پاسخ به شبهه ايه 223 سوره بقره-زن در اسلام

Candyman

کاربر فعال
ترجمه‏ 221. و [شما اى ايمان‏آوردگان!] زنان مشرك را به همسرى نگيريد، مگر آنكه ايمان بياورند؛ و بى‏ترديد كنيزى باايمان، از زنى شرك‏گرا، هرچند [ثروت و زيبايى او] شما را به شگفت آورد، بهتر است؛ و به مردان مشرك، زن [باايمان ندهيد] مگر آنكه ايمان بياورند؛ و براستى برده‏اى باايمان، از مردى شرك‏گرا، اگرچه [ثروت و قدرتش‏] شما را به حيرت آورد، بهتر است. آنان شما را به آتش [سوزان دوزخ‏] فرا مى‏خوانند و خدا به فرمان خود، به بهشت [پرطراوت و زيبا] و آمرزش دعوت مى‏كند، و آيات خود را براى مردم [بروشنى‏] بيان مى‏كند؛ باشد كه [به خود آيند و ]پند گيرند. 222. و از تو [اى پيامبر!] درموردِ [آميزش در حال‏] حيض مى‏پرسند. [در پاسخ آنان، ]بگو: «اين [كارى‏] زيانبار است. بنابراين، از [آميزش با] زنان درحال حيض خوددارى كنيد و [با اين انديشه،] به آنان نزديك نشويد تا پاك [و پاكيزه‏] شوند؛ و هنگامى كه پاك شدند، از آنجا كه خدا به شما فرمان داده است، با آنان بياميزيد. بى‏گمان خدا توبه كاران را دوست دارد و پاكى‏جويان را [نيز] دوست مى‏دارد.» 223. زنانتان كشتزار [و جايگاه بذرافشانى‏] شمايند؛ بنابراين، هرگاه كه خواستيد، به كشتزار خويشتن درآييد و [با آوردن فرزندان و پرورش شايسته آنان، توشه‏اى‏] براى [آخرت‏] خود پيش فرستيد؛ و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه [فرداى رستاخيز] او را ديدار خواهيد كرد. و [تو اى پيامبر!] ايمان‏آوردگان را [به نعمتهاى بهشت پرطراوت و زيباى خدا ]نويد ده. نگرشى بر واژه‏ها «لاتنكحوا»: ريشه اين واژه، در اصل به‏معناى «آميزش» است؛ امّا بدان دليل كه در عقد و ازدواج بكار رفته است، امروز آن را به همين مفهوم مى‏گيرند؛ بنابراين، واژه «لاتنكحوا» يعنى ازدواج و نكاح نكنيد. «اَمَه»: كنيز. «محيض»: عادت‏شدن بانوان. اين واژه با واژه «حيض» هم‏معناست. «فاعتزلوا»: كناره گيريد. اين واژه از «اعتزال» برگرفته شده است. «يطهرن»: پاك شوند. اين واژه از «طهر» برگرفته شده كه متّضاد «آلودگى» است. شأن نزول‏ در شأن نزول نخستين آيه اين بحث - آيه 221 - نقل كرده‏اند كه: پيامبر گرامى(ص)، مرد شجاع و پرتوانى به‏نام «مرثد» را به‏سوى مكّه گسيل داشت تا گروهى از مردم باايمان را كه تحت فشار شرك‏گرايان آنجا قرار داشتند، با تدبيرى نجات دهد و با خود به مدينه - مهد آزادى و ايمان - برساند. «مرثد» درحين اجراى مأموريت خود، با زن زيبارويى كه در روزگار پيش از اسلام با او آشنا بود، برخورد كرد. آن زن او را نزد خود فراخواند؛ امّا او بخاطر ايمان به خدا، دعوت گناه‏آلود وى را رد كرد. آن زن از مرثد خواست تا با وى ازدواج كند و مرثد پاسخ داد كه در اين مورد بايد از پيامبر (ص) اجازه بگيرد و مقرّرات اسلام را راجع به پيوند با زنان مشرك جويا شود. و هنگامى كه پرسش خود را براى پيشواى نور مطرح كرد؛ اين آيه فرود آمد. در شأن نزول دوميّن آيه اين بحث - آيه 222 - آورده‏اند كه: پيش از ظهور اسلام و بعثت پيامبر (ص)، درمورد زنان و چگونگى برخورد با آنان در دوران عادت ماهانه، خرافات بسيارى وجود داشت و افراط و تفريطهاى زشتى در جريان بود: دو گروه يهود و نصارا كه مدّعى رهبرى دينى بودند، ديدگاههاى بسيار ناسازگارى در اين باره با هم داشتند؛ و مشركان نيز دو دسته بودند: دسته‏اى تحت تأثير يهود و دسته‏اى ديگر پيرو راه و رسم كليسا. نصارا بر اين پندار بودند كه ميان دوران صحّت و سلامت زن و روزهاى حيض او هيچ فرقى نيست و از اين رو آميزش را در اين ايّام نيز روا مى‏شمردند؛ امّا دربرابر اينان، گروهى از يهود و شرك‏گرايان قرار داشتند، كه در دوران حيض زنان، هرگونه معاشرت و غذاخوردن و نشست و برخاست با آنان را نيز جايز نمى‏دانستند. پس، از پيامبر گرامى (ص) پرسيدند كه حق چيست؟ و اين آيه در پاسخ به پرسش آنان فرود آمد. پاره‏اى نيز گفته‏اند كه گروهى به محضر پيامبر (ص) شرفياب شدند و از آميزش غيرعادى در روزهاى عادت زنان پرسيدند كه اين آيه فرود آمد. لكن به اعتقاد ما، روايت اوّل درست است. در شأن نزول سوّمين آيه اين بحث - آيه 223 - گفته‏اند: يهود براثر تحريف تورات و دستكارى در كتاب آسمانى خويش، در بسيارى از مسائل ازجمله درمورد زن و حقوق و شخصيت او و چگونگى برخورد با او به انحراف افتاده و خرافات زيادى را در بين خود رايج كرده بودند. اين پندارهاى خرافى و پوچ آنان درباره زنان و چگونگى آميزش با آنان، در عصر نزول قرآن، همچنان در ميان مشركان شايع بود؛ تا با فرود اين آيه شريفه، خرافات آنان رد و آميزش با زنان به صورتهاى مختلف، جايز اعلام شد. تفسير قرآن مجيد، پس از ترسيم چگونگى رعايت حقوق كودكان بى‏سرپرست و پدر ازدست‏داده و هشدار از پايمال‏ساختن حقوق آنان، اينك در اين آيات، به پاره‏اى از مسائل خانواده اشاره مى‏كند. «ولاتنكحواالمشركات حتّى يؤمنّ» و زنان مشرك را به همسرى برنگزينيد، مگر آنكه ايمان بياورند به اعتقاد ما، مفهوم اين آيه شريفه روشن و عبارت است از حرمت ازدواج با زنان غير مسلمان. امّا مفسّران در اين مورد، نظرهاى متفاوتى دارند: 1. عدّه‏اى معتقدند كه واژه «مشرك»، تنها شرك‏گرايان را شامل مى‏شود، نه اهل كتاب را؛ چرا كه اين دو گروه در قرآن شريف، هركدام جداگانه ذكر شده‏اند؛ براى نمونه: «لَمْ‏يَكُنِ‏الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ اَهْلِ‏الْكِتابِ وَالْمُشْرِكينَ...»