پرنــــــده های ناشناس ... ( مروری بر هواپیماهای آزمایشی جهان )

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز

امروزه بالغ بر صدها نوع مختلف از هواگرد ها در انواع نظامی و غیرنظامی و با ابعاد و کاربری های مختلف در حال پرواز و خدمت در خطوط هوایی یا ارتش های جهان میباشند . اما به ازای هر یک از این هواپیما ها که طرح های موفق و به تولید رسیده محسوب میشوند شاید بیش از ده فروند هواپیما هرگز به تولید نرسیده اند یا در حد یک یا دو نمونه برای آزمایش تولید شده اند .

بسیاری از این طرح ها پایه ای شدند برای طرح های موفق بعدی و بسیاری نیز برای همیشه به بایگانی سپرده شدند . به هر حال در اینجا قصد داریم تعدادی از این پرنده های ناشناس را بهتر بشناسیم .

 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
Northrop YF-23

Northrop YF-23




با یکی از انواع پیشرفته این هواپیماها شروع میکنیم . همه شما جنگنده رادارگریز F-22 را میشناسید . اما همزمان با تولید این جنگنده رقیب آن یعنی جنگنده Northrop YF-23 نیز در دست طراحی و ساخت بود اما به هر ترتیب طرح آن مورد پسند قرار نگرفت و عرصه تولید را به رقیبش از شرکت لاکهید واگذار کرد . طرح آن شبیه به جنگنده F-22 است اما شباهت هایی به F-15 نیز دارد . به هر شکل با لغو تولید انبوه این جنگنده دو فروند تولید شده در حال حاضر در موزه نیروی هوایی در اوهایو به سر میبرند .

 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
Lockheed XFV

Lockheed XFV






با دیدن این پرنده شاید در نگاه اول به یاد چوب لباسی بیافتید ! اما در واقع این هواپیما اولین تلاش های دانشمندان برای ساخت هواپیماهای عمودپروازی بودند که به طول باند کمتری احتیاج داشته باشند . البته در هنگام فرود با استفاده از چرخ های کوچک روی دم عجیب خود مثل همه هواپیما ها فرود میامد ولی با استفاده از یک چرثقیل آن را به حالت عمودی در آورده و روی دم آن قرار میدادند به همین دلیل به آن هواپیمای دم نشین نیز میگویند . از این هواپیما تنها همین نمونه ای که در تصویر ملاحظه میکنید ساخته شده که آن هم به موزه ای در فلوریدا اهدا گردید .

 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
Douglas X-3 Stiletto

Douglas X-3 Stiletto






هواپیمای Douglas X-3 Stiletto یکی از طرح های آزمایشی ایالات متحده در دهه 50 بود که با بدنه ای باریک و دماغه ای طولانی از طرح خاص خود بهره مند است . این هواپیما برای بررسی و به دست آمدن طرحی مناسب برای سرعت های مافوق صوت بود که بتواند پایداری خود را به خوبی حفظ کند و ضمنا در برابر ضربات ناشی از دیوار صوتی نیز مقاوم باشد . برای اولین بار در یک هواپیما از تیتانیوم به میزان قابل توجه در اجزای اصلی استفاده شد اما خب ، طرح این هواپیما به گونه ای بود که چندان عملیاتی به نظر نمیرسید . اما از داده ها و اطلاعات این هواپیما شرکت لاکهید بهره فراوانی برد و جنگنده موفق F-104 Starfighter را طراحی و روانه بازار کرد که به سرعت دو ماخ نیز میرسید .

 

mr.rohalamin

اخراجی موقت





هواپیمای Douglas X-3 Stiletto یکی از طرح های آزمایشی ایالات متحده در دهه 50 بود که با بدنه ای باریک و دماغه ای طولانی از طرح خاص خود بهره مند است . این هواپیما برای بررسی و به دست آمدن طرحی مناسب برای سرعت های مافوق صوت بود که بتواند پایداری خود را به خوبی حفظ کند و ضمنا در برابر ضربات ناشی از دیوار صوتی نیز مقاوم باشد . برای اولین بار در یک هواپیما از تیتانیوم به میزان قابل توجه در اجزای اصلی استفاده شد اما خب ، طرح این هواپیما به گونه ای بود که چندان عملیاتی به نظر نمیرسید . اما از داده ها و اطلاعات این هواپیما شرکت لاکهید بهره فراوانی برد و جنگنده موفق F-104 Starfighter را طراحی و روانه بازار کرد که به سرعت دو ماخ نیز میرسید .

