"""معماری سنتی"""

"""معماری سنتی"""

  • عالی

    رای: 15 51.7%
  • خوب

    رای: 10 34.5%
  • متوسط

    رای: 2 6.9%
  • بد

    رای: 2 6.9%

  • مجموع رای دهندگان
    29

a.m.s.d63

عضو جدید
ر استان يزد آثار و بناهاي بسياري وجود دارد كه نظر پژوهشگران به آنان معطوف مي گردد.
نظير (مساجد ، مدارس ، آب انبارها ، و حسينيه ها ) ولي بناهاي يخچالهاي قديمي ، غريب ترين عناصري معماري هستند كه با ايجاد يخچالهاي برقي تقريبا به بوته فراموشي سپرده شده اند .
در وجود يخچالها كه روزگاري در قلب تابستانهاي داغ وسوزان ، خنكاي آب گوارا را به درون خانه مي كشاند ، رمز و رازي وجود دارد كه حكايت از معجزه فروتنانه خشت خام و دستهاي پرتوان معمار فرزانه اي مي كند تا عشق خدمت به خلق را در شاهكار معماري كوير به عرصه ظهور برساند .
در حال حاضر تعداد معدودي از اين يخچالها باقي مانده است كه در اينجا سعي شده تا به ويژگي معماري و عملكرد خاص آن در ناحيه كويري پرداخته شود .
از پيشينه تاريخي يخچالها تا دوره صفويه اطلاعاتي در دست نيست . تنها در سفرنامه دكتر جان فراير در قرن يازدهم اشاره مي كند كه « در اين زمان ذخيره ساختن يخ ؛رسمي متداول و ديرين سال شمرده مي شود و امكان آن مي رود كه همراه با مغولان وارد ايران گرديده است . همچنين شاردن، دورنمايي از شهر كاشان را درسفرنامه خود به تصوير مي كشد و يخچالهاي اين شهر را در بيرون از قلعه و برج وباروي شهر نشان داده است . و به معماري يخچالها در اصفهان اشاراتي كرده است .
استان يزد نيز با توجه به كويري بودنش از اين معماري بي بهره نبوده است و هنوز درجاي جاي آن از جمله به شهرستان ميبد و ابركوه نيز مي توان آثاراين شاهكار معماري را مشاهده كرد . ولي قبل از هر چيز شايان ذكر است كه فن ساختماني و شيوه معماري در ساختمانهاي يخچالها به گونه اي است كه دقت و نكته سنجي سازندگان و معماران اين واحدها را به نكات عمده ومهمي چون عايق كاري بنا ، حفظ برودت مناسب جهت نگهداري يخ ، مصالح ساختماني و چگونگي تهيه يخ پرداخته شود.
يخچالها بطور عمده از سه قسمت تشكيل شده اند ، ديوار طويل سايه انداز ، مخزن يخ و حوضچه هاي توليد يخ .
? ديوار سايه انداز بسيار طويل و بلند مي باشد ارتفاع اين ديوارها كه گاهي تا ?? متر مي رسد در طول روز از تابش آفتاب بر روي آبهاي منجمد شده در حوضچه ها جلوگيري مي كند . گاه جهت استحكام بيشتر ديوار سايه انداز اقدام به احداث پشت بندهاي بزرگ در قسمت جنوبي ديوار مي كردند . ديوارهاي سايه انداز در پايين داراي ضخامتي زياد بوده و به تدريج در بخشهاي فوقاني از قطر آنها كاسته ميشود .
? حوضچه هاي تهيه يخ :
گودال مستطيل شكل است كه به موازات ديوار سايه انداز و در بخش شمالي آن حفرشده و طول آن اندكي كمتر از طول ديوار وعمق آن ?? الي ?? سانتيمتر و گاه بيشتر بوده است . اين گودال محل تهيه نخ در شبهاي سرد زمستان بود .
? مخزن يخ:
اين مخازن معمولا در پشت ديوار سايه انداز و در بخش جنوبي آن و در بعضي موارد بوسيله يك يا چند مدخل ورودي به بخش شمالي راه مي يابد . انبار يخ نيز گودالهاي عميق و بزرگي هستند كه در وسط مخزن يخ حفرشده اند .شكل اين گودالها در يخچالهاي گنبد دار بصورت دايره با شعاعي تا حدود ? متر و گاه بيشتر مي باشد.
ديوار اين گودالها از سنگ يا آجر يا اندود كاهگل ساخته مي شد .و پشت آن با مصالح عايقي چون خاكه زغال و يا مصالح ديگر پر مي گردد .جهت دستيابي به كف اين گودالها از پله هاي كوچكي كه در ديوار آن تعبيه مي شد استفاده مي گرديد همچنين چاهي در بيرون از يخچال حفر كرده و بوسيله مجاري باريكي كه دركف گودالهاي يخ تعبيه مي نمودند تا آب حاصل از ذوب يخ را به اين چاهها هدايت مي كردند .