(395) و «ما يَوَدُّالَّذينَ كَفَرُوا مِنْ اَهْلِ‏الْكِتابِ وَلَاالْمُشْرِكينَ...»(396). و با اين بيان، حرمت ازدواج با زنان شرك گرا، ربطى به‏زنان اهل كتاب ندارد. 2. امّا جمعى بر اين عقيده‏اند كه واژه «مشرك»، اهل كتاب را نيز دربر مى‏گيرد؛ چرا كه آنان نيز با انكار رسالت پيامبر(ص) و معجزات و كتاب او، درواقع به خدا شرك ورزيده‏اند. 3. و پاره‏اى از مفسّران مى‏گويند: درست است كه اين آيه شريفه آنان را هم شامل مى‏شود، امّا آيه ديگرى از قرآن شريف، اين حكم كلّى حرمت را نسخ مى‏كند و اهل كتاب را از اين فرمان خارج مى‏سازد. مضمون آن آيه چنين است: «... وَالْمُحْصَناتُ مِنَ‏الَّذينَ اُوتُواالْكِتابَ...»(397) (...ازدواج با زنان پارسا و پاكدامن اهل كتاب بر شما جايز شد...). به هرحال، گروهى از مفسّران برآنند كه اين حكم كلّى حرمت ازدواج، ويژه شرك‏گرايان و غير زنان اهل كتاب است؛ امّا ما بر اين عقيده‏ايم كه ظاهر آيه شريفه، نشانگر حرمت پيوند خانوادگى با تمامى زنان غيرمسلمان است و هيچگونه تخصيص و يا نسخى نيز بر اين دستور وارد نشده است. «ولامةٌ مؤمنةٌ خيرٌ من مشركةٍ ولو اعجبتكم» و براستى كه كنيزى باايمان و تقواپيشه و آگاه، از زنى آزاد از قيد بردگى امّا شرك‏گرا، هرچند زيبايى و ثروت او شما را شگفت‏زده سازد، بهتر و بالاتر است‏ از اين جمله از آيه شريفه برمى‏آيد كه ازدواج با كنيزان رواست، گرچه انسان داراى امكانات باشد؛ و آيه شريفه‏اى كه مى‏فرمايد: «پس هر كه از شما بخاطر تنگناى اقتصادى و اجتماعى نتوانست با زنان پاكدامن آزاد ازدواج كند، مى‏تواند با كنيزان عفيف و پاكدامن پيمان زندگى مشترك بندد»(398)، در مقام تحريم ازدواج صاحبان امكانات با كنيزان نيست و برآن نيست كه شرط ازدواج با آنان، تنگدستى و فقر است. «ولاتنكحواالمشركين حتّى يؤمنوا و لعبدٌ مؤمنٌ خيرٌ من مشركٍ ولو اعجبكم» و به مردان شرك گرا زن ندهيد، مگر آنكه ايمان آورند؛ و براستى كه برده‏اى تهيدست امّا برخوردار از ايمان و ارزشهاى معنوى و انسانى، از مرد آزاد از قيد بردگى امّا در اسارت شرك و كفر - گرچه ثروت و جمال و ارزشهاى مادّى او شما را به‏حيرت وادارد - بهتر است. اين جمله از آيه شريفه نيز بسان صدر آيه، بيانگر حكم كلّى و عمومى است و همه مردان مشرك و كافر را شامل مى‏شود، خواه اهل كتاب باشند يا نه. «اولئك يدعون الى‏النّار» اينان شما را به‏سوى آتش فرا مى‏خوانند منظور از آتش، شرك و ارتجاع است كه سرانجام انسان را طعمه آتش مى‏سازد؛ و نيز بيانگر دليل اين حكم؛ چرا كه بطور طبيعى، مردان هستند كه به جهاتى زنان و فرزندانشان را به راه و رسم خود مى‏كشانند؛ و از اين رو، ازدواج زن مسلمان با مرد شرك‏گرا ناروا است. «واللّه يدعوا الى‏الجنّة والمغفرة باذنه» و خداست كه به خواست و فرمان خود، شما را به بهشت [پرطراوت و زيبا] و آمرزش [خود] فرا مى‏خواند، و از شما مى‏خواهد كه باايمان و عمل و رعايت مقرّرات او در همه ميدانهاى زندگى فردى، خانوادگى و اجتماعى، بهشت و نعمتهاى او را از آن خود سازيد. واژه «اذن» در آيه به‏مفهوم فرمان و يا اعلام است. «و يبيّن آياته للنّاس لعلّهم يتذكّرون» و آيات حياتبخش خود را براى مردم بروشنى بيان مى‏كند؛ باشد كه به خود آيند و پند گيرند منظور از آيات در اينجا، مقرّرات خداست؛ و آنچه را روا و شايسته و حلال و نيز آنچه را كه ضدّارزش و حرام است، روشن مى‏سازد. «ويسئلونك عن‏المحيض» و از تو [اى پيامبر!] درمورد آميزش با زنان درحاليكه حيض و در عادت ماهانه هستند، مى‏پرسند بعضى از مفسّران، پرسشگر اين سؤال را مردى به‏نام «ابوالدّحداح» معرّفى كرده‏اند. «قل هو اذىً فاعتزلواالنّساء فى‏المحيض» بگو: اين كارى زيانبار است؛ پس، از آميزش با زنان در ايّام حيض بپرهيزيد عدّه‏اى از مفسّران، واژه «اذىً» را به‏معناى «آلودگى جسمى و كثيفى و نجسّى» گرفته‏اند؛ جمعى آن را به «خون» و پاره‏اى به «رنج و آزارى كه زنان در اين حال مى‏كشند» معنا كرده‏اند؛ و گروهى نيز مى‏گويند: منظور اين است كه نزديكى با آنان در اين حال زيانبار است، كه به اعتقاد ما، اين نهى و هشدار، تنها آميزش با آنان را بصورت عادى شامل مى‏شود و آن را تحريم مى‏كند. «ولاتقربوهنّ حتّى يطهرن» و با اين انديشه به آنان نزديك نشويد، تا پاك و پاكيزه شوند واژه «يطهرن» به دو صورت با تشديد و بدون تشديد قرائت شده است. در صورت نخست، معناى اين جمله از آيه شريفه اين مى‏شود كه: «تا غسل كنند»؛ و در حالت دوّم، مفهوم آن چنين است كه «تا روزهاى عادت آنان پايان پذيرد و خون قطع شود». كه به‏نظر ما، ديدگاه نخست درست است. «فاذا تطهّرن فاتوهنّ من حيث امركم‏اللّه» پس هنگامى كه پاك شدند [و غسل كردند، يا وضو ساختند و بدن خود را شستند]، از آنجا كه خدا به شما فرمان داده است، با آنان بياميزيد منظور از اين فرمان، جواز است، نه وجوب؛ درست نظير آن آيه شريفه كه مى‏فرمايد: «... وَ اِذا حَلَلْتُمْ فَاصْطادُوا...»