پایتون

سروش آزادمنش

عضو جدید
سلام.
بیا خودمون راه بندازیم ... اینا عشق پایتون ندارن که !! :mad:
چقدر بلدی؟ با کدوم پایتون کار میکنی؟
 

reza1615

عضو جدید
www.pylearn.com
در بخش ویکی منابع کاملی به زبان فارسی و انگلیسی موجود هست :)
 

computer_soft

اخراجی موقت
زبان برنامه نویسی پایتون :

آخرین نسخه پایدار : 3.1.2 و 2.6.5
سیستم عامل :
چند سکویی
گونه :
زبان برنامه نویسی
اجازه نامه :
پروانه بنیاد نرم افزاری پایتون
وب گاه
[url]http://www.python.org[/URL]


پیتون یا پایتون یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، سطح بالا، شیءگرا و تفسیری است که توسط گیدو ون روسوم (Guido van Rossum) در سال ۱۹۹۱ طراحی شد.

فلسفهٔ ایجاد آن به دو هدف اصلی خوانایی بالای برنامه های نوشته شده و کوتاهی و بازدهی نسبی بالای آن است. کلمات کلیدی و اصلی این زبان به صورت حداقلی تهیه شده اند و در مقابل کتابخانه هایی که در اختیار کاربر است بسیار وسیع هستند. یک کار غیر معمول که در طراحی این زبان انجام گرفته استفاده از فاصله و جلوبردن متن برنامه برای مشخص کردن بلوک های مختلف کد است.

پایتون مدل های مختلف برنامه نویسی (از جمله شیء گرا و برنامه نویسی دستوری و تابع محور) را پشتیبانی می کند و برای مشخص کردن نوع متغییر ها از یک سامانهٔ پویا استفاده می کند.

این زبان از زبان های برنامه نویسی تفسیری بوده و به صورت کامل یک زبان شی گرا است که در ویژگی ها با زبانهای تفسیری پرل، روبی، اسکیم، اسمال تاک و تی سی ال مشابهت دارد و از مدیریت خودکار حافظه استفاده می کند.

پایتون پروژه ای متن باز توسعه یافته است و توسط بنیاد نرم افزار پایتون مدیریت می گردد. نسخهٔ کنونی (مارس
۲۰۰۸) این زبان ۲.۶ است.همچنین نسخهٔ آزمایشی ۳.۰ نیز موجود است

تاریخچه

پایتون اواخر سال ۱۹۸۰ (میلادی) توسط گیدو ون روسوم در موسسه ملی تحقیقات ریاضی و رایانه ( CVVI ) در شهر هلند ایجاد شد. هدف گیدو ایجاد جانشینی برای زبان برنامه نویسی «ای بی سی» بود که با قابلیت پردازش استثنا را داشته باشد. گیدو طراح اصلی پایتون است و نقش مداوم او در تصمیم گیری پیرامون اهداف پایتون ، باعث شد که انجمن پایتون به او لقب دیکتاتور خیراندیش زندگی (به انگلیسی: Benevolent Dictator For Life) را بدهد.

نسخه های اولیه

در سال ۱۹۹۱ ون روسوم کدی با برچسب نسخهء۰.۹.۰ را منتشر کرد. البته در این مرحله از پیشرفت کلاس هایی با خاصیت ارث بری ، پردازش استثنا ، توابع و نوع داده list , dict , str وجود داشت. همچنین در این نسخه ابتدایی یک سیستم ماژول با اقتباس از ماژول-3 وجود داشت. که ون روسوم این ماژول را به عنوان «یکی از واحد های عمده برنامه نویسی پایتون» توصیف کرد. مدل استثناء پایتون نیز شباهت هایی به ماژول-3 داشت ، به علاوه شرط else . در سال ۱۹۹۴ اولین مجمع مباحثه پیرامون پایتون شکل گرفت که مرحله برجسته ای در پیشرفت کاربری پایتون بود.