ميبد يكي از نمونه هاي نادر شهرهاي باستاني ايران به شمار ميرود كه راههاي باستاني اين ديار پير را سواران مادي و پارسي ، اشكاني و ساساني در نورديده اند و در دوره هاي بعد نيز كاروانهايي كه از چهار سوي ايران بيابانهاي مركزي را مي بريدند و در اين پايگاه امن از تشويش بيابان مي آسودند يكي از اين راههاي باستاني شاهراه ري ?كرمان مي باشد كه مجموعه كارواني رباط كه متشكل از كاروانسرا ،چاپارخانه ، آب انبار و يخچال مي باشد.در قسمتي از راه باستاني قرار دارد .
ساختمان عظيم خشت و گلي يخچال ميبد روبروي كاروانسرا واقع گرديده و با ايجاد خيابان كشي از اين مجموعه مجزا گرديده است . اين يخچال روزگاري عطش مسافران كوير را سيراب مي نموده است .
محوطه يخبند ميبد حوض گلي كم عمقي به مساحت تقريبي ??? متر مربع و به عمق تقريبي نيم متر است ديوارهاي بلند سايه انداز به ضخامت ? متر و به بلندي ? متر است كه به چند طاق نما و ستون تقسيم شده است طول ديوار جنوبي ?? متر و ديوارهاي شرقي و غربي هر يك ?? متر مي باشد، يك درگاه اصلي به پهناي ?و?? و بلندي ? متر درميان ديوارجنوبي به مخزن و گنبد راه دارد و تقريبا تمام رفت و آمدها وانبار كردن و تخليه يخ از اين درگاه صورت مي گرفته است درگاه ديگري به قرينه آن در سمت شمال گنبد تعبيه شده كه نقش چنداني نداشته و غالبا آنرا مي بسته اند .
درگاه اصلي نيز فقط در هنگام رفت و آمد باز مي كرده اند مخزن قيفي يخچال را در زمين رسي سختي كنده اند ، قطردهانه اين مخزن ?? متر و گودي آن ? متراست . ارتفاع گنبد حدود ?? متر مي باشد پهناي ديوار خشتي جدار گنبد از پايين به بالا به طراز ماهرانه اي كاهش مي يابد به گونه اي كه پهناي خشت درنوك گنبد از ?و?? متر به ?? سانتيمترمي رسد .
شهرباستاني ابركوه نيز كه پيشينه آن را به كيكاووس دومين پادشاه كيانيان مي رسانند ازمعماري كويري نيز بهره جسته و درجاي جاي اين خطه هنر و معماري كويري نظاره گر هر رهگذر مي باشد .
يخچال بزرگ ابركوه كه به يخچال آقايي معروف است در سمت غربي جاده آسفالته ديده مي شود اين بنا با پلاني مدور و حجمي مخروطي شكل يادگاري از دوران قاجاريه در ورودي شهر واقع شده است. در بعضي از يخچالهاي مناطق كويري مانند ابركوه علاوه بر ديواراصلي ، ديوارهاي ديگري به موازات ديواراصلي ساخته مي گرديد ، به همان ميزان تعداد حوضچه هاي توليد يخ بيشتر مي شد بخصوص اينكه مخزن يخ نسبت به يخچالهاي مشابه از حجم و فضاي بيشتري برخوردار مي باشد .
مصالح بكار رفته در بنا سنگ وخشت و چوب و آهك مي باشد كه ابتدا حدود ?? سانتيمتر را با سنگ و ملات ماسه وآهك بنا كرده اند و مابقي را با خشت و گل ساخته اند در شرق بنا سه ديوار چينه اي با فاصله اي معين ايجاد شده است تنها راه ورود به به يخچال دريچه كوچكي در پايين است كه پس از وارد كردن يخ به درون يخچال از همين دريچه مقداري گياه خشكيده بنام « ييزر» و علوفه مخصوص ديگري روي يخها مي ريختند و بلافاصله دريچه را مسدود مي كردند تا تابستان باقي بماند اين يخچال در سالهاي اخير مرمت گرديده و سطح بيروني آن با آجر و اندود كاهگل بازسازي شده است .
بطوركلي در معماري كوير ، كمتر راه حلي است كه منحصرا يه يك مساله تعلق داشته باشدمعمار يزدي هميشه بايك تير چند نشان را مي زند . اين مفهوم اساس توليد ، نشانه نبوغ و استعداد سازندگان يزدي است كه در ديگر عرصه هاي توليد نيز به ظهور مي رسد .
در خاتمه مي توان افزود كه اصول حاكم بر طرح افكني تمامي يخچالها يكسان است و يخ بايد عايقبندي شده و خشك بماند ولي عليرغم وجود مصالح مقاوم ومتناسب ، شرايط اقليمي ، توسعه صنعت مدرن يخ سازي از منزلت فرهنگي اين بناها كاسته است و جا دارد كه ضمن بازسازي يخچالها ، آنان را به كاربري شايسته تبديل نمايد تا اين شاهكار معماري از ياد رفته بار ديگر در كوير بدرخشد
 