(399) (...و آنگاه كه از احرام خارج شديد، صيد كنيد...)، كه منظور مجازبودن صيد و شكار است، نه واجب‏بودن آن. در تفسير «من حيث امركم‏اللّه»، ميان مفسّران بحث هست: 1. بعضى معتقدند منظور اين است كه از همان طريقى كه مشهور و عادى است. 2. و برخى مى‏گويند منظور اين است كه در حال پاكى، نه عادت. 3. پاره‏اى را نيز اعتقاد بر آن است كه از راه ازدواج، نه گناه. 4. دسته‏اى گفته‏اند: در شرايطى كه براى آنان هم رواست، نه غير آن؛ مثلاً در روزى كه روزه‏اند يا در حال اعتكاف يا در جامه احرام، نباشد. 5. و جمعى ديگر گفته‏اند: منظور بيان جواز از راه غيرعادى است؛ وگرنه مى‏فرمود: «فى حيث امركم‏اللّه». به اعتقاد ما، معناى نخست با ظاهر آيه سازگارتر مى‏نمايد. «انّ‏اللّه يحبّ‏التّوّابين و يحبّ‏المتطهّرين» بيقين خدا توبه‏كاران را دوست دارد و پاكى‏جويان را نيز دوست مى‏دارد منظور از «متطهّرين» به اعتقاد ما و بسيارى از مفسّران، پاكى‏جويانى هستند كه با طهارت و شستشو و با استفاده از آب پاك و تميز، خويشتن را پاك مى‏كنند؛ امّا سعيدبن جبير» مى‏گويد: مقصود از اين واژه، «پاكيزگان از گناه» است؛ و برخى نيز معتقدند كه توّابين و متطهّرين يعنى توبه كنندگان از گناهان بزرگ و پاكان از گناهان كوچك. از آيه شريفه چنين برمى‏آيد كه در ايّام عادت ماهانه زنان بايد از نزديك‏شدن به آنان براى آميزش پرهيز كرد؛ و اين حرمت تا هنگام پاك‏شدن آنان ادامه دارد. «نساؤكم حرثٌ لكم» زنانتان كشتزار شمايند در اين آيه شريفه نيز سخن از زنان است؛ امّا روى سخن از پيامبر (ص) به مردم باايمان برمى گردد. در تفسير اين جمله - كه جمله نخست اين آيه شريفه است - نظرهايى چند ارائه شده است: 1. عدّه‏اى از مفسّران مى‏گويند: منظور اين است كه زنان كشتزار شمايند و نسل شما با آنان ادامه مى‏يابد. 2. گروهى ديگر برآنند كه مقصود اين است كه زنان شما صاحبان كشت و باغبان و حافظ حيثيت شمايند؛ از طريق آنان، نسل شما تداوم مى‏يابد و شما در كنار آنان آرام مى‏گيريد. 3. پاره‏اى نيز گفته‏اند: منظور اين است كه زنان بسان كشت براى شمايند. «فأتوا حرثكم انّى شئتم» پس هرگاه كه خواستيد يا هرگونه كه خواستيد، به كشتزار خويش درآييد دسته‏اى، ازجمله «مالك»، با استدلال بر اين آيه شريفه مى‏گويند: آميزش با زن در دوره عادت ماهانه از راه غيرعادى رواست. امّا بسيارى اين مطلب را نپذيرفته‏اند؛ چرا كه قرآن شريف از زنان به «حرث» (كشتزار) تعبير مى‏كند، بنابراين، آميزش بايد از راه بارورى آنان صورت گيرد. «و قدّموا لأنفسكم» و براى خويشتن زاد و توشه‏اى بفرستيد منظور اين است كه با رعايت مقرّراتى كه به آنها موظّف شده‏ايد و نيز با دورى‏جستن از گناهان و لغزشهايى كه از آنها هشدار داده شده‏ايد، زاد و توشه شايسته‏اى براى خود فراهم آوريد و از پيش بفرستيد. در تفسير اين جمله از آيه شريفه، ديدگاههاى متفاوتى مطرح است: 1. بعضى معتقدند كه مفهوم اين جمله، درخواست فرزند شايسته كردار است كه براى انسان ذخيره دنيا و آخرت است؛ همانگونه كه پيامبر گرامى (ص) فرمود: «اذا مات‏الانسان انقطع عمله الّا من ثلاث: صدقة جاريه، و علم ينتفع به، و ولدٌ صالح يدعو له.» هنگامى كه انسان از دنيا مى‏رود، برنامه عمل او تمام مى‏شود، مگر در سه مورد: صدقه جاريه يا آثار خير و شايسته‏اى كه به‏يادگار گذاشته باشد؛ آثار گرانبهاى علمى و فرهنگى كه از او برجاى مانده باشد و از آن بهره‏بردارى شود؛ و فرزند شايسته كردارى كه از او باقى مانده باشد و با رفتار و اعمال نيك خود براى او آمرزش بخواهد. 2. برخى گفته‏اند: منظور اين است كه فرزند خردسالى از او بميرد و باعث نجات او شود. 3. جمعى مى‏گويند: مقصود آن است كه به‏هنگام آميزش «بسم‏اللّه» بگويد. 4. دسته‏اى را اعتقاد بر آن است كه در آن هنگام دعا بخواند. اين ديدگاه را روايتى از پيامبر گرامى (ص) تأييد مى‏كند كه فرمود: هنگامى كه فردى خواست با همسر خويش بياميزد، اين دعا را بخواند: «بسم‏اللّه، اللّهم جنبّنى‏الشّيطان و جنبّ‏الشّيطان مارزقتنا.» به‏نام خدا! بار خدايا! شيطان را از من دورساز، و نيز شيطان و وسوسه آن را از فرزندى كه روزى ما مى‏سازى، دور كن. 5. گروهى نيز بر اين عقيده‏اند كه منظور اين است كه زنان پاك و پاكدامن را به همسرى برگزيند تا فرزندانى شايسته به او ارزانى كند. «واتّقوااللّه واعلموا انّكم ملاقوه و بشّرالمؤمنين» و پرواى خدا را پيشه سازيد، و بدانيد كه در روز رستاخيز، [پاداش و كيفر درخور] او را خواهيد ديد؛ و [تو اى پيامبر! ]مردم باايمان را به بهشت و نعمتهاى خدا نويد ده‏ مقصود از «ملاقوه» (ديدار خدا) اين است كه پاداش شكوهمند او را درصورتيكه بنده‏اى شايسته كردار بوديد، خواهيد ديد، نه خود او را؛ چرا كه واژه «لقاء» به‏معناى «يافتن» است، مثلاً وقتى گفته مى‏شود: «لقى جهده»، يعنى «ثمره تلاش خود را يافت». افزون بر اين، هيچكس و هيچ گروهى نمى‏گويد: خدا ديدنى است و همه او را خواهند ديد.


