نقش فناوري اطلاعات براي بازيابي خاطرات

mehrpooyaa

عضو جدید
يکي از دغدغه هاي بزرگ انسان در عصر پيچيده و پرهياهوي کنوني «فراموشي» است. انسان امروز ناگزير از به کارگيري فناوري ها و ابزارهاي ارتباطي است و زندگي او به نوعي با فناوري هاي مدرن آميخته شده است. علاوه بر اين، مردم به غير از دغدغه هاي ذهني دنياي واقعي، مسائل و مشکلات دنيا هاي مجازي را نيز تجربه کرده و با آنها دست و پنجه نرم مي کنند.

از سوي ديگر در عصر حاضر تعريف مکان و زمان نيز تغيير کرده و با وجود ابزارهاي ارتباطي و شبکه جهاني اينترنت، در همه جا و همه زمان انسان در دسترس است. انسان مدرن، در ابزار و تکنولوژي که با هدف بهبود شرايط و رفاه زندگي اش به وجود آمده است غرق شده که فراموشي يکي از پيامد هاي آن است. اما جالب توجه اين است که خود اين فناوري ها براي کمک به مشکلاتي که براي انسان ها به وجود آورده اند، وارد عمل مي شوند. براي مشکل فراموشي نيز، محققان شرکت IBM با کمک فناوري هاي پيشرفته به کمک انسان ها آمده اند.

اين فناوري با عنوان Pensieve به انسان امکان مي دهد تا نام، چهره اشخاص يا شماره تلفن را به خاطر بياورد. Pensieve شباهت بسياري با ماشين حافظه اسرار آميز در کتاب هاي هري پاتر دارد. اين ابزار از اطلاعات موجود تلفن همراه کاربران استفاده مي کند و تماس هاي روزانه آنها را ذخيره مي کند.

Pensieve نه تنها اطلاعات را تشخيص مي دهد، بلکه همانند سيستم حافظه پيوسته مغز انسان، محتوا ها و مفهوم کلمات را نيز درک مي کند.





دستيار حافظه

Pensieve برخلاف ماشين حافظه اسرار آميز در دبيرستان «هاگوارتز» هري پاتر که همه کار ها را به طور خودکار انجام مي داد، به تعاملات بيشتري با انسان نياز دارد.

اين فناوري با کنار هم گذاشتن بيت هاي اطلاعاتي که از ابزار قابل حمل افراد به دست آمده، کار مي کند. به طور مثال شما بعد از ملاقات با يک شخص ممکن است از او عکس بگيريد و در تلفن همراه خود ذخيره کنيد. بعد ها نيز ممکن است تصويري از عکس کارت ويزيت همان شخص را نيز به گالري عکس تان اضافه کنيد. Pensieve اين دو تصوير را به هم پيوند مي دهد و به گونه يي آنها را جا سازي مي کند که به خاطر آوردن آنها راحت تر شود. دکتر «ياکوف ناوون» مدير لابراتوار تحقيقاتي IBM در حيفا مي گويد؛ «اين ابزار يک دستيار شخصي براي حافظه به شمار مي رود.» وي در ادامه مي افزايد؛ «روز ما از شرايط و موقعيت هايي که در آن با ديگران ملاقات مي کنيم، تبليغات، سمينارها، رويداد ها، وبگردي ها يا حتي تماشاي ويترين مغازه ها پر است و به جاي آنکه به خانه برويم و از يک جست وجوي وب براي گرفتن آن اطلاعات استفاده کنيم، مي توانيم از Pensieve براي فراخواني هرآنچه که ممکن است به طور طبيعي فراموش کنيم، بهره ببريم.»

قابليت هاي تعاملي

اين نرم افزار همچنين مي تواند با فناوري هاي پيراموني نظير تلفن يا تقويم کامپيوتر ارتباط برقرار کند. به طور مثال اگر قصد داريد قرار ملاقات جديدي را با شرکتي تعيين کنيد، Pensieve به شما کمک مي کند که تمامي شرايط و موقعيت هاي جلسات قبلي با آن شرکت را (اينکه چه اتفاقي قبل و بعد از جلسه افتاده) به خاطر آوريد.

«ارن بلنيسکي» يکي ديگر از محققان اين پروژه مي گويد؛ «اين ابزار، يک نيروي واقعي به مغز مي دهد تا همه چيز را به ياد آورد.» وي مي افزايد؛« با استفاده از Pensieve حتي نام شخصي را که قبل از ورود به جلسه با او برخورد کرده ايد، به خاطر مي آوريد. در واقع Pensieve اتفاقاتي را که ممکن است فراموش کنيد، مثل يک فيلم متحرک پيش چشم شما مي گذارد.»

مزيت ها

عملکرد Pensieve نظير گرفتن تصوير و سپس مرور و بررسي آنهاست و اين امر به تقويت حافظه کمک مي کند. «کن پالر» پروفسور روانشناسي دانشگاه نورث ورثن مي گويد؛ «تمامي فرآيند هاي فراخواني اطلاعات با استفاده از Pensieve، در درازمدت باعث بهبود عملکرد مغز در ياد آوري مي شود. البته بدون شک Pensieve، فاکتور هاي محدودکننده يي نيز دارد. کاربر بايد قبل از استفاده از اين ابزار، اطلاعاتي را جمع آوري کند و در اختيار آن قرار دهد. به طور مثال بايد از افراد اطراف خود تصوير برداري کند.» البته به عقيده پروفسور «پالر»، فناوري هايي را مي توان براي سهولت کار با اين نرم افزار به کار گرفت، مثلاً دوربين هايي روي شيشه عينک نصب مي شود تا بتوان از هر رويدادي به راحتي و تنها با پلک زدن تصوير برداري کرد.

«پالر» در ادامه مي افزايد؛ «به اين ترتيب روزي خواهيد توانست تمامي روزتان را داشته باشيد و مهم ترين بيت هاي اطلاعاتي آن را جايي ذخيره کنيد و بعد ها به راحتي به خاطر بياوريد.»

روزنامه اعتماد =>www.technewsworld.com
 
بالا