مقاله آموزش نصب و راه اندازی سیستم های اعلام سرقت (دزدگیر منازل و اماکن) و معرفی تجهیزات

farvardin_2

عضو جدید
مقدمه :

در اماکن و ساختمانها در مواقع تعطيلي وعدم فعاليت جهت کنترل و حفاظت در برابر ورود غير مجاز به ساختمان و اطلاع دادن به نگهبان و به صدا در آوردن آژير خطر در صورت بروز سرقت سيستمهايي نصب مي گردد که قادرند حرکت انسان را توسط سنسورهايي تشخيص داده و با گزارش دادن آن به يک مرکز کنترل الکترونيکي باعث به صدا در آمدن آژيرها و تلفن زدن به افراد يا محلهاي از پيش تعيين شده جهت جلوگيري از سرقت شوند. تجهيزات اصلي که در اين سيستمهاي اعلام سرقت مورد استفاده قرار ميگيرند به شرح زير مي باشند:

- دتکتورهاي حرکتي(sensor)(Motion detector)
- دتکتورهاي شکستن شيشه (Glass break Detector)
- آژيرها (sounder)(siren)
- تلفن کننده (dialler)
- سيستم کنترل از راه دور (remote control)
- باطري هاي اضطراري (back up battery)
- تابلو کنترل مرکزي (control panel)

دتکتورهاي حرکتي :
از اين دتکتورها که به عنوان سنسور مادون قرمز يا چشمي نيز ياد مي شود و در سيستمهاي اعلام سرقت براي تشخيص حرکت در يک منطقه مشخص که تحت پوشش ديد چشمي قرار دارد استفاده مي گردد . از آنجاکه بدن موجودات زنده به دليل وجود حرارت از خود اشعه مادون قرمز (infrared) پخش مي کند از اين خاصيت براي تشخيص حرکت در اين سنسورها استفاده شده است. قسمت اصلي سنسورها از يک ماده کريستالي به ابعاد ۴/۳ * ۱ ميلي متر تشکيل شده است که در اثر برخورد اشعه مادون قرمز روي آن يک شارژ سطحي ايجاد مي شود و هرگونه تغييرات در مقدار اشعه تابيده شده بر روي اين ماده باعث تغيير شارژ الکتريکي آن شده وسيگنالي ايجاد ميشود .
در عمل از دو عدد ماده کريستالي که به صورت متقابل وبا فاصله يک ميليمتر بسته شده اند استفاده مي گردد تا نويزهاي حاصل از برخورد نور خورشيد يا لرزش و تغيير دما خنثي شوند اين دو عنصر با مداري مشابه شکل زير به يک ترانزيستورFET بسته مي شوند و در مجموع يک عنصر ۳ پايه براي اتصال به تقويت کننده و مقايسه کننده ايجاد مي شود. روي سنسورها دريچه اي براي محدود کردن مقدار اشعه ورودي از جنس پلي اتيلن شفاف وجود دارد.

به اين عنصر سه پايه که داراي دو المان حساس به اشعه مادون قرمز مي باشد passiveinfrared) PIR) يا سنسور PYRO گفته مي شود .
ابعاد و مشخصات بک نمونه PIR اين عنصر به يک برد الکترونيکي (P.C.B) براي تقويت و مقايسه سيگنال اتصال مي يابد در صورت تغيير در مقدار اشعه و تشخيص حرکت توسط سنسور مدار الکترونيکي يک رله را تحريک مي کند که از کنتاکت اين رله براي اتصال به مرکز کنترل يا هر وسيله حفاظتي ديگر جهت اطلاع دادن استفاده مي گردد. مجموعه مدار و سنسور در داخل يک قاب قرار مي گيرد که جلوي قاب داراي پنجره اي به شکل خاص مي باشد وظيفه اين پنجره تمرکز اشعه مادون قرمز روي PIR است و مانند يک عدسي محدب در هم شکسته مي باشد و به آن (Fresnellens) گفته مي شود.
بعد از اتصال سيمهاي لازم به مدار الکترونيکي و بستن قاب سنسور آنرا توسط پايه هاي خاصي (Bracket) که مي توانند در جهات مختلف حرکت کنند روي سقف يا ديوار نصب مي کنند.بعد از نصب چشمي در محل و ارتفاع مناسب زاويه ديد چشمي را تنظيم کرده و سپس مفصل پايه را محکم مي کنند. در ادامه امکانات و نحوه سيم کشي سنسورTEC - IR مدل IR530C/530 و klaxon توضيح داده شده است. اگر قاب چشمي را باز کنيد بر روي مدار الکترونيکي آن (P.C.B) قسمتهاي اصلي زير را مي بينيد:
۱- ترمينال هاي اتصال (WIERING) (TERMINAL BLOCK): تغذيه اين چشمي ۶ الي ۹ ولت dc مي باشد و دو ترمينال براي اتصال منبع تغذيه مشخص شده است .اين ترمينالها با علامت + و - يا GND و Vin + مشخص مي شوند. دو عدد ترمينال نيز براي اتصال به دو سر کنتاکت بسته رله روي برد موجود است که با عبارت ALARM يا RLY-NC مشخص شده اند ممکن است در بعضي چشمي ها عبارت Relay نيز براي اين قسمت نوشته شود .توجه کنيد که اين کنتاکت در حالت عادي بسته است (N.C) و در صورت تحريک سنسور به صورت باز در مي آيد. اگر از تعداد بيشتري سنسور استفاده شود بايد کنتاکت بسته (ALARM) در تمام سنسورها باهم سري شده وسپس به مرکز کنترل وصل گردد .لازم به ذکر است که در مدل IR-TEC با در آوردن جامپر مربوط روي برد (NO) مي توان اين کنتاکت را به صورت باز در حالت عادي(N.O) در آورد و از آن جهت اتصال در سيستم تلويزيوني مدار بسته CCTV استفاده کرد. دو ترمينال ديگر نيز روي P.C.B بعنوان AMPER وجود دارد که به دو سر يک شستي باز مينياتوري روي برد وصل مي باشند و به صورت سري با ترمينال TAMPER ساير سنسورها به مرکز کنترل وصل مي شود. هنگام بستن قاب سنسور اين شستي تحت فشار قرار مي گيرد و بسته مي شود و اگر فردي اقدام به باز کردن قاب کند اين شستي باز شده ومرکز کنترل اعلام خطر مي کند.

منبع : سایت شرکت فناوری اطلاعات فهیم پردازش
 
بالا