پرنده‌ها دنيا را رنگي‌تر از ما مي‌بينند

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
تخم‌ پرندگان ابتدا سفيد بوده، اما با گذشت زمان رنگي و طرح‌دار شده است. پرندگان تفاوت‌هايي را در رنگ تخم‌ها مي‌بينند كه ما نمي‌توانيم ببينيم. چه دليلي باعث شده كه تخم پرندگان از سفيد به رنگي تغيير كند؟

بهنوش خرم‌روز: انسان‌ها در شبكيه چشم خود سه نوع گيرنده نوري دارند كه مسئول تشخيص رنگ‌هاي مختلف هستند. به علاوه طيف امواج خاصي از نور براي ما قابل ديدن هستند كه ما به آن‌ها نورهاي مرئي مي‌گوييم. دو سر اين طيف كه فروسرخ و فرابنفش خوانده مي‌شوند براي ما قابل ديدن نيستند. اما بسياري از حيوانات در اين زمينه در مقايسه با ما انسان‌ها توانايي بالاتري دارند.

بر اساس گزارش لايوساينس، پرنده‌ها برخلاف انسان چهار نوع سلول گيرنده رنگ در شبكيه دارند و مي‌توانند نورهاي فرابنفش را هم ببينند. بنابراين آن‌ها طيف گسترده‌تري از رنگ‌ها را در مقايسه با انسان‌ها مي‌بينند. به نظر مي‌رسد كه اين توانايي، باعث مي‌شود آن‌ها تخم‌هايشان را خيلي متفاوت از آن‌چه ما مي‌بينيم ببينند.

محققين دانشگاه نيويورك در مطالعه خود بيش از 2000 تخم را از 251 گونه پرنده مختلف مورد بررسي قرار دادند و به اين نتيجه رسيدند كه اغلب تنوع رنگي تخم‌ها در همان طيف رنگي است كه ما انسان‌ها هم مي‌توانيم ببينيم،‌ اما وقتي پاي تميز تخم‌ها از هم و جدا كردن تخم‌هاي گونه‌هاي مختلف در موارد كاربردي و حياتي در ميان باشد،‌ تفاوت رنگ تخم‌ها بيشتر در طيف نورهاي با طول موج كوتاه يا همان نورهاي فرابنفش است كه ما نمي‌بينيم. براي مثال،‌ تفاوت عمده تخم‌هاي پرنده فاخته با تخم ساير پرندگان در طيف نورهاي فرابنفش قرار مي‌گيرد. فاخته تخم‌هاي خود را در لانه پرندگان ديگر مي‌گدارد تا آن‌ها جوجه‌هايش را بزرگ كنند. برخي پرندگان به اين تفاوت اهميت نمي‌دهند اما برخي هم اين تخم‌هاي ناخوانده را رد مي‌كنند.

به اعتقاد اين محققين،‌ تخم‌هاي پرندگان قديمي همه سفيد بوده‌اند و در طي تاريخ تحول آن‌ها،‌ به دليلي ارزش حياتي كه داشته، كم‌كم رنگ و نقش و نگارهاي رنگي به تخم‌ها اضافه شده است.

اما رنگ پوسته تخم پرندگان از كجا مي‌آيد؟ اين رنگ از دو رنگدانه مي‌آيد:‌ رنگدانه بيليوردين سبز- آبي و رنگدانه پروتوپورفيرين قرمز- قهوه‌اي كه هر دو از هموگلوبين ساخته مي‌شوند. اين كه چه‌طور اين دو رنگدانه با هم تركيب مي‌شوند و اين همه رنگ‌هاي مختلف را به وجود مي‌آورند هنوز يك معما است.

محققين باور دارند كه تنها يك فرضيه، مثلا فرضيه اهميت رنگ تخم‌ها براي تشخيص تخم‌هاي خود، نمي‌تواند توضيحي كافي براي پديد آمدن رنگ روي تخم پرندگان در طول تاريخ تحول آن‌ها باشد.
لينک خبر: http://www.khabaronline.ir/news-87234.aspx
منبع خبر: خبر آنلاين
 
بالا