پسران بيش از دختران دچار (وحشت شبانه) مي شوند

skolar76

عضو جدید
کاربر ممتاز
نوعي اختلال خواب موسوم به (وحشت شبانه ) که زمينه ارثي و خانوادگي دارد، در پسران بيش از دخترها مشاهده مي شود.
به گزارش سرويس (بهداشت و درمان) خبرگزاري دانشجويان ايران، دکتر حسام روانپزشک و عضو انجمن بين المللي روانشناسي اروپا، ضمن اعلام اين مطلب گفت: اختلال وحشت شبانه يا Sleep Terror ، معمولا در ثلث اول خواب شبانه و گاهي نيز در مرحله عميق خواب رخ مي دهد. فرد با فرياد و تظاهرات رفتاري و اضطراب شديد و حالت وحشت زده در بستر مي نشيند و حتي گاهي توانايي جهت يابي خود را از دست مي دهد.

وي ادامه داد: در اکثر موارد، بيمار مجددا به خواب مي رود و روز بعد، اين حالت را به ياد نمي آورد.

دکتر حسام با اشاره به اين که وحشت شبانه در کودکان شايع تر است، يادآور شد: عموما تلاش بزرگسالان در آرام ساختن کودکي که دچار وحشت شبانه شده است، بي اثر مي ماند و بعد از 5 تا 10 دقيقه کودک سريعا به خواب مي رود. اما در طي اين زمان کوتاه وي، اطرافيان و اشياء را نمي شناسد و شديدا عرق مي کند.

اين روانپزشک با ارثي خواندن اين اختلال خاطرنشان کرد: وحشت شبانه در پسران بيش از دختران ديده

مي شود و گاهي علت آن نيز، وجود ناهنجاري عصبي جزيي در قسمت عمقي پيشاني و گيجگاه است.

دکتر حسام با ذکر اين که وحشت شبانه در نوجواني، مي تواند نخستين علامت صرع باشد، توضيح داد: در برخي موارد اين اختلال با خواب گردي رابطه نزديک داشته اما هيچ ارتباطي به کابوس ديدن ندارد.

وي در نهايت در خصوص درمان وحشت شبانه اظهار كرد: براي درمان اين عارضه بايستي وضعيت خانواده بيمار آرام و عاري از استرس باشد؛ در اين صورت گاهي روان درماني فردي و خانوادگي مفيد واقع مي شود و اين اختلال را کاملا از بين مي برد.

گفتني است، شيوع وحشت شبانه در افراد جامعه به مراتب کمتر از کابوس است.
 

Similar threads

بالا