[مقالات مرمت] - تحليل کمي مقاله هاي مرمت در نشريه هاي ترويجي - تخصصي کشور از 1380 تا 1390

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
نشریه : مرمت و معماري ايران (مرمت آثار و بافت هاي تاريخي فرهنگي) بهار و تابستان 1392; 3(5):117-126.

عنوان : تحليل کمي مقاله هاي مرمت در نشريه هاي ترويجي - تخصصي کشور از 1380 تا 1390

نویسندگان : مظفر فرهنگ,احمدي فريال*,اسدپور علي

* دانشکده هنر و معماري، دانشگاه تربيت مدرس، تهران

چکیده :
نشريه هاي تخصصي و ترويجي بنابر خوانندگان متعدد خود، از اين توانايي برخوردارند که بستر مناسبي را براي افزايش دانسته هاي علمي و يافته هاي تجربي در حوزه مرمت بناها و بافت هاي تاريخي فراهم آورند. از اين روي، بررسي اين نشريات از جهت محتوا و تعداد مقالات چاپ شده در آنها مي تواند تصويري آشکار از اين حوزه را به مخاطبان، متوليان نشر و پژوهشگران نشان دهد.
در اين نوشتار، تلاش برآن بوده تا مقالات منتشر شده در 9 نشريه ترويجي - تخصصي «مرمت، معماري و شهرسازي» که يکي از نشريات پرشمارگان کشور است، در بازه زماني ده ساله (1380 تا 1390) بررسي شوند. روش تحقيق در اين پژوهش، آماري - تحليلي در بستري پيمايشي است. براي تحکيم نتايج پژوهش نيز از ثبت نظرات متخصصان با تکميل پرسشنامه استفاده شده است.
مقالات منتشر شده در سه زيرگروه؛ 1. مباني نظري مرمت، 2. تجربيات مرمت و 3. معرفي آثار واجد ارزش مرمتي در ايران و ساير نقاط جهان بخش بندي شده اند. ضمن اينکه کليه مقالات در دو حوزه: مقالات تاليفي و ترجمه اي نيز طبقه بندي گرديده اند.
نتايج به دست آمده از اين پژوهش، نشان دهنده سهم بسيار اندک (%10.03) مباحث مرمت در نشريه هاي مورد بررسي است. همچنين، بيشتر مقالات (%56.09) به حوزه مباحث نظري مرمت اختصاص داشته اند. معرفي تجارب مرمت و آثار واجد ارزش در ايران (%38.41) و جهان (%5.5) به ترتيب در جايگاه هاي بعدي بودند. افزون بر اينها، مقالات تاليفي رشد فراواني را در برابر سير نزولي مقالات ترجمه اي در ده سال اخير داشته اند.
با اين حال بررسي روند کنوني، امکان پيش بيني مشخصي از وضعيت مباحث مرمت در نشريات را فراهم نمي آورد. البته، حرکت رو به رشد مقالات مرتبط با حوزه مباحث نظري، در آينده هم مي تواند، نشان دهد که مقالات مباني نظري مرمت درصدر تعداد مقالات منتشر شده در زمينه مرمت قرار داشته باشد. راه اندازي نشريات الکترونيکي و ترغيب بخش خصوصي به انتشار نشريات ادواري، بخشي از پيشنهادهاي نگارندگان اين نوشتار است که متخصصان اين امر نيز اجراي آن را تاييد کرده اند.

كليد واژه: نشريه هاي ترويجي، تحليل آماري، مرمت، محتواي موضوعي، ماهيت مقاله ها

.
.
.
:gol:
 

پیوست ها

  • 11000313920508.pdf
    583.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا