مقایسه [ عمران و نقشه برداری ]

مجتبی اس

عضو جدید
به نظر شما عمران بهتره یا نقشه برداری؟ چرا؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

سرزده

عضو جدید
سلام جوون

سلام جوون

من خیلی از رشته عمران یا سایر زیر مجموعه های این رشته اطلاعی ندارم ولی دو تا اشکال به موضوع شما وارده:
1- اینکه همه رشته ها خوب هستند و نباید بین آن ها مقایسه کرد (مگر در زمان اینکه شما بخواهید یکی از این دو رشته را انتخاب کنید)
2- اگر قصد مناظره (کل کل) دارید بهتر بود این موضوع را در قسمت عمران مطرح تا بزرگان آن رشته نیز نظرات خود را بیان کنند (البته باید ادامه کار را دید)
در کل نظر بنده نسبت به موضوع شما از این قرار است که دروس رشته نقشه برداری سنگین تر ولی دارای زمینه کار و فعالیت بیشتری (نسبت به فارغ التحصیلان رشته عمران) است، یک نقشه بردار با زحمت کمتری می تواند دروس تخصصی رشته عمران را فرا گرفته و در هر دو زمینه فعالیت کند ولی مهندسی که در رشته عمران تحصیل کرد باید زحمت بیشتری را متحمل شود تا بتواند دروس تخصصی رشته نقشه برداری را فرا بگیرد.
.
.
اینم عکس یه خلبان ماهر ایرانی...
98187597401710473364.jpg
امام حسین (علیه السلام): مومن هیچگاه کاری نمی کند که بخواهد بخاطر آن عذرخواهی کند
 

مجتبی اس

عضو جدید
ولی طبق تجربه ای که بنده دارم جای پیشرفت بچه های عمران خیلی بازتره تا نقشه برداری
 

سرزده

عضو جدید
سلام بر گهواره نشینان پیر جماران

سلام بر گهواره نشینان پیر جماران

این سخن شما احتمالاً یا در یک جمع خاصی بوده یا از یک سری افراد رشته عمرانی یا در یک بازه زمانی کم انجام شده.
در تمامی کارهای ساختمانی ابتدا نقشه بردار وارد کار می شود و اگر تأیید نقشه بردار نباشد یک مهندس عمران نمی تواند کار خود را ادامه دهد (برای ساختمان ها)
یک نقشه بردار اگر واقعاً در رشته خود تبهر داشته باشد در چندین ارگان مختلف می تواند فعالیت کند (ارتش، سپاه، نیرو انتظامی و راهنمایی و رانندگی، شهرداری، استانداری، مراکز آماری، سازمان آب و...) به عنوان کارشناس و یا مسئول یک پروژه خاص (البته یک مهندس عمران نیز در برخی از این موارد حضور دارد ولی می توان گفت که نقش یک نقشه بردار در تصمیم گیری ها پر رنگ تر می باشد
در یک پروژه عمرانی چند نوع مهندس مشغول کار هستند، ولی سنگین ترین وظیفه را آن کسی بر عهده دارد که کارهای زیر بنایی آن پروژه را انجام می دهد (راه، پل، سازه های مختلف دیگر)
اکثر نقشه بردارها در پروژه ها حکم مهندس ناظر را دارند.
البته ممکن است در ابتدای کار انسان با یک سری مشکلات روبرو شود ولی اگر دنبال یک آینده آسان هستی باید سختی ابتدای راه را تحمل کنی، اکثر پروژه های جنوب(مخصوصاً عسلویه) نقشه برداران مشغول کار هستند (خوب درآمد میلیونی هم دارند و نیم از ماه هم در اختیار خودشونن، البته منم شنیدم ولی از چندین نفر)

به هر حال باید دید خودتو یکپارچه کنی چون هم نخبه عمرانی داریم و عم نخبه نقشه برداری و کار فعالیت برای هردو رشته وجود داره

به امید سربلندی همه جوونا... ;););)
 

