مفاهیم و معانی اعداد در طراحی

mehdime007

عضو جدید
سلام
خوبین ؟
آقا من شدیدا به یه پروژه در مورد تناسبات طلایی معماری و کاربرد اون در بناهای معروف جهان می خواستم ... یه مقدار مطلب دارم ولی راستش نمی دونم که چطوری اینارو سر هم کنم ... اگه کسی یه پروژه ایی چیزی داشته باشه خیلی ازش ممنون میشم .:gol::gol::redface::redface:
اینم آدرس ایمیلم : mehdi_nm007@yahoo.com
اگر هم که خواستین همینجا بذارین .
ممنون
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
خوبین ؟
آقا من شدیدا به یه پروژه در مورد تناسبات طلایی معماری و کاربرد اون در بناهای معروف جهان می خواستم ... یه مقدار مطلب دارم ولی راستش نمی دونم که چطوری اینارو سر هم کنم ... اگه کسی یه پروژه ایی چیزی داشته باشه خیلی ازش ممنون میشم .:gol::gol::redface::redface:
اینم آدرس ایمیلم : mehdi_nm007@yahoo.com
اگر هم که خواستین همینجا بذارین .
ممنون
تناسبات طلایی معماری
http://sajjadnazi.blogfa.com/post-563.aspx
http://www.memarblog.com/?p=486
http://memarvakhiyal.mihanblog.com/post/302
http://zarrinpanah.blogspot.com/2006/07/blog-post.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio
برا سر هم کردنش کافیه یه بار اینارو بخونی مشترکاتشونو حذف کنی و مطالب مرتبط پشت هم بیاری (وقتی نمیبره!!)
 

mehdime007

عضو جدید
تناسبات طلایی معماری
http://sajjadnazi.blogfa.com/post-563.aspx
http://www.memarblog.com/?p=486
http://memarvakhiyal.mihanblog.com/post/302
http://zarrinpanah.blogspot.com/2006/07/blog-post.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio
برا سر هم کردنش کافیه یه بار اینارو بخونی مشترکاتشونو حذف کنی و مطالب مرتبط پشت هم بیاری (وقتی نمیبره!!)
سلام
ممنون
البته من اصلا منظورم تنبلی نبود که اونطوری گفتم ، من فقط میخواستم یه پروژه ی کامل که ارائه شده باشه و به تائید استاد رسیده باشه رو ببینم تا عیار کار دستم بیاد چون استادمون تاکید کرده بود که این تناسبات رو روند کاربردشون رو در طول تاریخ و در آثار مشهور بررسی کنم ، برای همین هم بود که گفتم . در مورد مطالبی هم که بهم معرفی کردین ممنون ، واقعا مفید بودن ، مخصوصا اون متن لاتین خیلی کامل بود البته ترجمش کمی وقت میبره اما عالیه ... به هر حال دستتون درد نکنه.:gol::gol::gol:
 

