[ مقاله ] ژئوتکستایل و کاربرد آن

shahram_anvar

عضو جدید
کاربر ممتاز
ژئوتکستایل که بآن زمین پارچه - بافته اجرائی - پارچه ساختمانی - فیلتر پارچه ای - پارچه مصنوعی و ...گفته میشود , صفحات نفوذ پذیری هستند که از الیاف پلی استر یا پلی پروپیلن به دو صورت کلی بافته نشده Nonwovenو بافته شدهWoven ساخته میشود.از این مواد به دلیل داشتن خصوصیاتی مانند اجرای بسیار سریع , راحت , وزن کم , مقاومت بالا, هزینه کم , پایداری طولانی مدت ده ها ساله ,تخریب کمتر طبیعت , یکنواختی در اجراء و سایر ویژگی های آن باعث شده که در اکثر کشور ها مورد استفاده بیشتری قرار گیرد. در نوع بافته نشده توده ای از الیاف با استفاده از فشار مکانیکی (سوزنی) Needlepunch به هم اتصال یافته و یا با استفاده از حرارت , چسب های شیمیایی تولید میگردد
"خواص اصلی و ویژه ژئوتکستایل:"
1- دارابودن مقاومت بالا و Elongation بسیار بالا که این دو مورد امکان جذب مقادیر انرژی زیادی را به ژئوتکستایل می-دهند.
2- مقاومت بسیار عالی در برابر صدمات حین کار و نصب (Puncture resistance)
3- طول عمر بالا، تحقیقات طول عمر زیاد را تخمین می¬زنند.
4- خواص هیدرولیکی عالی و یکنواخت که شما را قادر می¬سازد تا جریان زیادی آب را جابجا کرده و کنترل نمایید
5- مقاومت بسیار بالا در برابر ساییدگی
6- شکل یکنواخت، بدین¬معنی که تمام سطح تولیدشده دارای کیفیت، بافت و ظاهر یکنواختی است یعنی تمامی خواص دینامیکی و هیدرولیکی ذکرشده در تمام سطح ثابت است.
7- در روند تولید این محصول از الیاف پلی استر و یا پلی¬پروپیلن با طول کم استفاده می¬شود (Max : 80 mm) و این خاصیت را خواهد داشت که محصول تولیدشده دارای کشش طولی و عرضی یکسان باشد، درصورتیکه غیر از این باشد(مانند محصولات مشابه که از الیاف طویل در راستای طولی استفاده می¬شود) ژئوتکستایل در جهات مختلف رفتارهای متقارن و یکسانی نشان نمی¬دهد.
8- بعلت استفاده از الیاف با طول کوتاه (Max : 80 mm) و بافت ویژه و مکانیزه¬ای که این محصول دارد به هیچ¬وجه(چه در حالت عادی و چه در شرایط سخت نصب) رشته رشته نشده و از انسجام ژئوتکستایل نمی¬کاهد.
9- کلیه محصولات لایی گستر نسبت به اسیدها، الکالین¬ها و قارچ¬ها مقاومت داشته و پوسیدگی در آن نیز بی-معناست.
* ژئوتکستایل ضمن ایجاد یک لایه پوسته مقاوم میان لایه¬های ناپیوسته خاکی و قطعات سازه¬ای ساختمانی موجب پخش یکنواخت نیروهای داخلی و تنشهای بین لایه¬ها و قطعات می¬گردد.
* استفاده از ژئوتکستایل در لایه¬های خاک موجب افزایش طول عمر مسیر، کاهش زمان اجرا، جلوگیری از مخلوط شدن دانه¬های خاک، قابلیت عبوردادن آب و درمجموع باعث افزایش مقاومت و راندمان سازه می¬گردد.
"کاربردهای ژئوتکستایل Geotextile"
از اهم موارد استفاده از ژئوتکستایل می¬توان به موارد زیر اشاره کرد :
-لایه محافظ (Protection)
-جداسازی ((Separation
-ساختمان¬سازی(Construction)
-سیستم¬های مدفون(Ground system)
-زهکشی و فیلترکردن (Filtration / Drainage )
-سازه¬های هیدرولیکی
-محل¬های دفن زباله ( Land Fills )
-تقویت یا مسلح¬سازیReinforcement) (
لایه محافظ (Protection)
- کاربرد ژئوتکستایل برای محافظت از لایه¬های آسیب¬پذیر مانند Geomembraine یا همان لایه¬های عایقی در كانالهای آبرسانـی , مخازن آب , درياچه‌های مصنوعــی , حوضچه‌های پرورش ماهــی و دفع فاضلاب شهری می¬باشند.


1907336_582013935231274_5901099268364236031_n.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

vahid-vezaee

عضو جدید
سلام.البته در برابر حیوانات جونده بسیار آسیب پذیر میباشد .وباید در برابر حفاظ فزیکی هم دفت شود چون امکان خارج شدن ار آن بسیار مشکل است
 
بالا