منابع کنکور کارشناسی ارشـد شیلات

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زبان انگلیسی تخصصی :
این بخش از آزمون کارشناسی ارشد معمولا منبع مشخصی ندارد و در سالهای گذشته حتی کمتر در مورد شیلات و واژگان اختصاصی آن بود اما از سال ۱۳۸۴ به بعد جنبه شیلاتی آن شدت گرفته است . معمولا جزوه کسانی که در دانشگاه آزاد تهران درس زبان تخصصی را تدریس می کنند طراح زبان هستند . گاهی شایعه می شود که دکتر فاطمی طراح است ولی استفاده از واژه های لاتین و جستجوی معنای آنها معمولا از سوالات مورد علاقه آقای دکتر حسین عمادی است .
اکولوژی دریا :
سوالات این درس به طور کامل از جزوه درسی اکولوژی دریای دکتر نگارستان طرح می شود . معمولا هرساله در این بخش از آزمون ، سوالی در مورد جزر و مد در روزهای متوالی و فاصله آنها و همچنین مفهوم پراکنش لکه ای ( Patchy ) مطرح می گردد . به ویژه بررسی سوالات سالهای پیاپی نشان می دهد که انواع سواحل ، ناحیه بندی ها ، ویژگی هر ناحیه و موجودات و گیاهان شاخص هر ساحل و خصوصیات آن موجودات چه از نظر تغذیه و چه از نظر مورفولوژی مورد توجه طراح بوده و بخش قابل توجه سوالات را تشکیل می دهند .
با تهیه و مطالعه این جزوه بخش بسیار زیادی از سوالات اکولوژی دریا قابل پاسخگویی است و اگر جزوه بدست آمده مربوط به سال جاری باشد ، احتمال پیروزی در این بخش ۱۰۰ % است . همچنین به علت محدود بودن و تکراری بودن بیشتر سوالها ، بالاترین درصد امتحانی داوطلبان کنکور شیلات به اکولوژی دریا اختصاص دارد و به بیان دیگر همه شرکت کنندگان با درصد بالایی این درس را پشت سر می گذارند .
اینجانب زمانی که دانشجوی لیسانس بودم یک نسخه بد خط و پر غلط از این جزوه را تهیه نموده و با تایپ و افزودن عکسهایی ، آن را آراسته و در اختیار دانشجویان قرار دادم که شاید هنوز هم در دسترس باشد .
بیماریها و انگلهای آبزیان :
منبع اصلی طرح سوال برای این درس جزوه درسی استاد دکتر بابامخیر است . هر چند که همان مطالب عینا در کتاب ” بیماریهای ماهیان پرورشی ” نوشته دکتر بابا مخیر و انتشارات دانشگاه تهران وجود دارد اما حجم زیاد کتاب معمولا باعث تردید دانشجویان در استفاده از آن می گردد . راه حل این مشکل نیز آسان است . با نگاهی به سوالات هر ساله این درس ، می توان به ترتیبی منطقی بین تکرار برخی بیماریهای شاخص دست یافت . مثلا در بیشتر سالها انگل مرجانی شکل ، VHS ، IPN ، IHN ، بیماری چرخش ، بیماری زین اسبی ، لرنه آ ، لیگولا ، ایکتیوفتریوس ، بیماری باکتریایی کلیه و آبشش ، بیماریهای ناشی از استرسهای محیطی و غذایی ، شیوه های عمومی مطالعه ماهی بیمار و محیطهای کشت مطرح شده در اول کتاب و . . . تکرار شده اند .
ماهی شناسی :
یکی از دشوارترین بخشهای آزمون کارشناسی ارشد است زیرا حجم وسیعی از مطالب را در خود جای داده است . زمانی سوالهای بخش عمومی ماهی شناسی از جزوه دکتر اردلان طرح می شد و سوالات بخش سیستماتیک آن از جزوه دکتر وثوقی اما با چاپ شدن کتاب ماهی شناسی ترجمه دکتر ستاری ، سوالها از این کتاب طرح می شود . کتاب ماهیان جنوب ایران نوشته صادقی نیز مشکل سوالات سیستماتیک را مرتفع نموده است . همچنین از کتاب ماهیان آب شیرین نیز معمولا در مورد نامهای علمی و برخی ویژگیهای این ماهیان سوالهایی طرح می شد که به مرور زمان تعداد آنها کم شده است . معمولا بخشهای گردش خون و رگها ، استخوان ها ، اعصاب ، دندانها ، پوست و فلس و ساختارهای گوارشی ویژه ؛ هر ساله سوالاتی را به خود اختصاص می دهند . همچنین کلمات انگلیسی نیز در شکل سوالهایی مانند اینکه : وظیفه عضو ( … ) چیست ؟ ، یا ( … ) در کدام قسمت بدن ماهی دیده می شود ؟ و از این قبیل ، مطرح می شوند .
لیمنولوژی :
در زمانی که کتابهای لیمنولوژی وجود نداشتند یعنی قبل از سال ۱۳۸۱ تمامی سوالهای کارشناسی ارشد این درس از جزوه لیمنولوژی ۱ و ۲ دکتر احمدی طرح می شد . اما پس از این تاریخ ساختار سوالها دگرگون گردید و به درستی مشخص نشد که چه کسی طراح سوال است . در هر صورت معمولا افرادی که در دانشگاه آزاد واحد تهران _ شمال ( دربند ) تدریس می کنند طراح سوال هستند و می توان با مقایسه سوالها با جزوه هر استاد پی به طراح واقعی درس لیمنولوژی برد . از این گذشته هنوز هم مطالعه جزوه دکتر احمدی خالی از لطف نیست .
تکثیر و پرورش ماهی :
معمولا سوالهای این درس به طور کامل از جزوه درسی استاد دکتر عمادی طرح می شود که البته برخی کتابهای ایشان نیز مانند تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا و آزاد نوشته لیت ریس و ترجمه حسین عمادی از منابع طرح سوال می باشند . برای موفقیت در این بخش سوالات باید تمام جزوه های ایشان از تکثیر و پرورش ماهی گرفته تا تکثیر و پرورش آبزیان و اصول تغذیه به دقت مطالعه شوند . معمولا هر ساله سوالی در مورد آمار کلی صید یا کشتاب ورزی جهانی در این بخش از سوالها مطرح می شود ناگفته نماند که بر اساس شایعات از امسال (۱۳۸۶) به بعد آقای دکتر عمادی دیگر طراح سوال نخواهند بود و این شایعه ای است که درستی یا نادرستی آن در روز امتحان روشن می شود .



توجه مهم : منابع فوق صرفا پیشنهادی می باشد و تضمینی برای قبولی درآزمون ارشد نمی باشد.

سامانه ملي مقالات و تحقيقات دانشگاهي
سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی
 

گل سرخ 22

عضو جدید
زبان انگلیسی تخصصی :
این بخش از آزمون کارشناسی ارشد معمولا منبع مشخصی ندارد و در سالهای گذشته حتی کمتر در مورد شیلات و واژگان اختصاصی آن بود اما از سال ۱۳۸۴ به بعد جنبه شیلاتی آن شدت گرفته است . معمولا جزوه کسانی که در دانشگاه آزاد تهران درس زبان تخصصی را تدریس می کنند طراح زبان هستند . گاهی شایعه می شود که دکتر فاطمی طراح است ولی استفاده از واژه های لاتین و جستجوی معنای آنها معمولا از سوالات مورد علاقه آقای دکتر حسین عمادی است .
اکولوژی دریا :
سوالات این درس به طور کامل از جزوه درسی اکولوژی دریای دکتر نگارستان طرح می شود . معمولا هرساله در این بخش از آزمون ، سوالی در مورد جزر و مد در روزهای متوالی و فاصله آنها و همچنین مفهوم پراکنش لکه ای ( Patchy ) مطرح می گردد . به ویژه بررسی سوالات سالهای پیاپی نشان می دهد که انواع سواحل ، ناحیه بندی ها ، ویژگی هر ناحیه و موجودات و گیاهان شاخص هر ساحل و خصوصیات آن موجودات چه از نظر تغذیه و چه از نظر مورفولوژی مورد توجه طراح بوده و بخش قابل توجه سوالات را تشکیل می دهند .
با تهیه و مطالعه این جزوه بخش بسیار زیادی از سوالات اکولوژی دریا قابل پاسخگویی است و اگر جزوه بدست آمده مربوط به سال جاری باشد ، احتمال پیروزی در این بخش ۱۰۰ % است . همچنین به علت محدود بودن و تکراری بودن بیشتر سوالها ، بالاترین درصد امتحانی داوطلبان کنکور شیلات به اکولوژی دریا اختصاص دارد و به بیان دیگر همه شرکت کنندگان با درصد بالایی این درس را پشت سر می گذارند .
اینجانب زمانی که دانشجوی لیسانس بودم یک نسخه بد خط و پر غلط از این جزوه را تهیه نموده و با تایپ و افزودن عکسهایی ، آن را آراسته و در اختیار دانشجویان قرار دادم که شاید هنوز هم در دسترس باشد .
بیماریها و انگلهای آبزیان :
منبع اصلی طرح سوال برای این درس جزوه درسی استاد دکتر بابامخیر است . هر چند که همان مطالب عینا در کتاب ” بیماریهای ماهیان پرورشی ” نوشته دکتر بابا مخیر و انتشارات دانشگاه تهران وجود دارد اما حجم زیاد کتاب معمولا باعث تردید دانشجویان در استفاده از آن می گردد . راه حل این مشکل نیز آسان است . با نگاهی به سوالات هر ساله این درس ، می توان به ترتیبی منطقی بین تکرار برخی بیماریهای شاخص دست یافت . مثلا در بیشتر سالها انگل مرجانی شکل ، VHS ، IPN ، IHN ، بیماری چرخش ، بیماری زین اسبی ، لرنه آ ، لیگولا ، ایکتیوفتریوس ، بیماری باکتریایی کلیه و آبشش ، بیماریهای ناشی از استرسهای محیطی و غذایی ، شیوه های عمومی مطالعه ماهی بیمار و محیطهای کشت مطرح شده در اول کتاب و . . . تکرار شده اند .