این یکی هواپیمای قشنگیه!
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
به لینک های زیر هم سری بزنید:
http://jlnlabs.online.fr/gfsuav/nxx.htm

http://jlnlabs.online.fr/gfsuav/gfsuavn01a.htm

نظرتون درباره شکلهای زیر چیه؟
قضیه اشیاء نورانی که یادتون هست.



http://www.www.www.iran-eng.ir/images/statusicon/wol_error.gifاندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 768x576 و حجم آن 65KB است.



http://www.www.www.iran-eng.ir/images/statusicon/wol_error.gifاندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 768x576 و حجم آن 63KB است.









 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
نظرتون درباره اشیاء زیر چیست؟
 

پیوست ها

  • 2 (2).jpg
    2 (2).jpg
    32.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 2 (6).jpg
    2 (6).jpg
    61.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

rozan

عضو جدید
اقا قبول نیست ما کلی دلمونو خوش کرده بودیم به ادم فضایی ها
 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
Beriev VVA-14

Beriev VVA-14







خب بعد از پیام های بازرگانی بپردازیم به تاپیکمون ! :w16:

اصولا شوروی سابق به ساخت پرنده های زمخت و عظیم الجثه شهرت داشت و هرچقدر این پرنده ها آزمایشی تر بودند گویا شکل و شمایل اونها هم عجیب تر و زمخت تر باید میبود !
از جمله این هواپیما ها باید Beriev VVA-14 را نام برد با واقعا شکل منحصر به فرد و خاصی دارد . این پرنده دوزیست که البته توانایی نشست و برخاست از باند خشکی را نیز دارد برای جنگ های ضد زیردریایی طراحی و ساخته شد و قادر بود مسافت های طولانی را در ارتفاع کم از سطح آب پرواز کرده و به کشف و انهدام زیردریایی های اتمی آمریکا که موشک های بالستیک اتمی حمل میکردند بپردازد . اما پس از 107 ساعت پرواز آزمایشی در سال 1987 و مانند بسیاری از طرح های نظامی شوروی در آن سالها به فراموشی سپرده شد . از این هواپیما تنها دو نمونه ساخته شده که اکنون در موزه نگهداری میشوند .

 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
Caproni Ca.60

Caproni Ca.60






تا حالا هواپیماهایی که گفتیم هرکدوم به درد یه کاری میخوردند اما این یکی به درد هر کاری بخوره قطعا به درد پرواز کردن نخواهد خورد .
هواپیمای Caproni Ca.60 تنها هواپیمای 9 باله جهان و دارای رکورد بیشترین تعداد بال در بین هواپیما هاست . این هواپیمای عجیب و غریب برای جابجایی مسافر در خطوط هوایی بین اروپا و آمریکا ساخته شده بود و ظرفیت حمل 100 مسافر را داشت . در اولین و تنها پروازی که در سال 1921 انجام داد 8 موتور این هواپیما نتوانستند این آپارتمان 3 طبقه ! را بیش از 18 متر به بالا ببرند و هواپیما بر اثر سقوط آتش گرفت و از بین رفت تا درس عبرتی برای طراحان هواپیما در آینده باشد !

 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
---------------------------------------------------------
اینا پهپاد های جاسوسی جدید آمریکا هستن. من دربارشون خوندم. چیز جالبی ندارن. فقط از لحاظ دینامیک و کنترل پرواز نمونه های جالبی هستند.وگرنه اوینیک و مخابرات همون قبلی هاست.
 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
XF-103 Thunderwarrior

XF-103 Thunderwarrior

تاپیک خیلی جالبیه!

