نحوه اجراي ستون , تیر و ...

naser_peyvasteh

عضو جدید
نحوه اجراي ستون‌ها را مي‌توان در مراحل زير بيان كرد:
الف) آرماتوربندي ستون
ب) قالب‌بندي ستون
پ) بتن‌ريزي ستون
ت) درآوردن قالب
ث) آب‌دادن
اينك به شرح هر يك از اين عناوين و قسمت‌هاي مختلف آن مي‌پردازيم:
الف) آرماتوربندي ستون
براي آرماتوربندي ستون مراحل زير انجام مي‌شود:
1. خم‌زدن ريشه ستون
2. انتقال خاموت‌ها از محل ساخت خاموت به محل ستون
3. جاگذاشتن خاموت‌ها در داخل ريشه ستون
4. انتقال ميلگردهاي طولي ستون از محل آماده‌شدن به محل ستون
5. مشخص‌كردن محل قرارگيري خاموت‌ها بر روي ميلگرد طولي با استفاده از گچ
6. بستن ميلگردهاي طولي ستون با ميلگرد ريشه هم‌قطر بوسيله سيم
7. انتقال خاموت‌ها به محل نشانه‌گذاري‌شده با گچ و بستن آن‌ها به ميلگرد
8. ديلم زدن
اينك هر كدام از عناوين گفته‌شده را توضيح مي‌دهيم.
1) خم‌زدن ريشه ستون:
ستوني كه بايد آرماتوربندي شود يا بر روي تراز پي قرار دارد يا بر روي ستون طبقه‌ پايين قرار گرفته است. براي اين كه ستون با پي در ارتباط باشد تعدادي از ميلگردها را به عنوان ميلگردهايي كه ميلگردهاي ستون بايد به آن‌ها پيوند زده شود در داخل پي قرار مي‌دهند اين ميلگردها را ريشه ستون در داخل پي گوييم. براي اين كه ستون طبقه بالا با ستون طبقه پايين در ارتباط باشد ميلگردهاي ستون طبقه پايين را تا ارتفاعي از كف طبقه بالا ادامه مي‌دهند و بعد ميلگردهاي ستون را به آن‌ها پيوند مي‌زنند.
از زمان اجراشدن اين ريشه تا زمان اجراشدن ستون به علت محيط كارگاه و جابه‌جايي انواع و اقسام وسايل در اين محيط و عوامل ديگر اين ريشه‌ها ممكن است از حالت و راستاي اوليه خود خارج شوند به همين دليل براي اجراي ستون اين ميلگردها بايد به راستاي اوليه خود بازگردند براي اين منظور عموماً با آچار F خم زده مي‌شوند يا ممكن است از لوله استفاده شود.
نحوه خم‌زدن به اين ترتيب است كه ميلگرد در داخل دهانه آچار F قرار مي‌گيرد و بسته به جهتي كه بايد تحت آن جهت دوران كند آچار F را اهرم كرده آچار F را در آن جهت دوران مي‌دهيم يا ميلگرد را درون لوله قرار مي‌دهيم و خم مي‌زنيم.
2) انتقال خاموت‌ها از محل ساخت خاموت به محل ستون
در محيط كارگاه يك فضا اختصاص به درست كردن خاموت‌ها دارد. در اين فضا ميلگردها خم زده مي‌شوند و به صورت خاموت درمي‌آيند براي اين منظور وسيله مخصوصي در محيط كارگاه ساخته مي‌شود اين وسيله عبارت است از يك تخته كه بر روي آن چند صفحه ميخ شده است و بر روي صفحات نيز ميلگردهاي كوچكي جوش داده شده‌ اند تعداد ميلگردها بر روي صفحه و همچنين فاصله صفحات از يكديگر به اندازه خاموت بستگي دارد.
محل احداث ستون با محل ستون ممكن است چند طبقه فاصله داشته باشد بعد از ساخته‌شدن خاموت‌هاي مربوط به يك ستون آنها به ريسماني كه قلابي به آن وصل است قرار مي‌دهند و به بالا مي‌كشند اين كار در چند مرحله صورت مي‌گيرد.
3) جاگذاشتن خاموت‌ها در داخل ريشه ستون
بعد از انتقال خاموت‌ها به محل ستون آنها در داخل ريشه جا گذاشته مي‌شوند. اين كار ممكن است با اعمال نيرو توسط ديلم يا چكش صورت گيرد تعداد خاموت‌ها را نقشه تعيين مي‌كند.
4) انتقال ميلگردهاي طولي ستون از محل آماده‌شدن به محل ستون
در محيط كارگاه يك فضا اختصاص به بريدن ميلگردها دارد بريدن ميلگردها به 2 روش صورت مي‌گيرد:
1- قيچي
2- به وسيله هوا
معمولاً براي بريدن ميلگردهاي خيلي نازك از قيچي استفاده مي‌شود.
براي بريدن ميلگردهاي با قطر بالا از هوا استفاده مي‌شود.
براي بريدن ميلگرد به اين صورت عمل مي‌شود:
از آنجايي كه كليه ميلگردهاي يك ستون و يا حتي كليه ستون‌هاي يك طبقه داراي يك ارتفاع هستند به همين دليل براي برش چندين ميلگرد را در كنار هم طوري قرار مي‌دهند كه ابتدا و انتهاي آن‌ها كاملاً در يك راستا باشد براي قرار دادن ابتدا و انتهاي ميلگردها در يك راستا از ضربه با چكش استفاده مي‌شود. سپس بسته به اندازه موردنياز ميلگردها را با گچ شماره‌گذاري مي‌كنند و سپس يكي‌يكي از محل نشانه گذاشته شده توسط گچ در داخل دستگاه قرار داده مي‌شوند و بريده مي‌شوند.
محل احداث ستون با محل برش ميلگردها ممكن است چند طبقه فاصله داشته باشد براي انتقال ميلگردها از يك ريسمان كه يك قلاب به يك سر آن وصل است استفاده مي‌كنند و آن را از مكان برش ميلگرد به ميلگرد مي‌بندند و يك نفر كه در محل ستون است ميلگرد را به بالا مي‌كشد و در كنار ستون قرار مي‌دهد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

eshagh_kh

عضو جدید
ستون 1

ستون 1

اینجا هم به ذکر نکات کلیدی بسنده میکنم .بعد از بستن شبکه ستون به ریشه نوبت به قالب بندی آن میشود . مقطع ستون های اغلب سازه های بتنی به شکل مربع یا دایره و کمتر L شکل و هشت ظلی میباشد . ( دراینجا ستون های مستطیلی را نیز در حکم ستون های مربعی یاد کردم ) .قالبها اغلب از نوع پچهار پوشش از نوع تخته چند لا و یا نوارهای چوبی و عمودی و بغلاوه چندین تیرچه فولادی تشکیل شده است . قالب ستون دایره ای معمولا از نوع فولاد و یا نوار های چوبی تشکیل می شود . از آنجا که قالب ستون معمولا بسیار سریع و در کمتر از یک ساعت از بتن انباشته می شود , فشار وارده بر پوشش نسبتا زیاد می باشد . این فشار به عواملی که :
سرعت دادن بتن در قالب
درجه حرارت بتن
روش متراکم کردن بتن
وزن مخصوص بتن
عمق
...
که البته اثر سایر عوامل قابل چشم پوشی است .برای طراحی قالب ستون مربع مستطیل در شکل یک قالب برای ستون مستطیل مشاهده می شود . فاصله تیرچه ها از هم تنش خمشی و برشی و خیز پوششی را می دهد و مقاومت های پوششی , فشار های وارده بر تیرچه ها و در نتیجه تنشهای خمشی و برشی تیر و خیز تیرچه را . البته بدانید که باید قالب ستون در محل برخورد تیر به ستون برای در بر گرفتن قالب تیر مهیا شود
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
نحوه اجراي ستون(آرماتوربندي ستون)2

نحوه اجراي ستون(آرماتوربندي ستون)2

5) مشخص‌كردن محل قرارگيري خاموت‌ها بر روي ميلگرد طولي با استفاده از گچ
براي اين كه مشخص شود خاموت بايد در چه محلي به ميلگرد طولي ستون پيوند زده شوند قبل از قراردادن ميلگردهاي طولي در ريشه محل قرارگيري خاموت‌ها را بر روي ميلگرد توسط گچ و با توجه به نقشه علامت مي‌زنند تا آرماتوربند بداند خاموت را بايد در چه محلي به ميلگرد طولي ببافد.
6) بستن ميلگردهاي طولي ستون با ميلگرد ريشه هم‌قطر بوسيله سيم
در اين مرحله يك نفر ميلگردهاي طولي را بلند مي‌كند و آن‌ها را در محل مربوط و در كنار ريشه مربوط قرار مي‌دهد و نفر ديگر با سيم ريشه و ميلگرد را به هم اتصال مي‌دهد.
7) انتقال خاموت‌ها به محل نشانه‌گذاري‌شده با گچ و بستن آن‌ها به ميلگرد
در اين مرحله خاموت‌ها يكي‌يكي بهه محل نشانه‌گذاري‌شده توسط گچ منتقل مي‌شوند براي اين كار از ديلم استفاده مي‌شود. يك نفر در كنار خاموت‌ها مي‌ايستد و براي جداسازي يك خاموت ديلم را در فضاي بين دو خاموت قرار مي‌دهد و با ديلم به بالا ضربه مي‌زند و بدين‌وسيله يك خاموت را از مجموعه خاموت‌هاي فشرده‌شده به هم جدا مي‌كند سپس اين خاموت با ديلم به محل نشانه‌گذاري‌شده توسط گچ منتقل مي‌شود و در آنجا توسط آرماتوربند به ميلگردها بسته مي‌شود.
 براي بستن خاموت به ميلگرد از 2 نوع گره استفاده مي‌شود.
1- گره پروانه‌اي
2- گره ساده
 گره پروانه‌اي در جايي استفاده مي‌شود كه ميلگرد در گوشه خاموت قرار گرفته باشد براي ساير ميلگردها از گره ساده استفاده مي‌شود.
 طريقه زدن گره پروانه‌اي به اين صورت است كه ابتدا نوك سيم را از كنار ميلگرد كه به طرف داخل ستون است عبور مي‌دهيم اگر سيم را از بالاي خاموت عبور داديم بايد نوك سيم از پايين ساق ديگر خاموت عبور كند سپس نوك سيم به طرف بالا خم زده شود به طوري كه رويه ميلگرد را بپيمايد سپس نوك سيم به محل اوليه كه از آنجا وارد ستون شد برده شود و از پايين گرفته شود سپس دو سر سيم توسط انبر به هم گره زده شوند.
 در مورد نحوه گره‌زدن با انبر ذكر اين نكته ضروري است كه به ازاي هر 2 بار گره‌زدن، انبر بايد به طرف انسان گره‌زننده كشيده شود يعني خود گره نيز بايد كشيده شود تا سيم فضاي خالي با ميلگرد نداشته باشد (سيم خود را آزاد نكند).
 براي بستن خاموت به ميلگرد از سيم استفاده مي‌شود اين سيم انواع مختلفي دارد نامگذاري سيم بر اساس قطر سيم صورت مي‌گيرد.
 محل گره سيم بايد فاقد هرگونه ضرب‌ديدگي و زخم باشد زيرا در غير اين صورت پس از بتن‌ريزي به علت فشار جانبي بتن گره پاره مي‌شود.
8) ديلم زدن
علي‌رغم خم‌زدن ريشه ستون در همان مراحل اوليه توسط آچار F موقعي كه بستن خاموت‌ها تمام شد باز ممكن است بين ريشه و ميگلرد هم‌راستايي وجود نداشته باشد زيرا در مرحله اول تنها يك گره بين ميلگرد و ريشه زده مي‌شد. در اين مرحله با ديلم ريشه را به ميلگرد نزديك مي‌كنند سپس ريشه را به ميلگرد مي‌بندند.
نكته: بعضي از پيوندها با سيم‌ها ممكن است نيروي بسيار زيادي را تحمل كنند به طوري كه سيم توانايي عمق اين نيرو را نداشته باشد به همين دليل سيم را دولايه مي‌كنند و سپس پيوند مي‌زنند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

