میانگذر دریاچه ارومیه

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
میانگذر دریاچه ارومیه یا پروژه شهید کلانتری طرح ملی اثر گذاری است که بنا به دلایل عدیده ای تمام توان فنی ومهندسی کشور را به چالش کشیده است.برای بیان واضح تر این دلایل به توضیحاتی حول سه محور ویژگی های دریاچه ،احداث میانگذر و دغدغه های آن می پردازیم.

ویژگیهای دریاچه:
دریاچه ارومیه با گستره سه تاشش هزار کیلومتر مربع واقع در دو استان آذربایجان غربی و شرقی یکی از 9 منطقه مهم جهان و به عنوان «بیوسفر حفاظت شده»تعیین گردیده است.
وجود آبزی ارزشمندی به نام «آرتمیا»به عنوان یک منبع بالقوه اقتصادی ،از دیگر دلایل مهم برای حفاظت از آکوسیستم این دریاچه می باشد .
شرایط خاص هیدرولیکی و ژئوتکنیکی دریاچه ، کمی عمق آب و غلظت بالای نمک ، سبب تراکم نامناسب رسوبات چند میلیون ساله بستر دریاچه شده است که شکلی غیر متراکم و ژلاتینی دارد.ضمنا عمق رسوبات در برخی از نقاط دریاچه از 190 متر بالاتر می رود که بستر مطلوب مهندسی (bed rock) در زیر این رسوبات واقع شده است.
لرزه خیزی بالای منطقه یکی از دیگر نگرانی های احداث این پروژه است که بخش عمده ای از مطالعات را به خود اختصاص داده است.
متغیر بودن تراز آب به صورت فصلی و دوره ای بین 2 الی 5.7 متر .
خطر گسیختگی بخش خاکریزی شده در اثر وقوع زلزله .
سرعت بالای باددر دریاچه (112کیلومتر در ساعت)که موجهایی به ارتفاع 3 متر را به وجود می آورد .
ورود حجم بالایی از آب رودخانه های شیرین به قسمت جنوبی در مقایسه با حجم کم آب شور ورودی به قسمت شمالی آن.
چرا احداث یک میانگذر؟ دسترسی آسانتر سریع تر و ارتباط نزدیکتر بومیان هر یک از دو استان، با کاهش فاصله بین تبریز و ارومیه به نصف مسیر کنونی ،از اهم فواید این میانگذر است.چرا که نتیجه چنین تقلیل مسافتی علاوه بر صرفه جویی در زمان سفر ،در کاهش مصرف سوخت نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.آیا با توجه به این صرفه جویی ها "آلودگی،این دغدغه همیشگی جوامع بشری نیز سیری نزولی را نخواهد پیمود؟!"
با احداث راه های زمینی به جای گذرگاه های کوهستانی که در حال حاضر تردد در آنها انجام می گیرد ،بر ضریب اطمینان امنیت منطقه افزوده خواهد شد.
با احداث این پل بر جاذبه های توریستی منطقه افزوده و همین عامل موجب رشد صنعت گردشگری در دو استان می گردد.
به جهت شرایط اقلیمی و جغرافیای منطقه ای،آذربایجان غربی و شرقی به ترتیب به عنوان قطب کشاورزی و صنعتی میتوانند پس از احداث پل در شرایطی مطلوبتر به تبادل کالا،دانش و تعامل بیشتر بپردازند و صد البته با کاهش فاصله ای که پیش تربه آن اشاره شد ارتباط این دو استان با مرکز کشور سهل الوصول تر خواهد بود.
اما آنچه که برای جامعه مهندسی ما یک ارزش محسوب می شود و آنان را به چالش بیشتر فرا می خواند ،اعتبار و امتیازی است که پس از اتمام پروژه نصیب ایشان می گردد با انجام چنین پروژه خاصی با روش EPC که در حیطه مهندسی عمران شیوه ای نو تلقی می گردد و بعدا به آن خواهیم پرداخت می توان دریچه های تازه را به سمت ارتقاء سطح کیفی جامعه فنی مهندسی کشور گشود.
چرامخالفت؟!!
با نگاهی به رسانه های گروهی و میزان توجه ایشان به احداث یا عدم احداث میانگذر در این دریاچه از طریق درج مقالات و انجام مصاحبات ، می توان ضمن پی بردن به اهمیت موضوع از نقطه نظر منطقه ای و کشوری ،به ناکافی بودن اطلاعات عامه مردم و بعضا خواص در این زمینه به روشنی پی برد .
همه آنها ضمن آنکه به محاسن ایجاد این میانگذر صحه می گذارند ، گاها به دنبال راهی برای به بیراهه کشاندنش نیز هستند . از جمله مسایلی هم که در راستای این مخالفت مستمسک قرار می دهند ، آلودگی صوتی ،فرسایش خاک حوزه دریاچه و برهم زدن طبیعت بکر آن است .
آیا براستی !"احداث پل ها و تکمیل میانگذر در آتیه در مقایسه با وضع کنونی در جهت بهبود وضعیت زیست _محیطی است یا تخریب آن"؟
پاسخ سوالی چنین ساده زیر هزاران علامت سوال دیگر پنهان می شود تا مبادا اعتبار شغلی و مسئولیت انسانی دست اندرکاران بررسی زیست محیطی خدشه دار گردد.باتکلیفی و انتظار بی حاصل در این وادی مسئولین پروژه را بر آن می دارد که به جای جستجوی پاسخ در داخل کشور ،به دنبال راه حلی در آن سوی مرزها و از دهان متخصصین و کارشناسان بین المللی باشند .(وااسفا!!)
با همه این اوصاف تنها پدیده ای که در اثر ساخت میانگذر قابل تامل و بررسی می باشد همانا نحوه رسوبگذاری در جنوب میانگذر است.پیش بینی احداث یک پل 500 متری نیز تدبیری به منظور کاهش اثرات زیانبار این پدیده می باشد .
با توجه به آنچه که شرحش آمد اکنون می توان درک کرد که چگونه پس از گذشت ربع قرن از نخستین گام های برداشته شده در جهت ایجاد راهی برای اتصال دو استان آذربایجان غربی و شرقی از میانه این دریاچه ،این همه تلاش بی ثمر و این آرزوی دیرین ناکام مانده است!

