همه چیز در مورد استاندارد و نرم افزار IHS

hadiranji

عضو جدید
استاندارد سازي نقش مهمي در زندگي ما بازي مي‌‌كند , با اين وجود اغلب افراد در مورد چگونگي تهيه و تدوين استانداردهايي كه هر روزه با آنها سروكار دارند از اطلاعات كمي برخوردار هستند. اكثراً مي‌دانند كه چنانچه بر روي يك فيلم دوربين عكاسي ‌” ISO100 “ چاپ شده باشد احتمالاً اين فيلم داراي كيفيت خوبي است ولي ممكن است فقط تعداد كمي بدانند كه Iso100 چاپ شده بر روي بسته فيلم‌هاي عكاسي بدين معني است كه اين فيلم مطابق با استانداردهاي ايجاد شده بوسيله سازمان بين‌المللـي استانداردسازي International organization for standardization مي‌باشد.
ما از استانداردها جهت رسيدن به سطحي از ايمني , كيفيت و سازگاري در محصولات و فرآيندهايي كه بر روي زندگي‌مان تأثيرگذار هستند استفاده مي‌كنيم. بطور خلاصه , استانداردها زندگي ما را ايمن‌تر , ساده‌تر و بهتر مي‌سازند. همچنين , استانداردها ابزاري حياتي براي صنعت و تجارت هستند. آنها اغلب اساس و معيار معاملات بين خريداران و فروشندگان قرار مي‌گيرند , از اين‌رو اثرات بسيار زيادي بر روي سازمانها و ملت‌ها و حتي اساس اقتصاد بازارهاي جهان دارند.
اغلب استانداردها بوسيله كميته‌اي از متخصصين يك فن ( در قالب انجمن , مؤسسه , جامعه , كميسيون , و ... كه معمولاً‌ شامل اعضاء ‌صنعت , دولت و محققين بخش عمومي همچون اساتيد دانشگاه مي‌شوند تهيه و تدوين مي‌گردند. در ايالات متحده , مؤسسه ملي استانداردهاي آمريكا موسوم بهANSI به عنوان يك سازمان مادر مسئوليت سازماندهي , هماهنگي و ارائه دستورالعمل‌ها و خط‌مشي‌ها به اين انجمن‌ها را بر عهده‌ دارد.
در ايالات‌متحده به تنهايي , تقريباً 30 هـزاراستاندارد كه بوسيله بيش‌از 400 انجمن و سازمان تدوين شده‌اند هم‌اكنون معتبر و در حال استفاده هستند. سازمان بين‌المللي استانداردسازي (ISO) تاكنون بيش از 12000 استاندارد بين‌المللي را تدوين كرده است ISO حدوداً داراي 2300 گروه فني با بيش از 20000 متخصص در كل جهان است كه به كمك آنها هرساله استانداردهاي جديدي را براي كل جهان تدوين و عرضه مي‌كند.
قبل از رواج کامپیوتر استاندارد ها به صورت کتاب و اوراق عرضه می شدند ولی پس از روی کار آمدن کامپیوتر و اولویتهای آن نسبت به سیستم سنتی استاندارد ها به صورت فایلهای کامپیوتری عرضه می شوند استاندارد ها جهت سهولت استفاده و قابل استفاده بودن در تمامی سیستم های کامپیوتری اغلب به صورت فایلهای PDF عرضه می شوند بزرگترین موسسه HIS عهده دار تنظیم و ارائه استاندارد ها توسط موسسات دیگر در سطح دنیا را می باشد که استاندارد های ارائه شده خود را توسط نرم افزار اختصاصی Worldwide Standards Service ارائه می دهد .
پکیج های استاندارد ارائه شده توسط موسسه IHS دارای 3 نوع هستند سی دی اصلی نرم افزار ایندکس استاندارد ، سی دی userdisk و سی دی های دارای متن کامل استانداردکه دارای شماره ای اختصاصی هستند سی دی اصلی نرم افزار Worldwide Standards Service به عنوان یک بانک اطلاعاتی استاندارد که قابلیت جستجو بین بیش از 500000 استاندارد را دارا می باشد سی دی userdisk به عنوان جواز استفاده برای مشاهده متون کامل استاندارد است و سی دی های دارای متن کامل استاندارد که توسط نرم افزار ایندکس استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد.
پکیج استاندارد های عرضه شده در سطح دنیا دو حالت کلی دارند استاندارد های عمومی و اختصاصی
استاندارد های عمومی شامل طیف گسترده ای از استاندارد ها هستند و متعلق به موضوع یا رشته خاصی نیستند مانند : ISO , BSI , DIN , ANSI , EURO , AFNOR , CSA , TIS و ...
استاندارد های اختصاصی بر روی موضوع یا رشته خاصی متمرکز هستند مثلاً استاندارد ASTM در خصوص تست مواد و یا ASME در خصوص مهندسی مکانیک و یا ANS در مورد انرژی هسته ای و ...
نام گذاری استاندارد ها بر اساس حروف اختصاری استاندارد است مثلاً استاندارد IAEA سرواژه جمله INTERNATIONAL ENERGY ATOMIC AGENCY است که معمولاً هر استاندارد به همراه نگارش آن استاندارد معرفی می شود مثلاً ISA 2003 که معرف استاندارد های انجمن ابزار آلات اندازه گیری آمریکا تا سال 2003 میلادی می باشد در مورد نگارش هر استاندارد می توان گفت که مثلاً استاندارد NEMA 2003 شامل متن کامل استاندارد های تولید کنندگان وسائل برقی از ابتدا تا سال 2003 می باشد لازم به توضیح است که تمامی استاندارد های یک پکیج استاندارد دارای ورژن 2007 متعلق به سال 2007 نیست بلکه تعدادی از آنها که تغییراتی داشته اند و به روز رسانی شده اند و یا تعدادی استاندارد جدید اضافه شده است در بسیاری از موارد در یکی پکیج استاندارد تعدادی استاندارد مشابه وجود دارد که متعلق به سالهای مختلف هستند و بنا به تغییرات نسخه های جدید از آنها ارائه شده است.
 
آخرین ویرایش:

rezair

عضو جدید
سلام مهندس
من نحوه کار با IHS رو نمیدونم می تونید کمکم کنید
 

Similar threads

بالا