naser_peyvasteh

عضو جدید
نحوه اجراي ستون‌(قالب‌بندي ستون)

نحوه اجراي ستون‌(قالب‌بندي ستون)

قالب‌بندي ستون
بعد از اين كه آرماتوربندي ستون تمام شد نوبت به قالب‌بندي ستون مي‌رسد. براي قالب‌بندي ستون مراحل زير انجام مي‌شود.
1. بستن رامكا
2. درست‌كردن قالب
3. تميزكردن قالب
4. روغن‌زدن قالب
5. بستن قالب
6. شاقول‌كردن قالب و بستن آن‌ها توسط شمع
اينك هر كدام از عناوين گفته‌شده را توضيح مي‌دهيم:
1) بستن رامكا
رامكاها ميلگردهايي هستند كه به اندازه مقطع ستون بريده مي‌شوند و در واقع هدايت‌كننده قالب‌گذاري هستند يعني قالب ستون تا جايي داخل مي‌رود كه به رامكا اتصال پيدا كند. به طور كلي هدف از بستن رامكاها را مي‌توان به صورت زير بيان كرد.
1- در يك راستا قرار گرفتن قالب
2- مقطع را به اندازه نقشه ساختن
3- چنانچه ستون‌هاي يك رديف داراي مقطع يك اندازه باشند در يك راستا قرار گرفتن تمامي ستون‌هاي آن رديف
توضيح در مورد 3: چنانچه ستون‌هاي يك رديف داراي مقطع هم‌اندازه باشند مي‌توان به اين صورت عمل كرد:
رامكاهاي ستون ابتدا و ستون انتها را مي‌بندند سپس دو رامكا را با نخ از يك سر به هم وصل مي‌كنند براي ستون‌هاي ديگر يك سر رامكا را به نخ متصل مي‌كنند و به اين ترتيب رامكاهاي ديگر را مي‌بندند.
نحوه بستن رامكاها را مي‌توان به اين صورت بيان كرد.
تعدادي از رامكا كه بايد بيرون از ميلگرد قرار گيرد توسط نقشه تعيين مي‌شود سپس اين مقدار توسط شاقول مشخص مي‌شود و رامكا تا نخ شاقول بيرون آورده مي‌شود.
2) درست‌كردن قالب
تخته‌هاي يك‌اندازه‌اي با يك مقطع از بيرون سفارش داده مي‌شوند.
چوب‌هايي به نام چهارتراش از بيرون سفارش داده مي‌شوند.
چوب‌هايي به نام چهارتراش از بيرون سفارش داده مي‌شوند. و بسته به ابعاد مقطع ستون تخته‌ها در كنار هم قرار مي‌گيرند و توسط چهارتراش به هم وصل مي‌شوند بدين ترتيب يك قالب ساخته مي‌شود.
براي ساختن قالب تخته‌ها را روي قالب اول مي‌گذارند سپس چهارتراش را طوري نصب مي‌كنند كه چهارتراش دو قالب روي هم قرار نگيرد و بر هم منطبق نشود.
نكته: پخ‌دادن به ستون: اگر قالب به منظور بتن‌ريزي ستون باشد در گوشه قالب يك 3 گوشه نصب مي‌كنند اين كار سبب مي‌شود كه پس از بتن‌ريزي گوشه‌هاي ستون پخ پيدا كند دليل اين امر اين است كه اولاً در محيط كارگاه لوازم و وسايل زيادي جابه‌جا مي‌شوند كه اين امر سبب پريدن لبه ستون مي‌شود براي جلوگيري از اين امر گوشه‌هاي ستون را پخ مي‌دهند ثانياً وقتي در ابتداي يك رديف ستون مي‌ايستيم بايد تمام آن‌ها را در يك راستا ببينيم كه اگر لبه‌ها تيز باشند اگر خطايي وجود داشته باشد را به خوبي مشخص مي‌كنند براي جلوگيري از اين امر گوشه ستون را پخ مي‌دهند.
3) تميزكردن قالب
چنانچه قالب‌هاي مورد استفاده براي بتن‌ريزي تازه ساخته نشده باشند و از قالب‌هايي استفاده شود كه قبلاً براي بتن‌ريزي استفاده شده بودند بايد تكه‌هاي بتن كه از بتن‌ريزي قبلي بر روي قالب مانده‌اند را از قالب جدا كرد سپس با جارو خرده بتن را از روي قالب تميز كرد.
4) روغن‌زدن قالب
قبل از بستن قالب با سطوح داخلي قالب در تماس با بتن را روغن‌زني كرد تا پس از بتن‌ريزي و گرفتن بتن بتوان قالب را راحت‌تر از بتن جدا كرد.
5) بستن قالب
سيستم نگهدارنده قالب در قالب‌هاي چوبي عبارت است از گوه و سنجاق.
سيستم نگهدارنده قالب در قالب‌هاي فلزي عبارت است ازپين.
يك قالب را تا نوك رامكا قرار مي‌دهند سپس قالب كناري را به قالب قرار داده شده وصل مي‌كنند. با ميخ دو لبه قالب را به هم وصل مي‌كنند سپس دو قالب ديگر را نيز به همين ترتيب به يكديگر و به دو قالب وصل مي‌شوند.
در مرحله بعد در قالب روبرويي از طرف چهارتراش توسط سنجاق به هم متصل مي‌شوند سپس فضاي خالي بين سنجاق و چهارتراش توسط گوه پوشانده مي‌شود و گوه‌ها را چكش مي‌زنند تا سنجاق را محكم نگه دارد.
در حقيقت وجود سنجاق به اين دليل است كه پس از بتن‌ريزي به علت فشار جانبي بتن قالب‌ها از هم باز شوند.
نكته: بعضي از ستون‌ها در كنار ساختمان قرار مي‌ گيرند يعني از 3 يا 2 طرف به كف اتصال دارند و از طرف‌هاي ديگر با فضاي بيرون ساختمان در تماس هستند براي قالب‌بندي اين‌گونه ستون‌ها ابتدا بايد براي آن طرفي كه به كف ارتباط ندارد يك تكيه‌گاه درست كرد تا قالب روي آن قرار گيرد اين تكيه‌گاه را توسط چهارتراش به وجود مي‌آورند چهارتراش را در لبه قرار مي‌دهند و توسط سيم به ميلگردها وصل مي‌كنند در هر طرفي كه كف ندارند بايد اين كار صورت گيرد چهارتراش‌ها توسط سنجاق ممكن است به هم متصل شوند.


6) شاقول‌كردن قالب و بستن آن‌ها توسط شمع
پس از بستن قالب بايد قالب را تراز كرد يعني مطمئن شد كه هر چهار طرف قالب در يك خط مستقيم بالا رفته‌اند براي اين منظور قالب را شاقول مي‌كنند.
شاقول وسيله‌اي است مركب از يك مخروط كه يك نخ به آن متصل است بر روي مخروط يك صفحه نازك كوچك نيز قرار دارد نخ به يك چوب وصل مي‌شود اين چوب بايد اندازه‌اش كاملاً مشخص باشد.
براي شاقول‌كردن به اين صورت عمل مي‌كنند:
ابتدا يك شمع چوبي را به قالب وصل مي‌كنند سپس چوب را كه كاملاً به قالب چوبي وصل مي‌كنند مخروط در پايين قرار مي‌گيرد نخ بايد كاملاً ساكن بايستد همان اندازه كه چوب طول دارد نخ بايد از قالب فاصله داشته باشد.
چنانچه قالب شاقول نباشد توسط شمع كه از قبل وصل شده است قالب را فشار مي‌دهند تا قالب كاملاً تراز شود.
براي فشاردادن شمع به قالب مي‌توان زير شمع گوه نصب كرد تا توسط ضربه‌زدن به گوه فشار لازم توسط شمع به قالب وارد مي‌شود يا مي‌توان توسط يك اهرم به زير شمع فشار آورد و نيروي لازم را تأمين كرد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

naser_peyvasteh

عضو جدید
نحوه اجراي ستون(بتن‌ريزي)

نحوه اجراي ستون(بتن‌ريزي)

