نوت‌بوك‌هاي اسوس به اوبونتو مجهز شده‌اند: قدرت زياد در بسته كوچك‌

آنخماهو

عضو جدید
نوت‌بوك‌هاي اسوس به اوبونتو مجهز شده‌اند: قدرت زياد در بسته كوچك‌

بعد از حركت اسوس كه جرقه‌اي بود در توليد لپ‌تاپ‌هاي بسيار كوچك و قابل‌حمل كه باعث ورود بازيگران تجاري بزرگي چون HP و Dell به اين عرصه شد، اسوس تصميم گرفت كه پيكربندي‌هاي ديگري از اين نت‌بوك‌ها را با مشخصات سخت‌افزاري سبك‌تري ارائه كند.
Asus eepc1000 با اوبونتوي هاردي مجهز است كه پردازنده 6/1 گيگاهرتزي آن با يك گيگابايت رم و 40‌گيگابايت ديسك ssd و صفحه نمايش 10 اينچي باز هم اين شركت را به توليدكننده نخست نت‌بوك‌ها تبديل كرد.

قابليت به‌روز‌آوري خودكار اوبونتو دستگاه شما را تضمين مي‌كند، از آخرين به‌ روز‌آوري‌هاي امنيتي برخوردار شويد.
براي اتصال به ويندوز نرم‌افزاري به‌نام Terminal Server Client نصب شده كه با آن مي‌توان به‌راحتي به محيط ويندوز به‌صورت Remote Desktop وصل شد. اسوس اميدوار است با عرضه اين نوت‌بوك بازار را به‌طور كامل در اختيار بگيرد.
پرو نخستين كشوري است كه لپ‌تاپ‌هايOLPC را با ويندوز عرضه مي‌كند
دولت پرو در نخستين مرحله آزمايشي OLPC (يك لپ‌تاپ براي هر كودك) اعلام كرد كه با همكاري نهادهايي قصد دارد اين لپ‌تاپ‌ها را با سيستم عامل مايكروسافت ويندوز اكس‌پي ارائه كند و اين لپ‌تاپ‌هاي سبز كوچولو كه OLPC قصد دارد قيمت آنها را به 100 دلار در هر دستگاه برساند به مدارس دبستان در تمام پرو داده خواهد شد تا در 9 ماه آينده در اين طرح شركت كنند. اين لپ‌تاپ‌ها با هزينه 200 دلار در هر دستگاه توليد مي‌شود. كودكان و معلمانشان در اين كشور از اين لپ‌تاپ‌ها براي معرفي هرچه بيشتر فن‌آوري به محيط درس استفاده مي‌كنند كه شامل نرم‌افزار مايكروسافت به‌نام مجموعه خلاقيت‌هاي دانش‌آموزان و آفيس 2003 مي‌شود. اعلام نشده است كه چند لپ‌تاپ در اين طرح ارائه خواهد شد. اين اقدام باعث شد بحث و جدل‌هايي كه سال‌ها ميان توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهاي آزاد با نرم‌افزارهاي مايكروسافت همچون چند سال گذشته بالا بگيرد.

OLPC از لينوكس پشتيباني مي‌كند چرا كه نرم‌افزار آن هزينه‌اي ندارد و مي‌توان از هزينه آن در جهت استفاده بهتر از سخت‌افزار بهره برد. مايكروسافت به‌دنبال 5 بيليون مردمي است كه هنوز كامپيوتر ندارند. اين تصميم از آنجا سرچشمه مي‌گيرد كه دولت‌هايي چون مصر از لپ‌تاپ‌هايي كه بدون ويندوز هستند، واهمه دارند چرا كه گمان مي‌كنند دانشجويان و دانش‌آموزان با اين كار از دنياي واقعي كه در آن مايكروسافت حكمران سيستم‌هاي عامل است، فاصله بگيرند. اما OLPC جداي اين دعواها و نزاع‌ها به دنبال آشنا كردن هرچه بيشتر ملت‌هايي است كه از انقلاب محاسباتي/كامپيوتري عقب مانده‌اند.