a.m.s.d63

عضو جدید
گنبد سلطانيه

گنبد سلطانيه

استان زنجان با مساحت ۲۲ هزار و ۱۶۴ كیلومتر مربع از جمله مناطق زیبا و تاریخی ایران است. این استان از دو ناحیه كوهستانی و جلگهای تشكیل شده و دارای آب و هوای كوهستانی سرد و آب هوای معتدل و نیمه مرطوب است. این استان جاذبهای طبیعی و پرجذبهای را در خود جای داده است.
● غار كتله خور
غار كتله خور یكی از شگفت انگیزترین غارهای دنیا در ۱۶۵ كیلومتری جنوب غربی زنجان و ۵ كیلومتری بخش گرماب از توابع شهرستان خدابنده واقع شده است كه یكی از زیباترین غارهای ایران محسوب میشود و با داشتن قندیلهای بسبار زیبا چشم هر بیندهای را به خود خیره میكند. در حال حاضر بیش از دو كیلومتر از غار آماده بازدید علاقمندان است.
● گنبد سلطانیه
گنبد سلطانیه یكی از بزرگترین بناهای عظیم گنبد دار در دنیا در ۴۳ كیلومتری زنجان در شهر سلطانیه به دستوره سلطان محمد خدابنده از سال ۷۰۴ هجری قمری شروع و در مدت نه سال در تاریخ ۷۱۳ (ه –ق)پایان یافته است.
این با ۵/۴۸ متر ارتفاع و ۶/۲۵ متر قطر دهانه گنبد پس از كلیسای سانتا ماریا در فلورانس ایتالیا و مسجد ایا صوفیا در استانبول تركیه سومین بنای عظیم تاریخی گنبددار در جهان و اولین بنای عظیم آجری در ایران است.
● بازار زنجان
بازار زنجان یكی از طولانیترین بازارهای ایران در شهر زنجان به دستور آقامحمد خان قاجار آغاز و در سال ۱۲۱۳ (ه –ق) در زمان فتحعلی شاه خاتمه یافت و مساجد، سراها و گرمابهها در سال ۱۳۲۴ به آن اضافه شد.
● مجموعه بازار قدیمی
مجموعه بازار قدیمی استان زنجان به صورت یك خط مستقیم به عنوان بازار بالا و بازار پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است.
● رختشویخانه
رختشویخانه تنها بنای مختص بانوان در ایران در بافت قدیمی شهر زنجان در محله موسوم به عباسقلی خان احداث شده است. زمین این بنا در سال ۱۳۴۷ (ه –ق)توسط بلدیه وقت خریداری و توسط دو برادر معمار و بنا ساخته شده است و آب این بنا از قنات قلعچه حاجی میر بها الدین تأمین میشد و محلی عمومی برای شستشوی لباس بوده است.
● بقعه امامزاده ابراهیم(ع)
بقعه امامزاده ابراهیم (ع)به عنوان زیارتگاه مردم استان در مركز شهر زنجان واقعه شده و شجره این امامزاده به حضرت ابراهیم ابن موسی جعفر میرسد.
بنای حرم مطهر جدید و به سبك چهار طاقی منطبق با پلان قدیمی نوسازی شده است و نماز جمعه شهر در این محل برگزار میشود.
● مسجد جامع زنجان
مسجد جامع زنجان معروف به مسجد سید در قلب بافت تاریخی شهر زنجان قرار گرفته است.
مسجد و مدرسه سید توسط عبداله میرزا دارا پسر یازدهم فتحعلی شاه قاجار در هنگام حكمرانی در سال ۱۲۴۲ (ه –ق)احداث شده است.
این مجموعه تاریخی یكی از بناهای ارزشمندی است كه به طرح مساجد چهار ایوانی ساخته شده است.
كاروانسرا سنگی،كاروانسراسنگی قدیمیترین اثر تاریخی استان زنجان در قرن هشتم (ه –ق)در زمان شاه عباس دوم در قسمت جنوبی شهر احداث شده است.
در حال حاضر قسمت اعظم آن از بین رفته و تنها از آن اثار یكی از كاروانسراها به نام كاروانسرا سر چم كه یكی از كاروانسراهای مهم در مسیر تجاری تهران –آذربایجان بود باقی مانده كه نوع سقف آن پنج و هفت است.
این بنا در سال ۱۳۷۷ به سفره خانه سنتی تبدیل شده و علاوه به ارائه امكانات پذیرای با غذاهای سنتی در بعضی از حجرهها به معرفی و فروش صنایع دستی استان اقدام میشود.
در استان زنجان سه پل ثبت شده بهنامهای پل حاج میربها الدین، پل حاج سید محمد و پل سردار وجود دارد.
همچنین در استان چند بقعه مانندبقعه قطب الدین محمد معروف به پیر احمدزهرنوش در ابهر بقعه ملا حسن كاشانی در دو و نیم كیلومتری جنوب شهر سلطانیه در سال ۹۷۳ (ه –ق)در اواخر دوران شاه طهماسب صفوی ساخته شده است.
بقعه شاه زید الكبیر ابهر حضرت زید یكی از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) در شهر ابهر به شكل مخروط از آجر در قرن نه (ه –ق) ساخته شده است.
در استان زنجان یك معبد به نام معبد داش كسن نیز وجود دارد كه در ۱۰ كیلومتری جنوب شرقی سلطانیه به شكل مستطیل قرار گرفته است و در داخل این محوطه سه طاق نسبتاً عمیق در دل كوه كنده شده و در حد فاصل ضلع جنوبی و طاقهای اضلاع شرقی و غربی حجاریها و نقشهای زیبا به چشم میخورد از جمله این نقوش تصویر دو اژدها به صورت قرینه در مقابل یكدیگر حك شده است.
استان زنجان دارای صنایع دستی مهم و معروفی چون ملیله كاری، چاقو سازی، چارق دوزی و فرش باف است.
● ملیله كاری
یكی از كارهای دستی بومی زنجان ساخت وسایل نقرهای و به ندرت طلائی به صورت ملیله كاری است. در اوایل فقط در زنجان معمول بوده كه در آن زمان رضا خان پهلوی تعدادی از هنرمندان زنجانی را به تهران و اصفهان كوچ كردند و این هنر ظریف را در آن شهرها رواج دادند.
چاقو سازی، چاقو سازی در زنجان كه با مهارت خاصی به دست استادكاران این صنعت با ویژگیهای همچون ظرافت، تناسب، تنوع،قدرت برش و آبكاری تیغه ساخته میشود از شهرت فراوان بر خوردار است
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مجموعه بنای علی قلی آقا 1

مجموعه بنای علی قلی آقا 1

بسم الله الرحمن الرحیم
مجموعه بنای علی قلی آقا :
اعمال صالح که تا قیامت باقی است نزد پروردگار بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.
مجموعه تاریخی علی قلی آقا از اثرات هنری معماری و شهر سازی دوران پر عظمت صفویه است که در
محله بید آباد واقع گردیده و شامل بازار و چهار سوق -مسجد- مکتب خانه -حمام- زور خانه و کاروانسرا
و دکاکین کسبه مختلف بوده و متآسفانه به مرور زمان قسمتهایی از این مجموعه تخریب و بجای آن
بناهای جدید احداث گردیده است و سایر قسمت های باقی مانده نیز احتیاج مبرم به مرمت و احیاء
داشته که خوشبختانه با توجه به ارزشهای خاص تاریخی هنری این مجموعه مرمت آن با اعتبارات مالی
شهرداری منطقه یک و توسط سازمان نو سازی و بهسازی شهر اصفهان در سال ۸۲ شروع و در سال
۸۳ باتمام رسیده است .

ویژگیهای این حمام چیست ؟
این حمام مانند دیگر بناهای تاریخی ایران دارای معماری با ارزش و در نوع خود قابل توجه است.
از نکات بسیار با اهمیت آن قرار گیری این حمام در دل یک بافت محله با عناصر متفاوت است .
فضاهای این حمام عبارتند از فضاهای اصلی شامل : بینه - میاندر - گرمخانه و چال حوض و
و فضاهای خدماتی شامل :ورودی هشتی - نوره کش خانه - خزینه و ... فضاهای تاسیساتی مانند
انبار سوخت - گاو رو (محل کشیدن آب از چاه )و کانالهای گربه رو (محلهایی به صورت کانال در زیر
فضاهای حمام قرار گرفته که ضمن رد شدن تنبوشه ها (لوله های سفالی انتقال آب) حرارن را نیز
به کف حمام منتقل می کردند ) میشود.
آب این حمام از جایی تآمین می شده که از نهر مادی منشعب از آب زاینده رود بوده است .
حمام علی قلی آقا دارای تزئینات و نقاشی های از سه دوره تاریخی صفوی با تلفیقی از کاشیکاری
و آهکبری - نقاشی و کاشیکاری قاجار - و نقاشی کوچه بازاری دوره پهلوی است . که این مجموعه
تزئینات از جاذبه های بسیار در خور توجه این حمام تاریخی است .
از آنجا که این بنا پس از احداث در دوره های بعدی نیز مورد استفاده قرار میگرفته تعمیرات ویا الحاقاتی
به صورت نا درست در بنا صورت پذیرفته است که در هنگام مرمت تمامی آنها اصلاح شده و با لایه
برداری بین سه تا پنج لایه پس از رسیدن به اولین لایه تزئینات دوره های مختلف حمام قابل دسترسی
باشد .