ماهی شناسی :
یکی از دشوارترین بخشهای آزمون کارشناسی ارشد است زیرا حجم وسیعی از مطالب را در خود جای داده است . زمانی سوالهای بخش عمومی ماهی شناسی از جزوه دکتر اردلان طرح می شد و سوالات بخش سیستماتیک آن از جزوه دکتر وثوقی اما با چاپ شدن کتاب ماهی شناسی ترجمه دکتر ستاری ، سوالها از این کتاب طرح می شود . کتاب ماهیان جنوب ایران نوشته صادقی نیز مشکل سوالات سیستماتیک را مرتفع نموده است . همچنین از کتاب ماهیان آب شیرین نیز معمولا در مورد نامهای علمی و برخی ویژگیهای این ماهیان سوالهایی طرح می شد که به مرور زمان تعداد آنها کم شده است . معمولا بخشهای گردش خون و رگها ، استخوان ها ، اعصاب ، دندانها ، پوست و فلس و ساختارهای گوارشی ویژه ؛ هر ساله سوالاتی را به خود اختصاص می دهند . همچنین کلمات انگلیسی نیز در شکل سوالهایی مانند اینکه : وظیفه عضو ( … ) چیست ؟ ، یا ( … ) در کدام قسمت بدن ماهی دیده می شود ؟ و از این قبیل ، مطرح می شوند .
لیمنولوژی :
در زمانی که کتابهای لیمنولوژی وجود نداشتند یعنی قبل از سال ۱۳۸۱ تمامی سوالهای کارشناسی ارشد این درس از جزوه لیمنولوژی ۱ و ۲ دکتر احمدی طرح می شد . اما پس از این تاریخ ساختار سوالها دگرگون گردید و به درستی مشخص نشد که چه کسی طراح سوال است . در هر صورت معمولا افرادی که در دانشگاه آزاد واحد تهران _ شمال ( دربند ) تدریس می کنند طراح سوال هستند و می توان با مقایسه سوالها با جزوه هر استاد پی به طراح واقعی درس لیمنولوژی برد . از این گذشته هنوز هم مطالعه جزوه دکتر احمدی خالی از لطف نیست .
تکثیر و پرورش ماهی :
معمولا سوالهای این درس به طور کامل از جزوه درسی استاد دکتر عمادی طرح می شود که البته برخی کتابهای ایشان نیز مانند تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا و آزاد نوشته لیت ریس و ترجمه حسین عمادی از منابع طرح سوال می باشند . برای موفقیت در این بخش سوالات باید تمام جزوه های ایشان از تکثیر و پرورش ماهی گرفته تا تکثیر و پرورش آبزیان و اصول تغذیه به دقت مطالعه شوند . معمولا هر ساله سوالی در مورد آمار کلی صید یا کشتاب ورزی جهانی در این بخش از سوالها مطرح می شود ناگفته نماند که بر اساس شایعات از امسال (۱۳۸۶) به بعد آقای دکتر عمادی دیگر طراح سوال نخواهند بود و این شایعه ای است که درستی یا نادرستی آن در روز امتحان روشن می شود .