نسخه ۱.۰

پایتون در ژانویه ۱۹۹۴ به ورژن ۱.۰ رسید. خصوصیات عمده جدید این نسخه شامل ابزار های برنامه نویسی تابعی lambda , map , , reduce بود. ورژن پایتون ۱.۲ در سال ۱۹۹۵ ، زمانیکه گیدو در CVVI بود ٬ بدست آمد. گیدو به فعالیت های خود روی پایتون در موسسه ملی تحقیقات و ابتکارات (CNRI) در رستون ادامه داد و در همانجا چندین نسخه جدید انتشار یافت. در نسخه ۱.۴ به پایتون چندین ویژگی جدید اضافه شد. از ویژگی های جالب توجه در میان این اضافات میتوان بهالهام گرفتن از آرگومان های کلیدی ماژول-3 (که خود از آرگومان های کلیدی لیسپ الهام گرفته بود) و همچنین پیشتیبانی اعداد مختلط اشاره کرد. در مدت فعالیت ون روسوم در CNRI ، او پروژه «برنامه نویسی کامپیوتر برای هر کس» (CP4E) را ایجاد کرد تا برنامه نویسی را در دسترس افراد بیشتری که اطلاعات پایه ای برای برنامه نویسی (برای مثال توانایی در زبان انگلیسی و مهارتهای اولیهء ریاضی) را دارند، قرار دهد. زبان برنامه نویسی پایتون به دلیل تمرکزش بر روی پاکسازی فرم دستوراتش، نقش مرکزی را ایفا کرد. این پروژه توسط دارپا سرمایه گذاری شد واز سال ۲۰۰۷ غیر فعال شد.

باز بودن

در سال ۲۰۰۰ تیم توسعه دهنده پایتون به BeOpen.com منتقل شد و بدین صورت تیم کتابخانه باز پایتون شکل گرفت. به پیشنهاد CNRI ورژن ۱.۶ساخته شد ، بدین ترتیب برنامه های تولید شده برای ۱.۶و ۲.۰اشتراک های قابل توجهی داشتند. فقط پایتون ۲.۰ توسط BeOpen.com طراحی شده بود. بعد از تولید پایتون ۲.۰ توسط BeOpen.com ، گیدو و دیگر توسعه دهندگان کتابخانه پایتون به ایجاد دیجیتال روی آوردند. تولید پایتون ۱.۶ شامل جواز جدید CNRI بود که به طور قابل توجهی طولانی تر از جواز CWI ( که برای تولیدات قبلی استفاده شده بود) بود. موسسه مستقل از نرم افزار توضیح داد که انتخاب شرط قانون با GNU GPL ناسازگار بود., BeOpen CNRI و FSF تغییراتی را در جواز پایتون مستقل از نرم افزار ایجاد کردند که با GPL سازگار باشد. پایتون ۱.۶.۱ عمدتاً مشابه پایتون ۱.۶ است فقط با کمی اشکال ، و با جواز سازگار با GPL .

نسخه ۲.۰

پایتون ۲.۰ لیستی از ویژگی هایی را که از زبان های برنامه نویسی تابعی ستل و هاسکل اقتباس شده بود ، معرفی کرد. نحو پایتون برای این ساختار ( جدا از برتری هاسکل برای کاراکتر های نقطه گذاری و کلمات الفبا ) بسیار مشابه هاسکل بود. پایتون ۲.۰ همچنین یک سیستم بازیافت حافظه با قابلیت جمع آوری منابع معرفی کرد. پایتون ۲.۱ به پایتون ۱.۶.۱ و ۲.۰ نزدیک بود. جواز آن به جواز مؤسسه نرم افزار پایتون تغییر نام یافت. همه کد ها ، اسناد و مشخصات اضافه شده را از زمان تولید الفبای پایتون ۲.۱ توسط مؤسسه نرم افزار پایتون ( PFS ) دارا شد. یک سازمان غیر انتفاعی در سال ۲۰۰۱ تشکیل شد که از مؤسسه نرم افزار آپاچی مدل گرفته بود. تولیدات شامل تغییراتی در خصوصیات زبان در پوشش حوزه های تو در تو بود ، مشابه دیگر زبان های حوزه ای ایستا. ( این خصوصیات دوباره از بین رفتند و به پایتون 2.2 منتقل نشدند.) یک تغییر بزرگ در پایتون ۲.۲ یکسان سازی انواع داده ای پایتون و کلاس ها به یک سلسله مراتب بود. این یکسان سازی اشیاء پایتون را کاملاً شیء گرا کرد.