نام حمام بر گرفته از چیست ؟
این حمام را فردی به همین نام ساخت .
علی قلی آقا فردی متمول بوده که در این منطقه بازار - مسجد - کاروانسرا و ...​
 
آخرین ویرایش:

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نگرشی بر معماری سنتی ایران

نگرشی بر معماری سنتی ایران

نگرشی بر معماری سنتی ایران
سالهاست که سخن از حفظ ، احياء و باز زنده سازي ارزشهاي گذشته است و همه صابنظران متفق القولند که حفظ ارزشهاي اجتماعي و فرهنگي موجب هويت ملي است. اما از طرفي شناخت و پالايش ارزشهاي گذشته و برگزيدن بهترين آنان و تطبيق آنها با شرايط زماني و مکاني بطوري که منطبق با نياز هاي جامعه امروز باشد نيز مسئله اي است که بايد مد نظر قرار گيرد .

از اين گستره ، معمار ي که از پر اهميت ترين عناصر ارزشي هر ملت است، سهم بسزائي دارد و غور در اين معنا در حيطه معمار ي بعهده معماران اين عصر گذاشته مي شود . در اين راستا همواره استاد گرانقدر محمد کريم پير نيا که عمر خويش را در راه شناختن معماري ايراني و اسلامي و انعکاس آن به نسلهاي جواني که به نحوي در اين مسئله دخالت دارند بر زبان مي آورند . پس به پاس قدر داني و نيز ارج نهادن به زحمات چندين ساله استاد و همچنين احترام به فرهنگ و هنر اصيل ايراني و اسلامي بر هر ايراني است که احساس مسئوليت نموده و در جهت احياء ارزشهاي اسلامي و ايراني در هر زمينه اي تلاش و کوشش کند و در طرح هاي معماري حتي المقدور اصول مقدماتي معماري ايراني و سنتي خويش را بکار گرفته و ضمن تلفيق آنان با تکنولوژي جديد ، ماهيت فلسفه وجودي آنها را همچنان حفظ نمايند.

اصول مذکور شامل پنج مورد است:

- مردم واري : يا کاربرد مقياس انساني و پرهيز از هر گونه بيهودگي و شکوه بيجا و آذين بي سود .

- خود بسندگي : يا بهره گيري از امکانات و مصالح محلي و آنچه که معماران (بوم آورد) گفته اند و پرهيز از هر گونه وابستگي و نياز.

- پيمون : يا اندازه ها و معميار هايي که تناسب پيکره و کالبد بنا را از لحاظ درستي ، استواري و زيبايي تضمين مي کرده است.

- درون گرائي : اين اصل بويژه در منازل مسکوني که هميشه مورد توجه مردم اين سرزمين بوده و خوش داشته اند که چهار ديواري اختياري باشد.

- کنج و نياز: يا پرهيز از کاربرد اندازه هاي بيش از نياز که باعث هدر رفتن مصالح و بالا بردن هزينه مي شده است .

علاوه بر اصولي که ذکر شد عناصري چون آب ، نور ، باد و ... در معماري سنتي نقش حياتي ايفاء مي کرده اند . يکي از مسائل مهم در شناخت معماري سنتي ايران انقطاع فرهنگ معماري سنتي و پيدايش گونه هايي از فضا هاي جديد معماري و شهري است که غالبا با فضا هاي سنتي کاملا متفاوت هستند ، چونکه بسياري از معماران بيش از هر چيز به پديده هاي شکلي و بصري انديشيده اند و بسياري از مسائل ، مباحث و نکات فرهنگي ، تاريخي و اجتماعي را به اندازه کافي مورد توجه قرار نداده اند.

معماري سنتي قبل از پيدايش تکنولوژي و مصالح جديد ساختماني در تمام نقاط کشور و به هر شکل و به هر کيفيت نوع معماري افقي و با هويت بشمار مي رفت که در طي ساليان دراز و قرنهاي متمادي مصالح و شيوه هاي فني ويژه خود را داشت. اين نوع ساخت و ساز بومي بسيار بجا مي نمود و به موقع و کاملا ارزنده و منطقي و گاه نيز بس شکوهمند بود و هنوز هم بعنوان يک معماري شريف و برخوردار از مقياس انساني داراي همان ارزش و اعتبار است . تحليل معماري ايراني نشان مي دهد که به رغم کثرت و تنوع و پيچيدگي بناها ، اصول و مفاهيم و الگوهايي در طول زمان به گونه هاي مختلف در اين معماري بکار گرفته شده اند افزون بر آن اين نتيجه بدست آمده که تکامل معماري ايران بيشتر بر تعالي اصولي و مفاهيم و الگوهاي جديد در جريان نوعي فعاليت هوشمندانه و ماهرانه معماري استوار بوده است. با پذبرش اين امر ، ميتوان در معماري امروز ايران نيز به همان اصول و مفاهيم و الگوها پرداخت و آنها را در جريان يک فعاليت خلاق تکامل بخشيد و به پيش برد.

با بررسي و تحليل الگوهاي تاريخ معماري ايران و عناصر اصلي تشکيل دهنده آنها اين نتيجه حاصل مي شود که اين عناصر و الگوها اگر چه هر يک در دوره معيني از تاريخ معماري اين سرزمين خلق شده اند لکن با حضور ممتد در دوره هاي بعدي ، تکامل و پالايش يافته و داراي هويتي مستقل از زمان شده اند . مفهوم عامي را از يک الگو و يا يک عنصر در معماري ارائه مي کنند که شأن تجريدي يافته و داراي تصوير ذهني و حامل بار خاطره عاطفي است .

با نگرشي بر ساير سبکها و مکاتب معماري ، معماري منفجر شده دوران نهضت (Modernism) بدون هويت و بدون گذشته تاريخي و ريشه فرهنگي قادر نيست که پاسخگوي باور هاي فرهنگي ايم مرز و بوم باشد و همچنين ناساختارها و ضد ساختار گونه ديکانستراکتيويستها ( Deconstraction ) براي جامعه پايبند به سنتها و ميراث فرهنگي ، قابل درک نيست چون هنر معماري اصيل کشورمان هيچگاه با پرخشگري نسل عصيانزده قرن حاضر همراه نشده و متانت و سنگيني بيان خود را حفظ کرده است .

پس ضرويست که معماران اين عصر با شناخت ، پالايش و بهره گيري مناسب از محاسنات ساير مکاتب و سبک هاي معماري و عجين نمودن آنها با فرهنگ خودي (نه مقلدانه) ، معماري ايران را که همواره مورد توجه بوده احياء نموده و در اين برهه از زمان ، معماري پس از پهلوي دوم (عصر انقلاب جمهوري اسلامي) را تجلي نموده که همانا از اهداف قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان مي باشد. ( بند 1 ماده 2 ) اميد است طرح اين موضوع ، انگيزه اي براي ساير معماران جهت ادامه بحث و همچنين ادامه منطقي و تکاملي تاريخ معماري بسيار با ارزش گذشته مان و مناسب معماري امروز باشد .
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تاریخچه آب انبار

تاریخچه آب انبار

تاریخچه آب انبار

آب انباری در شهر یزد



آب انبار در كشورهاي يونان و روم نيز از اين شيوه براي ذخيره آب استفاده مي‌شد.

