نامه عرفانی بوعلی سینا به ابوسعید ابالخیر

fatemezeynali

عضو جدید
باید خداوند متعال آغاز و انجام فکر و آشکار و نهان اندیشه باشد. و باید چشم جان را با نظر به حق تعالی زینت بخشید و قدم نفس را وقف حرکت به سوی خدای سبحان قرار داد و با مرکب عقل در ملکوت اعلی و آیات کبرای الهی سفر کرد و چون به جایگاه خویش بازگشت خدای متعال را در آثار خود منزه بدارد، زیرا او آشکار و نهان است و برای هر چیزی به هر چیزی تجلی می‌کند و او را در هر چیزی نشانه‌ای است که بر یگانگی‌اش شهادت می‌دهد.


و آن‌گاه که این حالت بر او ملکه شد، نگار ملکوت در جانش نقش می‌­بندد و قدس لاهوت برایش تجلی می‌­کند، کسی که با عالم اعلی انس گرفته باشد بالا‌ترین لذت را خواهد چشید، آنچه سزاوار اوست می‌­گیرد و سکینه و آرامش به او اضافه می‌­شود، و بر اوضاع عالم ناسوت مطلع می‌­شود در حالی که نسبت به اهل آن مهربان است، و سختی دنیا برایش هموار و سنگینی امور دنیا برایش سبک گشته است.


همواره نفس خویش را به ذکر حق مشتاق می‌­دارد و با یاد خدای سبحان مسرور می‌­باشد، از دنیا و اهل آن در تعجب است‌‌ همان گونه که آنان از او در شگفت­اند.


و باید دانست که بر‌ترین حرکات نماز و بهترین عبادات روزه است، نافع­‌ترین نیکی صدقه و پاک­‌ترین روش­‌ها تحمل نمودن است، و بیهوده­‌ترین تلاش جدال است، تا زمانی که انسان توجه به قیل و قال و مناقشه و ستیز دارد هرگز جانش از پلیدی­‌ها نمی‌­رهد، بهترین عمل آن است که از نیت خالص سرزند، ریشه­ی همه­ی فضیلت‌ها حکمت است، معرفت ربوبی و خدا‌شناسی سرآغاز همه چیز است، کلام طیب و اعتقاد درست به سوی او اوج می‌­گیرد و بالا می‌­رود و عمل نیک و صالح آن را مدد می‌­کند.


دروغ و کذب را چه در گفتار و چه در خیال کنار بگذارید تا ملکه­ی صداقت در جان­تان شکل گیرد و خواب­های خوش و رویاهای صادق نصیبتان گردد. لذت‌ها را در جهت اصلاح طبیعت و ابقاء شخص و نوع بکار گیرید، و نوشیدنی‌ها را با هوس و شهوت ننوشید بلکه برای بهبودی و مداوا بنوشید.


با هر کس بر طبق عادت و منش او معاشرت کنید. در انفاق کردن دارایی خویش را ملاحظه کنید، برای کمک و مساعدت با مردم کارهایی که خلاف می‌ل­تان است انجام دهید، در آداب شرعی کوتاهی ننمایید و سنت‌های الهی را بزرگ شمارید، و بر تعبدات دینی مواظبت داشته باشید. این چنین انسانی با خدا پیمان بسته است که راه و روش او این گونه باشد.
 
بالا