مجتبی اس

عضو جدید
اولا که من 7 سال کار میکنم و بازه زمانی بنده کوتاه نیست در تمامی زمینه های نقشه بردازی اعم از راهسازی پل سازی کانال ابنیه و... کار کردم ولی در تمامی کارگاه ها مهندس ارشد کارگاه یکی از بچه های عمران درسته که کار ما مهندسی تر و سختر و زیر بنایی تره ولی در کشور ما روال کار بر این مبنا است که رییس کارگاه یا مدیر پروژه را از عمران انتخاب میکنن پس بصورت ناسیونالیستی به قضیه نگاه نکن واقع گرا باش من خودم در مرز ایران و اذربایجان کار کردم ولی باز هم نقشه بردار بودم و دستورات از طرف رییس کارگاه صادر میشد درسته درامد خوبی داشتم و الانم در تهران درامد خوبی دارم ولی منظور من مسایل مالی نیست بلکه مسیایل مدیریتی است پسر جان
 

سرزده

عضو جدید
سلام جوون

سلام جوون

آقا مجتبی ترمز کن باهم بریم
خوب من فکر کردم شما دانشجویی (مثل خودم)، استاد ما که از نقشه برداری سوال ازش میشه میگه من خودم چند بار مسئول پروژه بودم و در کل توانایی فرد را ملاک کار، که حرف صحیحه، قبول داری؟
عنوان تاپیک شما"مقایسه رشته عمران و نقشه بردرای" و موضوع خاصی را مطرح نکردید، اگر منظور خاصی دارید بیان کنید تا بحث کنیم، بنظر من بهتر این موضوع را به چند دسته تقسیم کنیم:
1- علاقه به رشته
2- درآمد بالا
3- فقط کسب کار(بازار کار)
4- مدیریت یک پروژه توسط یک مهندس نقشه بردار یا یک مهندس عمران؟
 
آخرین ویرایش:

تا اسمان

عضو جدید
سلام بر مجتبی عزیز من بین دو رشته قضاوت نمیکنم هر دو خوبه ولی میدونم اگر می خواهی موفق باشی از این شاخه به اون شاخه نپر یکی را بگیر تا به جای که می خواهی برسی
 

مجتبی اس

عضو جدید
هدف من از طرح این موضوع این بود که ببینم قبل از اینکه نظر خودمو بگم نظر بقیه چیه و توصیه کنم به بچه ها اگه میخوان ادامه تاحصیل بدن یا بیان تو بخش اجرا تو قسمت عمران وارد شن چون بچه های نقشه برداری میتونن کار بچه های عمرانم تو پروژه ها انجام بدن عزیز جان
 

salar-fa

عضو جدید
نقشه برداری

نقشه برداری

با سلام خدمت دوستان نقشه بردار.به نظر شما یه مهندس عمران چه چیزایی رو باد از نقشه برداری بلد باشه به صورت کلی؟
 

rasoul2023

عضو جدید
یه مهندس عمران :
1-باید خیلی تلاش کنه تا یه توتال یا تئودولیت را بتونه تراز کنه .
2 - یه مهندس عمران باید خیلی تلاش کنه که بتونه شاخص را محض رضای خدا یه بار درست بخونه .
3- یه مهندس عمران باید سر متر را خوب بگیره تا نقشه بردار به کارش برسه .
4- یه مهندس عمران باید توجه داشته باشه با گذروندن 3 4 واحد نقشه برداری نقشه بردار نمیشه پس کمتر ادعا کنه که میفهمه نقشه بردار داره چی میگه و هی الکی کلشو بالا پایین نکنه .
5- یه مهندس عمران باید کمتر تو دست و پای نقشه بردارا بپیچه چون آخرش نقشه بردارا اوسکولش میکنند ( از خصوصیات بچه ها نقشه برداری محض تفریح ) .
6- یه مهندس عمران در نهایت نقشه بردار نمیشه .

امیدوارم که بهتون برنخورده باشه دوست عزیز نقشه برداری عشق هستش نه کار .
 