آب‌انبار در ايران
شرايط اقليمي‌ خشك و نيمه خشك بخش عمده اي از ايران، تاثير ژرف و بنيادي در خلق پديده‌هاي گوناگون معماري اين سرزمين گذاشته است. ريزش‌هاي آسماني در ايران، به جز ناحيه شمالي و سواحل درياي مازندران، در بقيه نواحي بسيار كم است. به همين دليل، از ديرباز در بيشتر دشت‌هاي وسيع ايران، براي دسترسي به آب، تلاش چشمگيري صورت گرفته و ايرانيان با بهره جستن از تمامي‌ توانايي‌هاي خود، ده‌ها كيلومتر قنات حفر كرده اند. آنها در كنار ساخت قنات‌ها و سدها، به ذخيره سازي آب‌هاي فراوان زمستاني براي به مصرف رساندن آنها در فصل‌هاي گرم سال نيز توجه داشته اند و براي تحقق اين مساله، «آب‌انبار» را بنيان گذاشته اند.
آب‌انبارها علاوه بر نقش مهمي‌ كه در زندگي روزمره مردم داشته اند، از موقعيت خاصي نيز در فرهنگ و اعتقادات مردم اين سرزمين، بهره مند بوده اند. پيوند ميان آب و آيين‌هاي مذهبي، در دوران بعد از اسلام نيز در ايران ادامه يافت؛ به گونه اي كه نيايشگاه‌هاي آناهيد، جاي خود را به مصلي‌هاي شكوهمند خارج از شهر داد.
آب‌انبارها در بافت شهرهاي حاشيه كوير، مركز بسياري از آبادي‌ها و شهرك‌ها و محله‌ها بوده‌اند و در بسياري از محله‌ها بزرگ‌ترين و چشمگيرترين واحد معماري به شمار مي‌روند.
فن ساختمان و شيوه معماري در ساختمان آب‌انبارها داراي اعتبار خاصي است؛ چرا كه سازندگان اين واحدها با دقت و نكته‌سنجي بسيار، به مسايل عمده اي چون ميزان فشار آب بر كف و سطح آب‌انبار، مساله اندود داخل بنا، تهويه، تصفيه و جلوگيري از آلودگي آب، توجه كامل داشته‌اند.
هنر تزيين نماي خارجي اين آب‌انبارها، به خصوص سردر ورودي آنها و در برخي از موارد، انتخاب اشعار جالبي براي كتيبه بالاي سردر، همگي نشان دهنده آن است كه اين بناها با بسياري از ويژگي‌ها و روحيات ساكنان پيرامون خود، ارتباط نزديك و مستحكمي‌ داشته اند.
دلايل وجودي آب‌انبار
دلايل جمع‌آوري و نگه‌داري آب در آب‌انبارها را مي‌توان به صورت زير دسته بندي كرد:
الف) تبخير شدن آب در اثر تماس مستقيم با گرماي خورشيد و جريان هوا
ب ) فاسد شدن آب در هواي آزاد
ج) گرم شدن آب به علت تابش نور خورشيد
عملكرد و اركان آب‌انبارها
انواع آب‌انبارها از نظر نوع عملكرد و اركان :
1. آب‌انبارهاي خصوصي: اين آب‌انبارها در خانه‌هاي شهري و يا روستايي، عموما در زير ساختمان يا در زير سطح حياط ساخته مي‌شوند. مخازن اين آب‌انبارها معمولا مكعب يا مستطيل هستند و سقفي مسطح يا گهواره‌اي دارند. در اين نوع آب‌انبارها اگر مخزن زير حياط خانه ساخته مي‌شده، برداشت آب از آنها با دلو و از راه دريچه‌اي كه در سقف يا نزديك به سقف بوده، به وسيله تلمبه دستي انجام مي‌گرفته است. اما چنان چه مخزن در زير قسمت مسكوني ساخته مي شد معمولا دسترسي به آب از طريق پاشير صورت مي‌گرفت. اين مخازن، عمدتا يك هواكش يا بادگير براي تهويه دارند كه تا بام خانه امتداد مي‌يابد. گنجايش برخي از اين آب‌انبارها براي تامين مصرفي سه تا چهار سال يك خانه، كافي است.
«ايران به جز چند رود بزرگ و متوسط كه با بهره‌مند بودن از سرچشمه‌هاي برفگير، در تمامي‌ طول سال جريان دارند، عمده رودها در بخش كوتاهي از سال، آب در بستر دارند و بيشترشان از ميانه بهار تا پايان پاييز، خشك و بي آب هستند.»
2. آب‌انبارهاي عمومي: اين آب‌انبارها اكثرا بناهاي بزرگ و چشمگيري هستند و سازندگان آنها حكام و اعيان يا مردان نيكوكار محلي بوده‌اند كه هزينه ساخت آنها را از بيت‌المال يا از اموال خويش مي‌پرداخته اند.
الف) آب‌انبارهاي شهري: معمولا در مراكز محله‌ها و در كنار امكان مذهبي، آموزشي، رفاهي و تجاري ساخته مي‌شدند. نمونه‌هاي بازمانده از اين آب‌انبارها نشان مي‌دهد كه آنها نسبت به انواع ديگر داراي ظرفيت بيشتري بوده و مي توانستند نياز محلات پرجمعيت شهري را براي ماه‌ها تامين كنند.
اهميت حياتي اين بناها موجب مي‌شد كه در انتخاب نوع مصالح و كيفيت ساختمان آنها شود و افزودن بر بخش‌ها و اجزاي ضروري، جلوخان‌هايي بزرگ، سردر و هشتي، پله‌هاي پهن، بادگيرهاي بلند و همچنين تزيينات گوناگون در آنها به كار رود. از جمله معروفترين اين آب‌انبارها در تهران بايد به اين موارد اشاره كرد: «سيد اسماعيل، صاحب ايوان، بابا نوذر، يوزباش، سيد ولي، امامزاده يحيي، رضا قلي خان، چهل تن و كوچه غريبان.
در سمنان آب‌انبار قلي و سرخه، در قزوين آب‌انبارهاي حاج كاظم و سردار بزرگ، در مشهد آب‌انبارهاي حوض لقمان، حوض ميرزا ناظر، بالا كوچه و چهل پايه و در كاشان آب‌انبار سيدحسين دخان، از نمونه‌هاي معروف اين نوع معماري به شمار مي‌روند.
2_ب) آب‌انبارهاي روستايي: عموما در ميدان‌هاي مركزي روستاها ساخته مي‌شدند. اين آب‌انبارها معماري بسيار ساده اي داشتند و از مصالح موجود در محل و بيشتر بدون تزيينات و پيرايه‌ها، شكل مي‌گرفتند. از نمونه‌هاي شناخته شده اين آب‌انبارها مي‌توان به آب‌انبار حاج سيدحسين در آبادي خنك (خونك) و آب‌انبار دو راه در آبادي در رحمت آباد استان يزد اشاره كرد.
2-ج) آب‌انبارهاي قلعه اي: اين آب‌انبارها بسيار ساده و اغلب به صورت حوض‌هاي سرپوشيده‌اند. مخزن آنها نسبتا كوچك و عميق است و به شكل چاهي سريع در قسمت مركزي آب‌انبار ساخته مي‌شده است. برخي از آنها به نحوي با مجموعه بناهاي قلعه تركيب شده‌اند كه بتوانند آب باران كه روي بام‌ها و صحن قلعه روان مي‌شود، جمع آوري و ذخيره كنند.
معماري آب‌انبارهاي داخل كاروانسراها را مي‌توان تاثير گرفته از اين نوع آب‌انبارها دانست و در اين گروه مطالعه كرد. اين بناها معمولا به صورت حوض‌هايي سرپوشيده در ميان حياط و روي محورهاي اصلي كاروانسرا ساخته مي‌شدند.
2-د) آب‌انبارهاي ميان‌راهي: اين آب‌انبارها معمولا در مسير جاده‌هاي كاروان‌رو و در كنار كاروانسراها شكل مي‌گرفتند. آنها مخازن استوانه‌اي و پوشش گنبدي دارند و برخي نيز اطاق و كلاه‌فرنگي‌هايي براي استراحت مسافران و خواندن نماز دارند.
از نمونه آب‌انبارهاي ميان‌راهي مي‌توان به آب‌انبارهاي حوض بلند وزير بر سر راه يزد به مشهد و آب‌انبار حاج حسين معمار در جاده يزد به تهران، اشاره كرد.
2-ه) آب‌انبارهاي بياباني: معمولا در بيابان‌هاي خشك و به منظور سيراب كردن دام‌ها ساخته مي‌شدند. مخازن اين آب‌انبارها معمولا چهارگوش ساخته مي‌شده و ديوارهاي‌شان حدود دو متر بالاتر از سطح زمين بوده است.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آسیاب های کویری آفتاب