بتن‌ريزي
نحوه بتن‌ريزي را مي‌توان در مراحل زير بيان كرد.
1. درست كردن بتن
2. ريختن بتن در قالب (مرحله اول)
3. ويبره (مرحله 1)
4. ريختن بتن (مرحله 2)
5. ويبره (مرحله 2)
6. چكش‌زدن قالب
7. شاقول‌كردن قالب
8. تاب‌برداشتن قالب
اينك هر يك از عناوين گفته‌شده را توضيح مي‌دهيم.
1) درست‌كردن بتن:
در محيط كارگاه درست‌كردن بتن به 3 شيوه صورت مي‌گيرد.
الف) به صورت دستي در محل
ب) در دستگاه بتونير
ج) با خلاطه
1-1 به صورت دستي در محل:
در اين شيوه مصالح مورد نياز براي ساختن بتن به محل بتن‌ريزي آورده مي‌شود در محل اين مصالح به خوبي با بيل با هم مخلوط مي‌شوند سپس از ساختن كپه‌اي از مصالح مخلوط‌شده شيلنگ آب به داخل كپه فرو مي‌رود و مقداري مصالح را آب مخلوط مي‌كند سپس آب‌خوري از مصالح مخلوط‌شده درست مي‌شود و مصالح به خوبي با آب مخلوط شده و بلافاصله در محل بتن‌ريزي ريخته مي‌شود.
از اين شيوه بيشتر براي بتن‌ريزي جاهايي از ساختمان استفاده مي‌شود كه حجم بتن‌ريزي كم باشد مثل يك طرف پله يا ستون پله (ستون پله در 2 مرحله اجرا مي‌شود و در هر كدام از مراحل حجم بتن‌ريزي كمي داريم).
1-2 در دستگاه بتونير:
بتونير دستگاهي است شامل يك استوانه دوار كه مصالح در آن مخلوط مي‌شوند و يك پاكت كه مصالح در درون آن قرار مي‌گيرند و به درون استوانه هدايت مي‌شوند اين دستگاه با گازوئيل كار مي‌كند.
حجم مصالحي كه در داخل بتونير قرار مي‌گيرند بيشتر از حجم مصالحي است كه در خلاطه قرار مي‌گيرند اما سرعت آن كمتر از خلاطه است.
از بتونير بيشتر در مواقع بتن‌ريزي ديوار برشي و ستون‌ها استفاده مي‌شود.

1-3 با خلاطه:
اين دستگاه كوچكتر و سبك‌تر از بتونير است و توسط گازوئيل كار مي‌كند.
عمدتاً در بتن‌ريزي سقف از اين نوع بتن‌ساز استفاده مي‌شود.
ميزان و نوع مصالح به‌كار رفته رد ساختن بتن به طرح اختلاط بتن بستگي دارد.
در مورد ستونها بتن‌ها با استفاده از بتونير ساخته مي‌شوند سپس از داخل استوانه به داخل ظرف‌هاي مخصوص حمل بتن كه انتهاي آن يك صفحه متحرك براي خارج كردن بتن دارد ريخته مي‌شود.
اين ظرف توسط بالابر به طبقه موردنظر انتقال پيدا مي‌كند و در آنجا با آزاد كردن صفحه زير طرف در داخل چرخ‌دستي ريخته مي‌شود و توسط چرخ‌دستي به محل بتن‌ريزي انتقال پيدا مي‌كند.
2) ريختن بتن در قالب (مرحله اول)
طبق اصول علمي حداكثر ارتفاع ريختن بتن بايد 60/1 باشد ولي اكثراً در بتن‌ريزي ستون‌ها اين مسئله رعايت نمي‌شود.
ابتدا زميني كه بتن بايد روي آن ريخته شود و همچنين سطل‌هايي كه بتن بايد درون آن‌ها ريخته شود تميز و مقداري با آب خيس شوند با توجه به مطلب گفته‌شده يك نفر در بالاي ستون و بر روي يك وسيله بلند مي‌ايستد تعداي سطل در پاين قرار داده مي‌شود. بتن آورده‌شده روي زمين ريخته مي‌شود و سپس داخل سطل‌ها قرار داده مي‌شود سطل‌ها دست‌به‌دست به بالاي ستون برده مي‌شود و توسط فرد موردنظر داخل ستون ريخته مي‌شود.
3) ويبره (مرحله 1)
پس از اين كه بتن تا يك ارتفاعي داخل ستون بالا رفت ويبره به بالاي ستون انتقال مي‌يابد خرطوم آن داخل بتن فرو مي‌رود و بتن ويبره مي‌شود.
4) ريختن بتن (مرحله 2)
بعد از ويبره‌كردن بتن، بتن‌ريزي ادامه پيدا مي‌كند منتها سؤال اينجاست كه چه‌طور مشخص كنيم كه تا ارتفاع موردنظر در نقشه بتن بريزيم؟ براي اين منظور ستون را شيلنگ تراز مي‌كنند ارتفاع ستون را روي قالب مشخص مي‌كنند بعد در محل نشانه‌گذاري‌شده ميخ مي‌كوبند و بعد تا آن ارتفاع بتن مي‌ريزند.
5) ويبره (مرحله 2)
بعد از اتمام بتن‌ريزي، بتن را از محلي كه قبلاً ويبره كرده بودند به بالا ويبره مي‌كنند از آنجا كه بتن بعد از ويبره افت ارتفاع پيدا مي‌كند لازم است بتن حتماً تا ارتفاع ميخ باشد اگر پايين‌تر از ميخ بود دوباره بتن مي‌ريزيم يا از همان ابتدا كمي بالاتر از ميخ بتن مي‌ريزيم تا بعد از ويبره به ارتفاع ميخ برسد.


6) چكش‌زدن قالب
در حين بتن‌ريزي و همچنين در حين ويبره‌كردن توسط چكش به بدنه قالب ضرباتي وارد مي‌شود.
7‌) شاقول‌كردن قالب
بعد از اتمام بتن‌ريزي و ويبره‌كردن ممكن است تراز قالب بتن به هم بخورد (به علت فشار جانبي ارتعاشات ويبره) به همين دليل بعد از اتمام بتن‌ريزي و ويبره‌كردن دوباره قالب را شاقول مي‌كنند و تنظيمات قالب را انجام مي‌دهند.
8) تاب‌برداشتن قالب
در حين بتن‌ريزي و ويبره‌كردن ممكن است قالب حركت چرخشي انجام دهد به همين دليل بعد از اتمام بتن‌ريزي و ويبره‌كردن اين حركت چرخشي قالب را از بين مي‌برند براي اين منظور بسته به جهت چرخش يك سنجاق در چهارتراش قرار مي‌دهند و آن را با گوه محكم مي‌كنند سپس در انتهاي ديگر سنجاق كه آزاد است شمع چوبي را قرار مي‌دهد بدين وسيله يك اهرم درست مي‌كنند كه قادر به چرخاندن قالب در يك جهت معين است سپس قالب را مي‌چرخانند تا تراز شود و آن را در همين حالت توسط شمع، قالب را در جهتي چرخاند كه تراز شود.


ت) درآوردن قالب:
بعد از حدود يك نصفه روز بتن خود را مي‌گيرد و بايد قالب درآورده شود.
سنجاق‌ها باز مي‌شوند و در محل اتصال يك قالب به قالب ديگر گوه گذاشته مي‌شود تا اين درز باز شود و قالب‌ها از هم جدا شوند.
يك نفر در بالاي ستون مي‌ايستد و تخته را با پا هل مي‌دهد تا از بتن جدا شود.
ث) آب‌دادن بتن:
بعد از درآوردن قالب يك گوني به دور ستون مي‌پيچند و گوني را خيس مي‌كنند و به اين وسيله بتن عمل‌آوري مي‌شود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

naser_peyvasteh

عضو جدید
چند نكته ديگر در اجرا

چند نكته ديگر در اجرا

چند نكته ديگر:
1) شيلنگ‌ترازكردن:
تمامي نقاط يك سقف داراي كد ارتفاعي يكساني نيستند بنابراين اگر بخواهيم براساس نقاط كف ستون‌ها ارتفاع ستون‌ها را مشخص كنيم در يك طبقه ارتفاع‌هاي متفاوتي براي ستون‌ها خواهيم داشت و سر ستون‌ها در يك راستا نمي‌ايستند به همين دليل ستوني را در طبقه مشخص مي‌كنند به نام ستون مادر كه اين ستون اول از ساير ستون‌ها بتن‌ريزي مي‌شود.
در روي ستون‌ها در ارتفاع مشخصي را تعيين مي‌كنند.
با شيلنگ تراز همين ارتفاع را براي ساير ستون‌ها مشخص مي‌كنند شيلنگ‌تراز يك شيلنگ با قطر كم است كه آن را از هوا كاملاً خالي كرده و داخل آن آب مي‌ريزند يك سر بر روي ستون مادر و يك سر ديگر روي ستون ديگر قرار مي‌ گيرد آدمي كه روي ستون مادر قرار دارد آن‌قدر سر تراز آب را روي ستون بالا و پايين مي‌برد كه تراز آب كاملاً ساكن و صاف بايستد در اين صورت فرد در ستون مادر به فرد در روي ستون ديگر اعلام مي‌كند كه علامت را بزند و فرد بر روي ستون ديگر در مكاني كه تراز آب قرار دارد علامت را مي‌زند.
به اين ترتيب هر ستون با استفاده از ستون مادر يا ستون‌هايي كه شيلنگ‌تراز شده‌اند شيلنگ‌تراز مي‌شوند به اين ترتيب اين علامت‌ها معيار اندازه‌گيري قرار مي‌گيرند زيرا ارتفاع آن‌ها مشخص است. علامت همه ستون داراي اين ارتفاع است.
2) دوتكه‌كردن خاموت:
در محلي كه تير به ستون مي‌رسد و گره تشكيل مي‌شود يك فضاي بسته حجمي به وجود مي‌آيد اگر در نقشه خاموتي در اين فضا پيش‌بيني‌شده باشد براي اجرا خاموت را به 2 قسمت تقسيم مي‌كنند و هر قسمت را داخل اين حجم مي‌كنند و از مكان بريده‌شده به هم پيوند مي‌زنند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • Like
واکنش ها: nino