djmehdi33

عضو جدید
انسان، طبیعت، معماری

انسان، طبیعت، معماری

سلام دوستان عزیز
اگه میشه مطالبی درباره اعداد مقدس در معماری قبل و بعد اسلام ایران
برام مطلب بزارین
ممنون...
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
عدد چهار به عنوان عددی مقدس در معماری: چهار نشان‌دهنده چهار جهت اصلی، چهار فصل سال، اضلاع مربع، بازوان صلیب، چهار عنصر، چهار ستون عالم، چهار منزل قمر، چهار مزاج، چهار بهشت و… است.
چهار در عهد قدیم، عددی نمادین است. مثل چهار رودخانه بهشت که صلیبی شکل هستند، چهار بخش زمین و غیره. از دورترین اعصار، حتی اعصار نزدیک به پیش از تاریخ، از ۴ برای نشان دادن آن‌چه مستحکم، ملموس و محسوس است، استفاده می‌شد.
جالب است که لفظ خدا در بسیاری از زبان‌ها و فرهنگ‌ها چهار حرف دارد. یهوه (
YHVH‌ عبری)، الله (Alah عربی)، deus لاتینی و پرتغالی، devo(به زبان گل‌ها)، deva (به زبان ودایی)، Dewa اندونزیایی، Kami ژاپنی، Dios اسپانیایی و Dieu فرانسوی.
چهار به گونه‌ای، رقمی الاهی است. در بسیاری از موارد هاله دور سر حضرت عیسی، چهار پرتو دارد یا به چهار قسمت شده است.
مولفان کتاب تورات، چهار پیامبر بزرگ هستند که عبارتند از: اشعیا، ارمیا، حزقیال و دانیال.
اشاره به عدد چهار در تتراگراماتون Tetragrammaton یا چهار حرف نام مقدس حائز اهمیت است. YHVH نامی است که به خدا داده شده است. نام آدم ADAM‌ نیز نماینده عدد چهار است. آدم طبق نوشته‌های یونانی تلویحا اشاره به چهار جهت اصلی (Mesembria, Arkto , Dusis, Anutole) دارد که او را نماینده دنیای مادی می‌خواند.
در فرهنگ اسلامی از قول ابویعقوب داریم:” چهار یکی از کامل‌ترین ارقام است. چهار تعداد حروف الله است.” بسم‌الله الرحمن الرحیم، چهار کلام دارد.
چهار نمادی است از دنیای مستقر و سازمان یافته که حرکت در آن، از نقطه‌ای ساکن آغاز می‌گردد و با رفتن به چهار سوی اصلی، صلیب یا مربع را می‌سازد.
در هند، چهار عدد مقدس “ودا”هاست که به چهار بخش سرودها، طلسمات، آئین‌ها و نظریات تقسیم شده است. در نپال مردم به چهار کتاب مقدس ایمان دارند. عدد چهار و مقام و اهمیت دینی و کیهانی آن بیش از همه در امریکای شمالی مشهود است.
در کتاب مقدس، به ویژه در مکاشفات، عدد چهار، نشانه تمامیت است.
در فرهنگ سرخپوستی، عدد چهار، چهار جهت اصلی و چهار باد را نشان می‌دهد و همچنین به صورت صلیب و صلیب شکسته نشان داده می‌شود و اعمال تشریفاتی و آیین‌ها چهار مرتبه تکرار می‌شوند.
در مسیحیت، چهار عدد جسم و سه عدد جان است. در مصر باستان، چهار عدد مقدس زمان است و سقف آسمان را چهار ستون نگاه می‌دارد و چهار پسر هوروس از چهار جهت اصلی نگهداری می‌کنند.
جالب است که با توجه به بسیاری از پدیده‌های زبان شناختی و فرهنگی دیگر معلوم می‌شود که عدد چهار واقعاً نشان دهنده مرحله جدیدی در درک اعداد است. ما به آسانی می‌توانیم یک، دو، سه یا چهار شیء را تشخیص بدهیم بدون آن‌که نیازی به شمردن آ‌ن‌ها باشد، ولی اگر تعداد بیش از چهار تا باشد باید آن‌ها را بشمریم تا بگوئیم که چند تا هستند.
یونگ، روان‌شناس معروف سوئیسی در تحلیل خود از انواع و اشکال مختلف روان، در واقع آن را بر نظریه‌ی چهار کاربرد اصلی آگاهی مبتنی می‌داند؛ اندیشه، احساس، الهام و شعور. به طور کلی، نظام کلی تفکر یونگی اهمیتی اساسی به عدد چهار می‌دهد. وجود عدد چهار در معماری مذهبی بسیار مشاهده می‌شود. طرح‌هایی که از بهشت کشیده شده، مربع (مستطیل) شکل و دارای چهار درب هستند. مساجد ایرانی ـ اسلامی گاهی اوقات چهار ایوانی (در چهار ضلع) هستند. “استوپا” به معنای تپه، معماری مربوط به بودایی‌هاست که دارای چهار درب بزرگ در برابر چهار جهت اصلی است. زیگورات معبد چغازنبیل هم دارای چهار درب ورودی است. منبع
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
اعداد در هنر هنر مند به جای کاربرد مستقیم مفاهیم اصلی از رمز و راز و مجاز کمک می گیرد که در بطن اثر هنری نهفته است که رمز پردازی با اعداد یکی از آن هاستدر بنای قصر خورشید در حکمت نادری66 لوله سنگی گرداگرد بنا را گرفته که این عدد در حروف جمل معادل کلمه الله است و همینطور در سی و سه پل اصفهان پل دارای 33 دهنه در هر دو طرف است که مجموع آن 66 میشود لذا این پل به دستور الله وردی خان ساخته شده که این ها نشان از اعتقادات سازندگان دارد که حتی بنا های کاربردی را نیز به رمز و راز های نهفته ای می آمیختند تا رهگذز برای عبور از پل آرامش و روحی را کهدر آن دمیده شده با وجود سایه و روشنی ها و پر و خالی ها حس کندچنانکه کسانی آرزو داشتند آرامش پس از مرگشان در پای این پل ها رقم بخورد.
از اعداد مقدس دیگر :همان عدد چهار نشأت گرفته از مربع و اشاره به چهار های مقدس . عد هفده اشاره به هفده رکعت نماز که مسجد پیامبر نیز در ابتدا هفده ستون داشت (نماز ستون دین است) و مسجد المنصور هفده رواق و محراب آن هفده پر ه داشت.هشت اشاره دارد به هشت ملک که در روایات آمده هشت ملک از عرش نگهداری می کند و آن را نگه داشته اند. هفت اشاره به هفت آسمان –هفت طبقه بهشت و جهنم- هفت شهر عشق –هفت بار چرخش (طواف)-هفت وادی سیر سلوک عرفانی –هفت روز هفته –هفت ودیعه خدا به انسان –هفت روز آفرینش زمین و...-هفت رکن عرفان وغیره.یک نشان از وحدانیت و مطلق بودن.چهل نماد کمال انسان وشماره پاکانی که به گفته پیامبر ستون های جهان در همه ی اعصارند.سه مناظره با مثلث و با ثبات ترین پیوستگی و هماهنگی .پنج ,پنج تن.دوازده,دوازده ماه سال-دوازده امام شیعیان و.....