آسیاب آبی در دل کویر



آسياب رستاق

اين آسياب در بيست کيلومترى جنوب شرقى جادهٔ اصلى رستاق قرار دارد. با توجه به سبک معماري، نوع تزيينات مقرنس‌کارى‌هاى صحن اصلى و نوع مصالح بکار رفته در آن، مى‌توان گفت که اين بنا مربوط به قرن هشتم هـ.ق و در زمان سيد رکن‌الدين قاضي (متوفى در سال ۷۳۲ هـ.ق) است.
اين بنا در عمق هفت مترى زمين، داراى دالان شيب‌دارى است. راه ورود به صحن اصلى پنجاه و شش متر طول و ۴۸۰ متر عرض دارد. صحن اصلى آسياب به شکل هشت ضلعى است که چهار ضلع آن هر کدام ۸۰/۴ متر و چهار ضلع ديگر آن هر يک، ۷۵/۲ متر طول دارند. هر يک از اضلاع کوچک، غرفه‌اى به عمق يک متر دارد. در دو ضلع شرقى و غربى دو اتاق با جلوخانى تعبيه شده است.

غرفهٔ جنوبى صحن، محل دستگاه آسياب يعنى دول و آخوره است. سقف صحن آسياب گنبدى شکل است. کاربندى آجرى آن از هشت شروع و به سى و دو ختم مى‌شود. مصالح آسياب تماماً از آجر و ترکيب سقف و مقرنس‌کارى‌هاى صحن اصلى آن، از ابتکارهاى جالب توجه اين نوع معمارى است.

آسياب دو سنگى بيابان محمدآباد ميبد

اين آسياب کم‌نظير، در عمق چهل مترى زمين و در مسير قنات قطب‌آبادش احداث شده و هيچ‌گونه مصالح ساختمانى در ساخت آن بکار نرفته است. چاه‌هايى به عمق چهل متر، روشنايى فضاى داخلى و تهويه هوا را تأمين مى‌کنند.
قدمت اين آسياب بالغ بر صد و پنجاه سال است. راهروى ورودى آسياب مرتفع و براى عبور حيواناتى نظير شتر هم مناسب است. طويله‌اى در داخل آسياب براى نگهدارى چهارپايان ديده مى‌شود.


آسياب اشکذر

اين آسياب در قرن دوازدهم هـ.ق ساخته شد و يکى از بزرگترين آسياب‌هاى ايران به شمار مى‌رود. سنگ اين آسياب با آب قنات همت‌آباد مى‌چرخيده که ساعتى سى و پنج من‌شاه يعنى ۲۱۰ کيلوگرم آرد از زير سنگ‌هاى پرقدرت آن بدست مى‌آمد.
دالان شيب‌دار راه ورودى به صحن اصلى آسياب، پنجاه و شش متر طول و ۴/۱ متر عرض دارد. مصالح آسياب تماماً از آجر و ترکيب سقف و مقرنس‌کارى صحن اصلى با نقوش هندسى آن، از ابتکارهاى جالب توجه معمارى ايرانى است.

آسياب آبى تفت

اين آسياب باقى‌مانده از هفده آسياب داير بر روى قنوات شش‌گانه شهرستان اهرستان است. قدمت آسياب را بالغ بر دويست سال ذکر کرده‌اند.