به خداوندی خدای کعبه و معراج محمد و شمشیر علی که خودش یک خط از این نوشته هارو نخونده.
مقصودت از این بحث و تاپیک چیه بالام جان؟هان؟
 

Candyman

کاربر فعال
اين هم خلاصه‌اش ببينم حالا چي ميگيد:

منظور از کشتزار نامیده شدن زن چیست؟ پاسخ
۶-نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى‏ شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لِأَنْفُسِكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ مُّلقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ‏ سوره بقره آیه ۲۲۳
زنان شما كشتزار شمايند، هرجا وهرگاه كه بخواهيد، به كشتزار خود درآييد (وبا آنان آميزش نمائيد) و (در انجام كار نيك) براى خود، پيش بگيريد واز خدا پروا كنيد وبدانيد كه او را ملاقات خواهيد كرد، وبه مؤمنان بشارت ده.
در اين آيه، زنان به مزرعه و كشتزارى تشبيه شده‏اند كه بذر مرد را در درون خود پرورش داده و پس از 9 ماه، گل فرزند را به بوستان بشرى تقديم مى‏كنند. همچنان كه انسان، بدون كشت و مزرعه از بين مى‏رود، جامعه بشرى نيز بدون وجود زن نابود مى‏گردد.
زنان وسيله‏ى هوسبازى نيستند، بلكه رمز بقاى نسل بشر هستند. پس لازم است در آميزش جنسى، هدف انسان توليد يك نسل پاك كه ذخيره قيامت است باشد و در چنين لحظات و حالاتى نيز هدف مقدّسى دنبال شود. جمله‏ى «واتّقوا اللّه» هشدار مى‏دهد كه از راههاى غير مجاز، بهره جنسى نبريد و به نحوى حركت كنيد كه در قيامت سرافراز باشيد و اولاد و نسلى را تحويل دهيد كه مجسمه‏ى عمل صالح و خيرات آن روز باشند. ۱
۱- تفسیر نور در تفسیر آیه مذکور

سوال:que:
شما مجردی؟
 

Metal Guard

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون
برداشت یعنی نتایج و پیام هایی که شخص از یک موضوع یا عبارت درک می کنه.
اینکه برداشت شخصی خودتون رو قصد دارید قطعیت ببخشید یا تطبیق بدید با معنی این آیه کمکی به بحث ما نمی کنه.
اول توصیه می کنم این آیه رو مشاهده کنید. ( البته مخاطب این آیه کسانی هستند که این شبهه ها رو ایجاد می کنن و با سیاه نمایی قصد فریب مردم رو دارند. خدایی نکرده سوء تفاهم نشه.)

ان الله لا يستحيى اءن يضرب مثلا ما بعوضة فما فوقها فاما الذين آمنوا فيعلمون انه الحق من ربهم و اما الذين كفروا فيقولون ماذا اءراد الله به ذا مثلا يضل به كثيرا و يهدى به كثيرا و ما يضل به الا الفاسقين . (بقره /26).
((خداوند از اين كه به پشه و حتى بالاتر از آن (در پستى ) مثل بزند، شرم نمى كند (در اين ميان ) آنها كه ايمان آورده اند، مى دانند كه آن (نوع مثل ها) حقيقتى است از طرف پروردگارشان ، و اما آنها كه كفر ورزيده اند (اين موضوع را بهانه كرده ) و مى گويند، منظور خداوند از مثل چه بوده است ؟! با اين مثل جمع كثيرى را گمراه و گروه زيادى را هدايت مى كند، در حالى كه فقط فاسقان با آن گمراه مى شوند)).

حالا یه بار دیگه آیه رو بررسی می کنیم و بعد به برداشت شما می پردازیم...

آیه 223 بقره :

نساوکم حرث لکم فاتوا حرثکم انی شئتم و قدموا لانفسکم و اتقوا الله و اعلموا انکم ملاقوه و بشر المومنین*

زنان شما کشتزار شمایند، هرجا وهرگاه که بخواهید، به کشتزار خود درآیید (وبا آنان آمیزش نمائید) و (در انجام کار نیک ) براى خود، پیش ‍ بگیرید واز خدا پروا کنید وبدانید که او را ملاقات خواهید کرد، وبه مؤ منان بشارت ده.

حالا تفسیر مختصری از این آیه رو بررسی می کنیم.
توجه داشته باشید که تفسیر هم به نوعی برداشت اون عالم و متخصص دینی هست.
جدای از اینکه کدوم برداشت معتبرتر هست ممنون میشم این برداشت رو مطالعه کنید و اگه مخالف این برداشت هستید با دلیل و استدلال ردش کنید.

تفسیر نور :

* در این آیه ، زنان به مزرعه و کشتزارى تشبیه شده اند که بذر مرد را در درون خود پرورش داده و پس از 9 ماه ، گل فرزند را به بوستان بشرى تقدیم مى کنند. همچنان که انسان ، بدون کشت و مزرعه از بین مى رود، جامعه بشرى نیز بدون وجود زن نابود مى گردد.
زنان وسیله ى هوسبازى نیستند، بلکه رمز بقاى نسل بشر هستند. پس لازم است در آمیزش جنسى ، هدف انسان تولید یک نسل پاک که ذخیره قیامت است باشد و در چنین لحظات و حالاتى نیز هدف مقدّسى دنبال شود. جمله ى (واتّقوا اللّه ) هشدار مى دهد که از راههاى غیر مجاز، بهره جنسى نبرید و به نحوى حرکت کنید که در قیامت سرافراز باشید و اولاد و نسلى را تحویل دهید که مجسمه ى عمل صالح و خیرات آن روز باشند.
پیام ها:

-1 همسر مناسب همچون مزرعه ى مناسب است و سلامت بذر، شرط تولید بهتر است .

-2 در آمیزش ، مرد باید به سراغ زن برود. (فاتوا حرثکم )

-----------------------

حالا بررسی برداشت های شما :

1- ارزش زن در حد کشتزار بیان شده.

اشتباه نکنید! اینجا زن تشبیه به مزرعه شده . در تشبیه هیچ وقت ارزش رو با مشبه به نمی سنجند بلکه به وجه شبه دقت می کنند.
یعنی شما باید ملاک رو ویژگی های کشتزار قرار بدید ...
مثلا" هیچ وقت ما از لقب " حیدر کرار " حضرت علی (ع) این برداشت رو نمی کنیم که (نعوذبالله) ارزش حضرت در حد یک درنده پایین آورده شده بلکه شجاعت شیر مورد نظر هست.

2- به مرد اجازه داده شده هر وقت می خواد در این کشتزار کشت کنه! یعنی فقط وسیله است واسه لذت مرد.

این توصیه ای است که به مرد شده . اشاره داره که هر وقت مایل بودید با همسر خود نزدیکی کنید. اینجا به یک طرفه قضیه مورد بررسیه . یعنی اشاره کرده به مردها که به خاطر هیچ عقیده ی باطل یا رسم و رسوم غیر شرعی خلاف میلتون عمل نکنید و میلتون رو به تاخیر نندازین.
حالا مشکل این دستور چیه ؟
شما چطور برداشت کردید زن فقط و فقط و فقط وسیله ی لذت جوییه مرده ؟!
برفرض که این آیه اشاره داره به کامجویی مرد از زن ( که در حالت طبیعی دوطرفه هست این لذت) شما چطور نتیجه گرفتید زن فقط وسیله ی لذت جویی مرده؟!
در ضمن این نیاز جنسی و لذت جویی در ذات خلقت انسانه. اینکه مرد و زن عامل کامجویی و لذت هم هستند چه مشکلی داره؟! ( آیا با خلقت انسان هم مشکل دارید؟!)
مشکل در قید "فقط" هست!
چطور شما این انحصار رو برداشت کردید؟!
مگه همین قرآن 10 برابر اشاره به این لذت از عوامل دیگه مثل سعادت و رستگاری و آرامش روحی سخن نگفته؟!
خواهش می کنم قرآن و دین رو جامع و کامل ببینید. اینکه صرفا" این آیه رو بررسی کنید نتیجه اش میشه این برداشت اشتباه شما.