منبع
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگه تحقیق خودمو پیدا کنم مطالب کاملتری براتون میذارم (چون فقط کاغذاشو دارم)
تو خود باشگاهو هم سرچ کنید
 

najme*

عضو جدید
درخواست مطلب: اعداد طلایی بناهای ایران

درخواست مطلب: اعداد طلایی بناهای ایران

کسی در مورد اعداد مقدس یا اعداد طلایی که در ساخت بناهای ایران استفاده شدن مطلب نداره؟مثلاً مدرسه خان شیراز از 92حجره به نام حضرت محمد، 12راهرو، 14اتاق درس،5 مدرس و 1 مسجد تشکیل شده. فقط خواهشاً منبع معتبر معرفی کنید مثل کتاب و مقاله. حتی اگه 1سطر در این مورد خوندین برام بذارین ممنون میشم.:gol: استادمون مطلب از اینترنت قبول نداره.
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نسبت طلایی در ایران

برج و میدان آزادی :طول بنا 63 و عرض ان 42 است که 5/1=42 : 63 و به عدد طلایی نزدیک می باشدسبک معماری آن نیزطاق بزرگی است که تلفیقی از سبک هخامنشی و ساسانی و اسلامی است که منحنی آن با الهام از طاق کسری معماری ایران باستان را تداعی می نماید.

قلعه دالاهو , کرمانشاه :خطی از استحکامات به طول دو و نيم کيلومتر و عرض چهار متر با قلوه و لاشه سنگ به همراه ملاط دیوار گچ را می سازد. سرتاسر نمای خارجی اين ديوار با مجموعه ای از برج های نيم دايره ای شکل تقويت شده است.می دانیم6/1=5/2 : 4 که همان عدد طلایی است.

