نحوه داوری مقاله در EJOR

avisaafhar

کاربر فعال مهندسی مواد, ارتباط با صنعت
نحوه داوری مقاله در EJOR
این پست را برای این نوشتم که بدانید وقتی مقاله ای را برای داوری ارسال می کنید، مقاله شما با چه فضایی روبرو می شود. چند ماه پیش، مجله اروپایی پژوهش عملیاتی:


EJOR: European Journal of Operational research

مقاله ای را فرستاد تا داوری کنم. این مجله در آی اس آی ایندکس می شود، ضریب تاثیر 2.158 دارد، دارای رتبه 6 در زمینه پژوهش عملیاتی بوده و دوهفته نامه است. توی نامه ای که برایم ایمیل کرده بود، کدکاربری و گذرواژه ورود به سیستم الزیویر را ارسال کرده بود.
من هم وارد بعنوان داور وارد سایت شدم (مولفین، داوران و سردبیر و انتشاراتی ها همه از طریق همون پنل وارد می شوند).در پنل داور، سه گزینه وجود دارد که Pending Assignment فعال بود.
با ورود به این قسمت، اطلاعات مقاله، کد مقاله، تاریخ ارسال و ... در دسترس قرار می گیرد.
در قسمت سمت چپ، 5 گزینه را قرار داشت. به ترتیب گزینه های زیر است:
ViewSubmission:​
که این گزینه پی دی آف مقاله را به شما می دهد.
View Linked References:​
توی این گزینه همون طور که در شکل می بینید، لیست منابع را به صورت یک فایل جداگانه برای داور ارسال کرده است.
داور با سه دسته از منابع روبرو است. منابع تایید شده، منابع چک نشده و منابع تایید نشده. در منابع تایید شده، لینک مقاله قرار داده شده است که در مورد این مقاله، از 57 تا منبع، 36 مورد تایید شده بود. یعنی اینکه داور می تواند pdf اون مقاله ای که مورد استناد قرار گرفته است را باز کند و ببیند که واقعا مولف از آن مقاله استفاده کرده است یا خیر. به عبارت دیگر، داور به آسانی تشخیص می دهد که آیا لیست منابع شما، صوری است یا واقعا از آن لیست به نحو مناسبی استفاده کرده اید. اطلاعات دقیقتر این لیست را در اینجا ببینید
گزینه بعدی Scirus Title Search است.​
وقتی که این گزینه را کلیک کنید، عنوان مقاله را در سایت www.scirus.com جستجو می کند.​
این موتور جستجو متعلق به الزیویر است و مقلات موجود در Scopus را در همه زمینه ها جستجو می کند. با جستجو اولا مشخص می شود دیگر مولفینی که در این زمینه مقاله دارند چه کسانی هستند. ثانیا مقاله شما تا چه میزان شباهت اسمی به مقاله آنها دارد و ثالثا آیا شما این مقاله را در مجله دیگری هم چاپ کرده اید یا خیر.
گزینه چهارم، Submit Recommendation است.​
با کلیک روی این گزینه شما می توانید راجع به مقاله نظر بدهید که دارای دو قسمت است: ارزیابی کمی و ارزیابی کیفی.
در قسمت ارزیابی کمی چندین سوال ارایه شده است که در طیف لیکرت از 1 تا 5 باید جواب دهید و قسمت کیفی هم نظرات کلی راجع به مقاله است. ارزیابی کلی مقاله هم که در قسمت بالای این فرم قرار دارد که در آن نمره کلی مقاله را از 100 مشخص می کند و همینطور، نتیجه داوری که در قالب پذیرش، اصلاحات اندک، اصلاحات زیاد و ارسال دوباره و نهایتا رد مقاله انجام می شود. خلاصه اینکه در مورد مقاله ای که ارسال می کنید چندین گزینه را مد نظر داشته باشید: عنوان مقاله تون را در چندین سایت جستجوی منابع علمی جستجو کنید ببینید که چقدر شباهت با دیگر مقالات دارد. از مقالاتی که در قسمت منابع ذکر کرده اید به نحو مقتضی استفاده کنید و سعی نکنید لیست منابع صوری درست کنید. هر چه لیست منابع شما دارای موارد تایید شده بیشتری باشد، در نظر داور تاثیر گذار است. بنابراین از منابع گمنام و دسته چندم استفاده نکنید. اوایل مقاله را هم جذاب بنویسید و اختصار گویی را رعایت کنید. چون داور مقالات زیادی را باید داوری کند و کم پیش میاد که داورها از مقاله ای خوششون بیاد، مگه اینکه توی فرمت مناسب ارئه شده باشد و به تولیدات علمی اون رشته چیزی افزوده باشد.


 

baran0

عضو جدید
مرسی خیلی جالب بود ببخشید منمیخوام کنفرانس هایی که در سال 2013 چه در داخل وچه درخارج رو پیداکنم بدونم در چه زمینه ای ودر چه تاریخی هست اگر کمکم کنید ممنون میشم
 

avisaafhar

کاربر فعال مهندسی مواد, ارتباط با صنعت
مرسی خیلی جالب بود ببخشید منمیخوام کنفرانس هایی که در سال 2013 چه در داخل وچه درخارج رو پیداکنم بدونم در چه زمینه ای ودر چه تاریخی هست اگر کمکم کنید ممنون میشم


خواهش می کنم،
سایت های زیادی وجود دارد که همایش ها و کنفرانس های داخلی و خارجی را معرفی می کنند. چند تا را به عنوان نمونه آوردم ولی فکر کنم بهترین راه برای شما اینه که با توجه به موضوهی که می خواهید در گوگل سرچ کنید.
[h=3]پایگاه خبر رسانی تالار مواد و متالورژی (همایش، کارگاه ها، سمینار و ....)[/h]مرجع دانش
ایران کنفرانس
با همایش
پایگاه اطلاعات علمی
 

د ا ن ش گ ا ه

عضو جدید
کاربر ممتاز
خيل خوب و زيبا مشخص. ممنون
راستي چطور ميشه داور شد؟ شرايطش چشه؟چه داخلي و چه خارجي
 

avisaafhar

کاربر فعال مهندسی مواد, ارتباط با صنعت
خيل خوب و زيبا مشخص. ممنون
راستي چطور ميشه داور شد؟ شرايطش چشه؟چه داخلي و چه خارجي

خواهش می کنم، از شرایط مجلات داخلی اطلاع ندارم، اما در جورنال های خارجی به راحتی می توانید به عنوان داور ثبت نام کنید(البته از پول و .... خبری نیست)، در حین ثبت نام در جورنال های خارجی باید نوع کاربری خود رامشخص کنید که می تواند نویسنده ، داور و.... باشد زمینه مورد علاقه و تخصص خود را ذکر می کنید بعد از مدتی مقاله ای را با توجه به زمینه کاری تان برای شما ارسال می کنند، البته سردبیر جورنال معمولا هر مقاله را برای 5 ،6 نفری ارسال خواهد کرد، با نقدهایی که داوران می نویسند تصمیم نهایی را برای قبول و یا رد مقاله می گیرد.
لینک زیر هم می توند مفید باشد:
[h=3]چگونه داور یا ادیتور یک جورنال آکادمیک شویم؟[/h]
 

baran0

عضو جدید
سلام دوست من ببخشید شما متوجه ی منظورم نشدید من میخوام یک مقاله واسه یه کنفرانس خارجی بفرستم در زمینه جوشکاری یا مهندسی مواد(کلی) ارئه بدم ولی سایت وزمان کنفرانس ودر چه کشوی و نمیدونم از کجا پیدا کنم ومعتبر باشه اسم سایت کنفراس متالورژی رو میخوام دکل اطلاعاتی د راین زمینه میخوام از پاسخی که داده بودید سپاس گذارم
 
بالا