3- یعنی اینکه زن نه حقی داره نه حقوقی و شخصیتی براش قائل نشده.

خوشبختانه این برداشت شما هم از این آیه باطله.
اگر در این آیه به حقوق زن اشاره نشده معنیش این نیست که زن حقی نداره ! نمی دونم روشنه یا باید بیشتر توضیح بدم؟!
همونطور که گفتم کل قرآن باید ملاک قضاوت باشه.
------------------

سعی کردم مختصر باشه :gol:


تا اواخر هفته ی بعد نیستم.
امیدوارم دوستان هم به حاشیه ای که مطلوب عده ای معلوم الحال هست نرن و امیدوارم شما هم تو همین راستا بحث کنید مطمئنا" حسام کربلایی عزیز و خیبر گرامی کامل تر و دقیق تر پاسخ می دن.
فعلا" خدانگهدار...
 

shadmehrbaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
شادمهر جان
شما يه‌بار از چيزي راضي بودي كه اين دفعه دوم باشه

شما اگه 1درصد وجود داشتي و عقل
شبهه‌هايي كه من به عقايد شماها وارد كردم رو جواب ميداديد
نه اينكه در بريد ازش
انقد ترسو هستيد كه وجود نداريد جواب بديد
فقط سفسطه مي‌كنيد

يه نفرتون نيومد جواب بده
فقط فحش داديد

البته جز اين كاري بلد نيستيد
يا فحش ميديد
يا ميپيچونيد
يا سفسطه
همين و بس

يه نفر پيدا شه با من بحث بكنه
قول ميدم هر طرو خواست باهاش بحث كنم
در مورد هر چي خواست.
لوي بحث كنه


:eek::eek::eek::eek:

اون شادمهر جان اولتو باور كنم يا توهيناي پاييننشو ؟!!!!


آخه تو اصلا" ميدوني عقايد من چيه كه بخواي بهش شبهه وارد كني؟!!! كي و كجا شبهه وارد كردي من جواب ندادم ؟ آدرس بده ، زود باش :mad:

اون اسلامي كه بهش اعتقاد داري بهت ياد نداده دهنتو همين جوري وا نكني؟!
آخه تو چي هستي من ازت بترسم چلمن ؟:mad:
 

archi_arch

مدیر بازنشسته
شما اون دوتا خطم نميخوني
فقط بهونه داريد
كي بهونه‌ةاتون تموم ميشه خدا ميدونه
ّبهتر نیست شما دو خط خلاصه رو بیاری اگه کسی نخوند بعد بیای و انگ بزنی و قضاوت کنی؟؟؟

ممنون
برداشت یعنی نتایج و پیام هایی که شخص از یک موضوع یا عبارت درک می کنه.
اینکه برداشت شخصی خودتون رو قصد دارید قطعیت ببخشید یا تطبیق بدید با معنی این آیه کمکی به بحث ما نمی کنه.
اول توصیه می کنم این آیه رو مشاهده کنید. ( البته مخاطب این آیه کسانی هستند که این شبهه ها رو ایجاد می کنن و با سیاه نمایی قصد فریب مردم رو دارند. خدایی نکرده سوء تفاهم نشه.)

ان الله لا يستحيى اءن يضرب مثلا ما بعوضة فما فوقها فاما الذين آمنوا فيعلمون انه الحق من ربهم و اما الذين كفروا فيقولون ماذا اءراد الله به ذا مثلا يضل به كثيرا و يهدى به كثيرا و ما يضل به الا الفاسقين . (بقره /26).
((خداوند از اين كه به پشه و حتى بالاتر از آن (در پستى ) مثل بزند، شرم نمى كند (در اين ميان ) آنها كه ايمان آورده اند، مى دانند كه آن (نوع مثل ها) حقيقتى است از طرف پروردگارشان ، و اما آنها كه كفر ورزيده اند (اين موضوع را بهانه كرده ) و مى گويند، منظور خداوند از مثل چه بوده است ؟! با اين مثل جمع كثيرى را گمراه و گروه زيادى را هدايت مى كند، در حالى كه فقط فاسقان با آن گمراه مى شوند)).


حالا یه بار دیگه آیه رو بررسی می کنیم و بعد به برداشت شما می پردازیم...

آیه 223 بقره :

نساوکم حرث لکم فاتوا حرثکم انی شئتم و قدموا لانفسکم و اتقوا الله و اعلموا انکم ملاقوه و بشر المومنین*

زنان شما کشتزار شمایند، هرجا وهرگاه که بخواهید، به کشتزار خود درآیید (وبا آنان آمیزش نمائید) و (در انجام کار نیک ) براى خود، پیش ‍ بگیرید واز خدا پروا کنید وبدانید که او را ملاقات خواهید کرد، وبه مؤ منان بشارت ده.


حالا تفسیر مختصری از این آیه رو بررسی می کنیم.
توجه داشته باشید که تفسیر هم به نوعی برداشت اون عالم و متخصص دینی هست.
جدای از اینکه کدوم برداشت معتبرتر هست ممنون میشم این برداشت رو مطالعه کنید و اگه مخالف این برداشت هستید با دلیل و استدلال ردش کنید.

تفسیر نور :

* در این آیه ، زنان به مزرعه و کشتزارى تشبیه شده اند که بذر مرد را در درون خود پرورش داده و پس از 9 ماه ، گل فرزند را به بوستان بشرى تقدیم مى کنند. همچنان که انسان ، بدون کشت و مزرعه از بین مى رود، جامعه بشرى نیز بدون وجود زن نابود مى گردد.
زنان وسیله ى هوسبازى نیستند، بلکه رمز بقاى نسل بشر هستند. پس لازم است در آمیزش جنسى ، هدف انسان تولید یک نسل پاک که ذخیره قیامت است باشد و در چنین لحظات و حالاتى نیز هدف مقدّسى دنبال شود. جمله ى (واتّقوا اللّه ) هشدار مى دهد که از راههاى غیر مجاز، بهره جنسى نبرید و به نحوى حرکت کنید که در قیامت سرافراز باشید و اولاد و نسلى را تحویل دهید که مجسمه ى عمل صالح و خیرات آن روز باشند.
پیام ها:

-1 همسر مناسب همچون مزرعه ى مناسب است و سلامت بذر، شرط تولید بهتر است .

-2 در آمیزش ، مرد باید به سراغ زن برود. (فاتوا حرثکم )

-----------------------

حالا بررسی برداشت های شما :

1- ارزش زن در حد کشتزار بیان شده.

اشتباه نکنید! اینجا زن تشبیه به مزرعه شده . در تشبیه هیچ وقت ارزش رو با مشبه به نمی سنجند بلکه به وجه شبه دقت می کنند.
یعنی شما باید ملاک رو ویژگی های کشتزار قرار بدید ...
مثلا" هیچ وقت ما از لقب " حیدر کرار " حضرت علی (ع) این برداشت رو نمی کنیم که (نعوذبالله) ارزش حضرت در حد یک درنده پایین آورده شده بلکه شجاعت شیر مورد نظر هست.

2- به مرد اجازه داده شده هر وقت می خواد در این کشتزار کشت کنه! یعنی فقط وسیله است واسه لذت مرد.