توجه مهم : منابع فوق صرفا پیشنهادی می باشد و تضمینی برای قبولی درآزمون ارشد نمی باشد.

سامانه ملي مقالات و تحقيقات دانشگاهي
سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی
با سلام و تشکر
اما این منابع مربوط به سالهای قبله الان رشته شیلات گرایش بندی شده و منابع هر گرایش با دیگری متفاوته
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
لیست دروس کارشناسی ارشد گروه شیلات (گرایش تکثیر وپرورش آبزیان دانشکده کشاورزی مازندران)

لیست دروس کارشناسی ارشد گروه شیلات (گرایش تکثیر وپرورش آبزیان دانشکده کشاورزی مازندران)

ترم اول.....روش تحقیق 2واحد نظری......هیدروبیولوژی پیشرفته 2واحدنظری و1واحدعملی.....کاربرد رایانه درعلوم شیلاتی 1واحدعملی.....فیزیولوژی آبزیان2واحد نظری .1واحدعملی...درترم اول مجموع دروس9واحداست...:gol:
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
دوروس ترم 2مهندسی شیلات باگرایش تکثیر وپرورش

دوروس ترم 2مهندسی شیلات باگرایش تکثیر وپرورش

نام درسا_تکثیروپرورش تکمیلی ماهی2واحد نظری و1واحدعملی....تکثیر وپرورش تکمیلی آبزیان 2واحدنظری و1واحدعملی.....تکثیر وپرورش غذای زنده 1واحدنظری و1واحدعملی...درترم دوم2مجموع دروس8واحداست.:gol:
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
دوروس ترم سوم3.....مدیریت بهداشتی مزارع آبزی پروری 1واحدعملی.1واحدنظری...تغذیه تکمیلی آبزیان 1واحدنظری.1واحدعملی..سمینار1واحدنظری....ژنتیک وبیوتکنولوژی آبزیان 1واحدنظری1واحدعملی....مدیریت آبزی پروری2واحدنظری...مجموع دروس ترم سوم9واحدهست...
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
دوروس جبرانی..اصول تکثیروپرورش ماهی 2واحدنظری و1واحدعملی....اصول تغذیه ابزیان 2واحدنظری1واحدعملی....اصول وروش صیدآبزیان2واحدنظری 1واحدعملی..که درمجموع12واحدهست....که انشااللاله بدپاس کردن این واحداکارشناسی ارشدمهندسی شیلات درگرایش تکثیر وپرورش فارغاتحصیل میشوید....به آرزوی موافیقت همه شما....
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
مهندسي شيلات – گرايش تکثير و پرورش آبزيان:برای اون دوستانی که میخوان درارشد گرایش(تکثیروپرورش)برن

مهندسي شيلات – گرايش تکثير و پرورش آبزيان:برای اون دوستانی که میخوان درارشد گرایش(تکثیروپرورش)برن

