[معماری معاصرایران]:اریکه ایرانیان-بزرگترین مجموعه فرهنگی-ورزشی-تجاری خاورمیانه

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
اریکه ایرانیان


http://i35.tinypic.com/2dryk5h.jpg


متوليان شركت مجموعه ورزشي آگاه در تاريخ 30/2/1378 در دامنه البرز اقدام به خريد 3348 مترمربع زمين نمودند تا به روياهاي خودشان جامه عمل بپوشانند
دست‌اندركاران اين پروژه عام المنفعه پس از بررسي و تحقيقات بسيار در تاريخ 25/12/1378 با اخذ پروانه ساختماني اقدام به خاكبرداري و ساخت مجتمع فرهنگي، ورزشي، تجاري اريكه ايرانيان نمودند. در راستاي تحقق اين هدف بزرگ، مسئولين اجرايي كشور اعم از نهاد رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و دستگاه‌هاي ذيربط از اين پروژه استثنايي و ملي بازديد و حمايت به عمل آوردند. بدين ترتيب شروع عمليات خاكبرداري سومين مجتمع فرهنگي، ورزشي، تجاري از نوع خود در جهان كه در ارتفاع ساخته شده در تاريخ 14/1/1379 رقم خورد.

اولين مجموعه در اوكلند كاليفرنياي ايالات متحده آمريكا با شش طبقه و نيم و بيش از سي هزارمترمربع زيربنا، دومين مجموعه در تورنتوي كانادا با پنج طبقه و نيم و بيش از بيست و چهارهزار مترمربع زيربنا و سومين مجتمع در ايران بنام مجتمع فرهنگي، ورزشي، تجاري اريكه ايرانيان به مساحت بيش از بيست هزار مترمربع در هشت طبقه با سازه‌اي تمام فلزي مقاوم به 5/7 ريشتر زلزله با دست توانگر متخصصين ايراني بنا شده است و ظرفيت تردد 10 الي 15هزار نفر جمعيت در روز را دارا مي باشد و چهارمين مجموعه در كوالالامپور مالزي با پنج طبقه و نيم و بيش از بيست هزار مترمربع زيربنا واقع است. لازم به ذكر است از ويژگي‌هاي مجتمع فرهنگي، ورزشي، تجاري اريكه‌ايرانيان جذب بالغ بر 230 پرسنل مي باشد كه در راستاي اهداف دولت پيرامون اشتغال‌زايي سهم بسزايي دارد.

مشخصات عمومي
اين مجتمع با زيربناي بيش از 20هزارمترمربع در هشت طبقه احداث گرديده كه شامل دو طبقه زيرزمين براي پاركينگ اختصاصي و شش طبقه در ارتفع و سالن‌هاي مختلف همراه با چهار آسانسور و چهار راه پله اصلي با سيستم تهويه مطبوع چيلر و فن كوئل، سيستم هاي اعلام اطفاء حريق و سيستم دوربين هاي مدار بسته مي باشد. نماي مجتمع از نوع كامپوزيت پنل آلومينيومي به رنگ نقره‌اي و سنگ گرانيت مي‌باشد. مجتمع اريكه ايرانيان به صورت كاملاً مكانيزه، از طريق كارت اعتباري عمل مي كند.
اين مجتمع با ارائه سيستم ISP (اينترنت سرور پروتكل) با پهناي باند 1024 كيلوبايت با 300خط تلفن آماده ارائه خدمات به مشتركين مي باشد. مجتمع اريكه ايرانيان داراي يك سالن كنسرت چند منظوره و سه سالن سينما و تئاتر استخرهاي مجزاي بانوان و آقايان با كليه امكانات سوناهاي خشك و بخار و جكوزي و سالن‌هاي بدنسازي، سالن هاي بولينگ، كيو بولينگ، بيليارد، رستوران ملل با هشت مليت، شهربازي كودكان، سفره خانه سنتي ايراني و كافي شاپ هنرمندان و ورزشكاران و تعدادي فروشگاه‌هاي منحصر به فرد تجاري مي باشد.