میراث جاوا


انتخاب نحو و ضمایم کتابخانه استاندارد پایتون شدیداً وابسته به بعضی موارد در جاوا بود : بسته logging در ورژن 2.3 ، تجزیه کننده SAX در ورژن 2.0 و ساختمان های نحو که در ورژن 2.4 اضافه شد.

توسعه خصوصیات

یک طرح افزایش ( PEP ) در پایتون یکنواخت کردن اسنادی است که اطلاعات عمومی ای را که پایتون را شرح می دهند تولید می کنند ؛ شامل پیشنهادات ، توصیف ها و توضیح ها برای خصوصیات زبان . PEP در نظر داشت همانند روش های اولیه ، برای پیشنهاد خصوصیات جدید و نیز برای مستند سازی طرح های اساسی ، هر عامل بزرگ در پایتون را توضیح دهد. طرح های برجسته توسط van Rossum تجدید نظر شده و توضیح داده شدند.
 

computer_soft

اخراجی موقت
پایتون 3000

پایتون 3.0 (که پایتون 3000 ویا Py3k نیز خوانده می شود) به منظور شکستن سازگاری عقبرو (backward compatibility) یا به عبارتی قطع سازگاری با گذشته پایتون 2 و بهبود خطاها و رخنه ها در نسخه ی 2 و همچنین حذف روشهای قدیمی طراحی شد. به عبارتی دیگر لازم نیست که پایتون 3 بتواند کدی که با پایتون 2 نوشته شده را تفسیر کند که البته این مشکل توسط نرم افزار 2to3 حل می شود.
[
ویرایش] فلسفه

پایتون 3.0 با همان فلسفه ورژن های قبل ، در حال توسعه یافتن است ، بنابراین هر منبعی در فلسفه پایتون ، در پایتون 3.0 به خوبی ظاهر خواهد شد. اگر چه ، همانطور که پایتون روش های جدید در برنامه ریزی را جمع آوری کرده ، پایتون 3.0 تأکید زیادی بر از بین بردن ساختار ها و ماژول های تکراری دارد: " باید یک – و ترجیحاًً فقط یک – روش بدیهی برای انجام آن وجود داشته باشد." با این وجود پایتون 3.0 به ساختار زبان چند نمونه ای ادامه خواهد داد. کد نویس ها همچنان اختیارات شیء گرایی ، برنامه نویسی ساخت یافته ، برنامه نویسی تابعی و دیگر نمونه ها را دارند ، اما در انتخاب های وسیع ، جزئیات در پایتون 3.0 آشکار تر از پایتون سری 2.x هستند.

سازگاری و همزمانی

اولین کاندید پایتون 3.0 در 17سپتامبر ۲۰۰۸منتشر شد. پایتون سری 2.x و 3.x به طور موازی با هم وجود خواهند داشت ، جایی که سری 2.x سازگاری بیشتری دارد ، به جای سری 3.x مورد استفاده قرار خواهد گرفت. PEP 3000 اطلاعات بیشتری را در مورد فهرست نشریات دارا ست. پایتون 3.0 سازگاری قبل را نقض خواهد کرد. الزامی ندارد که کد هایی که با پایتون 2.x اجرا می شوند ، برای پایتون 3.0 بدون تغییر اجرا شوند. چون تغییرات اساسی بین این دو ورژن وجود دارد مثل اختلاف در حالت پرینت ( بنابراین هر استفاده از پرینت به عنوان توضیح باعث شکست برنامه می شود.) نوع پویای پایتون با طرح های تغییر معنای روش های خاص دیکشنری ترکیب می شود ، به عنوان مثال ، انتقال مکانیکی بی نقص از پایتون 2.x به پایتون 3.0 را بسیار دشوار می کند. اگرچه ابزاری به نام " 2to3 " بسیاری از این وظایف انتقال را انجام می دهد ، اما باید توجه داشت که استفاده از توضیحات یا اخطار ها با ابهام همراه است. البته در یک مرحله از الفبا ، 2to3 انتقال را حقیقتاً کامل انجام می دهد. PEP 3000 پیشنهاد می کند که یک منبع نگه داشته شود (برای سری 2.x) ، و نسخه ای بر مبنای پایتون 3.0 با استفاده از 2to3 تولید شود. کد های نتیجه شده نباید تصحیح شوند ، مگر اینکه کدی طولانی تر از محدوده سری 2.x باشد. پایتون 2.6 شامل خصوصیات سازگاری مستقیم است ، به طوریکه یک روش اخطار ( warning ) به صورت خودکار به مسائل انتقال هشدار می دهد. هشدار ها باید برای تشخیص خطا گزارش داده شوند ، مشابه خصوصیات ورژن های قبلی پایتون. ( برای اطلاعات بیشتر به PEP 361 رجوع کنید. )