مهندسي شيلات – گرايش تکثير و پرورش آبزيان
معرفي رشته آموزشي
با توجه به افزايش تقاضاجهت مصرف آبزيان و افزايش جهت و نيز کاهش ذخاير برخي از گونه هاي اقتصادي ماهي وسايرآبزيان و وجود منابع آبي و اراضي فراوان به خصوص در جنوب کشور تکثير و پرورش آبزياندر ايران امري ضروري به نظر مي رسد که انجام فعاليت هاي آبزي پروري بهمنظور برطرفکردن نيازهاي مذکور با تربيت نيروي متخصص شيلاتي امکان پذيرخواهد شد.
اهداف گرايش تکثير وپرورش آبزيان
"دانشجوي رشته شيلات گرايش تکثير و پرورش آبزيان تكنيك و فن تكثير و پرورش ماهي و سايرآبزيان راآموزش مي بيند و در همين زمينه فعاليت مي كند و بنابراين آبزي پروري به عنوان بخش عمده مطالعات دانشجويان اين گرايش مي باشد. و همچنين به بررسي خصوصيات موجودات دريايي به خصوص ماهيان به عنوان يك موجود زنده و ويژگي هاي توليدمثل آنها ميپردازد. گرايش تکثير و پرورش آبزيان مثل ساير گرايشهاي شيلات جزو مهندسي منابع طبيعي محسوب مي شود و در واقع هدف اين گرايش تربيت كارشناسان ومحققان شيلاتي است،افرادي كه بايد عاشق كشف حقايق پديده هاي طبيعي باشند. چون شايد بتوان در رشته هايي كه جنبه فني يا اجرايي دارند بدون عشق و علاقه بسيار موفق گرديد و حتي شغلي نيز درهمان زمينه پيدا كرد اما يك محقق نمي تواند بدون عشق وعلاقه اي وافر با دشواري هاي كارهاي تحقيقاتي و توليدي دست و پنجه نرم كند و درنهايت موفق گردد.

آينده شغلي، بازار كار، درآمد
"اگردانشجوي گرايش تکثير و پرورش آبزيان بخواهد شغلي در ارتباط با گرايش تحصيلي اش پيدا كند،بايد توجه داشته باشد كه فرصت هاي شغلي اين گرايش در ايران در اکثراستان ها و به خصوص بيشتر در نواحي ساحلي كشور مثل استان گيلان، مازندران، سيستان و بلوچستان،هرمزگان، بوشهر و خوزستان وجود دارد به طوري شهرستان چابهار به دليل داشتن شرايط اقليمي خاص توانايي توليد و پرورش آبزيان به خصوص ميگو را 2 بار درسال دارد. عليرغم اين كه مراكز پزشكي معتقدند مصرف آبزيان نسبت به ساير موادپروتئيني از مزيتهاي فراواني برخوردار است و حتي آن را "غذاي سلامتي"مي نامند، اما اين مواد در كشور ما مورد استقبال قرار نگرفته است. چرا كه از يك سوم مردم به درستي موادغذايي دريايي را نمي شناسند و از سوي ديگر اين دسته از موادغذايي گران مي باشند.در اين ميان فارغ التحصيلان گرايش تکثير و پرورش آبزيان بافعاليت در مراكز تکثير وپرورش ماهي و همچنين تحقيق بر روي ارزش مواد غذايي دريايي و انتشار اين تحقيقات دررسانه هاي گروهي مي توانند نقش موثري در كاهش موانع فوق داشته باشند. "علاوه بر كار در شيلات فارغ التحصيلان اين گرايش مي توانند درحفظ بعضي از گونه هاي آبزيان كه در حال انقراض هستند مثل ماهي ازون برون و يا لابستر كار بكنند و مهمتراز همه اين كه ما بايد به ياري كارشناسان زيست دريا يك اطلس دقيق در مورد گونه هاي آبزيان موجود در آبهاي كشورمان تهيه كنند تا از گونه ها و در واقع منابع دريايي موجود در كشورمان باخبر شويم، "با توجه به اين كه صنعت آبزي پروري و استفاده از منابع آبي در برنامه توسعه اقتصادي دولت جايخاصي را به خود اختصاص دادهاست، اميد است كه كارشناسان اين گرايش بتوانند درزمينه هاي فوق مشغول به كارگردند."
خدمات آموزشي
1. آشنايي بابيولوژي و اکولوژي انواع موجودات آبزي به خصوص ماهيان
2. آشنايي وکسب مهارت در زمينه تکثير و پرورش ماهيان زينتي، سردابي وگرمابي
3. آشنايي وکسب مهارت در زمينه تکثير و پرورش سخت پوستان و نرم تنان بويژه ميگو و صدف هاي مرواريدساز
4. اجراي بخش عملي و کارگاهي دروس تخصصي
5. گذراندن دوره کارورزي جهت تکثير و پرورش آبزيان پرورشي در مراکز تکثير و پرورش شيلاتي يا مراکزتحقيقاتي شيلات و کسب تجارب مفيد و ارزنده در اين زمينه دانشجويان پس از گذراندن 21واحد دروس عمومي، 39 واحددروس علوم پايه و 25 واحد دروس اصلي فرآوري محصولات شيلاتي و همچنين با گذراندن 53واحد دروس تخصصي به صورت نظري و عملي آموزش مي‌بينند.طول دوره 7 ترم است و فارغ‌التحصيلان به دريافت درجه مهندسي شيلات در گرايش تکثير وپرورش آبزيان نايل مي‌شوند.
 