بيستون از دوره هخامنشي , کرمانشاه:به طول 5 کیلومتر و عرض 3 کیلومتراست.اعداد5و3هردوجزو� �نباله فیبوناتچی هستندو6/1=5:3 و ابعاد برجسته کاری 18 در 10 پاست که قامت "داریوش"5 پا و 8 اینچ (170 سانتیمتر)بلندی داردکه هر دو اعداد فیبوناتچی هستند پل ورسک در مازندران:این پل بر روی رودخانه ورسک در مجاورت سواد کوه بنا شد.بلندی این پل 110 متر است وطول قوس آن 66 متر می باشد(6/1 = 66 : 110 ).

مقبره ابن سینا:آرامگاه دروسط تالاری مربع شکل قرارگرفته که پله مدور(مارپیچ فیبوناتچی) و پایه های دوازده گانه برج را احاطه کرده اند .سطح حیاط باسه پله سراسری به ایوان متصل است.ایوان با دری به ارتفاع 2/3 متر و عرض 9/1 متر به سرسرای آرامگاه متصل است (6/1=9/1 : 2/3 )در دو طرف سرسرا دو تالار قرار دارد یکی در جنوب که تالار سخنرانی و اجتماعات است.و یکی در شمال که کتابخانه آرامگاه است.طول تالار کتابخانه 45/9 متر وعرض آن 75/5 متر است(6/1=75/5 : 45/9 )

ارگ بم :این بنا 300 متر طول و 200 متر عرض داشته و از 2 قسمت تشکیل شده است. این دﮋ 5 شیوه ساختاری از خشت خام دارد . (3 و 2 و 5 اعداد دنباله فیبوناتچی هستند)

پل ورسک در مازندران:

این پل بر روی رودخانه ورسک در مجاورت سواد کوه بنا شد. بلندی این پل 110 متر است وطول قوس آن 66 متر می‌باشد (1/6 = 110:66)

برج میلاد:

این برج 435 متر ارتفاع از 5 قسمت اصلی تشکیل شده و شامل یک هسته مرکزی توپر و 8 دیوار مایل است ( عدد 5 و 8 از اعداد فیبوناتچی)



تخت جمشيد هم كه نمونه بارزي هست واسه به كار گيري اعداد ي كه مقدس ميدونستند

اينا چيزايي هست كه من تو نت ديدم
براي اينكه منبع بدي ميتوني بري سراغ يه كتاب جامع راجع به هر كدوم از بناهايي كه ميبيني تو اينترنت بررسي شدند
علاوه بر اينا حتما تو نشرياتي مثل هنرهاي زيبا و معماري وفرهنگ ميشه چيزاي جالبي پيدا كرد
 

آیدا معمار

عضو جدید
کسی در مورد اعداد مقدس یا اعداد طلایی که در ساخت بناهای ایران استفاده شدن مطلب نداره؟مثلاً مدرسه خان شیراز از 92حجره به نام حضرت محمد، 12راهرو، 14اتاق درس،5 مدرس و 1 مسجد تشکیل شده. فقط خواهشاً منبع معتبر معرفی کنید مثل کتاب و مقاله. حتی اگه 1سطر در این مورد خوندین برام بذارین ممنون میشم.:gol: استادمون مطلب از اینترنت قبول نداره.
کتاب حس وحدت فک کنم بتونه کمکت کنه،اگه واسه مطلبی که نوشتی میخوای منبع بزنی این مطلب تو کتاب سبک شناسی نوشته شده
 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
مفاهیم و معانی اعداد در طراحی

توجه به مفاهیم و معانی اعداد در طراحی

اعداد, دین, طراحی, مذهب, معانی, مفاهیم
توجه به مفاهیم اعداد در طراحی و به ویژه معانی اعداد در ملل و اعتقادات مختلف از اهمیت به سزایی برخوردار است و عدم توجه به آن ممکن است باعث القای پیام ها و معانی نادرست در ذهن مخاطبان باشد. در بیشتر سنت ها و فرهنگ ها اعداد و اشکال از تقدس و گاهی شومی و همچنین کارکردهای خاصی برخوردار بوده اند که تا امروز هم از اهمیت آن ها کاسته نشده است.
file:///C:/DOCUME%7E1/ADMINI%7E1/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.jpg
فیثاغورث و یارانش اعتقاد داشتند که همه نمودهای جهان، چه زمینی و چه آسمانی بازتابی از اعداد هستند. ازنظر افلاطون اعداد مظهر هماهنگی عالم هستند و از نظر ارسطو، عدد منشأ و جوهر همه چیز است. در فلسفه یونانی اعداد فرد مذکر و اعداد زوج مؤنثند و این یعنی اینکه اعداد جنسیت دارند. یا به عبارتی آن ها را دارای شعور فرض می کردند. از زبان فیلولائس که از شاگردان بزرگ فیثاغورث بوده، بیان شده است:« هر چیز که بتوان آن را شناخت، عدد دارد، زیرا ممکن نیست که بتوان بدون عدد چیزی را درک کرد یا شناخت.»

بحث دیگر درباره عدد، اعتقاد به مبارکی یا نحس بودن آن هاست. تقدس و ارزش اعتقادی اعداد در نزد ملل مختلف یا در زمان های مختلف، متفاوت بوده است. مثلاً مسیحیان عدد چهار و هفت را مقدس می شمرده اند. بابلی ها و ایرانی ها، شصت و مضارب شصت را ترجیح می داده اند. در این مقاله سعی شده است که اعداد و اشکال از لحاظ اسطوره ای و پیشینه ای بررسی شوند.
صفر:
کلمه عربی صفر به معنی «خالی بودن و بی محتوایی» در یک سیر موازی، واژه صفر در قرن سیزدهم در زبان لاتین به صورت Zefrum و در قرن پانزدهم در زبان ایتالیایی به صورت Zefiro/ Zerro و بالاخره به صورت Zero درآمد.
صفر در اندیشه های مختلف: صفر یعنی عدم هستی، فقدان هر نوع کیفیّت یا کمیّت. در آئین تائو نماد خلأ و لاوجود است. در آیین بودا هم مظهر خلأ و نیستی است.
صفر در اسلام، مظهر ذات الهی است. صفر قبل از عدد یک می آید و زمانی که داستان اعداد با یک آغاز می شود، صفر قبل از یک، نمایان گر خلأ، لاوجود و بیان گر هیچ است. وقتی به مبحث شمارش اعداد اشاره می کنیم، متوجه می شویم که صفر آخرین عددی است که در سیستم شمارشی اعداد کشف و وارد شد ولی ابتدای همه آنها قرار می گیرد. صفر تنها عددی است که با هر عدد که جمع شود، نتیجه همان عدد خواهد بود.
برای شناخت بهتر صفر باید به شکل آن اشاره کرد که تقریباً در تمام دنیا یک جور شناخته می شود. یک دایره کوچک: ۰
عدد صفر به صورت دایره ای تهی و توخالی هم نمایاننده نیستی است و هم تمامیت زندگی که دایره مظهر آن است و به همین دلیل در نماد دایره نیز شریک است.
دایره در وهله اول نقطه ای است گسترش یافته. نماد کمال و یک پارچگی و خلاقیت. بدون آغاز و انجام است. در دایره تمام شعاع ها به نحوی هماهنگ کنار یکدیگر در مرکز جمع می شوند و فاصله همه نقاط روی دایره از مرکز به یک اندازه است. (مقایسه کنید با افراد بشر و خدا)
دایره نماد خدا هم هست، در متنی کهن آمده که خداوند همچون دایره ای است که مرکزش همه جا و محیطش هیچ جا نیست. دایره ساده ترین منحنی و در واقع کثیرالاضلاعی است که دارای بی نهایت ضلع می باشد (آمیختگی سادگی و بی انتهایی). دایره مقدس است زیرا نه بالایی دارد و نه پایینی و گردی دایره طبیعی ترین شکل محسوب می شود.
یک:
وقتی می گوییم یک، موضوعاتی برایمان تداعی می شود؛ شروع، منحصر به فرد، وحدت و… یک اولین است و بهترین و تمام و کمال. واحد بودن را به یادمان می اندازد و در پی آن خدا را. یک از تمام اعداد مجزّاست و منبع تمام آنها نیز هست و از این لحاظ می تواند نماد خدا باشد. از طرفی وقتی به شکل عدد یک دقت می کنیم، تعاریف عدد یک و آنچه را که تداعی می کند بهتر متوجه می شویم. از آنجا که خدا را تداعی می کند به سمت بالا کشیده شده است. تا جایی که این کشیدگی به سمت بالا حتی در لفظ خدا هم دیده می شود. الله، خدا، برهما، شیوا، کریشنا،God و… یک جور کشیدگی حرف «آ» را دارند که در برخی از زبان ها شبیه به همان عدد «۱» هم هست.
دو:
اولین چیزی که عدد «دو» بعد از «یک» برایمان تداعی می کند، ثنویت و دوگانگی است. عدد دو مظهر توازن، سکون، انعکاس، قطب های متضاد و ذات دوگانه انسان است. همان گونه که یک مظهر نقطه است، دو نمایان گر طول محسوب می شود. دوتایی عدد نخستی است که از وحدت دوری می جوید، به همین دلیل نماد گناه ناشی از انحراف خیر اولیه به شمار می رود. جالب است بدانیم که اعداد فیثاغورسی از «دو» شروع می شود نه از یک، و این نظام دوگانگی «بر مبنای دو» پایه ریاضیات جدید را تشکیل می داد. از طرفی از کهن ترین و مرموزترین و پیچیده ترین نمادهای جهان، تصویر دو مار به هم پیچیده دور چوبی قائم است که هم باستانی است و هم جهانی.
سه:
«سه» نخستین عدد در برگیرنده واژه «همه» است و ثالوث (Triad) یعنی عدد کل، زیرا شامل آغاز و میان و پایان است. سه تداعی کننده: انسان (بدن، جان، روح)، چرخه حیات (تولد، زندگی، مرگ)، سیکل کامل (آغاز، میان، پایان) و (گذشته، حال، آینده) است. سه عددی است که وقتی با عدد بعدی یعنی «چهار» جمع می شود عدد مقدس هفت و وقتی با آن ضرب می شود عدد دوازده را به وجود می آورد.«سه» به معنی تحقق امور هم هست: تا سه نشه بازی نشه، یا اینکه سه هورا می کشیم. سه عدد نیک روزی است: همه چیزهای خوب سه تا هستند.