مشخصات سالن كنسرت

سالن كنسرت اريكه ايرانيان در طبقه اول مجتمع قرار داشته و داراي ظرفيت 1450 صندلي مي باشد. قسمت‌هايي از سن اين كنسرت هال به صورت متحرك بوده و سالن آن با مساحت 1400 مترمربع در يك و نيم طبقه بنا شده است. علاوه برسالن اصلي، مجموعه كنسرت هال داراي اتاق‌هاي گريم خانم‌ها و آقايان، اتاق مانيتورينگ، اتاق صدا، اتاق تصويربرداري، سالن تشريفات(VIP) و اتاق‌هايي براي مديريت و كاركنان با مساحت 600 متر مربع مي‌باشد. از ويژگي‌هاي سالن كنسرت، طراحي آن به گونه‌اي است كه مي‌توان از آن به صورت چند منظوره براي برگزاري سمينارها، همايش‌ها، شوهاي تلويزيوني، تئاتر و غيره استفاده نمود. سالن كنسرت اين مجتمع مطابق با استانداردهاي بزرگ ترين سالن‌هاي موسيقي و سينما در جهان ساخته شده است و اولين سالن كنسرت در خاورميانه مي باشد كه داراي سيستم صوتي كاملاً حرفه‌اي شامل ميكسر 52 كانال (3000(LEGEND داراي ورودي براي تنظيم صداي سالن و نيز مانيتورينگ جداگانه براي صداي صحنه مي‌باشد. سيستم بلندگوهاي سالن از نوع Line Array مي باشد كه قابليت پخش صوت يكنواخت در سالن را داراست. اين سيستم قابليت ضبط همزمان 48 تراك مجزا را هنگام اجراي موسيقي و قابليت تغيير بعد از ضبط(Post Production) با سيستمFull Digital و نيز تصحيح صدا در محيط را بدون نياز به حضور در استوديو دارد. علاوه بر آن قابليت ضبط صدا و تصوير به طور همزمان (فرمت ديجيتال) با قابليت پخش فيلم تحت استانداردTHX با بلندگوهايThree Way Screen Array براي تفكيك بهتر پخش صوت فيلم از ديگر ويژگي‌هاي اين سيستم مي باشد. طراحي فضاي سالن كنسرت به صورت مدرن با تركيبي ازSpace Frame وMDF و چوب و پارچه مي باشد كه تمامي سطوح آن با سيستم آكوستيك صدا همگون بوده و هارموني خاصي ايجاد مي نمايد.


مشخصات اختصاصي استوديو و مونيتورينگ
استوديو مجتمع اريكه ايرانيان در طبقه زيرين سالن كنسرت طراحي و ساخته شده است كه شامل اتاق‌هاي فرمان، ضبط، مديريت، سالن تمرين و سالن انتظار به مساحت 250 مترمربع مي باشد.

ارتباط استوديو با سالن كنسرت به گونه اي است كه همزمان با اجراي كنسرت يا هر برنامه زنده ديگري عمليات ضبط و تكثير در اين فضا صورت مي پذيرد. اين استوديو هنگام خروج مراجعه كنندگان قابليت تكثير و ارائه برنامه‌هاي اجرا شده به صورتVCD,CD,DVD و... را دارا مي باشد. اين استوديو با مختصات كاملاً فني و آكوستيكي قابليت ضبط با مدرن ترين تجهيزات روز دنيا را به صورت ديجيتالي دارد.
لازم به ذكر است اين استوديو قابليت ضبط مولتي تراك و سينك صدا و تصوير و همچنين قابليت عمليات بعد از ضبط(POST PRODUCTION) را دارا مي باشد.


