ورق‌هاي آلومينيم در خودرو

niyaz_sepas

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از آلومينيم در قطعات خودرو به سرعت روبه گسترش است. استفاده از ورق‌هاي آلومينيمي در ساخت قطعات بدنه خودرو در سال‌هاي اخير، مورد توجه قرار گرفته است و شركت‌هاي خودروسازي، در سراسر دنيا از مزاياي متعدد استفاده از آلومينيم، برخوردارند. مهمترين مزيت استفاده از آلومينيم، كاهش وزن خودرو است. يكي از نكات اساسي در استفاده از ورق‌هاي آلومينيمي، نحوه فرمينگ و تفاوت آن با فرمينگ ورق‌هاي فولادي مي‌باشد. در اين مقاله، نكاتي در مورد فرمينگ ورق‌هاي آلومينيمي ارائه مي‌شود.
مقدمه
تجهيزات فرمينگ ورق‌هاي فولادي براي فرمينگ ورق‌هاي آلياژهاي آلومينيم نيز استفاده مي‌شود. ميزان تناژ پرس مورد نياز، در مورد ورق‌هاي آلومينيم، كمتر است، اما فرمينگ ورق‌هاي آلومينيم به دليل فرم‌پذيري پايين‌تر، ميزان Spring back بيشتر و حساسيت‌هاي سطحي هنگام تماس با سطح قالب به توجه بيشتري، نياز دارد. براي موفقيت در فرمينگ ورق‌هاي آلومينيم توجه به نكات زير، ضروري است.
1. نحوه تماس پانچ با ورق قطعه بايد طوري روي پرس جايگزين شود كه سطح تماس پانچ قطعات، تقسيم‌بندي شود. يعني اول مركز پانچ با قطعه تماس پيدا كند سپس لبه‌ها به صورت تدريجي، تماس يابند.
2. در بيشتر موارد بايد از Draw Beadها استفاده كرد.
3. از شعاع‌هاي تيز و تند در طراحي قطعه استفاده نكنيد.
4. از آنجا كه شكل بلنك اوليه بر الگوي سيلان مواد تأثير گذارده است استفاده از بلنك‌هاي آماده شده، بسيار مهم است.
5. طراحي Binder بر قابليت توليد، تأثير مي‌گذارد.
كنترل سيلان مواد، به طراحي مناسب با استفاده از رايانه و شبيه‌سازي‌هاي عددي فرايند فرمينگ، نياز دارد. جدول 1 نشان‌دهنده ميزان كلي ابعاد پيشنهادي براي قالب و بلنك است. توجه داشته باشيد كه اين ابعاد، كلي هستند.
طراحي قالب، Blank اوليه و پرس
طراحي beadها
طراحي beadها از نكات مهم در طراحي فرايند پرسكاري ورق‌ها مي‌باشد. شكل و اندازه beadهاي مورد استفاده در پرسكاري ورق‌هاي آلومينيمي تا حدودي اب شكل و اندازه beadهاي مورد استفاده در فرمينگ ورق‌هاي فولادي متفاوت است. در مواردي كه ورق، كشيدگي كم عمقي دارد (كاربردهايي مثل درب موتور) در محيط قالب از beadهاي نيمه استفاده مي‌شود.
 

Similar threads

بالا