نظر لطف شماست :gol:



هواپیمای بعدی یکی از جنگنده هایی است که در مرحله طراحی کار بر روی آن متوقف شد و به این ترتیب حتی یک نمونه کامل آن نیز ساخته نشده است اما از چند جهت طرح شاخصی بود . XF-103 Thunderwarrior یک هواپیمای شکاری است که برای رهگیری و انهدام بمب افکن های شوروی سابق قرار بود ساخته شود . موتورهای پر قدرت توربوجت J65 که بر روی این جنگنده نصب شده بود میتوانست آن را به سرعت 3 ماخ برساند و حتی در صورت استفاده از موتور رمجت سرعت آن به 5 ماخ نیز میرسید که برای یک جنگنده حتی در این زمان نیز فوق العاده است چه برسد به دهه 50 میلادی .
البته طرح کاملا آئرودینامیک و مخروطی شکل دماغه آن نیز در این سرعت بی تاثیر نبود . با اینکه 104 میلیون دلار بر روی این پروژه هزینه گردید ( قیمت یک فروند جنگنده بمب افکن در آن زمان حدود 2.5 میلیون دلار بود ) اما به علت مسائل عملیاتی کار بر روی آن متوقف گردید .

 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
Avro 730

Avro 730






این هواپیما نیز با هواپیمای قبلی که معرفی گردید دارای شباهت هایی است. هواپیمای انگلیسی Avro 730 که به منظور استفاده در نقش بمب افکن و یا هواپیمای تجسسی طراحی شده بود مشخصات فنی بارزی داشت . از جمله آن باید مجهز بودن به دو موتور رمجت که قابلیت پرواز با سرعت 3 ماخ را به آن میداد ، قابلیت حمل موشک ها و بمب های اتمی ، برد بالای بیش از 9000 کیلومتر بر سرعت دو ماخ ، سقف پرواز مناسب 60 هزار پا و ... را نام برد .
ظاهر این هواپیما مانند بسیاری از هواپیماهای دهه 50 و 60 میلادی که تحت تاثیر تب سرعت حاکم برای طراحی هواپیما در آن زمان قرار داشتند باریک ، کشیده و دوکی شکل بوده و از طرح غیرمعمول کاناردهای جلویی بهره میبرد که برای بمب افکنی با طول 50 متر غیرعادی بود . این طرح در سال 1957 متوقف شد .

 

ROCKET

عضو جدید
اینا پهپاد های جاسوسی جدید آمریکا هستن. من دربارشون خوندم. چیز جالبی ندارن. فقط از لحاظ دینامیک و کنترل پرواز نمونه های جالبی هستند.وگرنه اوینیک و مخابرات همون قبلی هاست.

اگر چیز بیشتری دربارشون میدونی توضیح بده.
 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
Junkers Ju 287

Junkers Ju 287






آلمان نازی در طول تاریخ حیات خود و به خصوص در سالهای پایانی جنگ جهانی دوم طرح های پیشرفته و مدرن بسیاری را در دست بررسی داشت که بسیاری از آنها بعدها الگوی سایر کشورها در پیشرفت های هوافضای آنها شد .

یکی از این هواپیماهای بمب افکن جت Ju 287 بود که در سال 1944 ساخته شد . این هواپیما را باید نخستین هواپیمای عملیاتی با بالهای پیشگرا دانست . طرحی که بعدها در جت های به مراتب پیشرفته تر X-29 و Su-47 به مرحله اجرا در آمد . این بمب افکن قادر بود با اتکا به 4 موتور توربوجت به سرعت 555 کیلومتر در ساعت و برد 1500 کیلومتر دست پیدا کند که نسبت به بقیه بمب افکن های آلمانی رقم قابل توجهی بود. ویژگی های فنی این بمب افکن در زمان خود بسیار چشمگیر بود ولی مثل بسیاری از طرح های آلمان دیر برای تولید آن اقدام شد و تنها نمونه تولید شده آن به دست ارتش سرخ افتاد .

 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
essyh2003 مروری بر سانحه ایران 140 مهندسی هوافضا 21

Similar threads

بالا