عنوان طرح
آزاد راه ارومیه تبریز که شامل:
1. قطعه یک:از اورمیه تا ساحل غربی دریاچه به طول 24 کیلومتر
2. قطعه دو: میانگذر به طول 15.5 کیلومتر
3. قطعه سه:از ساحل شرقی دریاچه تا سرای الف)مسیر فعلی به طول 29 کیلومتر ب)واریانت عبور از جزیره به طول 17 کیلومتر
4. قطعه چهار: از سرای تا خاصبان
5. قطعه پنج:از خاصبان تا تبریز الف)مسیر فعلی ب)واریانت مورد نظر
اقدامات انجام شده تا سال 1380
1. احداث قسمتی از باند اول قطعه1
2. احداث میانگذر به طول 13.5 کیلومتر
3.احداث راه های دسترسی از ساحل شرقی دریاچه تا سه راهی خاصبان:thumbsup2:
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
اقدامات انجام شده تا سال 1380
1. احداث قسمتی از باند اول قطعه1
2. احداث میانگذر به طول 13.5 کیلومتر
3.احداث راه های دسترسی از ساحل شرقی دریاچه تا سه راهی خاصبان
اقدامات انجام شده برای .ساماندهی طرح (مراجعه شود به ضمیمه)
1.جمع آوری اطلاعات قبل ،از دست اندرکاران و مجریان سابق با تشکیل "کمیته فنی"
2.برگزاری مناقصه به روش "EPC" با کمک مدیر طرح (سانو)هیئت ارزیابی و دو شرکت TNA,CEB
3.عقد قراردادبا واحد طرح و ساخت
4.تدقیق مطالعاتی طرح
5.تکمیل ارکان طرح با انتخاب مدیر طرح(عامل چهارم)مشاور کارفرما (TNA,COWI)
تجهیز کارگاه
علی الاصول وقتی سخن از تجهیز کارگاه به میان می آید تصاویری مشابه و تقریبا یکسان در ذهن نقش می بندد اما با توقفی کوتاه در کارگاه های شماره 1 و بخصوص 2 این پروژه این تصویر ذهنی به کلی دگرگون می شود که علتش چیزی نیست مگر خاص بودن این پروژه !!
وجود تجهیزات کامل مانند جرثقیلهای300 تنی ،بارجهای 2000 تنی ساخته شده در سایت ،چکش های بزرگ شمع کوب و... همگی نشان از خاص بودن تجهیز کارگاه دارد.
خلاصه ای از مشخصات فنی پل میانی:
1.طول پل2000 متر
2.عرض پل 24 متر
3.دو خط عبوری 9 متری رفت و برگشت خودرو و ریل راه آهن در وسط به عرض 5 متر
برگزاری مناقصه و انتخاب طرح برتر
نتیجه حاصل از بررسی های به عمل آمده توسط کمیته فنی این بود که به دلیل پیچیدگی های غیر قابل تصور نمی توان گزینه واحد و بهینه ای انتخاب و یا ضابطه خاصی را برای طراحی پل میانگذر تعریف نمود .بر همین اساس کمیته با بیان ویژگی های فنی ،اقلیمی ، ساختاری و زیست محیطی دریاچه و همین تاکید برنیازهای طرح ،پیشنهاد روشی مناسب که پاسخگوی تمام خواسته های 3بخش اصلی پروژه باشد را به عهده واحد طرح و ساخت گذارد.
این سه بخش عبارتند از :
1.پروژه اصلی _پل میانی
2.خاکریز موجود که با توجه به احداث پل میانی نیاز به تغییر،تثبیت و اصلاحات خواهد داشت.
3.آب گذرهای کناری.
در نخستین روز های پس از تعطیلات نوروزی سال 1380، آگهی مناقصه عمومی طرح به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد و بدینوسیله از تمام علاقه مندان به شرکت در طرح و اجرا این پروژه دعوت به عمل آمد .تعداد 64 شرکت داخلی و خارجی جهت اجرا پروژه اعلام آمادگی نمودند که پس از بررسی های اولیه این تعداد به 30 شرکت تقلیل یافت و پس از آن پرسشنامه هایی جهت تعیین صلاحیت مقدماتی این این پیمانکاران ،برای آنها ارسال گردید.
به منظور استفاده از دانش و تجربه مشاوران ذی صلاح خارجی و انتقال فن آوری ،حضور مشاور خارجی مجرب به عنوان عضو متعهد،در کنار پیمانکار طرح و ساخت الزامی گردید.
پس از ارزیابی پرسش نامه های تکمیل شده ،15 شرکت ایرانی که سابقه همکاری با مشاوران ذی صلاح خارجی عضو فیدیک را در کارنامه اجرایی خود داشتند ،تعیین صلاحیت گردیدند.سپس از این شرکتها برای دریافت اسناد مرحله اول مناقصه دعوت به عمل آمدومقرر گردیدکه ظرف دو ماه پیشنهاد مقدماتی خود را که حاوی طرح اولیه ،برنامه زمانبندی و قیمت تقریبی باشد را ارائه دهند .
پس از طی زمان مقرر ،7گروه طرح و ساخت پیشنهاد اولیه خود را جهت بررسی و اعلام نظر به مدیر طرحتحویل دادند .به جهت اطمینان در انتخاب و یکسان سازی معیارها برای مدیر طرح و هیئت ارزیابی، جداولی تهیه و و کلیه پارامتر های فنی طرح لحاظ و امتیازبندی گردید.(جدول)
انتخاب چهار طرح از میان 7 طرح رسیده نتیجه بررسی مدارک ارسالی توسط مدیر طرح و هیئت ارزیابی بود.شروع مرحله دوم مناقصه با فراخوان 4 واحد طرح و ساخت منتخب و اعلام اهم شرایط مرحله دوم به شرح زیر بود.
1.تکمیل طرح اولیه
2.ارئه قیمت های مناسب که بتواند مبنای انعقاد قرار گیرد.
3.پرداخت بخشی از هزینه های طراحی برای نفرات دوم،سوم و چهارم به ترتیب (70 تا30%)به جهت اطمینان دهی به واحدهای طرح و ساخت برای استفاده تمام کمال از توان فنی خود و مشاور خارجی اش