Ehsan.Ha

متخصص نقشه برداری
کاربر ممتاز
دوست من حواس مواست رو جم کن اینجا این رفیق ما تنها نیس. بعد هم چیزی دیگه نمونده که تکنلوژی به جایی برسه که توتال موتال جمع شه و همه چی با GPS توسط اوپراتورهای عادی انجام شه اون وقت دیگه باید بری فوق بخونی چون لیسانس رو دیگه خود تکنلوژی ساپورت می کنه. سوم اینجا سره کوچمون آموزش نقشه برداری و توتال یاد میدن! ما هم سره سه سوت بلد شدیم! خداییش چند ثانیه می تونی توتال رو ایستگاه بذاری؟ می خوای استک اوت کنی من با دو حرکت برسم سره نقطه ؟ ضمنا داداشی دوست من زیاد سربسره مهندسای عمران هم نذار.

می دونی تو حرفه مهندسی تجربه خیلی حرف اول رو میزنه خودمونیم مهندسای عمران و نقشه برداری که تازه فارغ التحصیل میشن چقدر از کار میدونن؟ ما که 10 15 ساله کار میکنیم هنوز خیلی چیزا باید کسب کنیم.
 
آخرین ویرایش:

rasoul2023

عضو جدید
بله دوست عزیز ما تا آخر عمرمون هم که تجربه کسب کنیم تجربمون کمه و این به خاطر بی نهایت بودن علم هستش پس برای اینکه جایی ضایع نشیم مثل مرد از عبارت نمی دونم استفاده کنید و اینا همیشه مد نظر داشته باشید که ندانستن عیب نیست نپرسیدن عیب است تجربه هم اکتسابی هستش عمر ما هم اونقدر نیست که بخواهیم همه ی اونو کسب کنیم پس از تجربه دیگران استفاده میکنیم . من شخصا تا چیزیو ندونم ، میگم نمیدونم ولی اکثر مهندسای عمران ادعای بیخودی دارند خدا را شکر مهندس عمرانی هم که نقشه برداری بدونه من که ندیدم ( خداییش نقشه برداری بدونه نه اینکه عامل یا اپراتور باشه ) در مورد تکنولوژی ( نه تکنلوژی) هم باید بگم GPS چیز زیاد شاخی نیست برادر تجزیه و آنالیز مشاهدات ماهواره مهم هستش که باید یه کوچولو نرم افزار و یکم زبان تخصصی و تجربه چاشنی کار کنی .خوب اپراتور هم زیاد هست عملیات میدانیش با اونا اینا را گفتم که بدونید به هر اپراتوری نگیم نقشه بردار .

از توجه شما متشکرم .
 

Ehsan.Ha

متخصص نقشه برداری
کاربر ممتاز
من پیشبینی می کنم تا چند سال آینده سیستم (LPS (LOCAL POSITION SYSTEM فراگیر بشه و به این صورت که سه تا فرستنده مثله بیسیم بذاری رو بنچ مارکها (مثه سه ماهواره GPS) و یه تبلت که متصل به یه ژالن هستش رو بگیری دستت به طوری که هر کجا نوک ژالن اشاره کنه رو تبلت مختصاتش رو ببینی و همزمان برداشت و یا نقطه پیاده کنی. اون وقت دیگه مگه فقط توتالهای لیزری کاربرد داشته باشن.
 
آخرین ویرایش:

rasoul2023

عضو جدید
متشکرم دوست عزیز استفاده کردم لطفا در مورد LPS منابع قرار بدید چون تا حالا چیزی در موردش نمیدونستم و جستجو هم نتیجه ای نداشت . البته برای برداشتها با دقت حدوی یک سانتی متر روش RTK در حال حاضر اجرایی هستش .
اطلاعات بیشتر در مورد RTK در سایت جامعه گفته شده .
http://geo-app.ir/index.php?topic=28.0
 
آخرین ویرایش:

سرزده

عضو جدید
سلام
به نظر من یک مهندس عمران با موارد زیر باید آشنایی داشته باشه:
دو نرم افزار کاربردی و تخصصی و یک نرم افزار محاسباتی (ریاضی) یا برنامه نویسی
درس نقشه برداری یک و دو (مخصوصاً پیمایش)
درس تئو خطا ( عوامل ایجاد خطا و برطرف کردن خطای نقاط)
درس ژئودزی ( حرکات زمین، نقاط ثقل، نوع خاک و...)
و چند درس دیگه
در ضمن ابزاری مانندGPS نیز دارای مشکلاتی می باشد، تغییر سطح مبنای مقیاس، یا خطاهای مغناطیسی و...

