[پروژه های مرمت شده] -03-طرح بازسازی خانه بنجامین فرانکلین

عطر بارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنجامين فرانكلين ( 1790-1706 ) نويسنده و ناشر، سياستمدار، طبيعیدان و مخترع آمريكايى، يكى از بنيان گذاران ايالات متحده ى آمريكا است و با توجه به سخنانى كه در روابط انسانى و اخلاقى دارد، به عنوان يك انسان بزرگ، آمريكايى ها او را قهرمان ملى مى دانند. اين نوشته به طرح بازسازى بقاياى خانه ى وى در شهر فيلادلفيا از ايالت پنسيلوانيا

اشاره دارد كه به نحوى يك حركت نو و نسبتاً عجيب از بازسازى به مفهومى كه در ذهن حفاظت گران است را متبادر مى كند و كاملاً متفاوت است.
در سال 1975 .م سازمان خدمات ملى پارك هاى آمريكا دو نفر معمار به نام هاى ونتورى (Veaturi) و راش (Rauch) را جهت بازسازى آبستره اى از خانه و درشكه خانه ى بنيامين فرانكلين در محل اصلى خودشان كه مدت هاى مديدى از تخريب آنها مى گذشت، دعوت به كار كرد.
على رغم اينكه باستان شناسان و صاحبان آرشيو، اطلاعات مكتوب بسيارى پيرامون اين دو خانه و زمين هاى اطراف آن در اختيار معماران گذاردند، ليكن به علت فقدان اسناد باستان شناسى و مدارك مصور از اين محل، امكان بازسازى دقيق خانه ها فراهم نيامد. همين فقدان مدارك، مبناى تصميمى خاص گرديد و به اين منجر شد كه با طراحى خطوط بيرونى بنا با آلات فلزى، چهار چوب كلى خانه را بسازند. ورودى ها، خطوط سقف ها، تزئينات سه گوش بالاى پنجره ها و دودكش ها در اندازه و شكل طبيعى ساخته و سر جاى خودشان نصب گرديدند.
ديوار هاى طبقه ى همكف و اطاق هاى طبقه ى اول با طرحى از سنگ هاى آبى گرانيتى در سطح زمين ساخته شد و قسمت هاى ديگر محوطه را نيز چمن و يا آجر فرش كردند. بقاياى ديوارها، پى و زير زمين اصلى خانه را مى توان از پشت شيشه هايى كه در كف خانه جا سازى شده اند ملاحظه نمود.
پلان هر يك از اطاق هاى طبقه ى همكف با رنگ ها و اشكال مختلفى كه با سنگ فرش ايجاد شده اند، مشخص گرديده اند. نکته ى جالب اين است كه قطعات مختلفى از نامه هاى فرانكلين را بر اين ساختمان با سنگ هاى آبى نگاشته اند. اين چنين تعبيرى، ابعادى انسانى به محل مى افزايد. علاوه بر اين محوطه ى رو باز، زير زمينى واقعى است كه در واقع موزه ى آثار و احوال بنجامين فرانكلين است. منحصر به فرد بودن چنين مجموعه اى باعث گرديده است تا سالانه بيش از يك ميليون سياح از آن ديدن كنند و نيز باعث شده است تا اين محل به عنوان اصلى ترين نمايشگاه تاريخ آمريكا تبديل شود.

نویسنده :
محمد يونسى،مهدى حاجى زاده

منابع
حفاظت و مرمت در كاوش هاي » ؛ استانلي پرايس، نيكلاس
مترجم: ميرحسين موسوي، تهران: دانشگاه هنر، ،« باستان شناسي
چاپ دوم، 1380
blog.houseplans.com/2009/11/20/moderncottage-
and-bungalow-plans
press.gophila.com/media/1346#
.nps.gov
.ushistory.org/tour/tour_fcourt.htm
en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Franklin
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا