نرم‌افزار کمک به آتش‌نشان‌ها روی تلفن هوشمند

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]نرم‌افزار کمک به آتش‌نشان‌ها روی تلفن هوشمند[/h]

محققان یک موسسه فناوری در سوئیس با استفاده از تلفن هوشمند اکسپریا اکتیو، نرم افزاری برای بررسی عملکرد فعالیت‌های آتش‌نشان‌ها در جریان آتش سوزی تولید کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر، در میانه یک آتش‌سوزی، آتش‌نشان‌ها با اتکا به کار گروهی با شعله‌ها مقابله مي‌کنند و زندگی انسان‌ها را نجات مي‌دهند، اما دریافت یک تصویر واضح از آنچه که رخ داده کار دشواری است.
محققان برای کمک به این وضعیت سیستمی طراحی کرده‌اند که با استفاده از تلفن‌های هوشمند عملکرد آتش‌نشان‌ها را هنگام زبانه کشیدن ضبط مي‌کند و این امکان را برای آنها فراهم مي‌کند تا بررسی کنند که چه اقداماتی مي‌توان در راستای بهبود عملکرد انجام داد.
سیگنال‌های حیاتی آتش‌نشان‌ها از جمله ضربان قلب و نرخ تنفس در دستگاه‌هاي پیشین عرضه شده بود، اما از آنجا که موقعیت‌یاب ماهواره‌اي داخل ساختمان کار نمي‌کند، دسترسی به اطلاعات درباره عملکرد گروه زمانی که داخل ساختمان قرار مي‌گیرند دشوار مي‌شود. سباستین فیس و همکارانش در موسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ برای حل این چالش به استفاده از تلفن هوشمند اکسپریا اکتیو سونی روی آوردند.
این تلفن که دارای سیستم‌عامل آندرويد است دارای دو قابلیت سودمند است. اول اینکه از یک فشار سنج برخوردار است که از آن مي‌توان برای محاسبه ارتفاع تلفن از سطح دریا استفاده کرد که این امر موقعیت آتش‌نشان را در طبقات یک ساختمان مشخص مي‌کند. دوم اینکه این تلفن از یک فرمت وایرلس به نام ANT استفاده مي‌کند که با استفاده از آن مي‌تواند به سایر تلفن‌ها در 20 متری خود متصل شود، این ویژگی به اعضای یک تیم این امکان را مي‌دهد که نزدیک بودن یا دوربودن آنها نسبت به یکدیگر را شناسایی کنند. این تلفن همچنین دارای قابلیت اتصال وایرلس به دستگاه‌هایی چون مونیتورهای قلب و قدم‌سنج است. قابلیت اتصال این تلفن بسیار سریع بوده و کمتر از یک ثانیه حتی سریع‌تر از بلوتوث انجام مي‌شود، بنابراین در مواقعی که حرکت سریع و اضطراری بوده بسیار کاربردی تلقی مي‌شود. وقتی که یک تیم از عملیات باز مي‌گردد، اطلاعات داخل تلفن در یک نرم‌افزار که برای تصویرسازی فعالیت‌های آتش‌نشان‌ها طراحی شده وارد مي‌شود. این سیستم تاکنون روی 71 آتش‌نشان در دپارتمان آتش‌نشانی فرودگاه زوریخ که شهر را هم پوشش مي‌دهد آزمایش شده است.
این نرم افزار یک سری طرح تولید مي‌کند که نشان‌دهنده نزدیکی آتش‌نشان‌ها به یکدیگر است، پس از آن مشخص مي‌شود که عملکرد آنها چقدر سریع بوده است، این تصویرسازی‌ها بینش منحصر بفردی را درباره همکاری در ماموریت‌های آتش‌نشانی فراهم مي‌کند.
 
بالا