mehdighaz

عضو جدید
زبان انگلیسی تخصصی :
این بخش از آزمون کارشناسی ارشد معمولا منبع مشخصی ندارد و در سالهای گذشته حتی کمتر در مورد شیلات و واژگان اختصاصی آن بود اما از سال ۱۳۸۴ به بعد جنبه شیلاتی آن شدت گرفته است . معمولا جزوه کسانی که در دانشگاه آزاد تهران درس زبان تخصصی را تدریس می کنند طراح زبان هستند . گاهی شایعه می شود که دکتر فاطمی طراح است ولی استفاده از واژه های لاتین و جستجوی معنای آنها معمولا از سوالات مورد علاقه آقای دکتر حسین عمادی است .
اکولوژی دریا :
سوالات این درس به طور کامل از جزوه درسی اکولوژی دریای دکتر نگارستان طرح می شود . معمولا هرساله در این بخش از آزمون ، سوالی در مورد جزر و مد در روزهای متوالی و فاصله آنها و همچنین مفهوم پراکنش لکه ای ( Patchy ) مطرح می گردد . به ویژه بررسی سوالات سالهای پیاپی نشان می دهد که انواع سواحل ، ناحیه بندی ها ، ویژگی هر ناحیه و موجودات و گیاهان شاخص هر ساحل و خصوصیات آن موجودات چه از نظر تغذیه و چه از نظر مورفولوژی مورد توجه طراح بوده و بخش قابل توجه سوالات را تشکیل می دهند .
با تهیه و مطالعه این جزوه بخش بسیار زیادی از سوالات اکولوژی دریا قابل پاسخگویی است و اگر جزوه بدست آمده مربوط به سال جاری باشد ، احتمال پیروزی در این بخش ۱۰۰ % است . همچنین به علت محدود بودن و تکراری بودن بیشتر سوالها ، بالاترین درصد امتحانی داوطلبان کنکور شیلات به اکولوژی دریا اختصاص دارد و به بیان دیگر همه شرکت کنندگان با درصد بالایی این درس را پشت سر می گذارند .
اینجانب زمانی که دانشجوی لیسانس بودم یک نسخه بد خط و پر غلط از این جزوه را تهیه نموده و با تایپ و افزودن عکسهایی ، آن را آراسته و در اختیار دانشجویان قرار دادم که شاید هنوز هم در دسترس باشد .
بیماریها و انگلهای آبزیان :
منبع اصلی طرح سوال برای این درس جزوه درسی استاد دکتر بابامخیر است . هر چند که همان مطالب عینا در کتاب ” بیماریهای ماهیان پرورشی ” نوشته دکتر بابا مخیر و انتشارات دانشگاه تهران وجود دارد اما حجم زیاد کتاب معمولا باعث تردید دانشجویان در استفاده از آن می گردد . راه حل این مشکل نیز آسان است . با نگاهی به سوالات هر ساله این درس ، می توان به ترتیبی منطقی بین تکرار برخی بیماریهای شاخص دست یافت . مثلا در بیشتر سالها انگل مرجانی شکل ، VHS ، IPN ، IHN ، بیماری چرخش ، بیماری زین اسبی ، لرنه آ ، لیگولا ، ایکتیوفتریوس ، بیماری باکتریایی کلیه و آبشش ، بیماریهای ناشی از استرسهای محیطی و غذایی ، شیوه های عمومی مطالعه ماهی بیمار و محیطهای کشت مطرح شده در اول کتاب و . . . تکرار شده اند .
ماهی شناسی :
