این امواج در محیط گازی یا مائی، پلاریزاسیون ندارند زیرا جهت ارتعاش و پخش آنها یکی است.
طبق قرارداد پلاریزاسیون نور، جهت‌گیری میدان الکتریکی موج در یک نقطه از فضا، در طول یک دوره از نوسان است. به بیانی دیگر پلاریزاسیون عبارت است از مکان هندسی نقاطی از صفحه‌ای عمود بر راستای انتشار موج الکترومغناطیس، که توسط رأس میدان الکتریکی در اثر گذشت زمان، حاصل می‌شود‌. وقتی نور در محیط آزاد حرکت می‌کند در بسیاری از موارد به صورت یک موج عرضی پیش می‌رود به عبارت دیگر پلاریزاسیون بر جهت حرکت موج عمود است. موج الکترومغناطیس از ارتعاش بارهای الکتریکی حاصل می‌شود. اگر این ارتعاش‌ها در یک صفحه اتفاق نیفتند اصطلاحاً نور را " غیر پلاریزه[3]" می‌گویند. نورهایی مثل نور خورشید و نور لامپ معمولی به علت اینکه میدان‌های الکتریکی امواج تشکیل دهنده به صورت اتفاقی جهت‌گیری می‌کنند، غیر پلاریزه طلقی می‌شوند.
همانطور که در شکل1-1 مشاهده می‌شود؛ نور پلاریزه میدان الکتریکی ممکن است در یک جهت، جهت گیری کند (پلاریزاسیون خطی)یعنی میدان فقط ارتعاش داشته باشد، که خود می‌تواند از نظر فضایی به سه دسته افقی، عمودی و مایل تقسیم گردد. یا ممکن است با حرکت موج بچرخد (پلاریزاسیون چرخشی و بیضوی) یعنی میدان فقط چرخش داشته باشد. در این سه حالت راستای ارتعاش یا چرخش (مکان هندسی رأس بردار میدان الکتریکی) تعیین کننده‌ی نوع پلاریزاسیون خواهد بود.


[1]Polarization orPlarisation

2Osilation

[3] Non-Polarized
 
بالا