خصوصیات

فهرست برخی از تغییرات عمده پایتون 3.0 :

تغییر پرینت چون یک تابع غیر قابل انتقال است نه یک توضیح. این باعث می شود که تغییر یک ماژول برای استفاده از یک تابع پرینت متفاوت ، آسان باشد و بنابراین ایجاد نحو منظم تر می شود. در پایتون 2.6 این امکان با تایپ کردن from – future – import print – function فراهم شد.

اضافه شدن حمایت از یادآوری تابع انتخابی که می تواند برای معرفی تایپ خصوصی یا اهداف دیگر استفاده شود.

یکسان کردن تایپ str/Unicode ، به نمایندگی از یک متن ، و معرفی یک تایپ byte تغییر ناپذیر ؛ با یک تایپ مطابق با bytearray تغییر پذیر ، که هر دو آرایه از بایت را ارائه می کنند.

از بین بردن خصوصیات سازگاری معکوس ، شامل کلاس های به فرم قبل ، قسمت کردن اعداد صحیح ، استثناء های رشته ای ، و گزارش های نسبتاً نا آشکار.

کاربرد

سازمان های بزرگی که امکان استفاده از پایتون را فراهم می کنند ، شامل گوگل ، یاهو ، سرن و ناسا هستند. ITA نیز از پایتون برای بعضی از اجزای خود استفاده می کند.

جاسازی

پایتون با موفقیت در تعدادی از تولیدات نرم افزاری مثل زبان فایل آغاز گر تعبیه شده است.پایتون معمولاً در بسته های انیمیشن 3D استفاده می شود ، مانند Houdini , Maya , Softimage XSI , TrueSpace , Poser , Modo , Nuke , Blender . GIMP , Krita , Inkcape , Scribus , Paint Shop Pro ESRI هم اکنون در حال ترقی دادن پایتون به عنوان بهترین انتخاب برای نوشتن فایل آغازگر در ArcGIS است. همچنین در بازی ها استفاده می شود ، مانند Civilization IV و Mount&Blade به عنوان زبان کنترل برای نمایش و عکس العمل حوادث.

مقبولیت

در بسیاری از سیستم های عملیاتی ، پایتون یک جزء استاندارد است ؛ چون با بیشتر بخش های لینوکس انتقال داده می شود، با NetBSD و OpenBSD وRed Hat Linux .Mac OS X و Fedora هر دو از نصب کنده پایتونی استفاده می کنند. لینوکس Gentoo از پایتون در سیستم مدیریت بسته ، حمل و ابزار های دستیابی خود استفاده می کند. Pardus از آن برای مدیریت و در طول راه اندازی سیستم استفاده می کند.

صرف و نحو

پایتون در نظر دارد که زبانی بسیار قابل خواندن باشد. بنابراین به سمت یک طرح بندی ویژوال بدون پارازیت می رود ، و اغلب از کلمات کلیدی انگلیسی استفاده می کند ، در صورتیکه دیگر زبان ها از نقطه گذاری استفاده می کنند. پایتون نسبت به زبان های ساخت یافته سنتی ، مثل C و پاسکال ، نیاز به تکیه کلام های کمتر و همچنین استثناء های نحوی و موارد خاص کمتری دارد.