یکی از دشوارترین بخشهای آزمون کارشناسی ارشد است زیرا حجم وسیعی از مطالب را در خود جای داده است . زمانی سوالهای بخش عمومی ماهی شناسی از جزوه دکتر اردلان طرح می شد و سوالات بخش سیستماتیک آن از جزوه دکتر وثوقی اما با چاپ شدن کتاب ماهی شناسی ترجمه دکتر ستاری ، سوالها از این کتاب طرح می شود . کتاب ماهیان جنوب ایران نوشته صادقی نیز مشکل سوالات سیستماتیک را مرتفع نموده است . همچنین از کتاب ماهیان آب شیرین نیز معمولا در مورد نامهای علمی و برخی ویژگیهای این ماهیان سوالهایی طرح می شد که به مرور زمان تعداد آنها کم شده است . معمولا بخشهای گردش خون و رگها ، استخوان ها ، اعصاب ، دندانها ، پوست و فلس و ساختارهای گوارشی ویژه ؛ هر ساله سوالاتی را به خود اختصاص می دهند . همچنین کلمات انگلیسی نیز در شکل سوالهایی مانند اینکه : وظیفه عضو ( … ) چیست ؟ ، یا ( … ) در کدام قسمت بدن ماهی دیده می شود ؟ و از این قبیل ، مطرح می شوند .
لیمنولوژی :
در زمانی که کتابهای لیمنولوژی وجود نداشتند یعنی قبل از سال ۱۳۸۱ تمامی سوالهای کارشناسی ارشد این درس از جزوه لیمنولوژی ۱ و ۲ دکتر احمدی طرح می شد . اما پس از این تاریخ ساختار سوالها دگرگون گردید و به درستی مشخص نشد که چه کسی طراح سوال است . در هر صورت معمولا افرادی که در دانشگاه آزاد واحد تهران _ شمال ( دربند ) تدریس می کنند طراح سوال هستند و می توان با مقایسه سوالها با جزوه هر استاد پی به طراح واقعی درس لیمنولوژی برد . از این گذشته هنوز هم مطالعه جزوه دکتر احمدی خالی از لطف نیست .
تکثیر و پرورش ماهی :
معمولا سوالهای این درس به طور کامل از جزوه درسی استاد دکتر عمادی طرح می شود که البته برخی کتابهای ایشان نیز مانند تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا و آزاد نوشته لیت ریس و ترجمه حسین عمادی از منابع طرح سوال می باشند . برای موفقیت در این بخش سوالات باید تمام جزوه های ایشان از تکثیر و پرورش ماهی گرفته تا تکثیر و پرورش آبزیان و اصول تغذیه به دقت مطالعه شوند . معمولا هر ساله سوالی در مورد آمار کلی صید یا کشتاب ورزی جهانی در این بخش از سوالها مطرح می شود ناگفته نماند که بر اساس شایعات از امسال (۱۳۸۶) به بعد آقای دکتر عمادی دیگر طراح سوال نخواهند بود و این شایعه ای است که درستی یا نادرستی آن در روز امتحان روشن می شود .



توجه مهم : منابع فوق صرفا پیشنهادی می باشد و تضمینی برای قبولی درآزمون ارشد نمی باشد.

سامانه ملي مقالات و تحقيقات دانشگاهي
سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی

با سلام خدمت شما.میخواستم بپرسم کارشناسی شیلات ارشد چه رشته هایی میتونه شرکت کنه؟
 
بالا