naser_peyvasteh

عضو جدید
نحوه انجام قالب بندی فونداسیون

نحوه انجام قالب بندی فونداسیون

قالب بندی برای ساختمان ها از نظر بزرگی و کوچکی ساختمان متفاوت است . در ساختمانهای کوچک معمولا برای قالب بندی فونداسیون از آجر استفاده میشود . بدین طریق که بعد از خاک برداری و تعیین محورها اندازه پی ها را با آجر چیده و بعد از آن شناژ ها را به آن متصل مینمایند . ضخامت این آجر چینی میتواند حتی تا 10 سانتیمتر نیز باشد . بهتر است برای این آجر چینی از ملات گل استفاده شود زیرا در این صورت بعد از سخت شدن بتن میتوان آجر ها را برداشته و مجددا استفاده کرد , ولی با تمام این وجود در این روش ممکن است در موقع بتن ریزی دیوار های قالب تحمل وزن بتن را ننموده و از همدیگر متلاشی شود که در این صورت میباید قبل از بتن ریزی پشت کلیه قالب ها با خاک و یا آجر و یا مصالح دیگر بسته شود به طوری که بدون هیچ مشکلی بتواند وزن بتن را تحمل نماید . اساسی ترین مشکل در این نوع قالب بندی این است که آجر آب بتن مجاور خود را مکیده و ان را خشک نموده و فعل و انفعالات شیمیایی را در ان متوقف مینماید و در نتیجه حدود 5 سانتیمتر بتن مجاور خود را فاسد میکند . برای جلوگیری از این کار بهتر است که رویه آجر با یک ورقه نایلونی پوشانده شود تا آجر و بتن مستقیما در تماس نباشند . مزیت دیگر این عمل آن است که بعد از سخت شدن بتن آجرها به راحتی از قالب جدا شده و میتواند در محل های دیگری مورد استفاده قرار گیرند . به تصور عوام میتوانیم قبل از بتن ریزی قالب های آجری را با پاشیدن آب کاملا سیراب نمود به گونه ای که آجرها آب بتن را جذب نکنند . این تصور کاملا بی اساس میباشد زیرا اولا با پاشیدن آب آجر کاملا سیراب نمیشود و حتی مقدار زیادی آب در قالب جمع شده که خارج کردن ان از قالب بسیار مشکل و گاهی غیر ممکن میباشد . و این آب موجود در داخل پی جای بتن را گرفته و موجب پوکی قطعه میشود . در ساختمانهای بزرگ قالب پی ها را با تخته های تهیه مینمایند ع بدین طریق که ارتفاع پی ها را که روی نقشه مشخص میباشد تعیین نموده و با کنار هم قرار دادن تخته ها به همان اندازه و اتصال آنها با یکدیگر به وسیله چوب های چهار تراش قالب پی و یا هر قسمت دیگر را میسازند . البته باید توجه داشت که تخته ها باید آنچنان به یکدیگر اتصال داشته باشند که بتوانند وزن بتن و ضربه ها و ارتعاشات بو جود آمده بوسیله ویبراتور را تحمل نمایند . این مساله در مورد شناژ ها مهمتر است , در این مورد باید تخته ها را از بالا به وسیله قطعات چوب چهار تراش به یکدیگر متصل نمود . تخته ها باید طوری درز بندی شوند که شیره بتن از لای آن خارج نشود .
نباید رنگ آمیزی شده و یا به روغن آغشته شود زیرا در این صورت رنگ روی میله گرد مانع چسبیدن بتن و فولاد به یکدیگر می شود . باید دقت شود میله گرد های مصرفی صاف و بدون انحنای موضعی باشد . فاصله میله گرد ها باید یکنواخت باشد ( در حدود 10 سانتیمتر) به طوری که بزرگترین دانه بتن به راحتی از داخل آن رد شود . در موقع بتن ریزی باید دقت شود که بتن پی یا ستون و یا دال بتونی کاملا یکپارچه و تو پر و متراکم بوده و در داخل آن حفره های خالی وجود نداشته باشد (کرمو نباشد) برای این کار اغلب از ویبره استفاده می شود . ویبراتور موتور برقی یا بنزینی کوچکی است که در بتن تولید ارتعاش نموده و بتن را به تمام گوشه های قالب هدایت مینماید و در نتیجه مانع ایجاد فضای خالی در داخل بتن می گردد ولی باید توجه داشت که اگر بتونی را بیش از حد ویبره نماییم دانه های درشت تر آن در زیر قرار گرفته و دانه های ریز تر و همچنین دوغاب سیمان در رو قرار می گیرد که این خود باعث غیر یکنواختی و ضعف قطعه بتنی میشود . بهتر است در صورت امکان همزمان با بتن ریزی تکه ای میله گرد و یا سر تیر باریکی از جنس چوب بتن کوبیده شود و یا با نواختن ضربه های ملایم به پشت قالب چوبی بتن را ویبره نماییم قبل از بتن ریزی باید محل پی را قالب بندی نمود , این قالب بندی که به آن کفراژ هم گفته می شود ممکن است از چوب (تخته به ضخامت 2 الی 2.5 سانتیمتر که در بازار به چوب روسی معروف است) یا فلز باشد . در بعضی از ساختمانها قالب را با تیغه های آجری درست میکنند ک. قالب های آجری از لحاظ سرعت کار و اقتصادی مقرون به صرفه می باشد ولی به علت آنکه آجر آب بتن مجاور خود را به سرعت مکیده و آن را خشک میکند و مانع فعل و انفعالات شیمیایی تدریجی آن گشته و در نتیجه بتن مجاور قالب به استقامت دلخواه نمیرسد , بدین لحاظ باید در موقع استفاده از قالب آجری ابعاد پی را در حدود 5 سانتیمتر در هر طرف بیشتر از ابعاد محاسبه شده انتخاب نمود و یا روی آجر را با ورقه های پلاستیک پوشاند تا آجر مستقیما با بتن در تماس نباشد . در صورت اخیر باید دقت شود که لبه های ورق پلاستیک روی کف فونداسیون قرار نگیرد , زیرا در این صورت این پلاستیک متنع چسبیدن و یکپارچگی بتن جدید به بتن مگر میشود . ممکن است تصور شود که میتوان بلافاصله قبل از بتن ریزی به وسیله آب پاشی دیوار آجری را سیراب نموده و در نتیجه مانع آن بشویم که آجر آب بتن مجاور خد را بمکد و آن را پوک نماید , ولی چون در اثر این کار همیشه مقدار زیادی آب در محل پی جمع میشود و حجم این آب مقداری از فضای پیرا اشغال کرده و مانع رسیدن بتن بهتمام نقاط پی شده و پس از خشک شدن فضای خالی در کف پی به وجود آمده و در نتیجه نقطه ضعفی در آن ایجاد می نماید . اشاره به این مطلب ضروری است که به واسطه وجود آرماتورهای کف پی جمع آوری آب های ریخته شده در کف پی بسیار مشکل و بلکه غیر ممکن میباشد . چنانچه برای بتن ریزی از قالب چوبی استفاده شود بهتر است قبل از بتن ریزی سطح تماس قالب با بتن را با نفت سیاه و یا روغن های دیگر چرب نمود تا در موقع باز کردن قالب به راحتی از بتن جدا شود . این روغن مالی و همچنین سایر روغن مالی های کفراژ میباید قبل از کفراژ بندی انجام شود زیرا اگر بعد از بستن قالب بخواهیم آن را روغن مالی کنیم ممکن است میله گردهای بسته شده به روغن آغشته شود که این خود مانع چسبیدن بتن و فولاد و یکپارچگی آنها میگردد .

 

naser_peyvasteh

عضو جدید
آماده سازی آرماتورهای طولی و عرضی قبل از آرماتوربندی

آماده سازی آرماتورهای طولی و عرضی قبل از آرماتوربندی

آرماتور بندی از حساس ترین و با دقت ترین قسمتهای ساختمان های بتنی میباشد . زیرا تمام نیروهای کششی در ساختمان به وسیله میله گردها تحمل میشود . به همین منظور در هنگام آرماتوربندی ساختمان باید نهایت دقت را به عمل آورد . برای تععیین قطر و تعداد میله گردهای هر قطعه بتنی دو منبع وجود دارد . اول محاسبه و دوم آئین نامه .مهندس محاسب مشخسات قطعه بتنی و همچنین قطر میله گرد را تعیین نموده و در نقشه های مربوطه مشخص مینماید . به همین منظور در کارگاه های ساختمانی , کارگاه آرماتور بندی باید در قسمتی جدا از کارگاه اصلی تشکیل گردد . در کارگاه های کوچک خم کردن میله گرد به وسیله دست با کمک آچار گوساله انجام میشود ولی در کارگاه های بزرگ که حجم کار بالا میباشد از ماشین استفاده میشود . مسئول آرماتور بندی باید با توجه به نقشه شکل هر آرماتور را تعیین کرده وبه کارگران داده تا آنها از روی آنها میله گردها را خم کرده و خودش تمام این مراحل را زیر نظر داشته باشد . در کارگاه های بزرگ باید حد روانی و افزایش طول گسیختگی میله گردها محاسبه شود و به مهندس محاسب اطلاع داده شود . اگر میله گرد خمیدگی موضعی داشته باشد باید این خمیدگی ها قبلا صاف شود و سپس به شکل دادن آرماتورها به پردازیم . برای صاف کردن آرماتورها نمیتوان از چکش استفاده کنیم . آرماتورها باید تمیز بوده ودر حین انجام کار فاقد گل و مواد روغنی و مواد رنگی باشد . میله گردهای نمره پایین مثلا 8 و 10 که گاهی به صورت کلاف به کارگاه آورده میشود باید قبلا به طولهای مناسب بریده شود و سپس به وسیله کشیدن صاف نموده وسپس مصرف نماییم .آرماتورها باید به گونهای به هم بسته شوند که در هنگام بتن ریزی از جای خود تکان نخورده و جابجا نشوند و فاصله آنها نیز به اندازه ای باشد که بزرگترین اندازه بتن به راحتی از بین آنها عبور کند .آرماتور های تا قطر 12میلیمتر را میتوان با دست خم نمود ولی برای آرماتورهایی با قطر بیشتر از این مقدار بهتر است با دستگاه های مکانیکی خم شود . کلیه آرماتورهای ساده باید به قلاب ختم شود ولی آرماتور های آجدار را میتوان به صورت گونیا خم نمو.ده . سرعت خم کردن لاید متناسب با درجه حرارت محیط باشد . تا آنجایی که ممنکن است باید از باز کردن خم های آرماتور های شکل داده شده و مصرف دوباره آنها برای محل های دیگر خودداری نمود و در مواقع ضروری باید نظر مهندس ناظر تامین گردد .هنگام انجام آرماتور بندی باید دوباره یاد آوری کنیم تحت هیچ شرایطی اجازه استفاده ار میله گردهای زنگ زده را نداریم .
به زبانی دیگر منظور از آماده سازی آرماتور های طولی و عرضی قبل از آرماتور بندی همان برش و خم آرماتورها طبق نقشه می باشد . مفهوم این عمل سرعت انجام کار میباشد .
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
اجرای عملیات آرماتوربندی شامل طولی , عرضی و آرماتورهای ریشه ستونها

