[ پاویون ] طرح نهایی پاویون ایران در اکسپوی 2015 میلان ؛ کامران صفامنش

hnfati

عضو جدید


شعار: سفره جهانی، فرهنگ ایرانی​
معمار: کامران صفامنش​
مشاور ایتالیایی: RPA S.r.l​
موقعیت: میلان، ایتالیا​
کارفرما: شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران​
به گزارش مجله گزارش، به نقل از کامران صفامنش، معمار پاویون ایران، شعار اکسپوی 2015، یعنی "تغذیه زمین / انرژی برای حیات"، موجب شده تمركز اصلی طراحی غرفه ایران بر روی طبیعت و تنوع اقلیمی، سفره ایرانی و غذای متنوع و رنگارنگ، با بهره‌گیری از قدمت فرهنگی و با اشاره به اقوام ایرانی‌ باشد‌.​
بر این اساس، در طرح پاویون ایران از عناصر طبیعی بهره گرفته شده و چگونگی مصرف انرژی (‌با الهام از بادگیرهای ایران) و نحوه استفاده از عوامل جوی، چون رطوبت و باد، نمایش داده است. طرح پاویون ایران، یک سفره ایرانی یا به تعبیر کامران صفامنش، یک خوان نعمت است كه از باغ كشاورزی آغاز می‌شود و از تنوع 7 اقلیم می‌گذرد.​
طبقه اول آن در حال پرواز است، یك رستوران در طبقه زیرین، با 7 تخت چوبی بر روی نیزار و 7 مكان برای ارائه محصولات ایرانی وجود دارد و سپس به‌ طبقه بالا كه سرزمین نام دارد، وارد می‌شود. به مسئولین پیشنهاد داده شده است پس از پایان اكسپو، این غرفه (‌سفره‌) جمع‌آوری و عیناً در ایران نصب شود.​
به گزارش سایت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، تمام سرزمین ایران، از ابتدای ورودی تا انتهای پاویون ایران، در 7 سرفصل آب، برنج (غلات و نان)، میوه‌ها (محصولات کشاورزی و باغ ایرانی)، آیین‌ها و هنر (کلیه مراسمات، جشن‌ها، سنت‌ها و لباس‌ها)، روش‌ها، ابزار و حکمت‌ها (تکنولوژی در تامین غذا و سرو آن)، شربت‌خانه،سفره‌خانه و چایخانه، و سفره جهانی، به نمایش گذاشته خواهد شد.​

.

.

.

.
مـنـــــــبـع : iranian-architect.ir
 

salarsalarzehi

عضو جدید
غرفه‌ی ایران در نمایشگاه جهانی میلان 2015

غرفه‌ی ایران در نمایشگاه جهانی میلان 2015


. بخش مفهومی کار توسط معمار ایرانی کامران صفامنش به انجام رسیده، بخش مشاوره و طراحی و فضاسازی داخلی که به همت گروه بین‌المللی ره شهر(RAH SHAHR) صورت پذیرفته و بخش مهندسی که توسط RPA s.r.l انجام شده است.

تمامی عناصر و المان‌های فوق در هم ادغام شده و به شکل یک سمبل و نماد تبلور یافته‌اند، یک سُفره. سفره، پارچه یا پلاستیک مربع شکلی که همه‌ی خانواده را گرد خود جمع کرده و به عنوان میز ناهارخوری سنتی ایرانیان به کار می‌رود. وسیله‌ای که در همه جا یافت شده و بخشی جدایی ناپذیر از سنت و فرهنگ کشور ما را به خود اختصاص داده است.سفره به شکلی نمادین در معماری غرفه‌ی ایران نمود یافته است. استخوان بندی اصلی کار، غرفه‌ای باز و مستطیل شکل است که گویی بخشی از آن به سمت داخل تا خورده و در کل شبیه به یک چادر است. پوسته‌ی داخلی کار نیز سفره‌ای قلابدوزی شده را در ذهن بیننده‌ی آشنا، تداعی می‌کند. بافت‌هایی که فرهنگ و آداب و سنن و نوع تغذیه ایرانی‌ها را به مخاطب معرفی نموده و وضعیت کشاورزی و محصولات آن را از گذشته تا به امروز، به شکلی نمادین به نمایش می‌گذارد.

سطح رویی کار به نرمی به صورت دیواره‌هایی موّاج تا خورده است که سلول‌های مثلثی شکل متعددی را در برمی‌گیرند، سلول‌هایی که چشم‌اندازهای متنوعی را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. در قسمت فوقانی نیز پوششی از موزائیک‌هایی از جنس آیینه، تمامی اتفاقات قسمت زیرین را به نمایش می‌گذارند.این سازه در دو سطح مختلف طراحی شده: سطح فوقانی که به صورت یک فضای نمایشگاهی درآمده و در قالب هفت قسمت به عنوان نمادی از هفت اقلیم مختلف ایران طراحی شده است. اما سطح تحتانی محصولات متنوع محلی و خوراک‌های ایرانی را به بازدید کنندگان عرضه نموده و در عین حال با ارائه‌ی اطلاعات مختلف، پاسخگوی سوالات آنان خواهد بود.


معماران علاقه داشته‌اند که بازدیدکنندگان وضعیت اقلیمی ایران را از جنوب به سمت شمال تجربه کنند، درست همانند وضعیت قرارگیری این غرفه که از سمت جنوب به سمت شمال امتداد یافته است. بدین صورت این سازه از خلیج فارس آغاز و به سمت دریای خزر پیش می‌رود.در طراحی کلی این سازه، طبیعت، محیط زیست، فرهنگ، سبک زندگی و وضعیت گردشگری ایران در اشکال مختلف مورد توجه بوده و به ویژه ارتباط آنها با آشپزی، رژیم غذایی و خوراک‌های ایرانی مد نظر قرار گرفته است.

قسمت تحتانی غرفه که به عنوان بخش پذیرش، ارائه‌ی اطلاعات به بازدیدکنندگان را برعهده دارد.

همچنین محصولات مختلف محلی در این بخش به فروش می‌رسند.


طرح‌ زیر نیز در رقابت طراحی غرفه‌ی ایران شرکت داشته که دیدن آن خالی از لطف نیست.این طرح توسط گروه معماری موج نو ارائه شده و یکی از هشت طرح فهرست برگزیده‌ی طراحی پاویون ایران برای این نمایشگاه بوده است.



منبع:zoomit.ir
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا