[مقالات مرمت ابنیه] - زیبایی شناسی در مرمت

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کلیات:زیبایی شناسی در مرمت

مجله پژوهش و مرمت:فرحناز کلینی.دکتر بهنام پدرام

چکیده:
همانگونه که تغییرات و دگرگونی‏های سیاسی،اجتماعی و اقتصادی بر هنر هر دوره،مؤثر واقع‏ می‏گردد،تحولات هنری نیز بر روند مرمت آثار آن دوره تأثیرگذار می‏باشد.به این ترتیب شاهد هستیم که‏ چگونه پیدایی ایده‏آلیسم در وادی هنر اندیشه بازسازی و احیای آثار هنری را شکل داده و ظهور مسیحیت و پیرو آن،غیر واقع نمایی در عرصه هنر سبب متروک ماندن و گاها سبب تخریب آثار باقی مانده‏ از گذشته می‏گردد.تحول دیدگاه بشر نسبت به جهان و ظهور فلسفه اومانیسم و شکل‏گیری رنسانس و اندیشه رجعت‏پذیری تاریخی،زمینه‏ای جهت حفظ و بازسازی آثار کهن گردید و به دنبال آن در عصر روشنگری با اندیشه فلاسفه‏ای نظیر کانت و وینکلمن و ارزش‏گذاری یکسان نسبت به سبک‏های هنری، ظهور رمانتیسم در وادی هنر و نضج گرفتن مرمت سبکی،شاهد اولین بارقه‏های حفاظت محض در مرمت‏ آثار تحت تعالیم راسکین می‏باشیم.به دنبال آن ریگل سه شیوه مرمت ممکن که عبارتند از(حفاظت‏ محض-تاریخی،هنری-سنتی)را معرفی نمود و براندی تحت تأثیر تعالیم کروچه نحوه و شکل‏ دخالت‏های مرمتی در آثار را شرح و بسط داد و نظریات وی در شکل‏گیری منشور و نیز نقش مهمی ایفا نموده است.اما با شکل‏گیری فلسفه وجود،تغییر در مواد سازنده اثر هنری در گذر زمان تا جایی که منجر به از دست رفتن آن نگردد مطلوب فرض گردید.
...
اندیشه‏های فلسفی هنری هر دوره بطور انکار ناپذیری مرمتآثار هنری-تاریخی را تحت تأثیر قرار داده است. در حقیقت مرمت آثار در هر برهه اززمان،آیینه‏ای است که بوضوح‏ نحوه‏ی تلقی انسان را نسبت به هنر و تاریخ به نمایشمی‏گذارد.با نگاهی اجمالی بر آنچه گفته شد می‏توان به این نتیجه رسید که‏ درگذشته،قبل از عنوان شدن ارزش قدمت توسط اندیشمندان‏ حوزه فلسفه و هنر آنچه در مرمتو بازسازی آثار هنری از اهمیت‏ برخوردار بوده است تنها حفظ جنبه‏های زیبایی‏شناسیاثر بوده‏ است.با تفاوت قایل شدن بین زیبایی و والایی،اندیشه ارزشمند بودن شواهدکهنگی در قالب مفهوم ارزش قدمت در آثار تاریخی‏ نزج گرفت و به دنبال آن حفظ اینجنبه در آثار نیز مورد توجه قرار گرفت.با این وجود هنوز نیز مرمت سنتی به عنوانیکی از روش‏های مرمتی کار برد دارد.اما اکثر اندیشمندان علم مرمت‏ شیوهتاریخی-هنری را بر دیگر شیوه‏ها ارجح می‏دانند.زیرا تنها در پرتو این شیوه مرمتی،می‏توان به تعادلی نسبی بین ارزش‏های‏ تاریخی و هنری آثار دست یافت.

_____________________________________.docx - 40.4 Kb
 
آخرین ویرایش:
بالا