 

*ghazal*

عضو جدید
بادگير

بادگير

-نحوه عملكرد و نكاتي چند در طراحي بادگيرها:

در باره نوع عملكرد بادگيرها در حقيقت دو نوع عملكرد اساسي وجود دارد:الف - عمل بر اساس اصل كشش دهانه هاي رو به باد و مكش دهانه هاي پشت به باد. ب- عمل بر اساس اختلاف دما

الف - عمل بر اساس اصل كشش دهانه هاي رو به باد و مكش دهانه هاي پشت به باد:

مرحوم پيرنيا دركتاب آشنايي با معماري اسلامي ايران طرز كار بادگير را بدين گونه توضيح مي دهد:
(( طرز كار بادگير اصولا بر اين پايه نهاده شده است كه از وزش باد براي كشاندن هواي خوش به درون ساختمان و از عكس العمل نيروي آن يعني مكش براي راندن هواي گرم و آلوده استفاده مي شود.شايد اين توضيح لازم نباشد كه چون باد به مانع يا ديواره پره هاي دروني بادگير برخورد ناچار به فرود آمدن مي شود، ولي عرض اين نكته لازم است كه شكافهاي ديگر بادگير كه پشت به جهت وزش باد دارند ، هواي آلوده وگرم را به دست باد مي سپارند و كار هواكش و دستگاه مكنده را انجام مي دهند.))

ب- عمل بر اساس اختلاف دما:

اما به نظر ميرسد آنچه كه كمتر مورد توجه اهل فن در اين زمينه مي باشد.كار كردن بادگير بر اساس اختلاف دمايي است.در حقيقت هنگامي كه وزش بادي به صورت محسوس وجود ندارد بادگير بر اساس همين اصل عمل مي كند.
در روز با توجه به آفتاب خوردن وجه جنوبي بادگير هواي موجود در وجه جنوبي بادگير گرم مي شود و به بالا مي رود.اين هوا به وسيله هواي داخل ايوان كه به بالا كشيده مي شود،جبران مي گردد و در حقيقت نوعي خلا نسبي داخل ايوان ايجاد مي گردد كه هواي خنك داخل حياط را به درون خود مي كشد.به همين ترتيب هواي موجود در دهانه شمالي نيز به پايين كشيده مي شود.

در شب هواي بيرون سرد مي شود، و به سمت پايين حركت مي نمايد .اين هوا در اثر حرارت ذخيره شده در ديواره ها گرم شده و به بالا مي رود و اين چرخه تا هنگامي كه دماي ديوارها و هواي بيرون يكي شود ادامه مي يابد. ولي به طور معمول پيش از رسيدن به اين وضعيت شب تمام شده و دوباره بادگير به نحوي كه در بالا توضيح داده شد،عمل مي كند.


به طور كلي در اكثر مواقع بادگيرها در حالتي بين حالاتي كه توضيح داده شد عمل مي كنند . يعني هم بر اساس مكش و كشش و هم بر اثر تفاوت دمايي.
 

*ghazal*

عضو جدید
نمونه ای از معماری سنتی : مسجد مدرسه آقا بزرگ ، کاشان

نمونه ای از معماری سنتی : مسجد مدرسه آقا بزرگ ، کاشان

شاید بعضی ها بگویند معماری گذشته ما عملاً به ساخت بناهای مذهبی و کاخها محدود می شود. اما در همین معماری آنقدر رمز و زار و نکات ظریف نهفته است که دانستن تمامی آن شاید به اندازه همه عمر شما طول بکشد.
حرفها و نکته هایی که در هیچ کتاب و نوشته ای پیدا نمی شود. باید در فضا قرار گرفت تا درک کنی معمار ایرانی چه می کرده و چه می گفته است. معمار ایرانی کتاب نمی نویسد بلکه با معماری خود حرف می زند. وقتی سر ظهر یک روز تابستانی در گرمای طاقت فرسای کویری شهر کاشان وارد مسجد آقا بزرگ می شوی و دقیقه ای زیر گنبدخانه می نشینی ، احساس می کنی وارد بهشت شده ای. هوا آنقدر خنک و مطبوع است که دیگر هیچ چیز از آن گرمای سوزان به یادت نمی ماند.
http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/7800466ae32c07a2e.jpg
مسجد مدرسه آقا بزرگ کاشان با اینکه در دوران قاجار و دوره انحطاط معماری ایران ساخته شده به حق یکی از شاهکارهای معماری ایران محسوب می شود. مساجد قدیمی ایران به دلیل تقدسی که برای مردم داشته اند اکثراً سالم مانده اند و هنوز مورد استفاده مردم قرار می گیرند. شاید همانند مسجد آقا بزرگ که هم مسجد است و هم مدرسه علوم دینی در حال حاضر در ایران یک یا دو نمونه بیشتر نباشد.
صرف نظر از ساختمان های نوساز کاشان ، گنبد عظیم دو مناره کاشی کاری شده مدرسه ، در حال حاضر نیز از بلندترین بناهای تاریخی شهر است.
http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/7800466ae3c09987d.jpg
گنبد با شکوه و زیبایی همراه با دو مناره، صحن، بادگیرها، فضای سبز و حجره هایی که یک طبقه پایین تر قرار دارند به طرز جالبی خود نمایی می کنند. در طبقه پایین حجره های طلاب و شبستان دلباز تابستانی قرار گرفته است. در حقیقت حیاط مرکزی این مسجد در دو طبقه ساخته شده و اصطلاحاً به این نوع حیاطها " گودال باغچه " می گویند که حیاط اصلی مسجد را که محل رفت و آمد عمومی مردم است را از حیاط مدرسه که محل زندگی طلاب است جدا می کند.
http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/7800466ae3c0abd1d.jpg
گنبد بزرگ دو پوش مسجد بر روی هشت جرز عظیم قرارگرفته است. گنبد دو پوسته دارد: یکی گنبد زیرین که بار و نیروی سقف را به جرزها منتقل می کند و دیگری گنبدی است که روی آن برای بزرگ جلوه دادن ظاهر و حفاظت از پوشش زیرین ساخته شده است.
زیر کنبدخانه از دو طرف باز است و جریان باد و سایه فضای بسیار مطبوعی را ایجاد می کنند. نورگیر های آجری بالای گنبد، آیات الهی منقوش دور تا دور بدنه و کار بندی های ظریف (یکی از انواع تزئینات سقف) ارتباط تنگاتنگی بین فضاهای گوناگون شبستان ،حیاط ،حجره ها و ... برقرار کرده اند.
http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/7800466ae4a648d2d.jpg
بناهای کویری ایران را اصطلاحاً " درون گرا" می نامند. یعنی از بیرون شما هیچ تزیینی برای بنا نمی بینید یا عنصری شاخص که از اهمیت داخل آن خبر دهد، بلکه تمام زیبایی و عظمت داخل بنا نهفته است. ساختمان حیاطی مرکزی دارد که فضاها دور تا دور آن قرار گرفته اند. درست بر عکس ساختمان های مناطق معتدل شمالی ایران که " برون گرا " هستندو جلوه بیرونی ساختمان اهمیت بیشتری دارد.
در مناطق کویری حیاط مرکزی مسجد عبادت کنندگان را در مقابل گرمای محیط و تابش آفتاب محافظت می کند و حوض آب و آب پاشی صحن مسجد در تعدیل هوا بسیار موثر است.
http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/7800466ae4a663314.jpg
دو بادگیر در قسمت ورودی مسجد قرار دارند که از زیر به سردابی در زیر مسجد راه دارند و هوای بسیار خنکی را در طول تابستان در زیر زمین مسجد ایجاد می کنند.
از پشت گنبد خانه پله هایی پایین می روند و به آبنبار مسجد راه دارند. این آبنبار ها که اغلب در کنار مساجد به عنوان یک بنای عام المنفعه ساخته می شدند همیشه آب خنک برای نماز گزاران را فراهم می کردند.
http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/7800466ae4a674c26.jpg
معمار ایرانی خصوصیات زندگی مردم را می شناخته ، آگاهی دقیقی از نحوه زندگی آنها و عقایدشان داشته و دقیقاً می دانسته چه چیزی باید بسازد. بنایی که با گذشت این همه سال هنوز پویایی خود را از دست نداده و هر روز مردم شهر را برای عبادت به سوی خود دعوت می کند.
http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/7800466ae5933d01e.jpg
 

