نقش دريا درماني در بيماريهاي روماتيسمي

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
عنوان : نقش دريا درماني در بيماريهاي روماتيسمي(دكتر رحيم كشميري)
تاريخ شروع : 21/02/1384
خلاصه : مهمترين بخش دريا درماني براي بيماريهاي روماتيسمي بخش هيدروتراپي و آب درماني آن مي باشد...
توضيحات : قبل از اينكه پيرامون دريا درماني به بحث و گفتگو بپردازيم شايسته است بدوا به موخبر اشاره اي به بزرگي و جلال دريا بنماييم. حقيقتاً دريا شاهكار طبيعت و جهان ناپيدايي است كه بشر هنوز به ژرفاي عظمت و ماهيت آن پي نبرده است. مهم تر از همه آنكه رابطه بسيار تنگاتنگي با اصول حيات و تشابه ماهوي با موجودات زنده و سلولهاي زنده دارد. به طوريكه اجزاء موجودات زنده ذره بيني دريا دقيقاً مشابه اجزاء موجود در سلولهاي زنده خاك من جمله انسان مي باشد.
درياشناسان آب دريا را به جاي پلاسماي خون سگ استفاده كردند بدون اينكه سگ بميرد و حتي در مواردي خون سنگ را به طور كامل خارج نموده و در عوض آب دريا جايگزين آن نموده بي آنكه به مرگ و يا نابودي حيوان منجر گردد.
بايد توجه داشت كه دريا درماني تنها به شنا كردن محدود نمي شود بلكه به چيزهايي كه در سطح، زير و پيرامون دريا موجود است گسترش و تعميم پيدا مي كند. عناوين و واژه هايي ‍ که ذيلاً اشاره مي شود در قلمرو دريا درماني ، خود مؤيد گستره و وسعت کاربرد دريا درماني مي باشد.
مهمترين بخش دريا درماني براي بيماريهاي روماتيسمي بخش هيدروتراپي و آب درماني آن مي باشد.
آب درماني:
نيروي شناوري يا اثر Bouyancy بويانسي از ويژگيهاي مطلوب آب مي باشد طبق قانون ارشميدس زمانيكه بدن انسان در آب غوطه ور است تحت تأثير دو نيرو قرار مي گيرد.
اول اثر بويانسي يا نيروي شناور كه وي را به سمت بالا پرتاب مي نمايد و دوم نيروي جاذبه عضو و اعضاي بدن كه او را به سمت پائين سوق مي دهد. هنگاميكه انسان به صورت شناور روي سطح آب قرار مي گيرد برايند نيروهاي وارده به بدن وي صفر بوده و در حالت بي وزني كامل قرار دارد.
شرايط مطلوب بي وزني به ماهيچه هاي ضعيف فرصت مي دهد مفاصل معوف را به حركت درآورند بدينوسيله دامنه حركت مفاصل گسترش مي يابد و بدين طريق به تدريج درد و سختي مفاصل و عضلات كم مي شود.
اثرات ديگر آب درماني به شرح زير مي باشد:
كاهش فشار عضلاني، افزايش جريان خون، دفع اسيدلاكتيك، كاهش تورم مفاصل و اعضاء متورم و كاستن از درد و سفتي مفصل.
حال ممكن است سئوال شود پس مزيت دريا درماني نسبت به آب درماني و هيدروتراپي چيست. اولاً آب دريا چگالتر و داراي دانسيته بيشتري مي باشد و بدين وسيله شرايط بي وزني را آسانتر و بهتر فراهم مي نمايد و از اين طريق اعضايي كه انجام حركت براي آنها در هوا ممكن نيست اين امكان را در آب دريا فراهم و ممكن مي شود، علاوه بر اين نشستن بيمار در ساحل و استنشاق هوا و يا افشانه ندربايي و نيز مشاهده افق، زيبائيهاي دريا، شنيدن صداي امواج و لذت از تجليات خدا بيمار را به وجد مي آورد. گردش در ساحل دريا و قدم زدن در آب دريا ماهيچه هاي او را تقويت و نيرومند مي سازد.
