نظریه های انگیزش

نظریه های انگیزش


  • مجموع رای دهندگان
    4
  • نظرسنجی بسته .

ali.hoseini.k

عضو جدید
نظریه های انگیزش (Motivation Theories) به توصیف و تشریح چرایی رفتار می پردازند. هدف این نظریه ها توصیف شدت، جهت و تداوم رفتار است.بر اساس اصل علیت، همه ی نظریه های انگیزش، رفتار را برخاسته از علتی می دانند. در یک نگرش کلی می توان نظریه های انگیزش را به سه دسته تقسیم کرد:
  • نظریه های تقویت و یادگیری- این نظریه ها بر نتایج رفتار به خصوص نقش تقویت مثبت تاکید دارند.
  • نظریه های نیاز یا محتوایی- این نظریه ها به تشریح چیستی رفتارهای برانگیخته شده و آن چه درون فرد و محیطش می گذرد و رفتار فرد را تشدید می کنند، می پردازند. نظریه های محتوایی که به نظریه های نیاز نیز معروفند، به مدیران کمک می کنند تا بدانند کارمندان به چه چیزهایی به عنوان پاداش کار یا ارضاکننده ی نیازها بها می دهند.
  • نظریه های فرآیندی یا مدل های تصمیم گیری- این نظریه ها چگونگی و چرایی برانگیختی افراد را شرح می دهد. آن چه این نظریه بیان می کند این است که هر نیاز چرا و چگونه با پاداش های خاص ارتباط پیدا می کند و یا کارمندان چه کارهای خاصی را انجام دهند تا شایستگی دریافت پاداش را داشته باشند.
نظریه های محتوایی و فرآیندی مکمل یکدیگرند. نظریه های محتوایی بیشتر با رضایت شغلی سر و کار دارند و نظریه های فرآیندی با مفاهیم ضمنی عملکردی و تلاش های کاری در ارتباط اند.

منبع : سایت www.wikipg.com نظریه های انگیزش
 
بالا