در کل اگر بخواهید یه نقشه بردار ماهر شوید باید یه چیزی حدود 7تا10 درس رشته نقشه برداری رو یاد بگیرید.
البته خود فارغ التحصیلان رشته نقشه برداری تسلط کامل به خیلی از دروس ندارن ولی با توجه به جزوات و آشنایی اولیه راحتر می توانند از پس مشکلات خودشون بر بیان که این موضوع نیز برای یک مهندس نقشه برداری که می خواهد عمران را یاد بگیرد نیز صادق است.
حالا دوست گرامی شما بفرمایید اگر یه مهندس نقشه برداری بخواهد کارهای رشته شما رو انجام بده باید از چه مسائلی اطلاع داشته باشه ( مقاومت مصالح، استاتیک و...) مقدار آشنایی را نیز لطفاً بفرمائید.
باتشکر
 

salar-fa

عضو جدید
کتاب شمس نو بخت چطوره این چیزایی که گفتینو داره؟
با توجه به اینکه رشته عمران رشته وسیعیه و قسمتهای مختلفی رو از کارهای عمرانی پوشش میده بستگی به علاقه شما
داره؟؟بگین علاقتون تو چه زمینه ای هست تا شاید کمکی کرده باشم
 

سرزده

عضو جدید
سلام
با این کتاب تا حالا سرو کار نداشتم ولی کلا کتاب چون حجمش زیاده (از نظر من) خوندنش سخته اگر بتونی از جزوه های دوستان نقشه بردارتون استفاده کنید بهتره.
در رابطه با راه آهن و حفاری آیا اطلاعی داری که زیر مجموعه چه رشته ای؟
 

salar-fa

عضو جدید
سلام
با این کتاب تا حالا سرو کار نداشتم ولی کلا کتاب چون حجمش زیاده (از نظر من) خوندنش سخته اگر بتونی از جزوه های دوستان نقشه بردارتون استفاده کنید بهتره.
در رابطه با راه آهن و حفاری آیا اطلاعی داری که زیر مجموعه چه رشته ای؟
با سلام
فکر میکنم راه آهن از زیر مجموعه های گرایش راه و ترابری در کارشناسی ارشد مهندسی عمرانه ولی حفاری رو اطلاع دقیقی ندارم
نه اینکه بی ربط به مهندسی عمران باشه ولی فکر کنم بیشتر به مهندسی معدن مربوط باشه.
 

سجاد بی

عضو جدید
ببینید اگه میخواین فقط کار خودتون رو رابندزین اون 2یا 3 واحدتون رو با یک استاد نقشه بردار بگذرونید اما اگه میخواین پروژه نقشه برداری بگیرین باید یکی دو سه سالی براش زحمت بکشین اونم در زمینه عمومی ......البته به عواقبش هم فکر کنید چون خسارتش خیلی ............ زیاده انقدر مهندسین مشاور گیر میدن تا خودت سوتی بدی در هر کجای ایران عزیزمون خدمت کنی موفق باشی چه نقشه برداری باشه یا پدرش عمران
 

سجاد بی

عضو جدید
دوست عزیزتو شهر ما اینا واسمون امون نذاشتن واسه 100000تومن دوربین رو کولشون میذارن دلو به کوه میذن اونم با دوربین سندیمگ چینی ....... بگو که هر چی بگی کمه .... فکر میکنن دوتا پیمایش بلدن شدن نقشه بردار ...من تو دانشگاه نمی تونستم فرق تئودلیت با نیوو را به اینا بگم چون فکر میکنن توتال دیگه اخرشه ......... ما که این همه تو کارگاه کار میکنیم کمتر جایی توتال میبریم ا
 