OLPC طرحي پيشنهادي بوده است از استادان دانشگاه ماساچوست (MIT) و نيكولاس نگروپونته رهبري آن را به‌عهده دارد.
منبع: ‌computer world
پرده‌برداري نسخه بعدي ميمو
ميمو(MAEMO) سكويي است كه در مجموعه تبلت‌هاي اينترنتي فنلاندي كه در810 N به‌كار رفت. چهارشنبه گذشته رئيس بخش اوپن‌سورس نوكيا دكتر آري‌جاكسي به مخاطبين همايش اوپن‌سورس در موبايل اعلام كرد كه ميموي 5 از HSPA يا دسترسي پاكت‌هاي سريع پشتيباني خواهد كرد. HSPA استانداردي است كه گاهي اوقات به آن ماوراي 3 G مي‌گويند.

سيستم‌عامل‌هاي فعلي سري 800 Nتنها به پشتيباني از نرم‌افزارهاي VoIP مي‌پردازد. براي همين براي اتصال به شبكه مخابرات معمولي بايتس از يك دستگاه موبايل جانبي استفاده كرد.نوكيا اخيرا عضويت خود در بنياد لينوكس را از نقره‌اي به طلايي ارتقا داده است و در كد هسته لينوكس براي استفاده از HSPA همكاري كرده‌است. اين‌طور كه جاكسي مي‌گويد، ميموي 5 از دوربين وضوح بالايي استفاده مي‌كند كه قابليت اشتراك عكس را هم دارد.

سخنگوي نوكيا به شبكه خبري ZDnet گفت كه جانشين810 N هنوز مشخص نيست، اما اعلام كرد كه به‌صورت اوپن‌سورسي يعني ابتدا نرم‌افزار به بازار خواهد آمد و بعد محصول آن توليد خواهد شد. جداي سري 800 N نوكيا درگير يك موقعيت تصميم‌گيري عظيمي شده است كه بين سكوي آندرويد گوگل، سيمبين اوپن‌سورس و پشته لينوكسي ليمو كدام را انتخاب كند.
حذف پذيرش‌جواز استفاده كاربر مصرفي‌
از فايرفاكس توسط موزيلا
كاربران لينوكس فايرفاكس ديگر نيازي به تاييد قبول جواز استفاده كاربر مصرفي (End User License Agreement) ندارند. پس از فشارهاي زيادي كه به شركت موزيلا براي اين اقدام وارد شد، موزيلا طي اقدامي در توزيعات لينوكس خود، EULA را حذف مي‌كند. علت اين كار را قطعيت GPL در ايجاد هر گونه محدوديتي براي نرم‌افزار مي‌دانند. هاروي اندسن در وبلاگ موزيلا از اين اقدام خبر داد. كاربران لينوكس در اعتراض به وجود اين محدوديت تهديد كرده بودند كه از مرورگر ديگري به جاي فايرفاكس استفاده خواهند كرد. اين مرورگر نامش آيس‌ويزل (راسوي يخي) است و هم‌اكنون توسط توزيع‌هاي دبيان استفاده مي‌شوند.

آيس‌ويزل از كدي به نام abrowser استفاده مي‌كند كه در پروژه فايرفاكس استفاده شده است در واقع از همان مرورگر استفاده مي‌كنند منتها به زبان اعتراضي. با توجه به مدخل بلاگ اندرسون موزيلا چندين صفحه خوش‌آمدگويي طراحي كرده است كه شامل مورد بالا نيز مي‌شود. اين صفحات جديد در ابتدا تنها براي كاربران اوبونتو كه اولين اعتراض‌كنندگان بودند طراحي و به نمايش در‌خواهد آمد.او همچنين گفته است كه هيچ گزينه‌اي براي كليك كردن و تاييد كردن مجوزها نيست. ما متني را هم در صفحه ثابتي در مرورگر فراهم آورده‌ايم كه از حقوق كاربران به آنها توضيح مي‌دهد. طبق گفته اندرسون موزيلا با شركت پشتيبان اوبونتو در اين مورد همكاري داشته و همچنين از ردهت و فدورا نيز اطلاعاتي دريافت كرده است.
 
بالا