این توصیه ای است که به مرد شده . اشاره داره که هر وقت مایل بودید با همسر خود نزدیکی کنید. اینجا به یک طرفه قضیه مورد بررسیه . یعنی اشاره کرده به مردها که به خاطر هیچ عقیده ی باطل یا رسم و رسوم غیر شرعی خلاف میلتون عمل نکنید و میلتون رو به تاخیر نندازین.
حالا مشکل این دستور چیه ؟
شما چطور برداشت کردید زن فقط و فقط و فقط وسیله ی لذت جوییه مرده ؟!
برفرض که این آیه اشاره داره به کامجویی مرد از زن ( که در حالت طبیعی دوطرفه هست این لذت) شما چطور نتیجه گرفتید زن فقط وسیله ی لذت جویی مرده؟!
در ضمن این نیاز جنسی و لذت جویی در ذات خلقت انسانه. اینکه مرد و زن عامل کامجویی و لذت هم هستند چه مشکلی داره؟! ( آیا با خلقت انسان هم مشکل دارید؟!)
مشکل در قید "فقط" هست!
چطور شما این انحصار رو برداشت کردید؟!
مگه همین قرآن 10 برابر اشاره به این لذت از عوامل دیگه مثل سعادت و رستگاری و آرامش روحی سخن نگفته؟!
خواهش می کنم قرآن و دین رو جامع و کامل ببینید. اینکه صرفا" این آیه رو بررسی کنید نتیجه اش میشه این برداشت اشتباه شما.

3- یعنی اینکه زن نه حقی داره نه حقوقی و شخصیتی براش قائل نشده.

خوشبختانه این برداشت شما هم از این آیه باطله.
اگر در این آیه به حقوق زن اشاره نشده معنیش این نیست که زن حقی نداره ! نمی دونم روشنه یا باید بیشتر توضیح بدم؟!
همونطور که گفتم کل قرآن باید ملاک قضاوت باشه.
------------------

سعی کردم مختصر باشه :gol:
خطاب به مردان بوده درسته ولی خطاب به همون مردان در کنارش باید اینم ذکر میشد که رضایت زن هم مهمه. وقتی خطاب به عده ای پند نصفه نیمه داده بشه و رضایت طرف مقابل که از نظر اهمیت برابرن (50-50) ذکر نشه و فقط به اراده ی مرد بسنده بکنه جز این نمیشه برداشت کرد! یعنی به این مورد اهمیت داده شده ولی به طرف مقابل اینقدر اهمیت نداشته که در کنار این بیاد و اینم ذکر کنه که باید رضایت طرف جلب بشه!

کجای قران دید دیگه ای به جز دید تحقیر امیز "وسیله بودن" زن داشته؟
هر جا بوده مثل اینجا یا اصلا حرفی از حق و حقوق زن نشده یا محدودیت ها و حقوق نابرابری که به زن اختصاص داده شده. یه بحثم همون حجاب مو که مسخره ترین چیز ممکنه!
همه جا وقتی حرفی بازنها زده شده درباره پوشش بوده و محدودیتهای بیشترشون و اینکه اونها باید تو قرنطینه بمونن و فقط شوهرشون باید ببیننشون!! و ... که اینم یعنی فقط وسیله برای لذت مرد!! یعنی زن برای مردها فقط بعد جنسی داره! این خیلی تحقیر امیزه! یا ایاتی که درباره برتری مرد نسبت به زن سخن گفته و جایی نیست که برعکسش باشه!!
شما بیار ایه هایی رو که مضمون دیگه ای جز این داره. بیار ایه ای رو که توش مرد نسبت به زن برتری داده نشده باشه و برعکسش باشه! وقتی عین ایه اینه که "مردان به شما برتری دارن" دیگه چه دفاعی براش میمونه؟
شادمهر جان
شما يه‌بار از چيزي راضي بودي كه اين دفعه دوم باشه

شما اگه 1درصد وجود داشتي و عقل
شبهه‌هايي كه من به عقايد شماها وارد كردم رو جواب ميداديد
نه اينكه در بريد ازش
انقد ترسو هستيد كه وجود نداريد جواب بديد
فقط سفسطه مي‌كنيد

يه نفرتون نيومد جواب بده
فقط فحش داديد

البته جز اين كاري بلد نيستيد
يا فحش ميديد
يا ميپيچونيد
يا سفسطه
همين و بس

يه نفر پيدا شه با من بحث بكنه
قول ميدم هر طرو خواست باهاش بحث كنم

در مورد هر چي خواست.
لوي بحث كنه
شما پست خودتو بخون و مرتبش کن ما در خدمتیم!
وقتی حتی خودت نخوندی انتظار چه بحثی داری؟ :razz:
گفتم بهت من تو خط 240 این متن مشکل دارم و نمیدونم جواب کدوم سواله برام بیار اون قسمتی که مربوط به این بحثه!!:razz:

اين هم خلاصه‌اش ببينم حالا چي ميگيد:

منظور از کشتزار نامیده شدن زن چیست؟ پاسخ
۶-نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى‏ شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لِأَنْفُسِكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ مُّلقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ‏ سوره بقره آیه ۲۲۳
زنان شما كشتزار شمايند، هرجا وهرگاه كه بخواهيد، به كشتزار خود درآييد (وبا آنان آميزش نمائيد) و (در انجام كار نيك) براى خود، پيش بگيريد واز خدا پروا كنيد وبدانيد كه او را ملاقات خواهيد كرد، وبه مؤمنان بشارت ده.
در اين آيه، زنان به مزرعه و كشتزارى تشبيه شده‏اند كه بذر مرد را در درون خود پرورش داده و پس از 9 ماه، گل فرزند را به بوستان بشرى تقديم مى‏كنند. همچنان كه انسان، بدون كشت و مزرعه از بين مى‏رود، جامعه بشرى نيز بدون وجود زن نابود مى‏گردد.
زنان وسيله‏ى هوسبازى نيستند، بلكه رمز بقاى نسل بشر هستند. پس لازم است در آميزش جنسى، هدف انسان توليد يك نسل پاك كه ذخيره قيامت است باشد و در چنين لحظات و حالاتى نيز هدف مقدّسى دنبال شود. جمله‏ى «واتّقوا اللّه» هشدار مى‏دهد كه از راههاى غير مجاز، بهره جنسى نبريد و به نحوى حركت كنيد كه در قيامت سرافراز باشيد و اولاد و نسلى را تحويل دهيد كه مجسمه‏ى عمل صالح و خيرات آن روز باشند. ۱
۱- تفسیر نور در تفسیر آیه مذکور
پست خودتو که نمیخونی حداقل پست دوستاتو بخون اینو دوستتم بالاتر گذاشت!

داشتم بهتون یه کم امیدوار میشدم که کمی منطقی هستین و میشه یه بار باهاتون بحث کرد ولی انگار اشتباه کردم!:razz:
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
بحث در مورد بهشتو جهنم باشه واسه بعد !