در گام بعدی با برگزاری جلسات جداگانه ای با هر کدام از واحد های طرح و ساخت به رفع اشکالات،ابهامات و بیان سوالات مربوط به طرح ها پرداخته شد و ضمن بررسی حضوری اشکالات ، مقرر شد موارد مطروحه در مرحله دوم برطرف گردد.

در این مرحله با تدوین جداول جدید و تعیین معیارهای مورد نظر برای بررسی طرح توسط مدیر طرح و هیئت ارزیابی ، به جهت بالا بردن ظرایب اطمینان و دقت،از دو شرکت دیگر نیز برای قضاوت و ارزیابی طرح دعوت به عمل آمد .

1.شرکت طرح نو اندیشان
2.شرکت فرانسوی CEB

در نتیجه 4گروه مدیر طرح (سانو)،هیئت ارزیابی شرکت TNAو شرکت CEB هر کدام به صورت مستقل به بررسی طرح ها و اعلام نظر پرداختند.
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
حاصل بررسی ها :

1.اطلاعات استفاده شده برای طراحی از کفایت و اطمینان کافی برخوردار نبوده است .
2.هیچکدام از طرح ها یرسیده را نمی توان به عنوان طرح پایه ،مبنای عملیات اجرایی قرار داد .
3.ضرورت دارد اطلاعات مربوط به خاک و بستر دریاچه دیگر مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان به نتایج آن مطمئن شد.
4.مسئله زلزله و لرزه خیزی منطقه در حد کفایت مورد بررسی قرار نگرفته است .
5.طرح صدرا با توجه به سیستم سازه ای ،ارائه روش های اجرایی ،مشاوران خارجی آن و آشنایی پیمانکار به کارهای دریایی را می توان به عنوان طرح برتر انتخاب نمود.

طرح EPC"طرح و ساخت" Engineering Procurement Construction
همانطور که پیشتر اشاره شد،شرایط ویژه این طرح و مشکلات و موانعی که بر سر راه اجرای آن وجود داشت ،و همچنین برای تسهیل و تسریع روند انجام پروژه ،روش "طرح و ساخت"برگزیده شد.در این روش ،کلیه کارهای طراحی ،تدارکات و اجرای پروژه به پیمانکار واحد سپرده می شود .مطابق آیین نامه "سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور"در این زمینه ،پیش نیاز های لازم برای اجرای پروژه با این روش عبارتند از :