چهار:
چهار یعنی کلیّت، تمامیّت، زمین، نظم، عقل، اندازه و عدل.
چهار نشان دهنده چهار جهت اصلی، چهارفصل سال، اضلاع مربع، بازوان صلیب، رودخانه های بهشت، چهار عنصر و… است. چهار در عهد قدیم، عددی نمادین است. مثل چهار رودخانه بهشت که صلیبی شکل هستند، چهار بخش زمین و غیره. چهار یکی از کامل ترین ارقام است. رقم هوش است. در اعتقادات گذشته جهان از چهار عنصر اصلی (آب، باد، آتش، خاک) تشکیل شده بود و اساس شیمی آلی بر چهار عنصر کربن، اکسیژن، هیدروژن و نیتروژن قرار دارد. فیثاغورسی ها عدد چهار و ده را اعداد الهی می دانستند و از جمع چهار عدد اول عدد ده به دست می آمد. چهارضلعی (مربع) در طراحی نماد استحکام و پایداری است.
پنج:
عدد انسان است زیرا به صورت پنج ضلعی است که سر و بازوان و پاها را نشان می دهد. در حقیقت عالم کبیر بشری را تداعی می کند. پنج ضلعی یعنی بی کرانگی وجود و نمادهای قدرت و کمال دایره را نیز شامل می شود. عدد پنج در اسلام به عنوان نمازهای پنج گانه، پنج ستون دین، پنج تن آل عبا و… دیده می شود و معنای مقدسی دارد. در فرهنگ چینی می توان به پنج عنصر، پنج کوه مقدس و… اشاره نمود. در اعتقادات یونانی، پنج، نماد عشق و ازدواج است.
شش:
در اعتقادات اسلامی، سومری و عبری، جهان در شش مرحله آفریده شده است. در کتاب مکاشفات یوحنا، در مهر ششم داوری نهایی بشر آغاز می شود و ۶ جزء خلقت و ۶ طبقه از مردم شریر تحت تأثیر آن قرار می گیرند. عدد ۶ در برابر ۷ نشان دهنده ناتوانی و شکست است و عدد ۶۶۶ در مسیحیت نشان دهنده ضعف شیطان در برابر خدا و شکست روی شکست نسبت به عدد ۷۷۷ است. عدد ۶۶۶ در اعتقادات شیطان پرستان عدد وحش (چهارپا) نام دارد و از جمله نمادهایی است که برای به سخره گرفتن اعتقادات مسیحیت نسبت به خدا و شیطان بر آن تأکید می کنند.
در فرهنگ چینی اعتقاد بر این است که جهان از شش سو گسترده شده است و شش نشان دهنده پدیده های طبیعی است (چهار جهت اصلی + بالا و پایین). حضرت داوود بر روی سپر خود ستاره شش پر ترسیم کرده بود و نگین خاتم سلیمان نیز شش گوش بوده است. از این رو در اعتقادات یهودی، ستاره شش پر برحقانیت و پیروزی دلالت می کند. تأکید صهیونیسم بر نماد ستاره شش پر و استفاده از آن در پرچم اسرائیل، معنای مثبت این عدد را در ذهن مسلمانان به معنایی منفی تبدیل کرده است.
هفت:
هفت یعنی کمال، امنیت، ایمنی، آرامش،اتحاد مجدد. هفت عدد مادر کبیر است. به اعتقاد فیلن، هفتمین قوه هر عددی هم مربع است و هم مکعب و از این رو اهمیت به سزایی دارد. هر یک از شاخه های درخت حیات هفت برگ دارد. در اندیشه های اسلامی، نخستین عدد کامل هفت است و هفت بار طواف کعبه و هفت بار سعی صفا و مروه، مظهر هفت نشانه خداست. در اندیشه های بودایی، عدد صعود و عروج با بالا و دستیابی به مرکز است. در ستاره شناسی هم، هفت ستاره خوشه پروین و دب اکبر را داریم که در تمام طول سال در آسمان پایدار هستند. اژدهای هفت سر، آسمان های هفت گانه، عجایب هفت گانه، هفت فلز کیمیاگری و… نشان دهنده پیوند عدد ۷ بین عالم ماده و معنا از نگاه انسان است.
هشت:
هشت عددی است که از هفت آسمان عبور کرده است و از این رو عدد بهشت بازیافته است. در اندیشه های مسیحی، مفهوم تولد دوباره است و حوض غسل تعمید به شکل هشت ضلعی است. روز هشتم پس از هفت روز توبه، روز نعمت و شادی است. هشت، مرز تبدیل وحدت به کثرت (مربع به دایره) است و در معماری اسلامی مورد توجه است. فرشتگان نگهبان عرش خدا هشت فرشته اند.
نه:
نُه عدد محیط است. از این رو برای محیط درونی به ۹۰ و ۳۶۰ درجه تقسیم می شود. در نخستین دوره ای که بشر شروع به شمارش کرد، عدد نه مرحله تازه ای پس از هشت محسوب می شد. ۹، رقم نزول قدرت آسمانی به جهان است در فرهنگ چینی (۳×۳) خوش یمن ترین اعدادند

 
Similar threads

Similar threads

بالا