faezeh mirzadeh

عضو جدید
اووووووووووه بابا انقد این عمرانی ها رو نیارین پایین من خودم دانشجوی نقشه ام اما از همه شنیدم که عمران (به قول آقا مجتبی از لحاظ مدیریتی) خیلی بهتره.
تازه باز شنیدم برا خانوما تو نقشه برداری جای پیشرفت نیست و تو بازار کار جذب نمیشن :(
من الان تو مرز افسردگیم تورو خدا اگه این چیزا حقیقت داره من برم عمران. من الان کاردانیم میتونم برا کارشناسی عمران رو بردارم.
اکه واقعا تو نقشه دور دوره خانوما نیس خب ما نیایم
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
اووووووووووه بابا انقد این عمرانی ها رو نیارین پایین من خودم دانشجوی نقشه ام اما از همه شنیدم که عمران (به قول آقا مجتبی از لحاظ مدیریتی) خیلی بهتره.
تازه باز شنیدم برا خانوما تو نقشه برداری جای پیشرفت نیست و تو بازار کار جذب نمیشن :(
من الان تو مرز افسردگیم تورو خدا اگه این چیزا حقیقت داره من برم عمران. من الان کاردانیم میتونم برا کارشناسی عمران رو بردارم.
اکه واقعا تو نقشه دور دوره خانوما نیس خب ما نیایم

با سلام .........
بنده نظر خودم رو خدمت شما عرض می کنم ........و پیشنهاد من برای شما ........... گرایش جی آی اس هستش ....... در ادامه تحصیل تون ........ به مراتب .......... برخورد کمتر ، استرس کمتر ، مکانی راحتر جهت کار ، ساعت کاری منظم تر ، را خواهید داشت .......
رشته عمران ........برای آقایان ....درگیر در این کار ........اصلا بدون استرس .......... نمیشه ........ و به نظر بنده ........این شرایط برای خانم ها .......بسیار می تونه بدتر باشه .......... چون اصلا کار رو از نزدیک لمس نکردن .............اما در رشته نقشه برداری گرایش جی آی اس ......... شما به توجه به اینکه الان ..........دیگه اداراتی مثل راه و شهرسازی تا جایی که بنده اطلاع و خیلی از اداره دیگه .......... دارن میرن به سمت جی آی اس .......... چون دیگه روشهای سنتی پاسخ گو نیست ........و مشکلات زیادی رو با روش قدیمی در پیش رو دارند....... با این تقاسیر .........اگر برای کار کردن پافشاری دارید.......... در این رشته به کار می رسید.......در مکانی ........آرم و جدا از استرس ..............بدرود.
 
آخرین ویرایش:

faezeh mirzadeh

عضو جدید
با سلام .........
بنده نظر خودم رو خدمت شما عرض می کنم ........و پیشنهاد من برای شما ........... گرایش جی آی اس هستش ....... در ادامه تحصیل تون ........ به مراتب .......... برخورد کمتر ، استرس کمتر ، مکانی راحتر جهت کار ، ساعت کاری منظم تر ، را خواهید داشت .......
رشته عمران ........برای آقایان ....درگیر در این کار ........اصلا بدون استرس .......... نمیشه ........ و به نظر بنده ........این شرایط برای خانم ها .......بسیار می تونه بدتر باشه .......... چون اصلا کار رو از نزدیک لمس نکردن .............اما در رشته نقشه برداری گرایش جی آی اس ......... شما به توجه به اینکه الان ..........دیگه اداراتی مثل راه و شهرسازی تا جایی که بنده اطلاع و خیلی از اداره دیگه .......... دارن میرن به سمت جی آی اس .......... چون دیگه روشهای سنتی پاسخ گو نیست ........و مشکلات زیادی رو با روش قدیمی در پیش رو دارند....... با این تقاسیر .........اگر برای کار کردن پافشاری دارید.......... حتی در این رشته به کار می رسید.......در مکانی ........آرم و جدا از استرس ..............بدرود.

ممنون از راهنماییتون خودمم از خیلیا تعریف جی ای اس رو شنیدم.
 
بالا