1.توانایی دستگاه اجرایی در تعریف دقیق و کامل پروژه
2.تفاهم دو جانبه بین دستگاه اجرایی و پیمانکار در محدوده و هدف پروژه
3.توانمندی مدیریت پروژه در دستگاه اجرایی
4.تامین بودن اعتبار مورد نیاز
5.وجود پیمانکار توانمند در اجرا و طراحی
6.وجود مشخصات فنی استاندارد
HTML clipboard​
مهمترین مزایایی که برای روش طرح و ساخت برشمرده اند ،مواردی به شرح زیر می باشند:
الف)هماهنگی بین طراحی و شیوه های اجرایی کامل تر و سریعتر صورت می گیرد.
ب )مسئولیت کامل طراحی و اجرا حتی اگر قسمتی از طراحی توسط کارفرما انجام شده باشد ، به عهده پیمانکار گذاشته می شود .لذا،پیمانکار با آزادی عمل بیشتری می تواند به بهینه کردن طرح مبادرت نمایند .
پ)کارفرما تشکیلات فنی مفصلی را ایجاد نمی کند .
ت)کارفرما از طریق رقابت پیمانکاران با تجربه و و مشاوران طراح همکار آنان به ایده های نو،مدت معقول و قیمتی مناسب دست می یابد و از همان ابتدا قیمت کار با تقریب کافی مشخص می گردد.
ٍث)با توجه به اینکه مسئولیت کل طرح و اجرا به عهده پیمانکار است ،پیمانکار تسهیلات لازم برای کنترل کیفیت را فراهم می آورد.
ج)کیفیت مطلوب اجرای کار ،به طور عمده از طریق استقرار سیستم کنترل کیفیت توسط پیمانکار حاصل می شود و نظارت مشاور کارفرما ،جنبه کنترل عملکرد "سیستم کنترل کیفیت پیمانکار"را خواهد داشت .
چ)با انجام هم زمان طراحی و اجرا به موازات هم ، می توان در زمان صرفه جویی کرد.
ح)به دلیل ارتباط نزدیک گروه طراحی و گروه اجرایی و آشنا بودن گروه طراحی به امکانات و محدودیت های گروه اجرایی ،می توان طرح را چنان تهیه کرد که از تغییرات نا خواسته در حین اجرا (که در نظام متعارف تهیه طرح توسط مشاور و اجرای آن توسط پیمانکار ،به دلیل محدودیت های اجرایی پیش می آیند )که رفت و برگشت های زمان بر بین طراح و اجرا کننده را ایجاب می کنند ، احتراز نموده و در صورت ضرورت یافتن تغییرات ،بتوان به سرعت آنها را اعمال نمود.
خ)تدارک مصالح و تجهیزات از بدو شروع کار طراحی امکان پذیر بوده و ا زافت و خیز های آهنگ عملیات اجرایی به علت نرسیدن به موقع مصالح و تجهیزاتجلوگیری می شود.
د)با اعمال متمرکز کنترل کیفیت برطراحی ،تدارکات و اجرا ،به نحوی موسر از کاهش کیفیت کار جلوگیری می شود .
به عبارت دیگر می توان ،با ایجاد "وحدت کاری"،طرح را در زمان کوتاهتر ،با کیفیت بهتر و با صرف هزینه کمتر به سر انجام رساند.
مساله مهمی که در کمیته فنی مورد بحث قرار گرفت این بود که آیا شرکتی ایرانی که بتواند مسئولیت طرح و اجرا در بخش میانگذر را بر عهده بگیرد ،وجود دارد .