ایجاد فضای خالی

پایتون از فضاهای خالی بیشتر از آکولاد یا کلمات کلیدی برای تعیین بلوک های حالت استفاده می کند ( ویژگی ای که به نام قانون off-side نیز شناخته می شود.)
[ویرایش] شرط ها و روند کنترل

شرط های پایتون شامل:

شرط if ، که یک بلوک کد ، تا else و elif را اجرا می کند. (یک اختصار از else-if )

شرط for ، که روی یک شیء تکرار شدنی تکرار می شود ، به هر متغیر محلی مقدار داده می شود برای استفاده توسط بلوک مربوطه.

شرط class ، که یک بلوک کد را اجرا می کند و فضاهای محلی آن را به یک کلاس ملحق می کند ، برای استفاده در برنامه نویسی شیء گرا.

شرط def ، که یک تابع را تعریف می کند.

شرط with ، که یک بلوک کد را به یک مدیر متن ضمیمه می کند. ( به عنوان مثال ، اندوختن یک قفل قبل از اجرای بلوک کد و آزاد کردن قفل بعد از اجرا.)

هر شرطی برای خود قواعد معنایی خاصی دارد: به عنوان مثال ، شرط def ، بر خلاف دیگر شرط ها بلوک خود را فوراً اجرا نمی کند.

سی پایتون استمرار را پشتیبانی نمی کند ، و مطابق نظر Guido van Rossum هرگز نخواهد کرد. در ورژن های قبلی مولد تکرار کند بود چون اطلاعات تنها در یک جهت از مولد عبور می کردند.
 

computer_soft

اخراجی موقت
روش ها

روش ها در اشیاء پایتون ، ملحق کردن توابع به اشیاء کلاس است ؛ با نحو (instance.method(argument برای روش ها و توابع نرمال ،و(Class.method (instance,argument . روش های پایتون ، یک پارامتر self آشکار برای دستیابی به داده های instance دارند ، در برابر پارامتر self غیر آشکار در برخی زبان های برنامه نویسی شیء گرا ( مانند جاوا ، C++ ، یا روبی )

نوع دهی

پایتون از اشیاء تایپ شده و در مقابل نام متغیر های غیر تایپ استفاده می کند. محدودیت تایپ در زمان کامپایل چک نمی شود ؛ بنابراین عمل گر های روی یک شیء ممکن است شکست بخورند ، به این مفهوم که شیء داده شده از یک تایپ مناسب نیست. با اینکه اجباری در تایپ دهی ایستا نیست ، پایتون شدیداً تایپ دهی شده ، و عمل گر های نامناسب را نهی می کند. ( مثل مقدار دهی یک رشته با یک عدد )

str
یک رشته غیر قابل تغییر از کاراکتر ها
کد:
'Wikipedia'
"Wikipedia"

listtuple
تغییر پذیر ، می تواند تایپ های مختلف را دارا باشد.
کد:
[4.0, 'string', True]

list
تغییر ناپذیر ، می تواند تایپ های مختلف را دارا باشد.
کد:
(4.0, 'string', True)

set, frozenset
نامرتب ، هیچ نسخه دومی را دارا نیست.
کد:
set([4.0, 'string', True])
{4.0, 'string', True}
frozenset([4.0, 'string', True])

dict
گروهی از کلید ها با جفت عددی
کد:
{'key1': 1.0, 'key2': False}

int
یک عدد با دقت ثابت

(وقتی ذخیره کردن یک عدد صحیح سر ریز داشته باشد ، به یک دقت نامحدود Long بسط خواهد یافت.)
کد:
42

float
یک عدد حقیقی
کد:
3.1415927

complex
یک عدد مختلط با عدد حقیقی و قسمت موهومی
کد:
3+2j

bool
عدد درستی
کد:
True
False

پایتون همچنین به برنامه نویس ها اجازه می دهد که تایپ دلخواه خود را تعریف کنند. این کار با استفاده از کلاس ها امکان پذیر است ، و اغلب برای شیء گرایی در برنامه نویسی استفاده می شود. نمونه های جدید از کلاس ها با صدا زدن کلاس ساخته می شوند ، و کلاس ها خودشان نمونه هایی از کلاس type هستند ( خودش یک نمونه از خودش است).