سالن هاي سينما
اريكه ايرانيان داري سه سالن سينما تئاتر ممتاز است كه ظرفيت هر سالن سينما 300 صندلي مي‌باشد، سالن‌هاي سينماي اين مجتمع به صورت طبقاتي برروي هم ساخته شده، به ترتيب سالن شماره 1 در طبقه همكف، سالن شماره 2 در طبقه اول و سالن شماره 3 در طبقه دوم قرار دارند. اين سالن‌ها به دو منظور نمايش فيلم و اجراي تأتر ساخته شده است. يكي از ويژگي‌هاي سالن‌هاي سينما دارا بودن آسانسور اختصاصي است. سه سالن سينماي ممتاز اريكه ايرانيان قادر مي باشند به طور همزمان 900 تماشاچي را در خود جاي دهند ضمن اين كه هر سالن سينما فيلم خاص خود را به نمايش مي گذارد. از ديگر ويژگي‌هاي سالن‌هاي سينما مي‌توان به موارد ذيل اشاره نمود: سيستم صداي دالبيEX ، امكان استفاده از سالن‌ها براي كنفرانس‌ها و سخنراني‌ها، داراي امكانات خاص نورپردازي مخفي و غير مستقيم در بدنه و سقف سالن‌ها، پرده متحرك (موتورايز) و داراي سالن‌هاي دومنظوره براي نمايشگاه عكس، اسلايد و سالن انتظار و همچنين فضاهاي ويژه جهت بردهاي تبليغاتي و اطلاع رساني به مراجعه كنندگان.


مشخصات اختصاصي استخرهاي بانوان و آقايان‌
اين بخش از فضاهاي ورزشي شامل دو استخر با تجهيزات كامل به تفكيك براي بانوان و آقايان و داراي سالن‌هاي بدنسازي با مساحت تقريبي هر يك 1500مترمربع مي باشد. استخر آقايان شامل سه مجموعه سوناي خشك و بخار و جكوزي كاملاً مدرن با طراحي خاص داراي آبشار و حوضچه آب سرد و سيستم ويديو وال كه براي اولين بار در طراحي‌هاي استخر مطرح گرديده است. فضاهاي لازم جهت بوردهاي تبليغاتي نيز پيش‌بيني گرديده است. هر يك از استخرها داراي بوفه اختصاصي با طراحي بسيار زيبا به گونه‌اي كه كاملاً از نظر منظره مشرف به استخر مي‌باشد. اين استخرها داراي فضاهاي لاكر براي قراردادن لباس و وسايل است. از ديگر ويژگي‌هاي آن طراحي مدرن به صورت تركيبي در سقف استخر با استفاده از پانچ متال و آلومينيوم كامپوزيت پنل و استفاده از طراحي نور در كليه فضاهاي جداره ها و سقف كه موجب ايجاد فضاهاي آرام بخش مي گردد. اتاق ماساژ و آرايشگاه نيز در استخر آقايان پيش بيني گرديده است. در استخر بانوان علاوه بر موارد ياد شده امكاناتي از قبيل سالن اجراي حركات موزون، سالن آرايش، سالن ويژه بدن سازي، سه مجموعه سوناي خشك و بخار، جكوزي، ده سرويس دوش، آبشار و حوضچه آب سرد وجود دارد. يكي از ويژگي‌هاي مهم استخر بانوان و آقايان مجتمع اريكه ايرانيان ضدعفوني نمودن آب بدون استفاده از پودر كلر و گاز كلر مي‌باشد به گونه‌اي كه در مجموعه استخرها از سيستم‌هاي جديد و مدرن يونيزاسيون براي ضدعفوني نمودن آب استفاده مي گردد.


