نقش تناسب سن در ازدواج

نقش تناسب سن در ازدواج

می گویند عشق سن و سال نمی شناسد، اما در یک ازدواج موفق تناسب سنی نقش مهمی دارد تفکر سنتی این است که سن مرد حتما باید بیشتر از سن زن باشد البته بزرگتر بودن یک قانون تغییر ناپذیر نیست و زندگی های موفق زیاذی وجود دارد که تناسب سنی زن و شوهر معکوس است یعنی زن بزرگتر از شوهر است اما در هر صورت توجه به تناسب سنی در ازدواج خیلی مهم است به همین دلیل تحقیقات زیادی در مورد تناسب سنی مطلوب برای ازدواج انجام شده و نتایج این تحقیقات نشان می دهد بهتر است زنان با مردانی ازدواج کنند که حداکثر 8تا9 سال از آن ها بزرگتر و یا در نهایت دو تا سه سال از آن ها کوچکتر باشند. چون آمارهای موجود نشان می دهد این اختلاف سنی تا حد چشم گیری طلاق را کاهش می دهد. در حقیقت مردانی که سن آن ها از همسران خود خیلی کمتر و یا خیلی بیشتر است نمی توانند شوهران خوبی باشند. دانشمندان استرالیایی با بررسی بیش از دو هزار ازدواج به این نتیجه رسیدند که سن شوهر باید حداکثر دو تا سه سال کوچکتر و یا 8تا 9 سال بزرگتر از همسرش باشد.
دانشمندان استرالیایی به مدت 6سال یعنی از 2001 تا2007 فاکتورهای مختلف سازگاری و ناسازگاری در روابط زناشویی را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند یکی از این فاکتورها«سن» است که در یک ازدواج خوب از اهمیت بالایی برخوردار است.
آن ها می گویند فاکتور سن بیش از سایر فاکتورها مثلا سطح فرهنگی و یا مشترکات قومی و جغرافیایی ذر ایجاد احساس تفاهم بین زن و شوهر نقش دارد. در واقع هم سن بودن یا داشتن سن نزدیک به هم به این معنا است که زن و شوهر هردو از دلبستگی های مشابهی در موسیقی، سیاست و مسایل مربوط به یک نسل برخوردارند و به استناد آمارهای موجود 17 درصد از جدایی ها در مواردی اتفاق می افتد که این اشتراکات وجود ندارند.
 
بالا