پیاده سازی

مسیر اصلی پیاده سازی پایتون ، که با عنوان سی پایتون نیز شناخته می شود ، در نشست C در استاندارد C89 نوشته شد. سی پایتون برنامه های پایتون را به کد بایت تبدیل می کند ، که سپس توسط ماشین مجازی اجرا می شود. سی پایتون با یک کتابخانه استاندارد بزرگ که به صورت مخلوطی از C و پایتون نوشته شده ، توزیع شده است. سی پایتون در ورژن های مختلف برای پایگاه های زیادی کار می کند ، شامل مایکروسافت ویندوز و بیشتر سیستم های پیشرفته یونیکس. استفاده و توسعه آن روی پایگاه های محرمانه مانند Amoeba ، در کنار پایگاه های متداول مانند یونیکس یا مکینتاش ، به طور عمده در این نظر کمک شده است.

پایتون بدون پشته ، انشعابی از سی پایتون است که ریز برنامه ها را اجرا می کند ؛ و از پشته حافظه استفاده نمی کند. سی پایتون از GIL استفاده می کند تا وقتی برنامه پایتون بدون پشته ، وابسته به OS است و می تواند به صورت همزمان اجرا شود ، در هر لحظه فقط به یک زیر برنامه اجازه اجرا داده شود. پایتون برای استفاده در میکرو کنترلر ها یا وظایف محدود دیگر پایگاه های مرجع ، متناسب تر است. پیش بینی می شود که پایتون بدون پشته بتواند تقریباً روی همان پایگاهی که سی پایتون اجرا می شود ، اجرا شود.

جی تون برنامه های پایتون را به کد بایت جاوا کامپایل می کند ، که بدین ترتیب می تواند با هر ماشین مجازی جاوا اجرا شود. و همچنین این امکان فراهم می شود که توابع کتابخانه ای کلاس جاوا از برنامه پایتون به کار گرفته شود. آی رون پایتون از همین شیوه برای اجرای برنامه های پایتون روی زبان .NET استفاده می کند.

پای پای یک پیاده سازی تجربی از پایتون است که می تواند چندین تایپ از کد بایت را تولید نماید.

چندین برنامه در بسته مفسر پایتون با برنامه های کاربردی ( یا آغازگر ) وجود دارد که مستقلاً اجرا می شوند مانند یونیکس ، لینوکس ، ویندوز ، AmigaOS 4 یا Mac OS X . بسیاری از کتابخانه های سه قسمتی (و حتی بعضی از یک قسمتی ها) فقط روی ویندوز ، لینوکس ، BSD و Mac OS X موجود هستند.

در نوکیا 2005 یک مفسر پایتون برای موبایل های سری 60 با نام PyS60 تولید شد که شامل بسیاری از ماژول ها از سی پایتون بود ، و همچنین برخی ماژول های اضافه شده برای یکپارچه شدن با سیستم عامل. این پروژه به منظور اجرا روی همه پایگاه های مختلف S60 ، به روز نگاه داشته می شود.

همچنین مفسری به نام پایتون سی ای برای ابزار ویندوز CE ( شامل بسته PC ) وجود دارد. که در آن ابزار هایی برای اجرای آسان و توسعه GUI اضافه شده است. اطلاعات بیشتر را می توانید روی وب گاه PythonCE بیابید.

پایتون چینی زبان برنامه نویسی پایتونی است که از لغت نامه زبان چینی استفاده می کند. در کنار کلمات رزرو شده و نام متغیر ها ، بیشتر عمل گر های تایپ داده ، در چینی می توانند به خوبی کد دهی شوند.
 

computer_soft

اخراجی موقت
تفسیر معنایی

بیشتر پیاده سازی های پایتون ( شامل سی پایتون ، اولین پیاده سازی ) می توانند به عنوان یک مفسر خط فرمان عمل کنند ، برای زمانی که کاربر رشته شرط را وارد می کند و فوراً نتیجه را می پذیرد. خلاصه پایتون به عنوان یک برنامه واسط عمل می کند. وقتی صرف دیگر شیوه های اجرا ( کامپایل کد بایت یا کامپایل کد محلی ) به صورت یک رشته صرف ذخیره می شود ، یک افزایش سرعت در هزینه های متقابل به وجود می آید ، بنابراین آنها معمولاً فقط خارج از مفسر خط فرمان استفاده می شوند. ( وقتی یک ماژول وارد می شود. )

برنامه های واسط دیگر ، امکانات تحت آن را در مفسر بیسیک افزایش می دهند ، شامل IDLE و I Python . وقتی عموماً از برنامه واسط پایتون پیروی می شود ، خصوصیاتی مشابه تکمیل خودکار ، نگه داشتن زمان اجرای برنامه ، و نشان دادن صرف پیاده سازی می شود.

برخی از پیاده سازی ها نه تنها به صورت کد بایت می توانند کامپایل شوند ، بلکه می توانند کد پایتون را به کد ماشین تبدیل کنند. تا کنون ، این عمل فقط برای زیر مجموعه های انحصاری پایتون انجام شده است. پای پای این روش را پذیرفته و ورژن های قابل کامپایل انحصاری پایتون را RPython نامید.

Psyco
یک کامپایلر اختصاصی در زمان است که کد بایت را به کد ماشین ، در زمان اجرا تبدیل می کند. کد تولید شده ، اختصاصی برای تایپ های داده خاصی است و از کد های استاندارد پایتون سریع تر است. Psyco با همه کد های پایتون سازگار است ، نه فقط یک زیر مجموعه.

کتابخانه استاندارد

پایتون یک کتابخانه استاندارد بزرگ دارد ، که از آن به عنوان یکی از بزرگ ترین توانایی های پایتون یاد می شود ، مشروط به اینکه ابزار های از پیش نوشته شده ، با بسیاری از وظایف سازگار باشد. ماژول های کتابخانه استاندارد می توانند به شیوه ماژول های نوشته شده در سی یا پایتون آرگومان دهی شوند. اخیراً کتابخانه های C++ به یک کتابخانه به نام Boost.Python رشد یافته است ، برای ایجاد قابلیت همکاری بین C++ و پایتون. به دلیل تنوع گسترده در ابزار های تولید شده توسط کتابخانه استاندارد ، این کتابخانه با توانایی استفاده یک زبان سطح پایین ترکیب شده ، مثل C و C++ ، که البته به عنوان واسط بین کتابخانه های دیگر است ، پایتون می تواند یک واسط قوی بین زبان ها و ابزار ها باشد.

واژه تراشی

یک واژه تراشی رایج در انجمن پایتون ، در pythonic است ، که می تواند محدوده وسیع معنایی وابسته به استیل برنامه داشته باشد. در مقابل یک کد unpythonic تلاش می کند تا یک کد ++C را در پایتون بنویسد.

برنامه های نوشته شده با پایتون :

بیتتورنت (BitTorrent): نرم افزاری برای جستجوی فایل های به اشتراک گذاشته شده(p۲p) و ...

بلندر ( Blender): یک نرم افزار ۳ بعدی و اپن سورس بسیار معروف

چندلر (Chandler): مدیر اطلاعات شخصی شامل تقویم ، میل ، کارهای روزلنه ، یادداشت ها و ...

Civilization IV:
یک گیم کامپیوتری بر مبنای پایتون که از boost.python استفاده می کند

میلمن (Mailman): یکی از معروفترین نرم افزارهای مرتبط با ایمیل

کمبیلوKombilo: مدیر پایگاه داده و مرورگرگیم های go

موین موین (MoinMoin): یکی از قدرتمندترین و معروفتریم ویکی های موجود

پلون (Plone): یک ابزار مدیریتی محتوایی اپن سورس ، قدرتمند و کاربر پسند

پورتاژ (Portage): قلب توزیع جنتو . یک مدیر بستهای سیستم لینوکس

زوپ (zope): یک پلاتفورم شی گرای مبتنی بر وب . زوپ شامل یک سرور نرم افزار به همراه پایگاه داده شی گرا و یک رابط مدیریتی درونی مبتنی بر وب می باشد

اس پی ای (SPE): یک IDE رایگان، اپن سورس برای سیستم عامل های ویندوز، لینوکس، مک که از wxGlade(طراحی رابط کاربر),PyChecker (دکتر کد) (Blender(۳D پشتیبانی می کند.

یام (Yum): یک برنامه مدیریت بسته متن باز برای توزیع های سازگار با آرپی ام.
 
بالا