باشه قبول ، عقل علمي من بالاتر از علامه طباطبائي نيست ، اما اگه من مثال بزنم كه عقل علمي فلاني از ايشون بيشتر بوده شما قبول ميكني؟بعيد ميدونم.....ولي با اين حال دو نفرو ميگم ، مثلا" رازي و خيام
شادمهر عریز.
نمیتونیم به نظرم خیام یا رازی رو با فردی مثل علامه طباطبائی مقابسه کنیم.
نه اینکه اینها علمشون بالاتر بوده باشه..خیر!
منظورم حیطه ی علم اونهاست...تسلطشونه.
شما میگی رازی من میگم ملاصدرا
میگم فارابی
مثال خوبی نزدی به نظرم.
یک چماق به دست دروغگو بیش نیست :w12:

-------------------------------------------------------------------

والا من از وقتی این تاپیک زده شده دارم میگردم سوال پیدا کنم توش
سوالی نکردن هی میگن چرا جواب نمیدی
خوب چی رو جواب بدیم؟:surprised:
-------------------------------------------------------------------

بعدش هم ما سوال کردیم دروغگو زحمت کشید جواب داد
حالا ما هم باید جواب بدیم؟:surprised:
مثلا شما تو مدرسه از معلم یه سوال میپرسید اون جواب میده بعد معلمه میاد میگه یالا توهم جواب بده،چرا نمیدی:biggrin:
به به..
اومدی که تاپیک رو به گند بکشی نه؟!
اقا جان..شبهه رو انداختی..جوابش هم داده شده..برو بخونش خب دیگه..
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
1-بگو کی فحش داد من خودم میرم فحشش میدم
2-دروغ نگو

3-ما کارشناس دینی نیستیم که جواب شما رو بدیم.
ما سوال کردیم از دین شما جواب دادی
دستت درد نکنه
میخونیم اگه خوب بود قانع میشیم

دیگه ما به چی باید جواب بدیم؟:surprised:

دوستان شما تو سه پستي كه تو ازاد زدم

اونجا
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت

به خداوندی خدای کعبه و معراج محمد و شمشیر علی که خودش یک خط از این نوشته هارو نخونده.
مقصودت از این بحث و تاپیک چیه بالام جان؟هان؟

به خداوندي خداي كعبه كه سه سال قبل تمام اين متون مطالعه شده
بنده تو وبلاگم به تمامي اين سوالات پاسخ ميدادم
چطور نخوندم؟؟؟

مقصود از اين تاپيك پاسخ به شبهات است
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
اون یه تفسیر
اینم یه تفسیر:


در آیه 223 سوره بقره خدای محمد اینگونه میگوید که:
" زنان شما کشتزار شمایند پس برای کشت بدانها نزدیک

شوید هرگاه مباشرت آنان خواهید و برای ثواب ابدی

چیزی پیش فرستید و خدا ترس باشید و بدانید که محققا
نزد خدا خواهید رفت و ای رسول تو بشارت ده اهل ایمان را."

" سوره بقره آیه 223 "
آنچه از این آیات با توجه به تفسیر ها و شان نزول آنها درباب روابط زناشویی استنباط میشود ، این است که تنها نیازی که مرد و زن از نظر اسلام برای ادامه زندگی در قالب زناشویی نسبت به هم احساس میکنند نیازهای مادی است که در صورت ارضا نشدن آنها ، رابطه قطع میشود برای مثال با توجه به آیات مذکور مردان هر زمان که بخواهند میتوانند با زنان خود نزدیکی کنند و زن در این رابطه که کاملا رابطه ای دو جانبه است به هیچ وجه حق تصمیم گیری ندارد و در صورت مخالفت و عدم تمکین همان طور که در سوره نساء بیان شده است مرد میتواند شخصا اقدام کند و زن را به زدن تنبیه کند و یا با شکایت نزد حاکم شرع او را به تمکین وادار کند.

در مورد تنبيه زن هم تو يه پست جديد امشب درخدمتم;)
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
تا اواخر هفته ی بعد نیستم.
امیدوارم دوستان هم به حاشیه ای که مطلوب عده ای معلوم الحال هست نرن و امیدوارم شما هم تو همین راستا بحث کنید مطمئنا" حسام کربلایی عزیز و خیبر گرامی کامل تر و دقیق تر پاسخ می دن.
فعلا" خدانگهدار...

:eek::eek::eek::eek:

اون شادمهر جان اولتو باور كنم يا توهيناي پاييننشو ؟!!!!


آخه تو اصلا" ميدوني عقايد من چيه كه بخواي بهش شبهه وارد كني؟!!! كي و كجا شبهه وارد كردي من جواب ندادم ؟ آدرس بده ، زود باش :mad:

اون اسلامي كه بهش اعتقاد داري بهت ياد نداده دهنتو همين جوري وا نكني؟!
آخه تو چي هستي من ازت بترسم چلمن ؟:mad:

اگه هزارتا پست داشته باشي 999 تاش فحشه و توهين
:gol::gol::gol::gol::gol:
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
تا اواخر هفته ی بعد نیستم.
امیدوارم دوستان هم به حاشیه ای که مطلوب عده ای معلوم الحال هست نرن و امیدوارم شما هم تو همین راستا بحث کنید مطمئنا" حسام کربلایی عزیز و خیبر گرامی کامل تر و دقیق تر پاسخ می دن.
فعلا" خدانگهدار...

یک چماق به دست دروغگو بیش نیست :w12:

-------------------------------------------------------------------

والا من از وقتی این تاپیک زده شده دارم میگردم سوال پیدا کنم توش
سوالی نکردن هی میگن چرا جواب نمیدی
خوب چی رو جواب بدیم؟:surprised:
-------------------------------------------------------------------

بعدش هم ما سوال کردیم دروغگو زحمت کشید جواب داد
حالا ما هم باید جواب بدیم؟:surprised:
مثلا شما تو مدرسه از معلم یه سوال میپرسید اون جواب میده بعد معلمه میاد میگه یالا توهم جواب بده،چرا نمیدی:biggrin:

تو بخش آزاد از هم‌فكري‌هاي شما سوالاتي داشتم
از كوروش دوستان و زرتشت پرستان عزيز
در مورد زن در ايران باستان

اگر دروغگو نيستيد بيايد اونجا جواب شبهه‌هاي منو بديد
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
تا اواخر هفته ی بعد نیستم.
امیدوارم دوستان هم به حاشیه ای که مطلوب عده ای معلوم الحال هست نرن و امیدوارم شما هم تو همین راستا بحث کنید مطمئنا" حسام کربلایی عزیز و خیبر گرامی کامل تر و دقیق تر پاسخ می دن.
فعلا" خدانگهدار...

ّبهتر نیست شما دو خط خلاصه رو بیاری اگه کسی نخوند بعد بیای و انگ بزنی و قضاوت کنی؟؟؟


خطاب به مردان بوده درسته ولی خطاب به همون مردان در کنارش باید اینم ذکر میشد که رضایت زن هم مهمه. وقتی خطاب به عده ای پند نصفه نیمه داده بشه و رضایت طرف مقابل که از نظر اهمیت برابرن (50-50) ذکر نشه و فقط به اراده ی مرد بسنده بکنه جز این نمیشه برداشت کرد! یعنی به این مورد اهمیت داده شده ولی به طرف مقابل اینقدر اهمیت نداشته که در کنار این بیاد و اینم ذکر کنه که باید رضایت طرف جلب بشه!