اجرای عملیات آرماتوربندی شامل طولی , عرضی و آرماتورهای ریشه ستونها

اینک بحث بر سر این موضوع است که هنگام قالب بندی فونداسیون , برای قالب بندی نقاطی که در آن نقاط ستون قرار میگیرد باید چه کنیم . چنانچه پی ریخته شده جهت ستون بتنی باشد میله گردهایی عمودی که قسمتی از آن خارج از پی قرار گرفته باشد در بتن قرار میدهند و آرماتورهای ستون را به آن میبندند . البته باید به نحوی بستن آرماتور های طولی و عرضی نیز اشاره کرد . در قسمتهای از پی ممکن است بر اساس محاسبه به دو شبکه کف و بالا احتیاج باشد . که به آنها شبکه مش گفته میشود . شبکه مش پایین به وسیله اسپیسر یا همان لقمه از بتن مگر فاصله میگیرد. البته به میله گرد ها یک خم گونیایی در انتهای آن می دهند که میله گردو بتن بهتر به هم گیر کنند . این خم بستگی به محل اجرا دارد که به طور مثال میتوان به حد 20 تا 30 سانتیمتری آن در پی اشاره کرد . در بعضی از مکانها که نیاز به پی یا شناژهای بلند می باشد ( بیش از 12 متر به دلیل محدودیت طول میلهگردها ) باید در محل اتصال آرماتورها به هم اورلب گذاشت که طول آن بستگی به طول و قطر آرماتور دارد . یعنی 2 آرماتور طولی به طور مثال در پی در حدود 1 متر روی هم می آیند و با سیم آرماتور بندی به هم بسته میشود . نکته دیگری که در این مورد قابل ذکر است نگه داشتن آرماتورهای شبکه مش بالا به وسیله آرماتور های خرک میباشد . آرماتور های ریشه یا انتظار که برای اتصال شالوده به ستون به کار می رود باید تا سطح آرماتورهای زیرین پی ادامه داشته باشد ولی اگر ارتفاع پی از 1.25 متر تجاوز کند میتوانیم تنها 4 عدد آرماتورهای گوشه های ستون را تا آرماتور زیرین پی ادامه داده و بقیه آرماتورهای ستون را به اندازه 40 داخل بتن پی نمود . کلیه آرماتورهای ریشه باید در انتها دارای خم نود درجه باشد . این آرماتور ها باید به وسیله خاموت به یکدیگر متصل شده و داخل پی به خوبی مستقر شود و یا به عبارت دیگر باید خاموتهای ستون تا داخل پی ادامه یابد . طول آن قسمت ار آرماتور های ریشه که باید خارج از پی قرار گیرد تا میله گردهای ستون به آن بسته شود باید به وسیله مهندس محاسب تعیین گردد ولی در هیچ صورت نباید از 50 تا 60 سانتیمتر کمتر شود . اگر نتیجه محاسبات بیش از اعداد داده شده در این قسمت باشد باید از اعداد به دست آمده به وسیله محاسبات استفاده کرد .
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
کنترل های لازم قبل از بتن ریزی

کنترل های لازم قبل از بتن ریزی

کنترلهای لازم قبل از بتن ریزی که شامل : تعبیه مشمع ( نایلون ) روی قالب ها , کنترل آکسها , بیرون ریختن نخاله ها از داخل فونداسیون و همچنین آب پاشی روی بتن مگر می باشد که در زیر به آنها اشاره میشود
تعبیه مشمع ( نایلون ) روی قالب ها : البته به این موضوع در بخشهای قبل اشاره شد اما در اینجا سعی می شود که به طور جامع تری در این مورد صحبت شود . می دانیم که بتن برای رسیدن به حد اکثر مقاومت خود نیاز به جذب آب دارد . ساختمان مورد بحث از نوع بتنی میباشد . قالب در اکثر ساختمان ها از نوع آجری می باشد . این آجرها هنگامی که در پی استفاده میشوند مقدار بسیار زیادی از آب پی را جذب میکنند و در نتیجه آب کافی به بتن نمی رسد و بتن نمی تواند به مقاومت نهایی خود برسد . بعضی تصور میکنند که میتوان آجر قالب را کاملا سیراب نمود تا دیگر نیازی به جذب آب بتن نداشته باشد . این عمل همانطور که قبلا اشاره شد دو عیب عمده دارد . اولا هیچگاه نمی توانیم به آجر انقدر آب برسانیم که سیراب شود و ثانیا آب اضافی بنا به شکل پی ها در آن جمع میشود و ما قادر به تخلیه آن به صورت کامل نمی باشیم . به همین دلیل بر روی قالبها در پی نایلون می کشیم .
کنترل آکس ها : به صورت کلی میتوانیم تمام کنترل های زیر را در گروه کنترل اکسهای پی حساب کنیم . در اولین مورد می توانیم به قرار دادن آرماتورهای شبکه ای در داخل پی اشاره کنیم . یادآور میشویم که این شبکه باید 5 سانتیمتر کوچکتر از ابعاد پی بافته شده باشد و حدود 2.5 سانتیمتر از هر طرف که به راحتی درون پی قرار گیرد . همچنین لازم است که حداقل 5 سانتیمتر از کف پی بالاتر قرار گیرد که این مورد را با کمک تکه های آجر انجام می دهیم , دلیل آن غرق شدن کامل شبکه در داخل بتن می باشد . ذکر این نکته ضروری میباشد که آرماتور های چپ و راست را با مفتولهای غیر فنری 3 یا 4 به هم متصل میکنیم . کنترل سر کلیه آرماتورها مهم است , باید توجه شود که سر آرماتور به صورت چنگک خم شده و یا به صورت گونیا بر گردانده شود .بازبینی تمام محلهای بر خورد میله گردها ضروری است که ببینیم آیا با مفتول بسته شده یا نه ؟ فاصله میله گردها باید باید یکنوتخت و در حدود 10 سانتیمتر باشد به طوری که بزرگترین دانه بتن به راحتی از داخل آن رد شود.
کنترل بعدی که میخواهم به آن اشاره کنم بیرون ریختن نخاله ها از داخل فونداسیون می باشد . ببیرون ریختن نخاله ها از داخل فونداسیون که بیشتر و مهمترین جا همان مکانهایی است که شبکه را قرار دادهایم . باید تمامی نخاله های ساختمانی از روی این سطح جمع آوری شده باشند تا در هنگام بتن ریزی یک بتن کامل با مقوامت مورد نظر داشته باشیم . اکثر مواد اضافه ای که در کف پی وجود داشته باشند و با بتن مخلوط شده با بتن تشکیل یک جسم واحد دهند موجب کرمو شدن بتن میود .
آخرین کنترلی که در این قسمت لازم است به آن اشاره شود بتن مگر می باشد . در این مورد لازم میدانم دوباره بتن مگر را توضیح دهم .
بن مگر که به آن بتن لاغر یا بتن کم سیمان نیز گفته میشود اولین قشر پی سازی در پی های نقطه ای می باشد . مقدار سیمان در بتن مگر در حدود 100 الی 150 کیلوگرو بر متر مکعب میباشد . در این پی ها بتن مگر به دو دلیل مورد استفاده قرار میگیرد . برای جلوگیری از تماس مستقیم بتن اصلی پی با خاک و برای رگلاژ کف پی و ایجاد سطحی صاف برای ادامه پی سازی . در مجموع باید اشاره کنم که بتن مگر در حدود 10 سانتیمتر ضخامت دارد و همچنین 10 سانتیمتر از طول کل بتن پی بیشتر باشد . لازم است به اندازه کافی بتن مگر سیراب شود تا هنگام بتن ریزی پی بتن مگر برای جبران کمبود آب خود از آب بتن تازه ریخته شده استفاده کند .
تمام این کنترلها به صورت خلاصه : قبل از بتن ریزی باید حتما یک بار دیگر فاصله محور تا محور آرماتور های ریشه کنترل شده و با نقشه مطابقت داده شود . کلیه میله گردهای دیگر نیز باید کنترل شود . کف پی و اطراف آرماتورها باید کنترل شده و مواد زاید از آن خارج شود . بست های اتصال می باید کنترل شود .
 
