[پروژه های مرمت شده] -02-احياي چهار باغ

marali_64

عضو جدید
احياي چهار باغ


احياي چهارباغ پس از ۴۰سال بلاتكليفي

طرح احياي چهارباغ پس از ۴۰ سال بلاتكليفي به مرحله اجرا رسيد. اين مطلب را مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهر اصفهان اعلام كرد. وي كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، از شناسايي ۵۲ محدوده در بافت فرسوده اصفهان خبر داد و گفت: عمده فعاليت شهرداري اصفهان بر روي احياي اين محدوده متمركز شده است.

حسين جعفري افزود: در حال حاضر كار مطالعاتي و تهيه طرح براي ۳۰ محدوده آغاز شده وقرار است با كمك بخش خصوصي كار مداخله، مرمت و احياي بافت تاريخي آغاز شود. وي با بيان اينكه از ۴۱۰۰ هكتار بافت فرسوده شهر اصفهان دو هزار و ۱۵۷ هكتار به تصويب شوراي عالي معماري و شهرسازي رسيده است، گفت: عمده بافت فرسوده شهر اصفهان از نوع فرسوده تاريخي است و بخش فرسوده غير تاريخي حاشيه اي و روستا شهر ازجمله ديگر انواع بافت فرسوده در شهر اصفهان است. جعفري گفت : جداي از نياز به طرح هاي مرمتي احيا و نوسازي ، مشكلات مالكيتي، محدوديت هاي وي ژه ساخت وساز، مشكلات كالبدي و ثبتي، مسئله تاسيسات شهري و ضوابط ميراثي از جمله مواردي است كه بافت هاي فرسوده تاريخي با آن دست به گريبانند / وي با اشاره به مصوبه برنامه چهارم توسعه كه قرار بوده طي ۱۰ سال كار احياي بافت هاي فرسوده به انجام برسد، گفت: به علت نبود قوانين مورد نياز هم اكنون از برنامه عقب هستيم. مدير عامل سازمان نوسازي و بهسازي اصفهان با اشاره به اينكه حل معضل بافت هاي فرسوده نياز به يك عزم مشترك و همكاري بين دولت و مجلس در حوزه قانونگذاري دارد، گفت: فعاليت هايي كه تاكنون از سوي شهرداري ها انجام شده در مقايسه با حجم كار در بافت هاي فرسوده كافي نيست و دولت در اين حوزه محور اساسي است و نقش اصلي را بازي مي كند.
جعفري افزود : شهرداري سالانه ۱۵ تا ۲۰ ميليارد تومان در حوزه بافتهاي فرسوده وتاريخي هزينه مي كند و درحوزه صدور پروانه تسهيلاتي براي سرمايه گذار قائل شده است. وي در خصوص وضعيت فعلي طرح احياي ميدان عتيق گفت :با اتمام كار طراحي و مطالعاتي بزودي اين طرح وارد مرحله اجرا مي شود. وي اهداف عمده از اجراي طرح ميدان عتيق را احياي بافت منطقه، ساماندهي ترافيك و حل معضل پاركينگ عنوان كرد. جعفري همچنين در خصوص احياي بافت جنوبي ميدان نقش جهان گفت: در اين منطقه سه طرح با همكاري سازمان ميراث فرهنگي، شهرداري و شركت مسكن سازان وابسته به سازمان مسكن وشهرسازي به اجرا در مي آيد. به گفته جعفري تكميل باغ زره سازان توسط شهرداري، ساخت يك مجموعه اقامتي سنتي توسط سازمان مسكن و شهرسازي و مرمت و تجهيز خانه صدرالعلما به عنوان موزه توسط سازمان ميراث فرهنگي انجام مي شود.
وي همچنين گفت: كار مطالعات مربوط به احياي
۳۰ هكتار از بافت شرق اصفهان درحال انجام است. جعفري در مورد طرح احياي خيابان چهارباغ گفت: اين طرح بعد از ۴۰ سال بلاتكليفي بعد از تاييد سازمان ميراث فرهنگي در حال اجراست.
وي افزود: طرح بدنه سازي شرق چهارباغ در پنج مرحله طبقه بندي شده و هم اكنون بين
۴۰ تا ۵۰ درصد كار به نتيجه رسيده است. وي در پاسخ به نگراني هاي ايجاد شده در خصوص افزايش تراكم در محدوده چهارباغ با اجراي اين طرح گفت : با توجه به اينكه از ۳۰ هزار متر مساحت اين طرح تنها ۱۰هزار متر آن بناي ساخته شده است نگراني اي در اين باره وجود ندارد.



 
بالا