کجای قران دید دیگه ای به جز دید تحقیر امیز "وسیله بودن" زن داشته؟
هر جا بوده مثل اینجا یا اصلا حرفی از حق و حقوق زن نشده یا محدودیت ها و حقوق نابرابری که به زن اختصاص داده شده. یه بحثم همون حجاب مو که مسخره ترین چیز ممکنه!
همه جا وقتی حرفی بازنها زده شده درباره پوشش بوده و محدودیتهای بیشترشون و اینکه اونها باید تو قرنطینه بمونن و فقط شوهرشون باید ببیننشون!! و ... که اینم یعنی فقط وسیله برای لذت مرد!! یعنی زن برای مردها فقط بعد جنسی داره! این خیلی تحقیر امیزه! یا ایاتی که درباره برتری مرد نسبت به زن سخن گفته و جایی نیست که برعکسش باشه!!
شما بیار ایه هایی رو که مضمون دیگه ای جز این داره. بیار ایه ای رو که توش مرد نسبت به زن برتری داده نشده باشه و برعکسش باشه! وقتی عین ایه اینه که "مردان به شما برتری دارن" دیگه چه دفاعی براش میمونه؟

شما پست خودتو بخون و مرتبش کن ما در خدمتیم!
وقتی حتی خودت نخوندی انتظار چه بحثی داری؟ :razz:
گفتم بهت من تو خط 240 این متن مشکل دارم و نمیدونم جواب کدوم سواله برام بیار اون قسمتی که مربوط به این بحثه!!:razz:


پست خودتو که نمیخونی حداقل پست دوستاتو بخون اینو دوستتم بالاتر گذاشت!

داشتم بهتون یه کم امیدوار میشدم که کمی منطقی هستین و میشه یه بار باهاتون بحث کرد ولی انگار اشتباه کردم!:razz:

ابجي مريم
من اون مطالب رو كپي كردم
اما چطوري؟
من سه سال قبل تو وبلاگم پاسخ به شبهات ميكردم
مطالب رو اغلب خودم مينوشتم
بعضا هم مطالب رو از سايت‌ها ميگرفتم ميخوندم و بعد با مطالب خودم قاطي ميكردم و ميذاشتم
اين مطالب رو تو ارشيو كامپيوترم ديدم و دراوردم
خودم خوندم
تفسيرالميزان و نمونه رو


منطقي بودن رو شما نشون بديد:gol::gol::gol:
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
مثل اون تاپیکه که گفتی 5 شنبه میام جواب میدم دیگه;)
تو دروغگویی نمیشه به حرفات استناد کرد.



بازم دروغ

بزرگوار
من به وافن عزيز گفتم 5شنبه براي بحث
ايشون نيومدن
تو تاپيكاي ديگه هم ديروز مطالبم رو گذاشتم
اتفاقا اين شماييد كه دروغگوييد
قرار بود بيايد پاسخ بديد

كجاست جواباتون؟؟؟؟

دروووووووووووغ گوووووووووووووو
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
گند کشیدن که کار چماق به دستاست

بابا جون شبهه انداختم، این جواب داد،خوندم،تشکر هم کردیم
خوب ؟
بعدش ما باید چی کار کنیم؟
هی میگه جواب بدید:biggrin: بعد هم دروغ و تهمت میاره وسط


منظورتونو نفهمیدم
بدجوری عشق چماق داریا میلاد جان.:smile:
الان اگر از من میپرسی باید بهت بگم که لازم نیست کاری بکنی.
فقط باید اینجارو به گند نکشی با توهینات..سعی کن از این تاپیک بری چون شبهه ات جواب داده شده و خودتم قبول کردی.
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
جواب داده شد نگفتم جوابش درست بود که
درستی و غلطیش دیگه به خودم مربوطه که قانع بشم یا نه

بعد هم پست زیر اثر یک دروغگوست که میگه من توهین نمیکنم
پر است از توهین و تهمت
حالا کی تاپیک رو قطره ای کرد؟
پسر جان اگر توهین کرده به شادمهر توهین کرده.
باید از ایشون عذرخواهی بکنه.
به شما چه ارتباطی پیدا میکنه آخه؟!
تو وکیل خودت نمیتونی باشی پسر خوب وکیل این و اون نباش که..:gol:
جواب داده شد.
شما معلوم نیس خوندی یا نخوندی.
اگر جوابش رو قبول نداری به چالش بکش جای توهین کردن تو تاپیک.
اگر قبول داری به سلامت..برو یه تاپیک اسپم دیگه راه بنداز.
خودم و خودت هم نداره.
 

اقیانوس

عضو جدید
کاربر ممتاز
اون یه تفسیر
اینم یه تفسیر:


در آیه 223 سوره بقره خدای محمد اینگونه میگوید که:
" زنان شما کشتزار شمایند پس برای کشت بدانها نزدیک

شوید هرگاه مباشرت آنان خواهید و برای ثواب ابدی

چیزی پیش فرستید و خدا ترس باشید و بدانید که محققا
نزد خدا خواهید رفت و ای رسول تو بشارت ده اهل ایمان را."

" سوره بقره آیه 223 "
آنچه از این آیات با توجه به تفسیر ها و شان نزول آنها درباب روابط زناشویی استنباط میشود ، این است که تنها نیازی که مرد و زن از نظر اسلام برای ادامه زندگی در قالب زناشویی نسبت به هم احساس میکنند نیازهای مادی است که در صورت ارضا نشدن آنها ، رابطه قطع میشود برای مثال با توجه به آیات مذکور مردان هر زمان که بخواهند میتوانند با زنان خود نزدیکی کنند و زن در این رابطه که کاملا رابطه ای دو جانبه است به هیچ وجه حق تصمیم گیری ندارد و در صورت مخالفت و عدم تمکین همان طور که در سوره نساء بیان شده است مرد میتواند شخصا اقدام کند و زن را به زدن تنبیه کند و یا با شکایت نزد حاکم شرع او را به تمکین وادار کند.


این تفسیر که الان گفتی منبعش کجا بید؟ تفسیر خودتونه؟
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
آقا كل درگيري‌ها اگه واسه اينه كه من عذرخواهي بكنم
چشم

آقايون خانوما من غلط كردم اگه توهين كردم
رو حرفايي كه زدم ثابت واي ميسم
منظور اينكه نيومديد پاسخ بديد و ...
اما اگه توهيني بوده معذرت ميخوام

ببينم بهونه بعدي چيه واسه منحرف كردن تاپيك
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
کسایی که از اسپم من تو این تاپیک ناراحتند میتونند منو بزار ند تو لیست سیاه که دیگه پستای منو نبینند
مثلا من یه الاغ رو الان گذاشتم تو لیست سیاه دیگه پستاشو نمیبینم


خوب آقای کربلایی
چرا جواب نمیدی؟

از صفحه اول دارید میگید جواب بدید
میگیم ما باید به چی جواب بدیم تو این تاپیک؟
ای ادم عاقل!:D
بابا الاغ چیه؟!
الاغ کیه؟!
نیگا کن..میگه هر کی نمیخواد بزارتش لیست سیاه..قوانین فاروم هم کشک..خوش به حال ادمین!
 

shadmehrbaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
قومی متفکرند اندر ره دین----قومی به گمان فتاده در راه یقین
میترسم از انکه بانگ اید روزی---کای بیخبران راه نه انست و نه این

كبلايي حسام شب خوش
 

Similar threads

بالا