نظارت بر آزمایشگاه های ژئوتکنیک به عهده کدام نهاد است؟

Mr.Hadi

عضو جدید



درج خبری برروی خروجی سایت اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران (صما) با عنوان" برنامه های دولت برای کنترل آزمایشگاه های بخش خصوصی" که درمتن آن به تشکیل کمیته ای برای نظارت برآزمایشگاه های ژئوتکنیک بخش خصوصی اشاره شده بود،واکنش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار ما درآخرین روزهای باقی مانده از سال 91،مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تهران درگفت و گوی اختصاصی با خبرنگار صما ازبرنامه های دولت برای ساماندهی آزمایشگاه های فنی و مکانیک بخش خصوصی که پروانه اشتغال آنها نزد وزارتخانه راه وشهرسازی موجود است خبرداد.همزمان اما سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درواکنش به این خبر ضمن اظهار بی اطلاعی از جزئیات فعالیت این کمیته ،اجرای این مهم را از نظرقانونی به عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان دانست.
مهندس حجت الله عزیزی – عضوهیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران – دراینباره در گفت وگو با صما عنوان کرد: با توجه به اینکه نظارت برآزمایشگاه های بخش خصوصی اساسا به عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران است ازاین رو بعد ازآنکه رئیس سازمان درجریان انتشار این خبر قرار گرفت،فورا نامه ای خطاب به مدیرعامل آزمایشگاه فنی ومکانیک خاک تنظیم و ارسال کرد که در محتوای آن راجع به جزئیات این خبرپرس وجو شده بود که البته تااین لحظه هنوزپاسخی دریافت نشده است.
عزیزی تصریح کرد: براساس قانون این وظیفه صراحتا به عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان است و با توجه به این امر به نظر می رسد که نهاد مزبور به دنبال بهره گیری تبلیغاتی ازاین امر برای ارتقای جایگاه تشکیلاتی خوداست.
وی درپاسخ به این سوال که چرا تاکنون سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اقدام موثری برای کنترل آزمایشگاه های فنی ومکانیک انجام نداده است؟ گفت: پیشتر علی رغم تاکید قانونی ،اما به دلیل بی رغبتی هیات مدیره پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان ،متاسفانه این موضوع مغفول ماند،این درشرایطی است که اعضای جدید هیات مدیره نظام مهندسی به شدت نسبت به اجرای این امر راغب هستند.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و رئیس سابق آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: براین اساس و برای سازماندهی آزمایشگاه های بخش خصوصی،کمیته ای تحت عنوان کمیته ژئوتکنیک درسازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران راه اندازی شده است که محور فعالیت های آن شامل :ساماندهی ظرفیت اشتغال آزمایشگاه های فنی و مکانیک،بررسی نیروهای انسانی،تجهیزات و گواهینامه های آنها ونیزبازرسی های اتفاقی و سرزده است که این امر موجب می شود که گزارش های آزمایشگاه های فنی و مکانیک از حالت صوری به واقعی تبدیل شوند.
به گفته عزیزی پیش ازاین با توجه به نبود سازوکار مناسب برای نظارت برعملکرد آزمایشگاه های فنی ومکانیک ،متاسفانه این آزمایشگاه ها رغبتی برای انجام وظایف خود به صورت حرفه ای نداشتند که این امر باعث می شد که عمده آزمایشگاه های ژئوتکنیکی ساختمانها صوری باشد،این درحالی است که با توجه به برنامه های سازمان نظام مهندسی ،قطعا این معضل به زودی برطرف خواهد شد که نتیجه آن افزایش کیفیت ساخت وسازها خواهد بود.


 

Similar threads

بالا