بحث های کمیته فنی به این نتیجه رسید که شرکتی بتواند طراحی این پروژه را انجام دهد در ایران وجود ندارد ،اما پیمانکاران مناسبی برای اجرای طرح در کشور حضور دارند .لذا مقرر شد تا یک پیمانکار ایرانی با یک شرکت طراح خارجی به صورت مشترک کار را انجام دهند .قرارداد با طرف ایرانی بسته شده و پیمانکار انتخاب شده موظف گردید یک شرکت خارجی را جهت طراحی ،به کار گیرد .
مزیت دیگری که انتخاب روش طرح و ساخت برای این پروژه در بر داشت ،تقلیل مدت زمان صرف شده در پیمان سپاری پروژه بود .
از آنجایی که طراحی این پروژه خارج از توان فنی کشور دانسته شد ،باید از توان طراحان خارجی بهره گرفته می شد.از سویی انتخاب و عقد قرارداد با یک شرکت خارجی حداقل به 6 ماه زمان نیاز داشت . پس از پان نیز شرکت مزبور نیاز به 2 تا 3 سال زمان برای مطالعه و ارائه طرح داشت و بعد از ارائه نتایج مطالعات ،طرح مذبور باید تصویب شده و در نهایت ،جهت اجرا به پیمانکار سپرده می شد.با انتخاب روش طرح و ساخت ،این فرایند زمانبر و پر دردسر عملا حذف گردید.
همچنین ،برای تصویب طرح نیز نیاز به تجربیات مشاور خارجی احساس می شد .از این رو برای پرهیز از بوروکراسی و تسهیل در کار با یک مشاور ایرانی کارآمد قرارداد منعقد گردید و از ایشان خواسته شد تا با همکاری یک مشاور خارجی مورد تایید مجری طرح ،خدمات لازم را ارئه دهند.تدقیق طرح
شرکت صدرا با تکیه بر اطلاعات موجود در اسناد و مدارک پیشین پروژه که اهم آن حاصل مطالعات انجام یافته توسط"شرکت آب و نیرو"می بود ،طرح اولیه خود را تسلیم کارفرما نمود که پس از بررسی های دقیق تنها به آن سبب که در مقایسه با دیگران از امتیاز بالاتری برخوردار بود ،به عنوان طرح برگزیده معرفی شد .حال این سوال مطرح بود که آیا اساسا پذیرفتن چنین طرحی با علم به نا کافی بودن اطلاعات و ابهام در فرضیات عاقلانه بود؟!!
در پاسخ به این سوال از صدراخواسته شد تا اطلاعات موجود را با دقت بیشتری بررسی و اصلاحات لازم در جهت رفع هرگونه ابهام به انجام رساند . تا بتوان از طرح اولیه با قدرت و اطمینان بیشتر دفاع کرد.
علیرغم اصرار پیمانکار مبنی برصحت و کفایت اطلاعات موجود و پافشاری برای گرفتن تایید طرح اولیه بر اساس آن اطلاعات ،کارفرما مصرانه در پی تدقیق طرح بود .تصمیم کارفرما در این راستا ناشی از تجارب نا موفق گذشته در تاریخ اجرای این پروژه و مبهم نمودن حدود وظایف اختیارات و تعهدات پیمانکاران پروژه های عمرانی بود .
و مهمتر از آن اینکه هیچیک از 4 گروه مسئول بررسی و انتخاب طرح از زاویه طرح نهایی به آنچه که صدرا ارئه کرده بود ،نگاه ننموده بودند.
پس از چندین نشست و گفت و شنود پیمانکار قانع گردید که باید مطالعات پیشین تدقیق گردد اما این بار نگرانی ها بر سر زمان و میزان هزینه ای بود که در این رایطه باید صرف می شد.سر انجام با توافق طرفین طرح اولیه پس از پردازشی 6 ماهه و با هزینه پروژه می توانست به عنوان طرح پایه مبنای تهیه نقشه ها و در نهایت اجرا قرار گیرد.:d
 