  • Like
واکنش ها: nino

naser_peyvasteh

عضو جدید
طرح اختلاط و بتن ریزی و نکات قابل توجه

طرح اختلاط و بتن ریزی و نکات قابل توجه

در این بخش میخواهیم به مواردی از قبیل اختلاف محل بتن ریزی و بتن سازی , ویبره مناسب , جابجا کردن بتن و ویبره مجدد اشاره کنیم . قبل از شروع بحث لازم میدام به بتن و مواد تشکیل دهنده آن اشاره کنم . گفته شده است که بتن سنگی است مصنوعی , به عبارت دیگر بتن ماده ای است سنگ مانند که از اختلاط سیمان و آب و مصالح سنگی ریز و درشت به نسبت های معین , واکنش شیمیایی سیمان و آب و ایجاد ژلی که این توده مصالح مجزا را به هم میچسباند تشکیل میشود . در لحظات اولیه اختلاط بتن به صورت خمیری است و پس از انجام عملیاتی از قبیل ریختن در قالب , لرزاندن و مراقبت از آن با گذشت زمان این خمیر سفت شده و به شکل قالب در می آید . بنابر این بتن در دو حالت خمیری و سفت شده باید خوب باشد . یعنی انتظاراتی که از آن داریم بر آورده نماید . برای ساخت یتن لازم است به طرح اختلاط آنها اشاره کنیم . با فرض اینکه مواد لازم برای ساخت بتن در دسترس باشد به اختلاط آنها اشاره می شود . اول : در صورتی که شناخت کافی از مصالح محلی نیست ولی امکان تهیه شن و ماسه استاندارد وجود دارد میتوان از نسبتهای استاندارد حجم بتن , حجم ماسه , حجم سیمان استفاده نمود . دوم : مصالح استاندارد در دسترس نیست اما طراح از مصالح محلی مطلع بوده پس در دستور العمل اجرا به این نکته اشاره می کند که چه مقدار از مصالح محلی استفاده کرده و به چه نسبت انها را مخلوط کنیم . سوم : هیچکدام از شرایط بالا موجود نیست نسبت های اختلاط را تهیه و به کارگاه بفرستیم و ذکر کنیم که به مقدار 50 کیلو گرم بیشتر از آنچه در آزمایشگاه بدست آمد سیمان بزنند .
در اینجا به اختلاف محل بتن سازی و بتن ریزی اشاره میکنیم . این مورد را میتوان به سازمان دادن یک کارگاه بتن ریزی یکسان کرد . منظور از سازما دادن این است که مصالح و مواد متشکله بتن با حد اکثر سهولت و در شرایط قابل کنترل به کارگاه تحویل میشوند .جای کافی برای انبار کردن مصالح با شرایط مناسب ( دور از گرما و سرما و آلودگی ) در کارگاه موجود باشد تا به دلیل کمبود مصالح در کارگاه کار دوچار وقفه نشود . برداشت مصالح برای اختلاط به سادگی میسر بوده , توزین و پیمانه کردن و ریختن در مخلوط کن با حداقل صرف وقت و انرژی و هزینه انجام پذیر باشد . کیفیت و ظر فیت مخلوط کن کاملا مناسب بوده . مخلوط کن در مناسب ترین نقطه از نظر دسترسی به مصالح و مواد متشکله بتن و نیز در مرکز کلیه نقاطی که باید در انها بتن ریزی انجام شود مستقر گردد به طوری که بتن تهیه شده با حداقل صرف وقت , انرژی و هزینه از مخلوط کن به محل مصرف برسد .
گفتیم که از نکات قابل توجه فاصله بین محل بتن سازی و بتن ریزی می باشد . تصور کنیم که فاصله بین محل بتن ریزی و بتن سازی زیاد باشد و ما می خواهیم یک حجم بزرگی از یک پی را بتن ریزی کنیم . پس از چندید دوره بارگیری بتن و بارریزی در یک نقطه از بتن ریزی ما کمبود بتن می آوریم و مجبور میشویم که بتن ریزی را در بدترین وضغ رها کنیم و در آن نقطه سطح واریز قرار دهیم که این مورد را باید تا جایی که امکان دارد از آن جلوگیری کنیم . بهترین محل برای بتن سازی مشخص شد .
مورد بعدی ویبره می باشد . ویبره دستگاهی است که برای جا دادن بتن در فالب به کار میرود . در اینجا فقط به ذکر طرز ویبره کردن بسنده میکنم . باید ویبراتور به صورت عمودی در بتن فرو رود . فواصل فرو رفتن سوزن ویبراتور به درون بتن 1.5 برابر شعاع عملکرد موئثر آن است . این شعاع را می توان با مشاهده مسافتی از محل فرو رفتن سوزن که از آن حباب های هوا بیرون می آید نیز تخمین زد . ویبراتور باید 5 تا 15 ثانیه نگه داشته شود و به آهستگی بیرون کشیده شود تا محل فرو رفتن آن در بتن به شکل سوراخ باقی نماند .
جابجا کردن بتن . جابجا کردن بتن تازه ساخته شده قبلا شرح داده شد ولی باید ذکر کنم که اگر در هنگام حمل بتن , بتن ریخته شد تا جایی که امکان دارد بهتر است سعی شود که آن را دوباره استفاده نکنیم . ولی جابجا کردن بتن در قالب که گفتیم با ویبره انجام میشود و دلیل آن خارج کردن حباب های هوا از داخل بتن میباشد که موجب نشود بتن کرمو یا دارای شطوح نا صاف باشد .
جابجا کردن را هم به مفهوم نقل و انتقال بتن و هم جاسازی بتن در قالب یاد شده است .
حال لازم است که برای آخرین بار ویبره نماییم که منظور همان جاساسزی کامل بتن می باشد . در موقع قالب برداری پی باید دقت شود تا به بتن تازه ریخته شده شالوده اسیبی نرسد و قالب ها تکه به تکه به آرامی جدا شود . اگر از قالب آجری استفاده شده و ورقه نایلون روی آجر کشیده نشده استن بهتر است از آجر ها صرفه نظر کرده و اقدام به برداشتن آجر ننماییم زیرا در این صورت آجر و بتن به یکدیگر کاملا چسبیده و جدا کردن آن غیر ممکن می باشد و اگر قبل از سخت شدن بتن بخواهیم اجرها را جدا کنیم حتما به پی اسیب خواهد رسید .
 
  • Like
واکنش ها: nino

T I T A N I U M

عضو جدید
اول در مورد پی و شناژها یک توضیحاتی رو میدم:پی وظیفه انتقال بارهای وارده از ساختمان را بر روی زمین بعهده دارد پیها انواع مختلف دارن۱.نقطه ای ۲.مرکب۳.یکارچه(رادیه)۴.پی های شمعی و.... .در پی های نقطه ای باید حداقل از ۳طرف بوسیله شناژها به هم وصل باشند.(در پی های کنج از ۲ طرف).تعداد و قطر میلگردهای شناژ بوسیله محاسبه بدست می آید.ولی حداقل باید به ۴میلگرد سراسری نمره ۱۴ مجهز باشد. و این آهنهای طولی باید بوسیله آهنهای عرضی(خاموت) به هم متصل شوند(خاموتها وظیفه تحمل نیروی برشی را دارد) .شناژها کلا برای وصل کردن پی ها به هم و مقاوم شدن در برابر نیروها به کار میروند.(البته بعضی وقتا در پی های رادیه هم شناژ میزارن!!!!)ارتفاع شناژها معمولا ۴۰ سانت است و بستگی به ارتفاع پی و محاسبه دارد.
شناژ(در پی نواری)

 
آخرین ویرایش:

T I T A N I U M

عضو جدید
راستی کلا میلگردهارو بوسیله سیم آرماتور بندی به هم میبندن و به هم جوش نمیدن چون مقاومت کششی آرماتور ها از بین میره!(همون طور که میدونید بتن وظیفه تحمل نیروی فشاری رو داره و میلگرد تحمل نیروی کششی!)

 

T I T A N I U M

عضو جدید
بعد از قالبندی اول بتن مگر میریزیم بتن مگر بتن سبک هست(۱۵۰) یعنی میزان سیمانش کم هست که حدوده ۱۰ سانت قطر داره و باید ۱۰ سانت هم از کناره ها از بتن پی بیشتر باشه که همونطور که قبلا گفتم در کارهای اجرایی این کارو نمیکنن!



و




و





بعداز ریختن بتن مگر نوبت به بستن آرماتور ها میرسه.که به ۲ قسمت آرماتورهای پی و شناژها تقسیم میشه که اندازه .طول. شماره آرماتور ها و فاصله آرماتورها از هم بوسیله محاسبه بدست می آید. در قسمتهای پی ممکنه بر اساس محاسبه به ۲ شبکه کف و بالا احتیاج باشد (شبکه مش).شبکه مش پائین بوسیله اسپیسر(لقمه) از بتن مگر فاصله میگیرد.البته به میلگردها یک خم گونیا در انتهای میلگردها می دهند تا میلگردها و بتن بهتر به هم گیر کنند.این خم بستگی به محل اجرا دارد مثلا درپی حدود ۲۰ تا ۳۰ سانت است.راستی بعضی جاها که پی یا شناژها بلند هستند(بیش از ۱۲ متر چون طول میلگردها ی ساخته شده بیش از ۱۲ متر نیست)باید در محل اتصال آرماتورماتورها به هم باید اورلب گذاشت که طول آن بستگی به طول و قطر آرماتور دارد.یعنی ۲ آرماتور طولی مثلا در پی حدود ۱ متر روی هم می آیند و با سیم آرماتور بندی به هم می بندند.یک نکته دیگه هم هست که آرماتور های شبکه مش بالا بوسیله آرماتورهای خرک نگاه داشته میشوند.
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
تيـرهـا

تيـرهـا

جهت اجراي تيرهاي ساختمان مراحل زير انجام مي‌شود.
الف) قالب‌گذاري اوليه
ب) آرماتوربندي
پ) قالب‌گذاري نهايي
ت) بتن‌ريزي
اينك به توضيح هر يك از اين عناوين و قسمت‌هاي مختلف آن‌ها مي‌پردازيم.
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
قالب‌گذاري اوليه تيـرهـا

قالب‌گذاري اوليه تيـرهـا

الف) قالب‌گذاري اوليه
براي قالب‌گذاري اوليه مراحل زير انجام مي‌شود.
1. رد كردن شمع‌هاي صليبي از كنار ستون‌ها
2. ردكردن پروفيل‌ها (پروفيل‌ها قوطي هستند)
3. گذاشتن قالب كف تيرها و بستن شمع‌ها
اينك هر كدام از عناوين گفته‌شده را توضيح مي‌دهيم:



1) رد كردن شمع‌هاي صليبي از كنار ستون‌ها
در اين مرحله در كنار هر يك از ستون‌ها 2 شمع از نوع صليبي قرار داده مي‌شود. در مورد شمع‌ها 2 مورد قابل ذكر است: (شمع‌هاي مورد استفاده فلزي هستند)
الف) جهت شمع‌ها
ب) ارتفاع شمع‌ها
1-1 جهت شمع‌ها
جهت شمع‌ها به جهت ناوداني كه روي آن‌ها قرار مي‌گيرد بستگي دارد منظور از جهت شمع‌ها اين است كه عرض صليب كدام بعد ستون را مي‌پوشاند.
1-2 ارتفاع شمع‌ها
ابتدا شمع تا ارتفاع موردنظر بالا برده مي‌شود سپس در زير شمع گوه قرار داده مي‌شود و توسط ضربه‌زدن به گوه سر شمع تراز مي‌شود (با تراز آب ترازكردن را انجام مي‌دهند) و در پايان شمع به ستون توسط سيم وصل مي‌شود.
نكته: هر شمع در جهت سرشمع كاملاً مهار شده است اما در جهت عمود بر سرشمع آزادي حركت دارد به همين دليل جهت گوه‌ها در جهت عمود بر شمع است تا از حركت شمع جلوگيري كند.


