وزغ‌ها وقوع زلزله را پيش‌بيني مي‌كنند

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
جام جم آنلاين: محققان گفته اند شواهدي در دست دارند كه نشان مي دهد وزغ ها احتمالا قادرند وقوع زلزله را پيش بيني كنند.
در سال 2009 گروهي از محققان معروفترين دانشگاه مكاتبه اي بريتانيا، اوپن يونيورسيتي، به ايتاليا رفتند تا تاثيرات نورماه را بر گروهي از وزغ ها كه اكثر آنها به منظور توليد مثل در درياچه اي جمع شده بودند، مطالعه كنند.

اما يك شب به طور غير منتظره اي همه وزغ ها از اين درياچه رفتند.

پنج روز بعد، در شهر لا كوئيلا كه 46 مايل دورتر از آن محل بود، زلزله اي رخ داد.

هنوز دقيقا مشخص نيست كه اين وزغ ها چگونه بروز زلزله را تشخيص داده اند اما اكثر جفت ها و وزغ هاي نر درياچه را ترك كرده بودند.

پنج روز پيش از وقوع زلزله تعداد وزغ هاي نر 96 درصد كاهش يافت. اين پديده بسيار غيرعادي است چون وزغ هاي نر به طور معمول بعد از جفت گيري در محل باقي مي مانند تا مرحله تخم ريزي به پايان برسد.

سه روز پيش از زلزله هم تعداد جفت هايي كه براي توليد مثل در آن مكان بودند يكباره به صفر رسيد.

تخم ريزي اين وزغ ها تا شش روز پيش از وقوع زلزله و البته شش روز بعد از وقوع آن، در اين درياچه ادامه داشت اما در طول دوره وقوع اين زلزله- يعني از اولين لرزه تا آخرين پس لرزه- هيچ تخم گذاري انجام نشد.

محققان مي گويند اين احتمال وجود دارد كه وزغ ها استخراج گازها و يا ذرات باردار را احساس كرده اند و به زمين هاي مرتفع تري پناه برده اند تا از خطر سيل و يا رانش زمين كه از طريق زلزله ايجاد مي شوند، در امان بمانند.

اين محققان مي گويند اين اولين بار است كه واكنش حيوانات به فجايع طبيعي قريب الوقوع، به وضوح ديده مي شود.محققان يافته هاي خود را در نشريه جانور شناسي منتشر كرده اند.
 
بالا