sma519

عضو جدید
عجب ؟؟؟؟

عجب ؟؟؟؟

آقا وحید خود تو به دریاچه ما چیکار داری هاااااااااااااااان ن ن !!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mad:
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
من يه بار اونجا اومدم خيلي شهر خوبيه در واقع واسه زندگي عاليه
ولي اين كارشون بده
 

امیر Amir

عضو جدید
با سلام

عذر میخوام اونوقت چجوری میخوان آب شور و وحشتناک خوردنده ارومیه رو مهار بکنند...

یکی میگفت اب این دریاچه از اب دریا شور تره!!

لطفا در پیام عمومی یا خصوصی به سوال بنده پاسخ داده بشود.

با احترام


امیر
 

sma519

عضو جدید
.

.

در این پروژه از سیمان تیپ 2 به همراه مواد افزودنی استفاده شده است که در مقابل شوری دریا مقاوم است .
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام

عذر میخوام اونوقت چجوری میخوان آب شور و وحشتناک خوردنده ارومیه رو مهار بکنند...

یکی میگفت اب این دریاچه از اب دریا شور تره!!

لطفا در پیام عمومی یا خصوصی به سوال بنده پاسخ داده بشود.

با احترام


امیر
شما معلومه تا حالا گذرت اونورا نيوفتاده
اب اين درياچه شور كه هست هيچي كفشم يه سري لجن سياه رنگه كه اين عمر باعث ايجاد مشكل كرده كه پايه هاي پل در وسطاش فرو ميره توي اين لجنا همين امرم باعث شده تا مدت زيادي كار بخوابه الانم دارن با بعضي مواد اون رو پر ميكنن تا پايه پل بتونه روش سوار شه همين كار هم باعث ده كه درياچه به دو قسمت تقسيم بشه كه يواش يواش داره محيط زيستشو نابود ميكنه ولي اينكه چطور توي اون آب شور دارن كار ميكنن رو آقا سعيد بايد توضيح بده من بلد نيستم:D:D
 

sma519

عضو جدید
!

!

بله خیلی شوره و اگه به همین دلیل کار کردن اونجا سخت نبود ، این همه معروف نمی شد . مشابه این پروژه فقط یکی در آمریکاست که اسمش یادم رفته .:redface:
 

sma519

عضو جدید
یادم اومد

یادم اومد

دریاچه ای که میگفتم در آمریکاست ، در ایالت یوتا Utah واقع شده که اسمشم همون در یاچه نمکه . :) اگه یادم نمی اومد امشب نمیتونستم بخوابم .:biggrin:
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام

عذر میخوام اونوقت چجوری میخوان آب شور و وحشتناک خوردنده ارومیه رو مهار بکنند...

یکی میگفت اب این دریاچه از اب دریا شور تره!!

لطفا در پیام عمومی یا خصوصی به سوال بنده پاسخ داده بشود.

با احترام


امیر
آقا امیر اینجاست که یک مهندس عمران خودشو نشون میده. باید عوامل مختلف در نظر گرفته بشه.
که البته در این مورد هیچی در نظر گرفته نشده.
اصلا یه چیزی... گفتن این برنامه ی 27 ساله هستش... در حالی که هنوز کسی نمیتونه تضمین کنه این دریاچه تا 27 سال دیگه هست یا مثه دریاچه نمک قم فصلی میشه.
 

sma519

عضو جدید
؟

؟

فكر نكنم كار به اونجا برسه .
چون در حال حاضر روي تأمين آب از دست رفته از رود ارس يك سري تحقيقات مي كنند .
البته كسي از آينده خبر نداره .:(
 

R@mtin.eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
توی عکس های کامپیوتری که از طرح دیدم , کل بزرگراه روی پل هست ولی توی عکسها با خاکریزی دریاچه رو دو قسمت کردن , چه جوریه؟ اگر دوقسمت بشه که احتمال زیر آب رفتن بزرگراه زیاده چون توی همون مقاله که گزاشتین نوشته ارتفاع آب خیلی متغیر میشه در مواقع طوفانی مشکل ساز نمیشه؟ . .
 