2) ردكردن پروفيل‌ها
پروفيل‌ها از عرض شمع رد نمي‌شوند بلكه آن قسمتي از عرض شمع كه بيرون از ستون زده است محل عبور پروفيل است.
در يك سقف تمام پروفيل‌ها در يك جهت رد مي‌شوند.
3) گذاشتن قالب كف تيرها و بستن شمع‌هاي زير قالب
در اين مرحله تيرها را به 2 دسته تقسيم مي‌كنيم.
دسته اول تيرهايي هستند كه قالب كف تير در آن‌ها روي پروفيل قرار مي‌گيرد.
دسته دوم تيرهايي هستند كه قالب كف تير در آن‌ها روي پروفيل قرار مي‌گيرد.
در مورد دسته دوم قالب كف تير بين دو ستون قرار داده مي‌شود از ستون 1 به سر ستو 2 نخ كشيده مي‌شود سپس زير چهارتراش قالب شمع گذاشته مي‌شود زير شمع گوه گذاشته مي‌شود توسط ضربه‌زدن به گوه با تراز آب قالب كف تير را تراز مي‌كنند و به همين ترتيب آرام آرام از كف تير جلو مي‌روند تا تمام چهارتراش‌ها را شمع بكوبند.
در مورد دسته اول مي‌توان شمع‌ها را در ابتدا به پروفيل‌ها وصل كرد سپس قالب را روي پروفيل قرار داد سپس شمع را وصل كرد. بايد توجه داشت چنانچه 2 پروفيل هم‌راستا نباشند توسط ضربه‌زدن به گوه‌هاي زيرشمع‌هاي تير آن‌ها را تراز و هم‌راستا مي‌كنيم.
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
آرماتوربندي تير

آرماتوربندي تير

ب) آرماتوربندي
براي آرماتوربندي تير مراحل زير انجام مي‌شود.
1. بستن يك ميلگرد در محلي بالاتر از گره ستون
2. انتقال ميلگردها به محل تير
3. انتقال ميلگردهاي كف تير به بالا
4. انتقال ميلگردهاي بالاي مقطع به روي ميلگرد
5. جمع‌كردن ميلگردها در ناحيه وسط
6. نشانه‌گذاري توسط گچ
7. واردكردن خاموت‌ها از محل جمع‌شده
8. بازكردن ناحيه جمع‌شده
9. انتقال خاموت‌ها به محل‌هاي نشانه‌گذاري‌شده با گچ
10. بستن خاموت‌ها
1) بستن يك ميلگرد در محلي بالاتر از گره ستون
جهت جداسازي ميلگردهاي بالاي مقطع تير از ميلگردهايي كه پايين مقطع قرار دارند در ابتدا يك ميلگرد در محلي كه از سرستون ارتفاع داشته باشد وصل مي‌كنيم اين ميلگرد بايد در جهت عمود بر تير وصل شود علت اين كه اين ميلگرد در ارتفاعي بالاتر از سر ستون وصل مي‌شود اين است كه آرماتوربندي بتواند روي قالب كف تير بايستد و خاموت‌ها را ببندد.
2) انتقال ميلگردها به محل تير
در محل كارگاه فضايي اختصاص به برش ميلگردها دارد توضيح اين كه بعضي از ميلگردهاي تير داراي قطر بسيار زياد هستند و برش آن‌ها توسط هوا صورت مي‌گيرد.
بعد از برش ميلگردها توسط ريسمان و قلاب به محل تير انتقال داده مي‌شوند و در كنار تير خوابانده مي‌شوند.
3) انتقال ميلگردهاي كف تير به بالا
ابتدا ميلگردهايي كه مربوط به قسمت پايين مقطع هستند به بالا انتقال داده مي‌شوند اين ميلگردها از پايين ميلگرد بسته‌شده رد داده مي‌شوند و در كف تير خوابانده مي‌شوند.
4) انتقال ميلگردهاي بالاي مقطع به روي ميلگرد
در مرحله بعد ميلگردهايي كه مربوط به قسمت بالاي مقطع هستند به بالا (در محل تير) انتقال داده مي‌شوند اين ميلگردها از بالاي ميلگرد بسته‌شده رد داده مي‌شوند.



5) جمع‌كردن ميلگردها در ناحيه وسط
ميلگردهاي پايين مقطع تا زير ميلگرد بسته‌شده بالا آورده مي‌شوند اين ميلگردها و ميلگردهاي بالاي مقطع در يك ناحيه كه تقريباً در وسط قرار دارد با هم جمع مي‌شوند و توسط سيم بسته مي‌شوند علت اين كار اين است كه خاموت‌ها بتوانند وارد تير شوند.
6) نشانه‌گذاري توسط گچ
در اين مرحله مناطقي كه خاموت بايد در آن مناطق به تير بافته شود با گچ روي ميلگرد مشخص مي‌شوند.
7) واردكردن خاموت‌ها از محل جمع‌شده
خاموت‌هايي كه ساخته شده‌اند و به محل خود در تير انتقال داده شده‌اند از محل نازك‌شده وارد تير مي‌شوند براي اين كار ناحيه‌اي از خاموت كه در آن فاصله وجود دارد باز مي‌شود و خاموت وارد تير مي‌شود.
8) بازكردن ناحيه جمع‌شده
بعد از واردكردن تمامي خاموت‌ها محل نازك‌شده باز مي‌شود يعني سيم آن بريده مي‌شود و ميلگردها از هم جدا مي‌شوند و در قسمت‌هاي مختلف خاموت قرار مي‌گيرند.
9) انتقال خاموت‌ها به محل‌هاي نشانه‌گذاري‌شده با گچ
در اين مرحله هر يك از خاموت‌ها در محل نشانه‌گذاري‌شده با گچ قرار مي‌گيرند.

10) بستن خاموت‌ها
در اين مرحله هر يك از خاموت‌ها به ميلگرد مربوط بسته مي‌شود آرماتوربند روي قالب مي‌ايستد يا مي‌نشيند و اين كار را انجام مي‌دهد.
پ) قالب‌گذاري نهايي
در مورد تيرهايي كه در كنار قرار گرفته‌اند و به فضاي آزاد راه دارند مطرح مي‌شود اين قالب‌گذاري معمولاً بعد از گذاشتن تمامي قالب‌هاي سقف صورت مي‌گيرد لذا در مبحث سقف توضيح داده مي‌شود.
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
بتن‌ريزي تير

بتن‌ريزي تير

ت) بتن‌ريزي
بتن‌ريزي تير و بتن‌ريزي سقف همزمان با هم انجام مي‌شود...
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
سقف

سقف

براي اجراي سقف مراحل زير انجام مي‌شود.
الف) قالب‌بندي سقف
ب) تكميل كارهاي تير
پ) بتن‌ريزي سقف
اينك به توضيح هر كدام از مراحل و قسمت‌هاي مختلف آن مي‌پردازيم.
الف) قالب‌بندي سقف
قالب بندي سقف شامل مراحل زير است:
1. نصب آويزها
2. نصب شمع‌ها
3. نصب قالب تيرجه‌ها
4. نصب قالب‌ها
5. گذاشتن ميلگرد بين قالب‌ها
6. روغن‌زدن قالب‌ها
7. گذاشتن ميلگرد زير تيرچه
8. گذاشتن صفحات لازم براي سقف كاذب
9. گذاشتن تيرچه‌ها
10. گذاشتن ميلگرد تايپين
11. مش‌بندي
12. گذاشتن سنگ در كنار تيرچه
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
نصب آويزها

نصب آويزها

1) نصب آويزها
بعضي از اجزاي سازه مانند تيرچه‌ها داراي ارتفاع ثابتي هستند. در مواردي كه ارتفاع تيرچه يكسان نباشد و زيادتر باشد تيرچه در كف تير نمي‌تواند سوار شود بنابراين توسط تخته‌چوب‌هايي كف تير بالا آورده مي‌شود تا آنجايي كه تيرچه و ارتفاع مقطع تير يكي شود. به اين تخته‌چوب‌ها آويز گويند.
آويزها را با يك زايده به چهارتراش شمع‌ها ميخ مي‌كنند تا در اثر بتن‌ريزي و ساير عوامل ساختار خود را حفظ كند.
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
نصب شمع‌ها

نصب شمع‌ها

براي نصب شمع‌هايي كه زير دهانه قرار مي‌گيرند و بار بتن‌ريزي و سقف را تحمل مي‌كنند به اين صورت عمل مي‌كنيم.
ابتدا محل‌هايي را كه بايد پروفيل‌ها قرار گيرند را بر روي آويزها مشخص مي‌كنيم. در اين محل‌ها تكيه‌گاه‌هاي لازم را براي اين كه پروفيل بر روي آن قرار گيرد نصب مي‌كنيم.
نكته: در اين ساختمان از ميلگردهاي تايپين در ساختار سقف استفاده شده است بنابراين بر روي دو پروفيل نزديك به هم تخته تايپين را قرار مي‌دهيم.
پروفيل‌ها را قرار مي‌دهم و زير آن‌ها شمع مي‌گذاريم. زير شمع گوه مي‌گذاريم و با ضربه شمع را تنظيم مي‌‌كنيم.
نكته: ساختار اين شمع‌ها با شمع‌هاي صليبي فرق دارد و داخل سر آن‌ ها نيز يك پروفيل قرار دارد.
نكته: سر شمع را با سيم به پروفيل مي‌بنديم.
نكته: پروفيل‌ها در جهت عمود بر تيرچه‌ها نصب مي‌شوند.
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
نصب قالب‌ها

نصب قالب‌ها

3) نصب قالب تيرجه‌ها
تيرچه بر روي پروفيل‌ها و شمع‌ها و در محل خود در دهانه گذاشته مي‌شوند.
4) نصب قالب‌ها
بين تيرچه براي پركردن فضاي بتن‌ريزي قالب قرار مي‌گيرد.
نكته: در اين ساختمان تيرچه به صورت آماده مصرف نمي‌شود بلكه قالب تيرچه گذاشته مي‌شود سپس قالب سقف گذاشته مي‌شود سپس ساختار تيرچه در داخل قالب بتني آن قرار مي‌گيرد و به تيرها بسته مي‌شود.
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
گذاشتن ميلگرد بين قالب‌ها

گذاشتن ميلگرد بين قالب‌ها

5) گذاشتن ميلگرد بين قالب‌ها
جهت نگهداري قالب‌ها در هنگام بتن‌ريزي و جلوگيري از حركت آن‌ها بين دو قالب روبروي هم در محل تخته تايپين ميلگرد مي‌گذارند.
6) روغن‌زدن قالب‌ها
قالب‌هاي مورد استفاده قالب‌هاي فلزي هستند. از آن‌جايي كه به فضاي زير سقف براي تأسيسات نياز است بنابراين لازم است قالب‌ها بعد از بتن‌ريزي جدا شوند به همين دليل قالب‌ها را روغن مي‌زنند.
7) گذاشتن ميلگرد زير تيرچه
قبل از گذاشتن ساختار تيرچه در داخل قالب زير ساختار تيرچه و در داخل قالب يك ميلگرد مي‌گذارند. اين امر به اين علت صورت مي‌گيرد كه يك قشر يكنواخت از بتن زير ميلگردهاي تيرچه قرار گيرد.
8) گذاشتن صفحات لازم براي سقف كاذب
ساختار تيرچه در قالب‌هاي مربوط به خود گذاشته مي‌شود و به تير پيوند زده مي‌شود.
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
مش‌بندي

مش‌بندي

جهت نگهداري بتن تازه دهانه را با سيم‌ها به شكل تور مي‌بافند كه به آن‌ها مش گويند. حركت براي مش‌بندي از يك تير متعلق به دهانه آغاز مي‌شود و در جهت مستقيم تا تير ديگر ادامه پيدا مي‌كند. مش‌ها به تيرچه‌ها گره زده مي‌شوند در محل رسيدن به تير ديگر دور زده مي‌شود و همان روند در جهت معكوس ادامه پيدا مي‌كند بعد از اين كه دهانه با اين شيوه كامل شد در جهت عمود بر سيم‌بندي اول مش‌بندي ادامه پيدا مي‌كند و محل تلاقي دو سيم گره زده مي‌شود به اين ترتيب يك شبكه شطرنجي از سيم روي دهانه شكل مي‌گيرد.
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
گذاشتن سنگ در كنار تيرچه

گذاشتن سنگ در كنار تيرچه

امكان دارد بين ميلگردهاي تيرچه و همچنين قالب سقف يك پيوستگي و چسبندگي وجود داشته باشد به همين دليل بين قالب ميلگرد تيرچه سنگ مي‌گذارند تا فاصله ايجاد شود و بتن در اين فضا قرار گيرد.
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
تكميل كارهاي تير

تكميل كارهاي تير

ب) تكميل كارهاي تير
اين تكميل شامل موارد زير است.
1. گذاشتن صفحات لازم براي تأسيسات
2. بستن قالب‌هاي كناري
3. گذاشتن ميلگردهاي تقويتي
4. گذاشتن سنگ زير تير
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
ب) تكميل كارهاي تير
اين تكميل شامل موارد زير است.
1. گذاشتن صفحات لازم براي تأسيسات
2. بستن قالب‌هاي كناري
3. گذاشتن ميلگردهاي تقويتي
4. گذاشتن سنگ زير تير
اينك هر كدام از اين مراحل را توضيح مي‌دهيم:
1) گذاشتن صفحات لازم براي تأسيسات
در بعضي از تأسيسات مثل آسانسور احتياج است كه به تيرهاي سازه و غيره متصل شود براي اين منظور جاهايي كه تأسيسات بايد به تير وصل شود را مشخص مي‌كنند و در اين مناطق يك سري صفحه مي‌گذارند تا بعداً تأسيسات به آن‌ها جوش شود حتماً لازم نيست اين صفحات براي تأسيسات باشند. جايي كه بعد از ساخت احتياج به اتصال به اسكلت ساختمان داريم مي‌توانيم قبل از بتن‌ريزي صفحه بگذاريم و بعد از بتن‌ريزي از آن استفاده كنيم.
به پشت صفحات ميلگردهايي وصل است تا اين صفحات با تير درگير شوند و از طريق اين ميلگردها به تير پيوند مي‌خورند.
2) بستن قالب‌هاي كناري
تيرهايي كه تنها به داخل ساختمان محدود نمي‌شوند بلكه يك وجه آن با محيط خارج ارتباط دارد در اين مرحله قالب‌بندي مي‌شوند ابتدا رامكاهاي آن‌ها بسته ي‌شود (روي تير) سپس قالب‌هاي آن‌ها توسط سيم به تير وصل مي‌شود.


3) گذاشتن ميلگردهاي تقويتي
ميلگردهايي كه در طراحي تير به صورت سراسري نيستند در اين مرحله در مكان موردنظر خود در روي تير قرار مي‌گيرند و بسته مي‌شوند.
4) گذاشتن سنگ زير تير
بعد از اتمام كار قالب‌بندي در كف قالب تير در جاهاي مختلف سنگ مي‌گذارند تا بتن در كف تير قرار گيرد و در پايين ميلگرد بتن وجود داشته باشد.
 

naser_peyvasteh

عضو جدید
بتن‌ريزي سقف

بتن‌ريزي سقف

پ) بتن‌ريزي سقف
براي اجراي بتن‌ريزي سقف مراحل زير انجام مي‌شود.
1. درست‌كردن بتن
2. انتقال بتن به بالا
3. انتقال بتن به محل بتن‌ريزي
4. ريختن بتن
5. پخش‌كردن بتن
6. ويبره كردن بتن
7. ماله كشيدن روي بتن
8. آب‌دادن به سقف
اينك هر كدام از اين مراحل را توضيح مي‌دهيم.
1) درست‌كردن بتن
در بتن‌ريزي سقف به علت حجم بالاي بتن‌ريزي از خلاطه استفاده مي‌شود اين دسنگاه داراي سرعتي بالاتر از بتونير در ساختن بتن مي‌باشد. بعضي مواقع ممكن است بتن بيش از حد در استوانه بماند و خود را بگيرد براي جلوگيري از اين عمل داخل استوانه شكر مي‌ريزند.
براساس طرح اختلاط مصالح در فرغون زده مي‌شوند و درون پاكت دستگاه قرار مي‌گيرند توسط يك اهرم پاكت بالا رفته و مصالح را داخل استوانه دستگاه خالي مي‌كند با سطل آب به مجموعه اضافه مي‌شود با هندل استوانه را چند دور مي‌چرخانند و بتن را داخل بشكه مي‌ريزد.
2) انتقال بتن به بالا
براي انتقال بتن از محل ساخت به محل سقف بايد قبل از آوردن دستگاه يك داربست نصب كرد سپس خلاطه‌بند يك قرقره در بالاي داربست نصب مي‌كند تا بشكه بتن را به بالا منتقل كند در بالا بشكه سروته مي‌شود و داخل چرخ‌دستي بتن ريخته مي‌شود.
3) انتقال بتن به محل بتن‌ريزي
براي انتقال بتن از محل خالي‌شدن در چرخ‌دستي تا محل بتن‌ريزي بوسيله 2 چوب مسير حركت چرخ‌دستي روي سقف مشخص مي‌شود سپس چرخ‌دستي به محل بتن‌ريزي مي‌رود در آن‌جا بتن را خالي مي‌كند. در حين آوردن بتن يك نفر با استفاده از يك ميلگرد قلاب‌دار مش‌ها را كه به قالب در اثر رفت‌وآمد روي سقف چسبيده از قالب جدا مي‌كند تا بتن به خوبي بين قالب و مش قرار گيرد.
4) ريختن بتن
بعد از رسيدن چرخ‌دستي به محل بتن‌ريزي و پايين آوردن دهانه چرخ‌دستي، با بيل و پا كليه بتن از داخل چرخ‌دستي به بيرون منتقل مي‌شود.
5) پخش‌كردن بتن
سپس با استفاده از بيل بتن به محل موردنظر ريخته مي‌شود.
6) ويبره كردن بتن
بعد از مقداري ريختن بتن نوبت به ويبره كردن بتن مي‌رسد براي اين كار خرطوم را به طور عمودي داخل بتن فرو مي‌كنند يا به صورت افقي روي بتن مي‌كشند.
7) ماله كشيدن روي بتن
در اين مرحله قسمتي را كه ويبره كردند با ماله مي‌كشيدند تا يك سطح صاف به دست آيد. توضيح اين كه:
براي بتن‌ريزي سقف را به چند قسمت تقسيم مي‌كنند مرزهاي قسمتي را كه مي‌خواهند آن قسمت را بتن‌ريزي كنند با يك پروفيل يا چوب مشخص مي‌كنند كنار خارجي اين پروفيل كه با بتن‌ريزي در ارتباط نيست را يك‌سري چوب‌هايي قرار مي‌دهند كه اين چوب‌ها به عنوان تكيه‌گاه پروفيل عمل مي‌كند و مانع حركت پروفيل در اثر بتن‌ريزي مي‌شود. اين چوب‌ها در داخل تير فرو مي‌روند و محكم مي‌شوند.
ضخامتي را كه بايد بتن‌ريزي كنند نيز توسط همين پروفيل‌ها مشخص مي‌كنند.
8) آب‌دادن به سقف
بعد از بتن‌ريزي قسمت‌هايي كه بتن‌ريزي‌شده بايد آب داده شوند اين كار معمولاً در آخر شب كه بتن‌ها خود را گرفته‌اند صورت مي‌گيرد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Faeze Ardeshiry مراحل اجراي يک ساختمان از ابتدا تا انتها مباحث فنی ساختمان 62

Similar threads

بالا