لی لی

عضو جدید
قلعه نصوری

قلعه نصوری

قلعه نصوری
قلعه نصوری در بندر طاهری در کرانه خلیج فارس قرار دارد. این قلعه در خاور استان بوشهر و در 2500 کیلومتری آن قرار گرفته است. قلعه نصوری به «قلعه شیخ» مشهور بوده و متعلق به اوایل قاجاریه است. ساخت قلعه به امر شیخ جبار نصوری حدود 180 سال پیش انجام یافته و معمار آن علی اضعر شیرازی بوده است. مصالح به کاررفته، سنگ های بزرگ و ملاط آن گل و گچ می باشد. ورودی قلعه از جنوب است که دارای در بزرگ چوبی با گل میخ و کنده کاری است. بعد از ورودی اصلی یک هشتی بزرگ وجود دارد که دارای هشت طاقچه ساده است. زمانی که انسان از هشتی وارد حیاط بیرونی می شود؛ در جبهه شمالی آن یک ردیف پلکان به طبقه دوم منتهی می شود و یک درب چوبی ساده، آن را به اندرونی وصل می کند. در جبهه باختری نیز یک پلکان به طبقه دوم می رود. در این طبقه یک ایوان با ستون های سنگی و گچ بری های جالب وجود دارد. این ایوان از طرف پنچ در چوبی به اتاقی راه می یابد که باختر آن قرار دارد. در این اتاق یک گچ بری با تزیینات گل و بوته وجود دارد که فاقد هرگونه تزیین است و در جبهه باختری از طریق پلکانی به طبقه دوم راه می یابد.
این بنا دارای بادگیری همانند بادگیرهای ساختمان های ساحلی خلیج فارس است. این بنا ویژگی معماری ساختمان های قاجاریه را دارد. قلعه دارای ایوان ستون داری در طبقه دوم می باشد. تزیینات گچ بری مربوط به این قسمت است. سبک کار و تراش آن ها شبیه ستون های وکیل شیراز است. گچ بری ها شامل شاخ و برگ گل و بوته، فرشتگان و پرندگان و تابلوهای مربوط به مجالس شاهنامه است. موضوعات تابلو شامل کیخسرو و کیکاووس، رستم و زال، بارگاه انوشیروان، سلطان محمود و درباریان، فردوسی و شاعران همزمانش می باشد
 

لی لی

عضو جدید
قلعه هلندی ها * جزیره خارک *قلعه هلندی ها در شمال خاوری جزیره خارک قرار دارد. این قلعه سابقا برج و بارویی داشته که از بین رفته است. در سال 1748 میلادی مقارن با حکومت دوره صفوی که ایران مورد حمله افاغنه قرار گرفت، هلندی ها پس از تعطیلی دارالتجاره بندرعباس، جزیره خارک را مرکز خود قرار داده و این قلعه را احداث کردند.این قلعه به وسیله کینپ هاوزن در سال 1747 بنا گردیده و به «قلعه هلندی ها» معروف است
 

لی لی

عضو جدید
عمارت ملک و پارک ساحلی آب شیرین کن *‌ استان بوشهر *

عمارت ملک و پارک ساحلی آب شیرین کن *‌ استان بوشهر *

عمارت ملک و پارک ساحلی آب شیرین کن *‌بوشهر *مجموعه ساختمان های عمارت ملک در حدود 100 سال قدمت دارد ودر نزدیکی میدان بهمنی شهرستان بوشهر قرارگرفته است. مساحت زیربنای آن 4000 متر مربع بوده و در دوره قاجاریه توسط معماران فرانسوی با مصالح محلی احداث شده و درب و پنجره آن زیر نظر مهندسین فرانسوی ساخته شده است.
عمارت متعلق به یکی از ثروتمندان بوشهر به نام محمد مهدی ملک التجاره بوده است این کاخ توسط متجاوزین انگلیس اشغال شده و به صورت مقر نظامی آن ها در آمد. آن ها بعد از سال ها استقرار در این کاخ با ورشکست شدن ملک التجار(صاحب اصلی کاخ) لوازم نفیس آن را با قیمت کم خریداری کرده و با خود بردند. در اواخرسلطنت رضا شاه این عمارت که خوابگاه نظامیان شده بوده و پس از چندین بار بازسازی رو به ویرانی نهاد و متاسفانه به خاطر وسعت زیاد هنوز مرمت نشده است.
نوع و سبک معماری از سبک ساختمان سازی دو قرن پیش سواحل خلیج فارس که به بنگله معروف است تاثیر گرفته است و دارای یک قسمت استحفاظی , بارو و شاهنشین و قسمتی به صورت چند ایوان و اتاق های مسکو نی است .
پارک ساحلی آب شیرین کن هم در نزدیکی عمارت ملک و روبروی دانشگاه خلیج فارس قرار دارد که خیلی با صفا و زیباست . یک قسمت از این پارک جزء منطقه نظامی است ولی با این حال بازدید امکان پذیر است . رستوران سنتی و کافی شاپ هم در پارک موجود است و از پیتزا سمبوسه های خوشمزه پارک آب شیرین کن هم بی نصیب نمانید . پارک آب شیرین کن در اوایل فصل بهار از همیشه سر سبزتر و زیباتر است .
 
بالا