هنگام شنا كردن در دريا، امواج آب بيمار را به بالا و پائين برده او را مي غلتاند. او را مي چرخاند كه مجموعه اين حركات همراه با حركت مفاصل باعث ترشح اندورفين شده و مريض را به وجد آورده و در او احساس شعف و لذت ايجاد مي نمايد كه خود انگيزه اي براي فعاليت تحرك بوده و او را به پويايي بيشتر ترغيب مي نمايد.
از آنجا كه سردي آب دريا و گاهي وزش شديد باد بيماري را بدتر و درد را افزايش مي دهد عملاً دريا درماني به جز دوران بسيار كوتاهي و نيز در مناطق حاره امكان پذير نمي باشد از طرف ديگر آب دريا بايد از نظر درجه حرارت مساوي درجه حرارت بدن بوده يعني 37 درجه سانتيگراد باشد و حتي كاهي براي بعضي از بيماران بايد 40 تا 42 درجه باشد، لذا كشورهاي اروپايي براي اينكه دريا درماني را در تمام فصول سال تعميم دهند بوسيله لوله هاي مخصوص آب دريا را دور ازشان و از عمق دريا كه عاري از ميكروب و آلودگي است منتقل كرده و آنگاه آنرا در استخرهاي ويژه انباشته، گرم نموده و با ساختن اتاقهاي مخصوص و گرم خانه هاي ويژه براي خشك نمودن بيمار (به وسيله اشعه ماوراء بنفش و غيره) و با عنايت به تمام نكات ايمني و پزشكي دريا درماني را انجام مي دهند.
Psamma Therapy شن درماني:
شن دريا را در مخازني ريخته و به اين مخازن طوري مي چرخند كه متناوباً با آب گرم و داغ دريا آغشته مي شوند و اين شن داغ و مرطوب براي بعضي از اعضاي بدن و گاهي براي تمام بدن به كار برده مي شود. بزرگترين اثر شن درماني ايجاد تعرق Dehydration مي شود و اين ويژگي مخصوصاً جهت مفاصلي كه به علت ضربه، تصادف و تصادم متورم گرديده اند بسيار مفيد است.
Swine Therapy يا Pieo Therapy:
تمام مواد و اجزائي كه در خاك كره زمين موجود است در دريا وجود دارد زيرا رودخانه كليه مواد موجود در خاك را شسته به دريا مي آورد به (ويژه در مدخل رودخانه ها به دريا). زمانيكه رودخانه به مناطق پريملك دريا مي رسد به طور ناگهاني آب رودخانه رسوب نموده و در زمان رسوب گذاري Pinkton (تمام موجودات ذره بيني معلق در دريا اعم از گياهي يا حيواني) را بلعيده با خود به كف دريا مي برد و بلعيدن اين موجودات ذره بيني در حقيقت حيات بخش بوده و به خاك حياتي تازه داده، اين پديده را تكامل خاك گويند.
اين خاك زنده كه به صورت تنها و در بسياري از اوقات با جلبك و يا عصاره جلبك آغشته مي شود براي گشاده نمودن عروق سطحي و عميق و شل نمودن مفاصل و ماهيچه ها و ازدياد دامنه حركتي استفاده ميشود.

درمان به وسيله باد يا Anemo Therapy:
گاهي ضمن دريا درماني از نسيم ملايم دريايي استفاده مي شود. براي انجام اين كار بايد افراد بسيار با تجربه با عنايت به سرعت، جهت و ارتفاع باد آن را جهت درمان بيماران مورد استفاده قرار دهند اگر شرايط فوق مورد نظر قرار گيرد باد مي تواند در ازدياد گردش خون و تبادل املاح در پوست نقش مهمي ايفا كند با توجه به اين حقيقت كه با تند و شديد براي بيمار بسيار مضر است.
Helio Therapy يا درمان بوسيه آفتاب:
آفتاب درماني يكي از ويژگيها و يا به عبارت بهتر بخشي مهم از دريا درماني ميباشد و البته بايد قوياً به اين نكته توجه داشت كه آفتاب درماني بدون سايه، چتر، باد يا دستگاه و وسايل اسپري Spary مضر، خطرناك و حتي گاهي مهلك ميباشد.
 

Similar threads

بالا