sma519

عضو جدید
توی عکس های کامپیوتری که از طرح دیدم , کل بزرگراه روی پل هست ولی توی عکسها با خاکریزی دریاچه رو دو قسمت کردن , چه جوریه؟ اگر دوقسمت بشه که احتمال زیر آب رفتن بزرگراه زیاده چون توی همون مقاله که گزاشتین نوشته ارتفاع آب خیلی متغیر میشه در مواقع طوفانی مشکل ساز نمیشه؟ . .
اين تنها مشكلي نيست كه ممكنه رخ بده ...
جامعه مهندسي ما فعلا" فقط به فكر زدن پل هستند نه چيزه ديگه .
:razz:
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اين تنها مشكلي نيست كه ممكنه رخ بده ...
جامعه مهندسي ما فعلا" فقط به فكر زدن پل هستند نه چيزه ديگه .
:razz:
مشکل اینجاست که به فکر همونم نیستن. اگه بودن که برنامه بیست و هفت ساله نمیشد. بیشتر همه به فکر اینن که از کنار این طرحا نون بخورن.
 

علی(110)

عضو جدید
سلام
بازم خواستم برای فضولی چندتا عکس اینجا گذاشته باشم:









و در ادامه میخواستم سوال Achilles رو تکرار کنم: اگه قراره پل رو هوا باشه پس این خاکا چیه که ریختن؟ یعنی بعدا قراره دوباره جمعشون کنن؟http://www.iran-eng.com/Achilles
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
من فكر كنم جواب رو داده باشم
ته درياچه اروميه يه مده سياه رنگي هست كه مثل لجن ميمونه كه مانند مرداب ميكشه توي خودش
اولا اين پلي كه دوستمون ميگه بالاخره پايه داره ديگه ولي امكان قرار گرفتن اين پايه ها روي اون لجنا امكان پذير نيست و فرو ميره به همين خاطر دارن سطح روي اونارو با خاك ميپوشونن كه فعلا نتيجه خاصي بدست نيوردن چون الان به قستي رسيدن كه خيلي عمق زيادي داره حالت مقدار اين لجنا هم اونجا خيلي زياده كه الان براي جبران اين نقص دارن خاك ريزي ميكنن
اميد وارم خوب جواب داده باشم
 

علی(110)

عضو جدید
خوب اگه این لجنا در تمام مسیر پل ادامه داشته باشه که به جای پل یه جاده ساخته میشه!!! پس چرا اسمشو گذاشتن پل؟
راسته که میگن ژاپنی ها میخواستن این طرح رو دست بگیرنو به جای پل یه تونل زیر آبی بکشن؟
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
ديگه از اين جزيياتش خبر ندارم ولي اون موقع كه ما رفتيم تا اونجا كه كار كرده بودن جاده شده بود:D
اين جاده داره درياچه رو از بين ميبره
 

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
تايپيك اجماع درياجه اورميه ااااااااااااا يالقيز گول قان آغلير




اورمو دنیزجیگی آزربایجانئن کؤکؤدؤر
قوروسا،کؤکؤن قورور
سو گؤنؤ سات 22 الینده سو
استادیوم


روز بازی شهرداری و تراکتور هر کس یک بطری آب با خودش به استادیوم بیاورد و روی آن بنویسد "برای کمک به دریاچه اورمیه" قبل از بازی باید هزاران بطری جلوی درب ورودی ورزشگاه روی زمین قرار داده بشه تا جلب توجه کنه، این طوری ممکنه عکاسان زیادی از این واقعه عکس بگیرند و حداقل در چند روزنامه و یا خبرگزاری منتشر بشه



تايپيك اجماع درياجه اورميه ااااااااااااا يالقيز گول قان آغلير




 

shabnam.h.m

عضو جدید
آقا امیر اینجاست که یک مهندس عمران خودشو نشون میده. باید عوامل مختلف در نظر گرفته بشه.
که البته در این مورد هیچی در نظر گرفته نشده.
اصلا یه چیزی... گفتن این برنامه ی 27 ساله هستش... در حالی که هنوز کسی نمیتونه تضمین کنه این دریاچه تا 27 سال دیگه هست یا مثه دریاچه نمک قم فصلی میشه.
کاش عمرش به 27 سال بود!!!!
 
بالا