مشخصات اختصاصي سالن‌هاي بولينگ، كيوبولينگ و بيليارد
مجتمع فرهنگي، ورزشي، تجاري اريكه ايرانيان داراي اولين سالن كيو بولينگ استاندارد در ايران است. همچنين باندهاي بولينگ و دستگاه‌هاي مدرن آن از پيشرفته ترين تجهيزات روز جهان به شمار مي رود. از ديگر ويژگي سالن بولينگ مجهز بودن آن به دوازده لاين بولينگ است كه آمادگي برگزاري مسابقات جهاني را داراست. كليه سالن‌هاي فوق داراي بوردهاي ديجيتال و سيستم كامل كامپيوتري جهت ثبت امتيازات و ديگر موارد مي‌باشد. سالن بيليارد و اسنوكر به صورت مجزا و برروي سالن بولينگ و كيوبولينگ و مشرف به آنها طراحي گرديده است. كليه قسمت‌ها داراي رختكن و سرويس مجزا از ساير بخش‌هاي مجتمع مي‌باشد. فضاي بيليارد اختصاصي خانوادگي از ديگر ويژگي هاي اين بخش است.
مشخصات اختصاصي فودكورت (رستوران هاي ملل و شهربازي كودكان)
رستوران هاي ملل شامل هشت رستوران بين‌المللي از هشت كشور جهان و دو رستوران ويژه غذاهاي دريايي و غذاهاي ورزشي و رژيمي مي باشد. هر رستوران در متراژ 70مترمربع بنا گرديده است.
1000مترمربع فضاي پذيرايي از حداقل 700 نفر به طور همزمان، طراحي ويژه سالن داراي منظره ديد بسيار زيبا از پنجمين برج مرتفع مخابراتي جهان در جنوب و طراحي آبشار و آب نماي داخل رستوران و همچنين طراحي كمپوزيت در سقف رستوران با تركيبات لايت باكسKNAUF آلمان مي باشد.
در رستوران ملل، شهربازي كودكان قرار دارد كه داراي تجهيزات كامپيوتري گيم نت، سگا، پلي استيشن و دستگاه سميليتور مي باشد. كه سبب ايجاد سرگرمي كودكان مي گردد.




مشخصات اختصاصي سفره‌خانه‌
سفره‌خانه يكي از كاملترين سفره‌خانه‌هاي موجود در منطقه خاورميانه است كه با داشتن 1200 متر زير بنا، گنجايش پذيرايي از 500 مشتري را به طور همزمان دارد. فضاهاي سنتي چلو‌خانه، كباب‌خانه، ميوه‌شور خانه، ديزي سرا، ظرف‌شور خانه و چاي و قليان به طور مستقل و مجزا در اين سفره‌خانه ايجاد شده است. از ويژگي‌هاي منحصر بفرد اين سفره‌خانه جانمايي آبشار و آبنماهاي زيبا در محوطهِ سفره‌خانه است. سقف‌هاي سفره‌خانه به شكل گنبدهاي مس‌كاري شده، نقره‌كاري شده و كروم‌كاري شده و كاه‌گل‌كاري شده مي‌باشد.


مشخصات اختصاصي كافي شاپ هنرمندان و ورزشكاران‌
كافي شاپ مجتمع فرهنگي، ورزشي، تجاري اريكه ايرانيان به صورتي طراحي گرديده كه داراي فضاهاي اختصاصي و فضاهاي عمومي، منظره ديد مناسب، آكواريوم تزييني و تركيبات كاملاً مدرن در سقف و جداره هاي سالن مي باشد. اين كافي شاپ به نام كافي شاپ هنرمندان و ورزشكاران به گونه اي فعال است كه در ايام هفته در هر روز يكي از هنرمندان يا ورزشكاران مطرح جامعه ميهمان كافي شاپ خواهند بود و مراجعين با هنرمندان و ورزشكاران محبوب خود ارتباط مستقيم برقرار مي نمايند.
با استفاده از تركيباتPUNCH METAL - MDF LIGHT BOX-KNAUF و فرمال بودن تركيبات فوق با استفاده از تركيبات نور در فضا ايجاد مكاني صميمي و دلپذير براي گذراندن اوقات فراغت مراجعه كنندگان فراهم گرديده است.

از ويژگي‌هاي كافي شاپ مجتمع اريكه ايرانيان امكان رزرواسيون از طرف شبكه‌هاي جهاني اينترنت و يا اينترانت مي باشد.



 
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
اریکه ایرانیان

اریکه ایرانیان

اریکه ایرانیان- مجموعه فرهنگی-ورزشی-تجاری
به نقل از نشریه ساختمان و کامپیوتر
 

پیوست ها

  • iranianpersian9.pdf
    381.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا